Darkbill Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Hei, Noen som vet om det er noe lovbestemt at forsikringsselskap ikke kan forby øvelseskjøring? Ser at de fleste har noe alla "under øvelseskjøring ansees bare læreren som fører" og at forsikringen gjelder for eksempel, er dette noe absolutt alle forsikringer har og eventuelt må ha? Spør da jeg jobber med renovasjon men ikke har førerkort C, men rent teknisk får lov å kjøre med kollegaen da jeg ellers har alle kravene, men vet ikke hvilket forsikringsselskap vi har og om dem tillater det og om det er vanlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Det er ingen bestemmelser i bilansvarsloven eller forsikringsavtaleloven som sier at et forsikringsselskap er forpliktet til å tillate øvelseskjøring i forsikringsvilkårene. Vegtrafikkloven § 26 etablerer at ledsager anses som fører av kjøretøyet, men dette får i utgangspunktet kun betydning i relasjon til kravene i vegtrafikkloven, ikke til krav i forsikringsavtalen, Jeg kjenner ikke til noen forsikringer som forbyr øvelseskjøring. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Sjekk opp om det er lov med nyttekjøring under opplæring. Mener å huske at det ikke er lovlig men jeg kan ta feil. Det er bare noe jeg husker fra gammelt av og var på vei i seng så googler ikke. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Er lovlig det, men da må man ha sjåførbevis og bruke kjørekortet med hviletid osv til ledsager sa hun fra Vegvesenet. Renovasjon er unntatt begge to til tross for at vi jobber og kjører 25 tonn 11 timer i strekk ;p Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Jeg kjenner ikke til noen forsikringer som forbyr øvelseskjøring. Forby er et sterkt ord, men det er ikke uvanlig at forsikringsselskapene gir rabatt på bilforsikringen mot klausul om at bilen ikke skal benyttes til øvelseskjøring. Jeg har hatt det i flere forsikringsselskaper og vet at mange andre har det også. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Virkelig? Hvilke selskaper gjør det? Jeg har aldri fått tilbud om en forsikring med en slik klausul, og jeg har vært innom som kunde hos ganske mange av selskapene her i landet. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Forsikringsselskaper har massevis av greier de ikke informerer om eller tilbyr uten at man spør. Det er derfor pruting og individuelle avtaler er såppas vanlig. Mener at min mor fikk ganske billig forsikring fordi et annet selskap var billigere og det hun bruker nå tilbydde henne en avtale som var noen kroner billigere enn det igjen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Jada, jeg kjenner til hvordan man pruter (er kanskje derfor jeg betaler rundt 7k i året for fullkasko på en Mercedes E500 4Matic), men har aldri fått fremlagt slike merkelige vilkår. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå