Gå til innhold

Hvordan håndtere at OneDrive er redusert til bare 5GB?

Anbefalte innlegg

Min mobil – Lumia 640 – laster opp/synkroniserer bilder til OneDrive (finner ikke igjen innstillingen for det).

Jeg har nå lagret mer enn 5GB på OneDrive. Hva skal jeg gjøre? Hvordan ordner dere det? Kjøpt mer plass?

Må jeg slette filer på mobilen for at de ikke skal lastes opp til OneDrive?

Jeg finner ikke ut av dette.  Finner ikke noe som passer i "Innstillinger".  :hm:

Takknemlig for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Bytter til DropBox. Hvis Microsoft driter såpass i kundene sine at de ikke engang opprettholder et tilbud de ga oss for å switche til dem, da gidder ikke jeg gi dem mer av mine penger.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Bytter til DropBox. Hvis Microsoft driter såpass i kundene sine at de ikke engang opprettholder et tilbud de ga oss for å switche til dem, da gidder ikke jeg gi dem mer av mine penger.

Takk for respons!

Jeg er helt enig i din holdning. 

Men jeg må finne ut av tingene først. Så får jeg vurdere hvordan jeg skal ordne meg senere.

Jeg lurer jo veldig på hvor backup av mine sms-er er, f.eks. Og våger ikke å gjøre forandringer fordi jeg ikke forstår systemet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Blir det ikke litt dumt å bytte til Dropbox som kun har 2 GB gratis? OneDrive har i det minste 5 GB. Tipset til sogndal94 er kanskje lurest. 1 TB for litt over en femtilapp i måneden.

Lenke til kommentar

Eg har løyst det med office 365, så eg har 1TB.

Takk for innspill!

Heldig for deg. Tolker det som du er fornøyd. 

Jeg har ikke så lyst til å være låst til nettet. Syns det fungerer dårlig for meg.

Jeg har en annen konto der jeg skulle synkronisere mellom OneDrive og SURFACE. Jeg ville ikke ha Office 365, men kjøpte Office 2016. Det fungerte så dårlig at jeg har kuttet ut synkroniseringen og har bare kaos i Utforsker. Vet ikke hva jeg kan slette uten at det blir enda mer krøll. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har spredt mine data over flere skyer, bruker (min plass i ()) Google Drive (15 GB) , Dropbox (ca 6 GB), iCloud (5 GB) og Box (50 GB) i tillegg til OneDrive (5 GB). Data et sted, bilder et annet, backup et tredje osv. Kanskje litt tungvindt, men også sikrere å ha data spredt. De jeg bruker mest har jeg integrert i Windows Explorer, så jeg kan enkelt flytte data dit jeg vil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Blir det ikke litt dumt å bytte til Dropbox som kun har 2 GB gratis? OneDrive har i det minste 5 GB. Tipset til sogndal94 er kanskje lurest. 1 TB for litt over en femtilapp i måneden.

Takk! Her går det fortere enn jeg greier å følge med. (Det sier jo litt om mine problemer. :ohmy: )

Dette med å jobbe på nettet (Jeg abonnerer på 30 Mbit/s, dvs. ca 25 reelt.) fungerer dårlig for meg. Blir bare rot i dokumentene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Forskjellen er jo at Dropbox tilbyr deg mer lagringsplass gratis mot at du "verver" flere. Jeg har 22,5 GB gratis jeg nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har 30 Mbps linje og likevel får rot i dokumentene, har du nok andre problemer enn hastigheten. Eller veldig store og sære dokumenter. 

Fra PC jobber jeg alltid mot lokal kopi, i for eks OneDrive, så synker den mot skyen når den har tid. Da får man optimal ytelse og god sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg har spredt mine data over flere skyer, bruker (min plass i ()) Google Drive (15 GB) , Dropbox (ca 6 GB), iCloud (5 GB) og Box (50 GB) i tillegg til OneDrive (5 GB). Data et sted, bilder et annet, backup et tredje osv. Kanskje litt tungvindt, men også sikrere å ha data spredt. De jeg bruker mest har jeg integrert i Windows Explorer, så jeg kan enkelt flytte data dit jeg vil.

Takk!

Jeg er veldig for dette med ikke å ha alt på ett sted.

Mine dokumenter sender jeg til en Google-konto som backup. (Vet ikke hvor lurt det er, men da greier jeg i hvert fall å holde orden på datoene.)

Bilder, også fra andre kamera, har jeg hatt på eksterne disker, men nå har jeg mistet en ekstra fysisk plassering, så nå har jeg lastet opp til Flickr. (Blir det berørt av salget av Yahoo? Mye å bekymre seg om.)  

Men hvordan finner jeg ut hva jeg kan gjøre med mobilen sånn som jeg har det i dag? 

Lenke til kommentar

Dersom du har 30 Mbps linje og likevel får rot i dokumentene, har du nok andre problemer enn hastigheten. Eller veldig store og sære dokumenter. 

Fra PC jobber jeg alltid mot lokal kopi, i for eks OneDrive, så synker den mot skyen når den har tid. Da får man optimal ytelse og god sikkerhet.

Kjøpte SURFACE i7/16GB i håp om at det ville gå smertefritt. Men det gjør det ikke.  Jeg fikk, for første gang med ny PC, butikken til å sette den opp, så det burde være i orden. Men jeg er ikke fornøyd.

Jo, jeg har nok noen store dokumenter inni blant de mindre. Men syns/trodde at 100 A-4 sider burde gå greit. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Jeg har ikke så lyst til å være låst til nettet. Syns det fungerer dårlig for meg.

Jeg har en annen konto der jeg skulle synkronisere mellom OneDrive og SURFACE. Jeg ville ikke ha Office 365, men kjøpte Office 2016. Det fungerte så dårlig at jeg har kuttet ut synkroniseringen og har bare kaos i Utforsker. Vet ikke hva jeg kan slette uten at det blir enda mer krøll. 

Du lastar ned også office 2016 med Office 365 for offline bruk. Eg er i allefall fornøgd.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Du lastar ned også office 2016 med Office 365 for offline bruk. Eg er i allefall fornøgd.

Jeg tror jeg forstår hva du mener, men jeg har altså betalt for en lisens Office 2016 til min SURFACE.

[sURFACE, en PC jeg trodde skulle være kraftig nok til å håndtere mine Word-dok. og LR på en god måte. Trodde at jeg kunne kjøpe meg ut av problemene.  :blush:  Men holder jeg på å jobbe med bildene mine i Lightroom, ikke avansert redigering, men mest å navngi filer og lage nøkkelord, så låser hele programmet seg etter en stund – (et par timer?). Bruker riktignok ekstern disk og har mange bilder, men det er via USB3, så det burde vel fungere :confused: .

Jeg har fundert på om det er antivirusprogrammet som kan gjøre at ting går tregt, men jeg kjøpte F-Secure sammen med PCen og går ut fra at det er satt opp riktig. - Det er håpløst når en ikke forstår seg på tingene....

Når jeg nå ripper opp i elendigheten, så husker jeg plutselig at det fulgte det med ett års gratis Office 365 da jeg kjøpte mobilen. Det fikk jeg aldri til å fungere. Mobilen ville ikke koble opp. Så det tilbudet hadde jeg ikke noe glede av. Jeg er egentlig ganske sur på det opplegget.  :thumbdown: ]

Godt at ting fungerer for noen.  :) Takk for innspillet!

Lenke til kommentar

Jeg har solgt sjela mi til Google og bruker derfor Google Photos (Google Bilder) til å sikkerhetskopiere bildene. Har valgt å lagre uendelig med bilder i "redusert kvalitet". Det er bedre enn ingen bilder tenker jeg. Appen har en funksjon hvor den sletter bildene på mobilen som er lastet opp (kan også trigges manuelt i insstilligene). Nylige bilder ligger fortsatt lokalt på mobilen, i tilfelle du vil vise dem fram.

Men selv om jeg er Google-frelst, så bestemte jeg meg for en del år siden å samle alt hos OneDrive. (Jeg har beholdt mine gratis 25GB heldigvis.) Så jeg flytta alt fra Google Drive (Google Disk) og Dropbox til OneDrive. Jeg brukte allerede OneNote (gratis på alle plattformer + web klient) og liker Office Online bedre enn Google's løsning.

Et tips er å besøke onedrive.com i en nettleser og se hva du har lagret. Der kan du slette filer du ikke trenger.

Hvis du ikke har installert OneDrive på PC-en din (Windows eller Mac), bør du gjøre det slik at du kan flytte filene til en annen plass. F.eks. ekstern harddisk eller minnepenn (husk på flere kopier!).

