Gå til innhold

Ny romleir midt i ekebergparken?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Her er det mye å ta tak i og å være uenig i, men med hvordan du ser på mobbing så gidder jeg rett og slett ikke. Det var heller ikke mobbing isolert jeg siktet til, men hvordan du tror de opplever å bli kalt så nedsettende ting av voksne og samfunnet generelt. For, igjen, dette skillet du skisserer er hverken selvsagt eller tydelig (i tillegg er det selvsagt ikke riktig at alle sigøynere som reiser til Norge bor i "sigøynerleirer").

"Gidder ikke"? Eller "klarer ikke" å komme med argumenter? Jeg ser ikke noe nytt i innlegget ditt, men jeg får prøve å forklare en gang til da.

 

Jeg tror fortsatt veldig få barn av bosatte sigøynere blir kalt nedsettende ting av voksne mennesker. Hva de som eventuelt opplever det føler, vet jeg ingen ting om, men omtrent som andre barn som får ting slengt etter seg av forskjellige årsaker. Det er ikke verre å bli kalt noe nedsettende fordi de er sigøynere, enn det er å bli kalt noe nedsettende av andre årsaker.

 

Og som Abigor sier så er det få barn av romfolket som blir tatt med til Norge ettersom deres livsstil ikke regnes som egnet for barn, og at de derfor kan bli fjernet av politiet.

 

Mulig det "skillet" du snakker om ikke er så tydelig for deg, men et er helt klart tydelig for de som selv er sigøynere. Var det ikke du som kjenner mange sigøynere? Du kan jo spørre de rett ut om de føler et nært forhold til romfolket, om de føler at de er av samme folkeslag.

 

Ellers vil jeg gjerne ha litt mer informasjon om hvor omreisende romfolk gjør av seg om de ikke bor i en av disse leirene. De som kommer til Norge for å jobbe, er gjerne etablerte mennesker som bosetter seg i Norge for en kortere eller lengre periode, får oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og så videre. Med andre ord så er det veldig sjelden at disse kvalifiserer til "omreisende". Disse ønsker, i liket med bosatte sigøynere, ikke å bli kalt romfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Gidder ikke"? Eller "klarer ikke" å komme med argumenter? Jeg ser ikke noe nytt i innlegget ditt, men jeg får prøve å forklare en gang til da.

 

Jeg tror fortsatt veldig få barn av bosatte sigøynere blir kalt nedsettende ting av voksne mennesker. Hva de som eventuelt opplever det føler, vet jeg ingen ting om, men omtrent som andre barn som får ting slengt etter seg av forskjellige årsaker. Det er ikke verre å bli kalt noe nedsettende fordi de er sigøynere, enn det er å bli kalt noe nedsettende av andre årsaker.

 

Og som Abigor sier så er det få barn av romfolket som blir tatt med til Norge ettersom deres livsstil ikke regnes som egnet for barn, og at de derfor kan bli fjernet av politiet.

 

Mulig det "skillet" du snakker om ikke er så tydelig for deg, men et er helt klart tydelig for de som selv er sigøynere. Var det ikke du som kjenner mange sigøynere? Du kan jo spørre de rett ut om de føler et nært forhold til romfolket, om de føler at de er av samme folkeslag.

 

Ellers vil jeg gjerne ha litt mer informasjon om hvor omreisende romfolk gjør av seg om de ikke bor i en av disse leirene. De som kommer til Norge for å jobbe, er gjerne etablerte mennesker som bosetter seg i Norge for en kortere eller lengre periode, får oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og så videre. Med andre ord så er det veldig sjelden at disse kvalifiserer til "omreisende". Disse ønsker, i liket med bosatte sigøynere, ikke å bli kalt romfolk.

Gidder ikke.

 

Angående rom/sigøyner:

 

Wikipedia:

 

Fra slutten av 2000-tallet har enkelte norske medier referert til sigøynere som «romfolket», etter at svensken Jan Jansen uttalte at han ikke likte ordet sigøyner.

snl:

 

Romfolk, gruppebetegnelse som ofte brukes i media, spesielt om rom fra Romania og Bulgaria. Det dreier seg om grupper av fattige som i årene etter EU-utvidelsen i 2007 har reist til Vest-Europa for å tjene til livets opphold. En stor del av dem tilhører minoritetsgruppa rom.

