Sheasy Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Så begynn å kalle de norske sigøynerne fra stabile hjem, som du påståelig jobber med, for romfolk neste gang du møter dem da Det er kanskje jeg som er sær, men jeg har ikke for vane å nevne etnisiteten til folk jeg snakker med. "Hei X, du som er født og i Norge med avstamning fra nordlige India, ofte kalt sigøyner/rom[ni], har du hatt en fin helg?" Jeg ser det for meg. Jeg synes det er morsomt at du så "subtilt" hinter til at jeg lyver (jeg skjønner ikke hvorfor, har du så vanskelig for å se for deg at det finnes "vanlige" sigøynere? Veldig merkelig, uansett hva grunnen er, synes jeg), for andre gang, men med et slikt utgangspunkt passer det godt å sette punktum. Gjerne generelt, også. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Bilfabrikanten har vel i slike tilfeller seg selv å takke, eller...Absolutt ikke!! Nå skal du høre her: bla bla bla bla, blabla,bla 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Du kan fortsatt mene akkurat hva du vil. NÅ gjør jeg det med vilje Da har jeg en super avtale å tilby deg: Ikke skriv til meg flere ganger, så gjengjelder jeg tjenesten. Jeg opprettholder min del av avtalen uavhengig av hva du gjør. Edit: Ikke begrenset til denne tråden, altså. Feiging. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Likevel er ordet "romfolk" på kort tid blitt et mye mer belastet ord enn sigøyner. Og i dagligtale er romfolk betegnelsen på omreisende sigøynere. Og selv om det i utgangspunktet ikke er riktig definisjon, så vil dagligtalen, hvordan ordet brukes, over tid definere et ord. Det har skjedd med veldig mange ord gjennom tidene. Sigøynere er mer et samlebegrep, og omfatter både omreisende romfolk og de som er bosatt på et fast sted. Når selv fast bosatte sigøynere mener dette, så sier det noe. Og igjen, jeg snakker om romfolk som omreisende sigøynere. Selv om ikke alle fast bosatte sigøynere i Norge har rent mel i posen heller, så tror jeg ikke et flertall av de bedriver lyssky aktiviteter. Og ettersom de er fast bosatte, og sikkert har jobb, så verken tigger eller forsøpler de mer enn en vanlig innbygger i Norge. Og regner med at de har vanlige toaletter så de ikke setter seg ned og driter i bakgården til folk. Vi har åpenbart forskjellig dagligtale, rom(a/ni)/romfolk/sigøynere brukes om hverandre, stort sett, slik jeg opplever det. Men, for all del, la oss si at du har helt rett. Både om ordbruken, og at de fleste omreisende er kriminelle. Det er nok av andre i tråden som snakker om sigøynere. Ikke romfolk, ikke sigøynere som stjeler. Er det greit, eller er det som å si at hvite menn er voldtektsmenn? Hva tror du barn som går på skolen, og er etniske sigøynere, synes om slikt? 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Dette synes jeg faktisk er veldig interessant. Hvor stor andel av gruppe X må stjele før "gruppe X stjeler" betyr "de i gruppe X som stjeler stjeler", heller enn at, vel, gruppe X stjeler? 1 %? 10 %? 50 %? Og igjen kverulerer du fordi du har gått tom for argumenter. Men ok. Jeg snakker om en stor overvekt. Det kan ikke defineres i et fast tall. Og det er ikke bare tyveri romfolket bedriver, det er forstyrrende og truende adferd i forbindelse med tigging, det er å drite på offentlige og private steder som ikke er egnet for det, det er en uvilje til å forsørge seg selv så det må brukes store summer av skattepengene til det, det er forsøpling både der de oppholder seg og rundt søppelkasser som de leter gjennom og så videre. Det er altså ikke snakk om kun tyveri. Og når vi snakker om omreisende romfolk, så gjør så godt som alle minst en av disse tingene. Når så "alle" gjør minst en av tingene, så gidder jeg ikke å definere "de av romfolket som stjeler", "de av romfolket som forsøpler" og så videre. Det er totalt uinteressant. Et eksempel, som for øvrig ikke har noe med romfolket å gjøre, viser bare at når en stor gruppe mennesker gjør noe, så blir hele gruppen beskrevet under ett, selv om alle vet at ikke alle gjør det. Alle vet at det på rave-party tas mye dop. Ikke alle gjør det, men likevel kan man lese i media: "Med MDMA, kokain og hasj fester byens unge voksne til solen står opp". Alle gjør det ikke, og det forstår jeg selv om det står "byens unge voksne". Det står ikke "de av byens unge voksne som bruker MDMD, kokain og hasj fester til solen står opp". Det er en normal måte å beskrive en gruppe hvor et stort flertall gjør noe. 