Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikring og øvelseskjøring

Darkbill

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet om det er noe lovbestemt at forsikringsselskap ikke kan forby øvelseskjøring? Ser at de fleste har noe alla "under øvelseskjøring ansees bare læreren som fører" og at forsikringen gjelder for eksempel, er dette noe absolutt alle forsikringer har og eventuelt må ha? Spør da jeg jobber med renovasjon men ikke har førerkort C, men rent teknisk får lov å kjøre med kollegaen da jeg ellers har alle kravene, men vet ikke hvilket forsikringsselskap vi har og om dem tillater det og om det er vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen bestemmelser i bilansvarsloven eller forsikringsavtaleloven som sier at et forsikringsselskap er forpliktet til å tillate øvelseskjøring i forsikringsvilkårene. Vegtrafikkloven § 26 etablerer at ledsager anses som fører av kjøretøyet, men dette får i utgangspunktet kun betydning i relasjon til kravene i vegtrafikkloven, ikke til krav i forsikringsavtalen,

Jeg kjenner ikke til noen forsikringer som forbyr øvelseskjøring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikringsselskaper har massevis av greier de ikke informerer om eller tilbyr uten at man spør. Det er derfor pruting og individuelle avtaler er såppas vanlig. Mener at min mor fikk ganske billig forsikring fordi et annet selskap var billigere og det hun bruker nå tilbydde henne en avtale som var noen kroner billigere enn det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...