inaktiv000 Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei, jeg har litt lyst å kjøpe (min første) bil. Jeg er 18 år, og har ikke så enormt med penger, så det bør være en ganske rimelig greie. Har hørt at man kan få greie Mercedeser til rundt 10 000 kroner, det virker jo greit Hvor mye blir det i avgifter per år? Kunne noen hjulpet meg med å sette opp et regnestykke? Er de mulig å ha forsikringen hos foreldrene? Lenke til kommentar
hazhe Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Mercedes som første bil? Jaja ditt valg, men jeg ville ikke ha valgt en slik en. Er 18 år selv, har funnet ut at det ville ha vært ganske fint med egen bil, men jeg har egentlig ikke bruk for det, familien har to biler. En Mercedes til 10 000 er enten veldig gammel (1980-1985), eller så er den helt utkjørt. Styr unna, men mindre du er veeldig heldig. En bekjent av meg kjøpte en 198X MB 190E til 20 000 ganske nylig. Tenk litt på det. Skal du ha en billigbil, bør du se etter en gammel japsebil. En kamerat av meg, "Ezekiel", kjører rundt i en 1986 (?) Ford Scorpio. Vet ikke helt om jeg skal si hva den kostet, men den går fremover og kostet under 10 000. Bilen er av typen 2.0 CLi. Bakhjulstrekk, manuelt gir, og 115 gamp. Helt greit. Forsikring kan settes i andres navn, da også foreldrene dine sitt. Kjøp da kun standard forsikring og ikke kasko, en bil til 10 000 er ikke verd å påkoste kasko. Delkasko kanskje, men det er alt. Spørsmålet er heller; har du RÅD til å ha bilen? Tenk på faste utgifter som bensin, veiavgift, forsikring osv. Lenke til kommentar
insider Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 omregavgift: over 800 kg - 1200kg: 1999 - 1992: 4112 kr 1991 or eldre: 1343 kr over 1200kg - 1600kg 1999 - 1992: 5717 kr 1991 og eldre: 1343 kr Forskikring lønner seg å ha på foreldre - men du mister da bonusen i forskikringselskapet Forskikring kommer fort på 5 - 8 tusen kr året hvis du ikke har det på foreldre Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Hei, takk for svar:) Den bilen var 1985 modell tror jeg. Jeg har ikke behov for en helt ny bil akkurat... Men kan godt tenke meg at man får mer for pengene hvis man kjøper en Toyota eller noe sånt. Hmm, jeg må altså ha omregistreringsavgift - er det noe som kommer når bilen skifter eier? Hva med EU-kontroll, veiavgift, årsavgift (er det det samme?) og evt. andre utgifter? Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Ting som må betales når man kjøper bruktbil: Omregistreringsavgift (ca 1300kr dersom bilen er eldre enn 1991) Årsavgift (dersom den ikke er betalt) (kr 2 360 pr år, halv avgift etterr 01.07) Forsikring (har du den på deg selv og kjører feilfritt sparer du opp endel bonus dersom du har kaskoforsikring). Kostnad kommer an på forsikringstype, forsikringsselskap, hvem forsikringen skal stå hos og sist men ikke minst hvilken bil det er snakk om. Bensinutgifter. Alt fra 20kr/mil til 5kr/mil Slitedeler (ja, gamle biler har bruk for nye ting iblant) Verkstedsutgifter dersom du ikke har mulighet til å mekke selv når ting går istykker (noe de sannsynligvis kommer til å gjøre dersom en ungdom farter rundt i en gammel bil) Bompenger (hvis det er aktuelt der du bor) Dette er vel hovedtingene når det kommer til utgifter ved bil. Alt som brukes slites, dvs at du innimellom må ha nye bremseklosser, dekk, lyspærer, olje osv Som det ble nevnt i posten ovenfor har jeg en meget billig bil. 1986 Scorpio 2.0i som kostet 2500kroner. Fikk den billig fordi eieren trodde det var noe alvorlig galt. Bilen startet ikke, problemet var bare at det ikke kom bensin fram til motoren. Fikk ordnet slanger og bensinpumpe og bilen startet med en gang. Gikk gjennom Eu-kontrollen for ikke så lenge siden også. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Takk Hvor mye kommer det ca. til å bli i forsikringspremie tror du? Satser på å bruke pappa sin Blir vel en gammel, men kjørbar bil Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Uuæh! Jeg gikk inn på if.no, og forsøkte å beregne pris. Slik satte jeg det opp: TOYOTA CAMRY 1.8 - Personbil Årsmodell: 1985 Kommune: STAVANGER Parkering: På egen tomt Tyverisikring: Ingen Kjørelengde: 12.000 km Klimaanlegg: Nei Pant i bil: Nei Bonus: 20% Bruker under 24: Ja Dekning: Delkasko Sikkert endel feil her, og jeg gjettet på det meste. Prisen var likevel veldig høy - "Forsikringen koster kr 10211"! Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 det stemmer nok dessverre. Dersom min bil skulle vært forsikret på meg koster det noe av det same Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Oi. 10 000 hvert år blir for mye, da tar jeg heller buss :'( Hvor mye sparer man på å forsikre i foreldrenes navn? Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Fjernet. Endret 6. mars 2005 av NetFinity Lenke til kommentar