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det er kanskje jeg som er sær, men jeg har ikke for vane å nevne etnisiteten til folk jeg snakker med. "Hei X, du som er født og i Norge med avstamning fra nordlige India, ofte kalt sigøyner/rom[ni], har du hatt en fin helg?" Jeg ser det for meg.Nei, men for din egen opplysnings skyld kunne det være nyttig å faktisk vite hvordan sigøynere selv ser på situasjonen og etnisiteten. Du trenger heller ikke ordlegge deg på måten du gjør i eksempelet ditt. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Det er nok av andre i tråden som snakker om sigøynere. Ikke romfolk, ikke sigøynere som stjeler. Er det greit, eller er det som å si at hvite menn er voldtektsmenn? Hva tror du barn som går på skolen, og er etniske sigøynere, synes om slikt? Jeg tror alle snakker om omreisende sigøynere, ut fra hvordan de omtales (tigger, forsøpler, nasker... noe fast bosatte sigøynere normalt ikke gjør). Derfor har jeg vært konsekvent ved å omtale de som romfolk. Blant annet så bruker media "romfolk" om omreisende sigøynere, og derfor har det blant folk flest blitt en oppfatning om at romfolk er omreisende sigøynere. Igjen er vi tilbake på dagligtalen, og at den kan endres over tid selv om definisjonen i utgangspunktet er feil. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Jeg tror alle snakker om omreisende sigøynere, ut fra hvordan de omtales (tigger, forsøpler, nasker... noe fast bosatte sigøynere normalt ikke gjør). Derfor har jeg vært konsekvent ved å omtale de som romfolk. Blant annet så bruker media "romfolk" om omreisende sigøynere, og derfor har det blant folk flest blitt en oppfatning om at romfolk er omreisende sigøynere. Igjen er vi tilbake på dagligtalen, og at den kan endres over tid selv om definisjonen i utgangspunktet er feil. Per artikkelen jeg linket til så er det nettopp ikke et slikt skille i media, "sigøyner" ble erstattet med "rom". Og, jeg skal love deg at denne nyansen du opplever ikke oppleves av alle. Så, jeg er oppriktig interessert i hva du tror om dette: Hvordan tror du et ungt søskenpar, eller deres foreldre, opplever å jevnlig bli kalt (enten direkte, eller ved at "deres" gruppe blir kalt det) tyver, kjeltringer, skitne, pakk etc. etc.? Uavhengig av hvor gode hensikter du og andre måtte ha, så oppfattes "romfolk/sigøynere stjeler og bæsjer overalt" som "romfolk/sigøynere stjeler og bæsjer overalt". Ikke "omreisende", ikke "de det måtte gjelde". Dette vet jeg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Vent, du vet hva 'assume'' betyr? Ja, det vet jeg. Jeg føler jeg må gjenta meg selv: hvis du ikke vil svare på om du synes at "muslimer er terrorister" er helt greit å si, og at det på ingen måte betyr at muslimer er terrorister, så er det ditt valg. Men, hvis du ikke vil svare på det, så må du gjerne slutte å svare med andre ting også. Det er veldig få muslimer som ikke støtter muslimsk terror, direkte eller indirekte. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Han er ikke moro å ha på et forum heller 90% av innleggene er kverulering. Nå syns jeg du tok for dårlig i. Angående at en eller to ikke stjeler. Blir som å si at soldater i krig ikke dreper, bare for at noen få av de ikke gjør det. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Du må gjerne vise meg at jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at de fleste snakker om "sigøynere", ikke "sigøynere som førsøpler, stjeler og bæsjer på gaten". Jeg er rimelig sikker på at jeg kan sitere et titalls innlegg om sigøynere generelt, ikke sigøynere som bedriver en viss adferd.Selvsagt snakker vi om sigøynere som forsøpler primært i denne diskusjonen. Sier du at sigøynere som forsøpler, stjeler og bæsjer på gaten ikke er ett utbredt fenomen? Sier du at denne type oppførsel hos en fremmed folkegruppe som har brukt mye ressurser fra å reise fra sine hjemland hit til Norge ikke er en trend? Finnes det en by eller ett tettsted i Norge der nettopp slik oppførsel fra nettopp denne folkegruppen ikke er representert? For 10 år siden så jeg dem i de største byene i landet. Idag ser jeg dem i tettsteder med innbyggertall under bystatus. Jeg kan godt oversette hvis det er vanskelig for deg med dagligtale. "Sigøyner" betyr her og i alle lignende diskusjoner alle de mennesker som har reist tvers igjennom ett kontinent for å sitte på gaten og leve av andre mennesker mens de forsøpler naturen, stjeler og bæsjer på gaten. Når vi snakker om "sigøyner" her så inkluderer det ikke romfolk med jobb, eget toalett og som betaler kommunale renovasjonsavgifter. Er det nødvendig for deg at denne presiseringen gjøres i de hundrevis av mediesaker som omhandler nettopp tyveri, forsøpling og bæsjing i gata begått av sigøynere? Endret 2. august 2016 av Abigor 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Vet du hva? Jeg tar deg på ordet, og går gjennom hele tråden. Hypotese: Det handler om "romfolk som forsøpler og som raner, og som driver med annen kriminalitet vi ikke liker!!!" Eventuelle klammeparanteser i påfølgende sitater er mine kommentarer. Sigøynerene må bare gi slipp på søppelkulturen sin, så blir ting bedre. Stemmer at de ikke liker rom-folket så godt, det grenser til hat. Men en veldig viktig ting er å skille på diskriminering og å ikke godta visse ting. De nekter å få seg jobber, de stjeler, de okkuperer områder (delvis hvertfall) og er ekstremt fientlige mot alle andre enn deres egne. De har oppført seg som dritt i hvertfall hundrevis av år. Da må man forvente å bli behandlet slik også. Og rapporter ifra Amnesty og andre raddisorganisasjoner blir som regel skrevet med en venstrevridd agenda i tankene. I Romania så er det mange tiltak for å prøver å bekjempe romfolkets mangel på utdannelse, alle romfolk har rett på skolegang, men problemet er at de ikke vil, de liker å leve på farten og ikke ha noe skolegang, derfor er jeg mot at vi behandler de som barn, vi må sette krav til de så vi ikke syr puter under armene til de og gjør de en bjørnetjeneste. Sigøynere har sluttet å ta med barna sine, fordi politiet tar dem. Barn har ikke lov til å leve slik sigøynere gjør i Norge. Og merkelig nok så kommer de nesten alle fra en og samme bedritne kultur, sigøynerkulturen. Du vet, den som handler om å stjele, svindle og å bedrive mafialignende kriminalitet og samfunnskontroll. De som nekter å være en del av storsamfunnet men som KREVER å få alle godene fra storsamfunnet (unntatt utdannelse da). Alle her i tråden diskrimineres altså daglig. Jenta i videoen diskrimineres også daglig, helt uavhengig om hun er utkledd som barnetyv [å kle seg som en sigøyner blir her sidestilt med å kle seg som en barnetyv] i Unicef filmer eller ikke. De [sigøynere. Ikke tiggere. Ikke folk som forsøpler. Ikke folk som raner. Sigøynere.] får avvikle sin kultur og la seg bli en en del av storsamfunnet med de PLIKTER og rettigheter som det fordrer. Frem til det så er det eneste riktige å ignorere dem. Tror ikke godhetstyrannene er særlig interessert i å få avslørt at sigøynere som gruppe er et skittent, bråkete, løgnaktig folkeferd som livnærer seg som tyver og svindlere. Diskriminering av sigøynere er ok. Sigøynere har en kollektiv kultur der svindel, løgn og tyveri er en del av den. Det alene er god nok grunn til å behandle sigøynere annerledes enn de fleste andre. Jeg mener du er skremmende naiv om du ikke diskriminerer sigøynere. Konklusjonen er at romfolket vil ikke hjelpes. Og da fortjener de ikke hjelp. Og de ønsker ikke å bidra til å endre oppfatningen andre har om dem ved å ha noe som kan minne om normal folkeskikk. Og da fortjener de ikke den respekten jeg normalt viser alle folkeslag. Men så har vi ikke blånektet å gi slipp på en kultur som handler om å stjele, lyve og svindle. Du sier jeg trenger nye briller hvis jeg ikke ser at det er snakk om "romfolk som forsøpler og som raner, og som driver annen kriminalitet vi ikke liker!!!" (min utheving). Vel, da trenger jeg åpenbart nye briller, for jeg ser bare prat om sigøynere generelt. Du trenger nye briller jo. Hvordan tolker du søppelkultur til noe annet enn å inkludere søppel når vi ser utstrakt forsøpling knyttet til en kultur? Er det ikke nettopp okkupasjon av områder som er kilden til problemet her? De tar seg til rette på steder de ikke har rett til og på grunn av sin søppelkultur forsøpler de, slik det er svært vanlig å se der sigøynere slår seg ned. Hvis du reiser til et annet land og forsøpler naturen ders mens du lever på deres regning, er ikke det å oppføre seg som dritt? Hvis de hadde gått på skolen og tatt en utdannelse, hvor sannsynlig ville det da vært at de reiste til Norge for å forsøple? Kan du vri temaet om til jenter som ikke er i Norge når vi snakker om voksne sigøynere som forsøpler i Oslo og bruke mitt svar på hvorfor det er irrelevant til egen støtte? Er det ikke en bedriten kultur å skulle reise til andre land, ta kontroll over deler av samfunnet og bedrive kriminalitet slik denne diskusjonen handler om? Du kan ikke lage en sak om jenter i andre land også ta svarene på det til støtte for at det diskuteres noe annet enn sigøynere som forsøpler i Norge. Må vi spesifisere "sigøynere som forsøpler og bedriver kriminalitet" hver eneste gang dette temaet er oppe i media? Er det noen andre sigøynere som reiser til Norge som ikke forsøpler og bedriver kriminalitet? Er det ikke skittent å skulle forsøple naturen? Det er en rar kamp du kjemper. Jeg ser ikke helt motivasjonen. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Ok. Er det greit at jeg fra nå av omtaler svarte personer som drapsmenn, og hvite menn som voldtektsmenn? For å spare plass, mener jeg.Hvis så mange av de menenskene du ser bedriver denne oppførselen på et stadig aktuelt tema, hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 Vent, du vet hva 'assume'' betyr? Ja, det vet jeg. Jeg føler jeg må gjenta meg selv: hvis du ikke vil svare på om du synes at "muslimer er terrorister" er helt greit å si, og at det på ingen måte betyr at muslimer er terrorister, så er det ditt valg. Men, hvis du ikke vil svare på det, så må du gjerne slutte å svare med andre ting også. Det er veldig få muslimer som ikke støtter muslimsk terror, direkte eller indirekte. Akkurat det denne tråden trengte, mer fordommer uten basis i virkeligheten 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 [...] Hvordan tror du unge sigøynere, som går på skolen, reagerer på å bli kalt for dritt/tyver/søppel/pakk etc.? 1 Lenke til kommentar
empty_ Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) . Endret 4. august 2016 av empty_ 3 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 [...]Hvordan tror du unge sigøynere, som går på skolen, reagerer på å bli kalt for dritt/tyver/søppel/pakk etc.? De burde kanskje spørre seg selv hva som har ført til at de har fått et slikt rykte og ta lærdom av det. Eller spørre seg om det er riktig å følge rykter basert på fordommer før man vet noe som helst om personen.. og kanskje prøve å ta lærdom av det. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Akkurat det denne tråden trengte, mer fordommer uten basis i virkeligheten Det virker som din påstand er at det er en fordom at sigøynere forsøpler. Finnes det noen sigøynere som har reist til Norge og ikke forsøpler? 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hvordan tror du unge sigøynere, som går på skolen, reagerer på å bli kalt for dritt/tyver/søppel/pakk etc.?Jeg håper de reagerer med å ta utdanning, betale kommunale renovasjonsutgifter og får seg jobb. Hvilke sigøynere som går på skolen snakker vi om? 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Skulle gjerne sett dere si det samme om menn i skumle mørke bakgater midt på natta. Null diskriminering! Yay! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå