Gå til innhold

Oppgradere til Windows 10?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker fortsatt Windows 7 på min hjemmebygde maskin, og vært storfornøyd med det. Nå får jeg varsel om at det kun er 1 dag igjen til jeg kan oppgradere gratis til Windows 10.

Av det jeg har sett virker Windows 10 mer rotete og ustabilt enn Windows 7. Men det er jo selvfølgelig nyere og kanskje mer sikkert. Det er jo dog en eldre maskin jeg skal kjøre det på, er det ikke en sjanse for at det fungerer dårligere, evt. at programmer jeg har slutter å fungere?

Burde jeg oppgradere eller ikke, kan noen som har erfaring med begge gi meg innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Windows 10 er "mer rotete og ustabilt enn Windows 7" er absolutt ikke sant.

Ja, ting ser litt annerledes ut, men det blir du vant med i løpet av kort tid.  Det er da et større problem å gå tilbake til Win7, da man plutselig finner ut at endel nyttige ting i Win10 ikke eksisterer i Win7...

Ang. programmer, så kjører jeg alle programmene jeg brukte i Win7 uten problemer, men det kan selvsagt finnes unntak.  Bruk sjekken i oppgraderingsprogrammet for å se om du har noen kjente ting som forhindrer Windows 10:  http://www.zdnet.com/article/will-your-pc-run-windows-10-use-this-well-hidden-compatibility-checker-to-find-out/

Jeg ser absolutt ingen grunn til å IKKE oppdatere.  Liker du det ikke, kan du jo rulle tilbake til Win7 innen 30 dager.

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert ca. 10 PC'er som jeg har 'ansvaret' for til Windows 10, og bare 1 av de 10 skapte problemer ved oppgraderingen, så den skal få fortsette med Windows 7 en stund til.

Den aktuelle PC'en fungerer helt fint med en 'clean install' av Windows 10, men det var viktige ting som ikke fungerte etter oppgraderingen, så jeg må installere programmene mine på nytt (under Windows 10) og flytte filene over fra Windows 7. En del data må først 'eksporteres' fra Windows 7 før de kan bli 'importert' inn i samme program under Windows 10, så det vil gå noen timer. Antageligvis regnvåte høst-timer senere i år.

Oppgrader gjerne til Windows 10, men pass på å ha en fersk backup klar, for det er ikke alltid den 'rulle-tilbake-innen-30-dager'-greia fungerer.

Et 'triks' kan være å klone systemdisken (der Windows 7 er installert) og oppgradere PC'en med klone-disken til Windows 10. Hvis dette lykkes og PC'en med Windows 10 blir aktivert, så kan du velge om du vil kjøre videre med Windows 10 eller om du vil slå av, ta ut klonen, sette inn original-disken og starte opp i Windows 7 igjen.

Tar du vare på klone-disken, så kan du når som helst sette inn denne og vips har du en Windows 10-maskin oppe og går. (Men ingen normale mennesker tenker vel på slikt.)

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert ca. 10 PC'er som jeg har 'ansvaret' for til Windows 10, og bare 1 av de 10 skapte problemer ved oppgraderingen, så den skal få fortsette med Windows 7 en stund til.

Den aktuelle PC'en fungerer helt fint med en 'clean install' av Windows 10, men det var viktige ting som ikke fungerte etter oppgraderingen, så jeg må installere programmene mine på nytt (under Windows 10) og flytte filene over fra Windows 7. En del data må først 'eksporteres' fra Windows 7 før de kan bli 'importert' inn i samme program under Windows 10, så det vil gå noen timer. Antageligvis regnvåte høst-timer senere i år.

Oppgrader gjerne til Windows 10, men pass på å ha en fersk backup klar, for det er ikke alltid den 'rulle-tilbake-innen-30-dager'-greia fungerer.