hazhe Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Ungdom + BMW blir gjerne sånn det da. Derfor er det kjekt å ta en billig bil tol du blir over 24! Da blir det myye billigere. Også lurt å gi f i kasko. Å sette den på foreldre sparer du vanvittig mye på, de er over 24. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 dersom jeg skulle ha ansvarsforsikring på min 1986 scorpio koster det 10000kr i året. Den er forsikret gjennom foreldrene mine og vi betaler rundt 2500kr. Forsikringsselskapene har diverse biler som er svartelistet. Omtrent alt som inneholder "r", "i", "gt" osv er svindyrt å forsikre.. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 hazhe og Ezekiel, takk Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 jeg har en mazda 626 83mod. den kostet 18000 i forsikring hvsi jeg skulle betale, nå står den i pappa sitt navn og betaler bare 4000 kr i året! du sparer mye og ha den i foreldre sitt navn! Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er dyrt med bil, jeg kjøpte min første da jeg var 20 år, fikk ikke lov til å ha den i pappas navn, dermed endte jeg opp med å betale 25000 kr i forsikring førsteåret, 22500 andre året, og nå betaler jeg plutslig mye mer uten å ha krasjet! (22500 med 18% totalbonus(Gjensidige avtalen) og 40% kaskobonus!) Det er DYRT å eie bil. Kan man se seg foruten er det greit å vente litt. Og sjokket, bilen er faktisk bare en Honda Civic 1,4Is 97 mod. Ikke noe luksus, ikke noe monster motor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 If er svindlere! (Virker det som) Beregna forsikring på min '91 Cit. BX14 hos If og kom fram til rett over 9000,- for kun ansvar. (Ikke delkasko/kasko) Nå har jeg Enter og betaler ca. 2200,- i halvåret for delkasko. (Standard bonus/aldri hatt forsikring før.) Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 If er svindlere! (Virker det som) Beregna forsikring på min '91 Cit. BX14 hos If og kom fram til rett over 9000,- for kun ansvar. (Ikke delkasko/kasko) Nå har jeg Enter og betaler ca. 2200,- i halvåret for delkasko. (Standard bonus/aldri hatt forsikring før.) fikk 26.000 for min 98 carisma GDI hos IF .. men der jeg tokk den ble det bare 18.000 .. og så satte jeg den på morra mi da ble det bare 8K IF er latterlig dyrt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 jeg kunne nok også satt forsikringa på pappa og fått enda billigere, men med den bilen jeg har så vil jeg heller spare opp bonus selv. (Har en skikkelig råtass av en Cit. BX14TE med utrolige 55kW!) Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Skal du kjøpe bil til under kr. 60.000,- burde det være en japansk mellomstor eller småbil med motor mellom 1,3 ->1,6, og kun delkasko, kanskje bare ansvar... det er det billigste. Selv hadde jeg en Suzuki Swift GLX fra jeg var 19 til jeg var 23. Liten stygg sak, men hadde ingen problemer med den what so ever de årene jeg hadde den. Og 1,3 motoren gikk overraskende bra! Kjøpte den for 40' solgte den igjen for 10'. Den som fikk den var heldig, strøken liten kjapping som var billig i drift (og forsikring). Hvis du kan, sett forsikringa på faren eller moren din til du er 24/25 år og slipper "ungdomstilleggene" forsikringsselskapene tvinger på deg. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 jeg kunne nok også satt forsikringa på pappa og fått enda billigere, men med den bilen jeg har så vil jeg heller spare opp bonus selv. Det tenkte jeg også, men etter en kræsj i mitt første "bil-år" så det håpløst ut, min mor overtok eierskapet rimelig kjapt etter det. Da jeg solgte bilen for 3 år siden fikk jeg firmabil, har hatt det siden. Moralen: Det er ikke sikkert du noen gang trenger å spare opp bonus, så vent til du blir såpass gammel at du slipper "ungdomstilleggene" med å eie bilen selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå