Gå til innhold

Jobb og bolig i Osloregionen

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er en 20 år gammel jente fra Nord-Norge som skal begynne å studere jus på Universitetet i Oslo til våren. Jeg flytter på meg allerede i slutten av august, både for å jobbe og for å starte på pensum, og er i den forbindelse på utkikk etter jobb og bolig. Jeg skal - etter beste evne, vel å merke - prøve å skaffe meg en enebolig til maks 4500 kroner per måned. Setter ikke så store krav til standard med det første. Det jeg lurer på er som følger:

- Hva burde jeg søke på først - bolig eller jobb? Tenker at jeg blir nødt til å kunne forsikre de jeg eventuelt får forespørsel av om at jeg er en "sikker betaler" (altså at jeg har en jobb på forhånd), selv om jeg har spart litt penger i sommer. Vil klare å betale husleien i hvert de to første månedene uten fast stilling og støtte fra Lånekassen.

- Er det lurest å søke etter jobb og bolig jevnt over hele Osloregionen, siden jeg ikke vet hvor jeg ender opp, eller burde jeg velge meg ut et par kommuner og ta utgangspunkt i dem? Det blir altfor dyrt å bo i selve Oslo, så jeg tenkte at jeg skulle forholde meg til Lørenskog og Skedsmo (spesielt Lillestrøm-traktene), ettersom disse kommunene ligger forholdsvis nært hverandre. Hvis jeg for eksempel får tilbud om jobb på Skedsmo, og bolig i Lørenskog, vil jeg kunne ta buss til og fra hver kommune. Må innrømme at det er litt skummelt å "gamble" på at jeg i det hele tatt får jobb og bolig på noen av plassene...

- Hvilke jobber er det enklest å få for ufaglærte personer? Jeg har jobbet på ganske mange plasser tidligere, deriblant bokhandel, barnehage, vaskeri og sykehjem, og har derfor en nokså bred erfaring på diverse fagfelt. Jeg kunne godt tenke meg til å fortsette å jobbe som pleieassistent på sykehjem, men da jeg ringte til sykehjemsetaten i Oslo i dag, sa de at jeg måtte regne med vikariat fremfor en fast stilling, og da blir det vanskelig å skulle betale for seg første halvåret og legge opp penger til studiestart samtidig. Tenker at jeg burde skaffe meg en fast jobb istedenfor, som for eksempel butikkmedarbeider, og heller ta ekstravakter på sykehjemmet i helgene og ved behov. Hvordan skal jeg gå fram for å finne noe? Jeg kan ikke akkurat sende søknad til alle butikkene i de to kommunene...

- Hvilke aviser vil dere anbefale meg å sette inn annonse i? Helst noen som dekker store deler av Osloregionen.

Er litt i tvil om hva jeg burde gjøre og i hvilken rekkefølge, så setter stor pris på gode svar! :)

Hilsen Solveig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Du flytter for å studere, så det er der fokus bør ligge. Du søker lån hos Lånekassen så fort som mulig og får første utbetaling i august (20K). Gå inn på Finn.no, Hybel.no og/eller nettsiden til SiO for å finne et sted å bo. Et kollektiv eller hybel for studenter er det du ser etter. Du får jo studielån så utleiere vet at du er en sikker betaler. Enebolig, som du skriver, synes jeg høres sært ut. Begyn i sentrum og jobb deg utover til du finner et prisnivå du kan leve med. Du skal sannsynligvis i forelesninger eller andre ting store deler av uka, så kort vei til campus gir deg mer ut av dagen.

Så begynner du å studere. Du går gjennom fadderopplegget, blir kjent med studiekameratene dine, går i forelesninger, begynner på pensum og har travle dager. Etter du har fått en følelse på hvor mye tid du bruker på studiene, kan du begynne å lete etter deltidsjobber for å spe på studielånet. Bolig er det viktigste og du kan flytte på deg igjen når du blir kjent med byen og områdene.

Det virker som du har mer fokus på å finne en jobb enn selve studiene og jeg mistenker at du undervurderer tiden studiene tar. Å betale 4500,- i leie og leve av studielånet er mulig. Og hvis du har litt å gå på og får deltidsjobb etter noen måneder, blir ting enda greiere.

Og når det kommer til hvordan du søker jobb, så søker du gjerne på jobbannonser på nett. Mulig det funker å sette inn en annonse i en avis oppe i Nord-Norge, men ikke her sørpå. Det gidder ikke arbeidsgiverne lese, fordi de uansett har flere hundre søkere i kø til den ene kassajobben på bokhandelen.

EDIT: Våren ja. Beklager at jeg ikke så det. I såfall ville jeg sikret meg jobb før jeg flyttet. :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar, Kuratoren.

Jeg tror du misforstod eller glemte å lese deler av innlegget mitt... Jeg skal ikke begynne å studere før til våren, men flytter til Osloregionen allerede i slutten av august for å jobbe og for å starte på pensum, og vil dermed ikke få støtte fra Lånekassen dette halvåret. Jeg er helt klar over at det å studere tar mye tid, så jeg ønsker bare en fast stilling fram til jul. Skal sette inn boligannonser i avisen, ikke jobbsøknader.

Ellers takk for at du tok deg tid til å svare. :)

Solveig

Lenke til kommentar

Du får ikke fast jobb i Oslo, eller i regionen rundt, som ufaglært. Bare glem det. I butikker eller servicesektoren kommer du til å få jobb som ekstravakt. Om du gjør en god jobb så får du nok fulltidsstilling i praksis, men jobbsikkerheten er lav.

Ja, jeg er klar over det. Søker etter vikariat og ekstravakter foreløpig, så får vi se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...