Gå til innhold

Ny romleir midt i ekebergparken?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Jeg håper de reagerer med å ta utdanning, betale kommunale renovasjonsutgifter og får seg jobb.

 

Hvilke sigøynere som går på skolen snakker vi om?

Tror du det er realistisk at småbarn faktisk blir motiverte, og at du og andres skjellsord faktisk har en positiv innvirkning på deres liv? Tror du også, for eksempel, at et barn med mørk hud har godt av å bli kalt "nigger", og kanskje noen henvisninger til lynsjinger i ny og ned? Tror du barn med arabisk utseende har godt av å bli kalt og behandlet som terrorister?

 

Jeg kommer ikke til å gi deg navn eller adresse, det regner jeg med du forstår. Så, den eneste grunnen jeg kan se til at du skulle spørre det spørsmålet, er hvis du faktisk ikke tror det finnes sigøynere i Norge som går på skole. Da vet jeg ikke hva jeg skal si.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn skal ikke måtte stå til ansvar for deres foreldre eller andre voksnes handlinger. Mobbing i skolen er et stort problem for alle barn som blir utsatt for det og som må bli tatt alvorlig av skolen.

 

All ære og honnør til Anka, Monika og Alexandru som har klart å bryte med de destruktive delene av romkulturen. De er flotte bevis på at det nytter når viljen er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barn skal ikke måtte stå til ansvar for deres foreldre eller andre voksnes handlinger. Mobbing i skolen er et stort problem for alle barn som blir utsatt for det og som må bli tatt alvorlig av skolen.

 

All ære og honnør til Anka, Monika og Alexandru som har klart å bryte med de destruktive delene av romkulturen. De er flotte bevis på at det nytter når viljen er der.

Barn av sigøynere som går på skolen, er ikke av omreisende sigøynere, men fra etablerte familier som har bosatt seg i Norge, eller vært bosatt her i lang tid. Kanskje flere generasjoner. Disse har jobb, har stort sett en bra økonomi, og er innlemmet i det norske samfunnet. Dermed har barna normale klær, normal renslighet og viser normal folkeskikk og oppdragelse. Jeg tror ikke det er utbredt at disse blir mobbet på grunn av sitt opphav, mer enn barn av andre kulturer eller barn som blir mobbet av andre grunner. Hvis noen barn ønsker å mobbe et annet barn, finner de alltid en grunn, uansett om det er opphav, utseende, klær, feil mobiltelefon eller noe helt annet.

 

Men hva er grunnen til at så få romfolk har vilje til å komme seg opp fra "grøftekanten"? De sigøynerfamiliene som er bosatt i Norge, og de som studerer og jobber i landet har klart det. Men de gruppene som slår opp leirer i parker, skogen og hvor som helst, de er ikke her for å tjene penger på vanlig måte, eller komme seg opp i samfunnet. De er ikke interessert i det, og heller ikke interessert i å ta hensyn til sine omgivelser, og da fortjener de heller ikke min respekt.

Endret av Molekylet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du må gjerne vise meg at jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at de fleste snakker om "sigøynere", ikke "sigøynere som førsøpler, stjeler og bæsjer på gaten". Jeg er rimelig sikker på at jeg kan sitere et titalls innlegg om sigøynere generelt, ikke sigøynere som bedriver en viss adferd.

Selvsagt snakker vi om sigøynere som forsøpler primært i denne diskusjonen. Sier du at sigøynere som forsøpler, stjeler og bæsjer på gaten ikke er ett utbredt fenomen? Sier du at denne type oppførsel hos en fremmed folkegruppe som har brukt mye ressurser fra å reise fra sine hjemland hit til Norge ikke er en trend?

 

Finnes det en by eller ett tettsted i Norge der nettopp slik oppførsel fra nettopp denne folkegruppen ikke er representert? For 10 år siden så jeg dem i de største byene i landet. Idag ser jeg dem i tettsteder med innbyggertall under bystatus.

 

Jeg kan godt oversette hvis det er vanskelig for deg med dagligtale. "Sigøyner" betyr her og i alle lignende diskusjoner alle de mennesker som har reist tvers igjennom ett kontinent for å sitte på gaten og leve av andre mennesker mens de forsøpler naturen, stjeler og bæsjer på gaten. Når vi snakker om "sigøyner" her så inkluderer det ikke romfolk med jobb, eget toalett og som betaler kommunale renovasjonsavgifter.

 

Er det nødvendig for deg at denne presiseringen gjøres i de hundrevis av mediesaker som omhandler nettopp tyveri, forsøpling og bæsjing i gata begått av sigøynere?

 

 

De som er i Hamar driter ikke så mye som jeg har sett, men de er tatt med narkotiske piller som de selger og de ble også tatt med en varebil full av båtmotorer til en million kroner her.