 

I Norge er rom den offisielle betegnelsen på den folkegruppa som tidligere ble omtalt som sigøynere. Det er betegnelsen «rom» som er brukt i alle offentlige dokumenter som gjelder nasjonale minoriteter.

Så, avhengig av hvordan man leser dette så er det to alternativer. 1: Skillet finnes ikke i praksis. 2) Rom(a/ni) betyr sigøyner, mens romfolk brukes av og til om reisende roma. Så, i beste fall har du et ekstremt tynt og vagt språklig skille, noe man skal være meget spesielt interessert i for å fange opp. Dette er også helt uinteressant, fordi folk flest sier sigøynere. Les tråden for eksempler.

 

Angående mobbing så er det selvsagt bare tull at mobbeofre vil være mobbeofre uansett hva, og at det ikke spiller noen rolle hva mobbere velger seg ut. Jeg regner med du er like likegyldig til tilfeller hvor svarte blir kalt "niggere". Men, som sagt flere ganger, så er ikke det poenget. Akkurat slik homofile barn neppe synes det er helt topp å høre homofile bli snakket dritt om, selv om de som slenger dritt ikke trenger å gjøre det til dem (de vet gjerne ikke at vedkommende er homofil engang), så lurer jeg på hvordan du tror et norsk barn som er etnisk sigøyner opplever det når han/hun hører at sigøynere er skitne/kriminelle/ekle/forferdelige/søppel/you name it. Noe du nekter å svare på.

 

Jeg har linket til en artikkel i BT som viser fire sigøynere. Tre av disse har reist til Norge for å tjene penger. Ingen av disse fire bor i leirer.

Lenke til kommentar

Og grunnen til at jeg ikke gidder er at du ikke svarer på et svært enkelt spørsmål: Hvordan tror du barn som er etniske sigøynere opplever å stadig høre at sigøynere er dritt?

 

We have gone full circle!

Og det er alt du har mast om i det siste, det er på en måte det eneste du prøver å "ta meg" på. Du har ett eneste argument igjen, som jeg ikke kan svare på ettersom jeg ikke er barn av en sigøynerfamilie. Jeg vet da ikke hvordan det eventuelt føles for dem. Og jeg tror ikke en gang at dette er et reellt problem.

 

Media omtaler de som forsøpler som romfolk, fast bosatte sigøynere ønsker ikke å omtales som det. De vet veldig godt at de ikke forsøpler, driter, tigger og stjeler. Og det er nettopp disse tingene som kritiseres i media. Jeg kan ikke huske at noen har kritisert fast bosatte sigøynere for det samme. Og derfor tror jeg de driter i det (pun not intended).

 

Er det noe hyggelig for andre samfunnsgrupper som støtt og stadig får servert dritt fra en eller annen kant? Hvorfor skal det liksom være så mye verre for sigøynere at noen skriver negativt om romfolket som de ikke engang identifiserer seg med?

Lenke til kommentar

Og det er alt du har mast om i det siste, det er på en måte det eneste du prøver å "ta meg" på. Du har ett eneste argument igjen, som jeg ikke kan svare på ettersom jeg ikke er barn av en sigøynerfamilie. Jeg vet da ikke hvordan det eventuelt føles for dem. Og jeg tror ikke en gang at dette er et reellt problem.

 

Media omtaler de som forsøpler som romfolk, fast bosatte sigøynere ønsker ikke å omtales som det. De vet veldig godt at de ikke forsøpler, driter, tigger og stjeler. Og det er nettopp disse tingene som kritiseres i media. Jeg kan ikke huske at noen har kritisert fast bosatte sigøynere for det samme. Og derfor tror jeg de driter i det (pun not intended).

 

Er det noe hyggelig for andre samfunnsgrupper som støtt og stadig får servert dritt fra en eller annen kant? Hvorfor skal det liksom være så mye verre for sigøynere at noen skriver negativt om romfolket som de ikke engang identifiserer seg med?