Et 'triks' kan være å klone systemdisken (der Windows 7 er installert) og oppgradere PC'en med klone-disken til Windows 10. Hvis dette lykkes og PC'en med Windows 10 blir aktivert, så kan du velge om du vil kjøre videre med Windows 10 eller om du vil slå av, ta ut klonen, sette inn original-disken og starte opp i Windows 7 igjen.

Tar du vare på klone-disken, så kan du når som helst sette inn denne og vips har du en Windows 10-maskin oppe og går. (Men ingen normale mennesker tenker vel på slikt.)

Sett eller vært borte i dette ?

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/05/04/microsoft-warns-windows-7-boot-up-problem/#6e8e9f34395e

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til å gjøre forandringer siden jeg har en maskin som fungerer perfekt nå, og jeg har utrolig mye dårlig erfaring med Windows generelt. Kommer jeg til å miste noen filer ved oppgraderingen? Må jeg ta backup først? 

Lenke til kommentar

Ikke vært borti noe av dette. (Min PC booter Win10 helt fint; problemet mitt er relatert til Volume Shadow Copy Services etter oppgradering fra Win7.)

For øvrig, Gordon Kelly hos Forbes forstår veldig lite av det han skriver om - det finnes knapt en journalist som står så lavt i anseelse blant sine kolleger som han -, og InfoWorld's Woody Leonhard ..... vel, sensasjonspregede overskrifter genererer kanskje annonseinntekter?

Lenke til kommentar

Ikke vært borti noe av dette. (Min PC booter Win10 helt fint; problemet mitt er relatert til Volume Shadow Copy Services etter oppgradering fra Win7.)

For øvrig, Gordon Kelly hos Forbes forstår veldig lite av det han skriver om - det finnes knapt en journalist som står så lavt i anseelse blant sine kolleger som han -, og InfoWorld's Woody Leonhard ..... vel, sensasjonspregede overskrifter genererer kanskje annonseinntekter?

Tar ikke noe stilling til personen , kun budskapet.

http://www.asus.com/support/FAQ/1016356/

Microsoft KB3133977 som er gått over fra optional til recommended.

Kan være greit å vite om her på diskusjon for Windows 7 brukere som reinstallerer og kjører "all updates" og får problem.

Lenke til kommentar

Kan være greit å vite om her på diskusjon for Windows 7 brukere som reinstallerer og kjører "all updates" og får problem.

Ettersom du quotet meg trodde jeg svaret ditt var ment å ha relevans til det jeg skrev.

Men, ok.

Lenke til kommentar

Ettersom du quotet meg trodde jeg svaret ditt var ment å ha relevans til det jeg skrev.

Men, ok.

Virker som du har hatt erfaring samt ansvar for og/eller brukt endel 7 maskiner så jeg bare lurte :)

Har ikke sett dette "issuet" omtalt tidligere her.

Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i. Dessuten - hvis jeg leser problemet rett - så er det vel bare å disable Secure Boot i BIOS så er du good to go igjen? 

Lenke til kommentar

Burde jeg oppgradere eller ikke, kan noen som har erfaring med begge gi meg innspill?

Oppgrader, så bare nedgraderer du til windows 7 igjen om du ikke liker windows 10 (kan gjøres innen en måned fra oppgradering)

Så har du i det minste en windows 10 lisens knyttet til maskinen og kan oppgradere gratis når du vil.

Lenke til kommentar

Oppgrader, så bare nedgraderer du til windows 7 igjen om du ikke liker windows 10

Jeg tror fristen gikk ut ca. 7 timer før du postet det innlegget...

(Men jeg har ikke prøvd.)

Lenke til kommentar

Ser ut til at å skru tiden tilbake til 28. juli gjør at man(enn så lenge) fremdeles kan oppgradere, aktivere gratis. I hvert fall i følge denne artikkelen: http://www.winbeta.org/news/windows-10-free-upgrade-change-clock (som igjen siterer en Youtubebruker og en 'redditor').. - Ser ut til at man får reaktivert Upgrade promptet.

Edit: ..eller kanskje ikke.. En kommentar til nevnte artikkel påstår at det ike fungerer likevel :p

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...