Lenke til kommentar

[...]

Jeg er veldig interessert i et svar på det jeg spurte om:

 

Per artikkelen jeg linket til så er det nettopp ikke et slikt skille i media, "sigøyner" ble erstattet med "rom". Og, jeg skal love deg at denne nyansen du opplever ikke oppleves av alle. Så, jeg er oppriktig interessert i hva du tror om dette: Hvordan tror du et ungt søskenpar, eller deres foreldre, opplever å jevnlig bli kalt (enten direkte, eller ved at "deres" gruppe blir kalt det) tyver, kjeltringer, skitne, pakk etc. etc.?

 

Uavhengig av hvor gode hensikter du og andre måtte ha, så oppfattes "romfolk/sigøynere stjeler og bæsjer overalt" som "romfolk/sigøynere stjeler og bæsjer overalt". Ikke "omreisende", ikke "de det måtte gjelde". Dette vet jeg.

Dette skillet du har laget mellom sigøynere om romfolk oppfattes ikke universelt (jeg har for eksempel aldri noensinne hørt det før, og jeg finner ingen kilder som støtter det). Så, bryr du deg om hvordan små barn oppfatter å bli kalt slike skjellsord?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det verste med hele sigøyner/romfolk navnebetegnelsen er at deler av media som streber etter å være ekstremt "politisk korrekte" sluttet å beskrive gruppen for det de faktisk er men utvidet begrepet til å omfatte et helt land! Nå er det ikke sigøynere eller romfolk lenger, nå er de faktisk Rumenere!

Lenke til kommentar

''ingen anmeldelser enda..''

 

Så rart!!! Skulle nesten tro at når det ikke nytter en dritt å anmelde folk som ikke engang har ID på seg mesteparten av tiden, at folk rett og slett ikke gidder kaste bort sin egen tid eller politiet sin tid og deres ressurser på saker som aldri kommer noe sted.

 

Det å bruke hodet er plutselig for vanskelig?

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange sigøynere er rumenere, det er da mangt man skal henge seg opp i. Spesielt når media absolutt ikke er redde for å nevne sigøynere som gruppe.

Men 99%(vil jeg anta) av Rumenere er ikke romfolk og da blir det for dumt å bare kalle dem Rumenere. Det er ikke Rumenere som folk som oppfører seg slik at folk blir forbannet. Det er romfolk som oppfører seg slik. Neste steg blir vel å kalle dem for Europeere for å bli enda mer hysterisk politisk korrekt. :thumbdown:

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skillet du har laget mellom sigøynere om romfolk oppfattes ikke universelt (jeg har for eksempel aldri noensinne hørt det før, og jeg finner ingen kilder som støtter det). Så, bryr du deg om hvordan små barn oppfatter å bli kalt slike skjellsord?

Jeg har prøvd å forklare deg at jeg (og de fleste andre i denne tråden) snakker om de som velger å sette opp leirer i parker og andre steder der det passer dem, og ikke om bosatte/etablerte sigøynere.

 

Skillet "jeg" har laget er noe jeg har lært meg fra media og hva jeg ellers har lest. Fra Wikipedia:

 

"Sigøynernes organisasjon i Norge heter Norsk Sigøynerforening og arrangerer Sigøynerfestivalen, en kulturfestival for sigøynerkultur. Leder for foreningen og primus motor for festivalen, kunstneren Raya Bielenberg, har uttalt at «jeg forlanger å bli kalt sigøyner»"

 

"Bielenberg mener at begrepet romfolk har fått en ensidig negativ klang knyttet til tigging og sosiale problemer; «'romfolk' er blitt et skjellsord» uttaler han til Klassekampen. Han «foretrekker sigøyner, fordi det er representativt for et helt folk. Det er stort sett sigøynere fra Øst-Europa, som kaller seg róm»"

 

Romfolket er også egentlig et konstruert ord, og brukes sjelden for å beskrive bosatte/etablerte sigøynere. De sigøynerne som ser seg selv som norske nekter å bli kalt romfolk, og påstår at romfolket ikke er deres folk.

 

"På spørsmål fra reporter Kadafi Zaman om han likevel vil hjelpe beboerne i romleiren svarte Karoli slik før han forsvant fra stedet til fots: – Nei. Jeg står over. Dette er ikke våre folk. Jeg trodde de var sigøynere, men det var de ikke. Jeg beklager igjen. Ha en hyggelig dag."

 

Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om at barn får slengt skjellsord etter seg, men som jeg også har prøvd å forklare deg så tror jeg ikke det problemet er så stort blant de barna som går på skolen da de kommer fra nettopp bosatte og etablerte familier. De har rene klær, god hygiene/renslighet, normal folkeskikk og så videre, og fungerer på lik linje med alle andre. De mobbes neppe mer enn andre barn, og selv om noen skulle bli mobbet for å være fra en sigøynerfamilie, så hadde de blitt mobbet uansett. At de er sigøynere er bare et påskudd for å mobbe de, hadde de ikke vært sigøynere hadde barna funnet på en annen grunn til å mobbe akkurat det barnet.

 

Og hvorfor er det verre å mobbe et barn for å være sigøyner, enn å mobbe et barn for noe annet?

 

Barn av romfolk (eller omreisende sigøynere om du vil) går ikke på skolen, så det er ikke et argument i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Barn av romfolk (eller omreisende sigøynere om du vil) går ikke på skolen, så det er ikke et argument i mine øyne.

Hva vet du om det? Er aldri unger på gata i Norge, så antar de i stor grad er hjemme og går på skole.

 

Jævla Rumenere!!!!  Horrible folkeslag!!!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å forklare deg at jeg (og de fleste andre i denne tråden) snakker om de som velger å sette opp leirer i parker og andre steder der det passer dem, og ikke om bosatte/etablerte sigøynere.

 

Skillet "jeg" har laget er noe jeg har lært meg fra media og hva jeg ellers har lest. Fra Wikipedia:

 

"Sigøynernes organisasjon i Norge heter Norsk Sigøynerforening og arrangerer Sigøynerfestivalen, en kulturfestival for sigøynerkultur. Leder for foreningen og primus motor for festivalen, kunstneren Raya Bielenberg, har uttalt at «jeg forlanger å bli kalt sigøyner»"

 

"Bielenberg mener at begrepet romfolk har fått en ensidig negativ klang knyttet til tigging og sosiale problemer; «'romfolk' er blitt et skjellsord» uttaler han til Klassekampen. Han «foretrekker sigøyner, fordi det er representativt for et helt folk. Det er stort sett sigøynere fra Øst-Europa, som kaller seg róm»"

 

Romfolket er også egentlig et konstruert ord, og brukes sjelden for å beskrive bosatte/etablerte sigøynere. De sigøynerne som ser seg selv som norske nekter å bli kalt romfolk, og påstår at romfolket ikke er deres folk.

 

"På spørsmål fra reporter Kadafi Zaman om han likevel vil hjelpe beboerne i romleiren svarte Karoli slik før han forsvant fra stedet til fots: – Nei. Jeg står over. Dette er ikke våre folk. Jeg trodde de var sigøynere, men det var de ikke. Jeg beklager igjen. Ha en hyggelig dag."

 

Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om at barn får slengt skjellsord etter seg, men som jeg også har prøvd å forklare deg så tror jeg ikke det problemet er så stort blant de barna som går på skolen da de kommer fra nettopp bosatte og etablerte familier. De har rene klær, god hygiene/renslighet, normal folkeskikk og så videre, og fungerer på lik linje med alle andre. De mobbes neppe mer enn andre barn, og selv om noen skulle bli mobbet for å være fra en sigøynerfamilie, så hadde de blitt mobbet uansett. At de er sigøynere er bare et påskudd for å mobbe de, hadde de ikke vært sigøynere hadde barna funnet på en annen grunn til å mobbe akkurat det barnet.

 

Og hvorfor er det verre å mobbe et barn for å være sigøyner, enn å mobbe et barn for noe annet?

 

Barn av romfolk (eller omreisende sigøynere om du vil) går ikke på skolen, så det er ikke et argument i mine øyne.

Her er det mye å ta tak i og å være uenig i, men med hvordan du ser på mobbing så gidder jeg rett og slett ikke. Det var heller ikke mobbing isolert jeg siktet til, men hvordan du tror de opplever å bli kalt så nedsettende ting av voksne og samfunnet generelt. For, igjen, dette skillet du skisserer er hverken selvsagt eller tydelig (i tillegg er det selvsagt ikke riktig at alle sigøynere som reiser til Norge bor i "sigøynerleirer").

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vet du om det? Er aldri unger på gata i Norge, så antar de i stor grad er hjemme og går på skole.

De har prøvd å ta ungene med til Norge, men de har gitt opp fordi politiet tar dem. Jeg har også sett at norske sigøynere tar ungene sine ute av skolen fordi de skal reise rundt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Barn av romfolk (eller omreisende sigøynere om du vil) går ikke på skolen, så det er ikke et argument i mine øyne.

Hva vet du om det? Er aldri unger på gata i Norge, så antar de i stor grad er hjemme og går på skole.

 

Jeg antar jo at flere av de går på skole i sitt hjemland, men for omreisende romfolk så er det stort sett ikke Norge som er hjemlandet. Og det er skolen i Norge vi snakket om her (eller har jeg misforstått?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...