Jeg prøver ikke å ta deg, jeg lurte på hva du trodde om saken. Tråden er full av prat om hvor kjipe og skitne sigøynere er. Ikke romfolk, ikke omreisende. Sigøynere.

Lenke til kommentar

Hvis noen i en tråd om politidrapene i USA hadde skrevet at svarte er voldelige mordere, så er det et generelt utsagn om svarte, ikke spesifikt om Gavin Eugene Long. Hvis noen i en tråd kalt "Ny romleir midt i ekebergparken?" skriver at sigøynere er [sett inn], så er det er utsagn om sigøynere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egne grupper av svarte, omtalt i media, som har mord som sin hovedoppgave i livet?

 

Hvis det er vanskelig å forstå hva vi snakker om i en diskusjon om sigøynere som forsøpler offentlig område, så kan jeg forklare deg det. Vi diskuterer sigøynere som forsøpler i offentlig område.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nordmenn er rasister, afrikanere stjeler, amerikanere er krigsglade religiøse fanatikere, muslimer er terrorister, feminister hater menn og sigøynere/roma/tatere whatever de kalles nå om dagen forsøpler og tigger.

 

Om noen setter spørsmål til utsagnene grunnet hvor upresise de er og hvor mange begrepene omfatter er uhørt, når det først skal kastes dritt så skal det gjelde flest mulig, om det er med vilje, mangel på bedre viten eller ren trolling aner jeg ikke. 

 

Abigor og Vice, dere må jo forstå at når han skriver at nordmenn er rasister så mener han nordmenn som er rasister er rasister, ikke at nordmenn er rasister. 

 

-Tråden handler om sigøynere som ikke er omreisende, som ikke er kjipe, som ikke er skitne? 

Hva handler egentlig denne tråden om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det noen som må lære seg forskjellen mellom Reisende (Skandinaviske Tatere), sigøynere og romfolk. Jeg kan skrive under på en ting og det er at det er ingen Norske Reisende (Tater) som identifiserer seg med romfolk. De Norske snakker Romani men det har ingenting med romfolket å gjøre.

De som kommer til Norge nå og som bor i parker og forsøpler har ingen forbindelse med verken sigøynere eller tatere, en Norsk familie med reisende har en helt annen livsstil. De driter ikke ned og forsøpler, de reiser kansje rundt med vogna på slep på sommeren. Men de er stolte, pene i tøyet og er stort sett bra mennesker. 

Lenke til kommentar

Her er det noen som må lære seg forskjellen mellom Reisende (Skandinaviske Tatere), sigøynere og romfolk. Jeg kan skrive under på en ting og det er at det er ingen Norske Reisende (Tater) som identifiserer seg med romfolk. De Norske snakker Romani men det har ingenting med romfolket å gjøre.

De som kommer til Norge nå og som bor i parker og forsøpler har ingen forbindelse med verken sigøynere eller tatere, en Norsk familie med reisende har en helt annen livsstil. De driter ikke ned og forsøpler, de reiser kansje rundt med vogna på slep på sommeren. Men de er stolte, pene i tøyet og er stort sett bra mennesker. 

 

Forskjellene er ikke så store etnisk, de har felles opphav. Det finnes noe forskjeller i språk og kultur, avhengig av hvilke land de har oppholdt seg i over tid.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om de har felles opphav har de fleste utviklet ulike kulturer og levesett basert på reiseveien og opplevelsene. Selv språkene deres er veldig forskjellige ettersom hvor hvilke land de har oppholdt seg i på reisen sin. 

 

Se SNL sitt sammendrag av kulturen deres:

 

Kulturelle særtrekk varierer fra gruppe til gruppe og fra land til land. Det finnes ikke én enhetlig og universell rom-kultur. Tradisjoner og skikker er forskjellige. Det finnes grupper som baserer seg på en omvandrende livsform, grupper som bare reiser i perioder og grupper som har vært bofaste i århundrer. Rom finnes både i byer og i landdistrikter.

Felles for gruppa er en sterk identitetsmarkering som skiller dem fra majoritetsbefolkningen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...