Det beste tilbudet er å abonnere på Office 365. Da kan du og inntil fem andre bruke nyeste Office og inntil 1TB hver på OneDrive. Hvis du ikke ønsker å bruke Office 365, enten pga. du ser ikke behovet eller ikke stoler på Microsoft, så kan jo norske Jottacloud være et alternativ.

Jeg anbefaler deg uansett å få en oversikt over dine lokale filer før du samler den i en skyløsning. Lykke til!

Lenke til kommentar

Høres ut som at du er såppas dårlig på dette at du bør ha hjelp i det virkelige liv av noen som har peiling. Ikke vondt ment men det er ofte mye bedre å kunne ha en diskusjon eller opplæring når man kan gjøre det raskt (skrive tar tid) og kunne forklare bedre ved å ha muligheten til å vise hva du mener.

Antivirus vil stort sett alltid gjøre PC'er litt treigere. Det anbefales heller å kjøre en scann manuellt og eventuellt slå det på når du driver med ymse greier. Det er forresten veldig vanskelig å få virus når du er inne på seriøse sider og ikke åpner mystiske vedlegg med .exe filer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Men selv om jeg er Google-frelst, så bestemte jeg meg for en del år siden å samle alt hos OneDrive. (Jeg har beholdt mine gratis 25GB heldigvis.) 

Jeg er ikke frelst noen steder, men bruker de tjenestene som gir meg det jeg trenger til en så lav kostnad som mulig. Hvordan fikk du beholde dine 25 Gig i OneDrive? Fikk du brukt promo'en som gitt ut januar i år? Som jeg tydeligvis har gått glipp av :-(

Lenke til kommentar

Men selv om jeg er Google-frelst, så bestemte jeg meg for en del år siden å samle alt hos OneDrive. (Jeg har beholdt mine gratis 25GB heldigvis.) 

Jeg er ikke frelst noen steder, men bruker de tjenestene som gir meg det jeg trenger til en så lav kostnad som mulig. Hvordan fikk du beholde dine 25 Gig i OneDrive? Fikk du brukt promo'en som gitt ut januar i år? Som jeg tydeligvis har gått glipp av :-(

Korrekt. En rekke promoer opp igjennom, som skifte fra SkyDrive til OneDrive og kameraopplastingsbonus. Så har jeg fulgt med når Microsoft har lagt ut lenker for å beholde disse bonusene. /OT

Lenke til kommentar

Takk for bidrag til diskusjonen, Pey'J!

Det er fint å se hva andre tenker og hvilke løsninger folk bruker.

(Jeg greier ikke å dele opp sitatene, så jeg får svare på denne måten:)

Pey'J:

Jeg har solgt sjela mi til Google og bruker derfor Google Photos (Google Bilder) til å sikkerhetskopiere bildene. Har valgt å lagre uendelig med bilder i "redusert kvalitet". Det er bedre enn ingen bilder tenker jeg. Appen har en funksjon hvor den sletter bildene på mobilen som er lastet opp (kan også trigges manuelt i insstilligene). Nylige bilder ligger fortsatt lokalt på mobilen, i tilfelle du vil vise dem fram.

Jeg har så vidt snust litt på Google-bilder opp gjennom årene. Når jeg skal ha en backup så vil jeg kunne stole på at ting er som "de alltid har vært" - at bildene mine er trygge der jeg har lagt dem. Det er så slitsomt når opplegg endres og det er nye ting å passe på og å sette seg inn i.

Det med å redusere kvaliteten har jeg ikke så veldig lyst til. Men er enig i at redusert kvalitet er bedre enn ingen bilder. :) (Det samme tenker jeg når jeg beholder bildene også, at et dårlig bilde er bedre enn ikke noe bilde.)

Flickr har gratis 1TB. Eller hadde i hvert fall det sist gang jeg sjekket…..

Pey'J

Men selv om jeg er Google-frelst, så bestemte jeg meg for en del år siden å samle alt hos OneDrive. (Jeg har beholdt mine gratis 25GB heldigvis.) Så jeg flytta alt fra Google Drive (Google Disk) og Dropbox til OneDrive. Jeg brukte allerede OneNote (gratis på alle plattformer + web klient) og liker Office Online bedre enn Google's løsning.

Du snakker om at du har beholdt dine gratis 25GB hos OneDrive. Jeg har 30 GB, men det reduseres altså til 5GB om noen dager. :ohmy:  (Aner ikke hva jeg skulle ha gjort for å beholde dem. Et opplegg der jeg må passe på at "disken" ikke kryper, syns jeg ikke noe om. )

Jeg bruker også gratis OneNote på mobilen. (Det fikk jeg til å fungere, men altså ikke den ett års gratis Office 365 som fulgte med mobilen.)

Pey'J

Et tips er å besøke onedrive.com i en nettleser og se hva du har lagret. Der kan du slette filer du ikke trenger.

Jeg logger meg inn på OneDrive fra PCen. Men hvor lett er det å slette filer der? :hmm:  Mulig at jeg ikke har forstått opplegget, men jeg har over 2300 mobilbilder der nå og det virker som jeg må klikke på hvert enkelt for å slette. :confused:  Og om jeg fortsatt har de samme bildene på mobilen min, så lastes de vel opp igjen??

Pey'J

Hvis du ikke har installert OneDrive på PC-en din (Windows eller Mac), bør du gjøre det slik at du kan flytte filene til en annen plass. F.eks. ekstern harddisk eller minnepenn (husk på flere kopier!).

Takk for at du minner meg på det! Men jeg henter ut bilder fra mobilen og mine andre kameraer til et felles opplegg med mapper som er kronologisk og med noen stikkord om innholdet, så jeg trenger egentlig ikke at mobilen synkroniserer med OneDrive. Men har, som sagt, tenkt at det jo er en backup eller rettere, har vært en backup av de bildene.

Og ja, jeg prøver å ha flere backuper på eksterne disker.   :) 

Pey'J

Det beste tilbudet er å abonnere på Office 365. Da kan du og inntil fem andre bruke nyeste Office og inntil 1TB hver på OneDrive. Hvis du ikke ønsker å bruke Office 365, enten pga. du ser ikke behovet eller ikke stoler på Microsoft, så kan jo norske Jottacloud være et alternativ.

Jeg stoler ikke på at Microsoft ikke endrer opplegget. Det er i hvert fall helt sikkert at vil skje.

(Jeg tenker på samme måte når det gjelder Lightroom, jeg har en egen linsens for PC. Greide ikke å få kjøpt den fra Adobe sine sider. Umulig å finne ut av. Men heldigvis så fikk jeg kjøpt en fysisk CD hos Amazon.)

Men som sagt ovenfor, så får jeg ikke synkroniseringen til å fungere. Det krever altfor mye å skulle passe på at ting er synkronisert. (Jeg skrur av og på PCen i løpet av dagen, så det kan jo ligge noe der.)

Kjenner ikke Jottacloud. Takk for tipset!

Pey'J

Jeg anbefaler deg uansett å få en oversikt over dine lokale filer før du samler den i en skyløsning. Lykke til!

Ja, det er nettopp det, å prøve å ha en oversikt. Syns at jeg har sånn noen lunde rede på tingene med PCer og eksterne disker. :huh:  Men når jeg skal bruke OneDrive eller annet, så blir det bare tull for meg.

Lenke til kommentar

Høres ut som at du er såppas dårlig på dette at du bør ha hjelp i det virkelige liv av noen som har peiling. Ikke vondt ment men det er ofte mye bedre å kunne ha en diskusjon eller opplæring når man kan gjøre det raskt (skrive tar tid) og kunne forklare bedre ved å ha muligheten til å vise hva du mener.

Antivirus vil stort sett alltid gjøre PC'er litt treigere. Det anbefales heller å kjøre en scann manuellt og eventuellt slå det på når du driver med ymse greier. Det er forresten veldig vanskelig å få virus når du er inne på seriøse sider og ikke åpner mystiske vedlegg med .exe filer.

Hei SlikGårNoDagan.  :)

Nei, jeg tar det ikke ille opp.

Hadde jeg bare kjent noen som kunne "alt"…

Er glad for alle innspill som har kommet om synkronisering og backup.

Du etterspør hva jeg egentlig mener. Ja, si det. Det er vanskelig å finne ut hva som er beste løsning/hva jeg skal spørre om.

Etter siste (?) oppdatering på min Windows-mobil så finner jeg ikke ut av innstillingene for synkronisering mellom mobilen og OneDrive. (Syns det var uoversiktlig/lite fleksibelt slik det var før og.)

Jeg har 64 GB kort i mobilen. Dumt om jeg ikke kan ha bildene mine der. Men hvordan skrur jeg av synkroniseringen til OneDrive?

Evt. hvordan slette de 1000 eldste bilder i OneDrive og la resten være tilbake slik at jeg kan fortsette å synkronisere/ha backup av de siste bildene?

Jeg vil jo gjerne vite at jeg har plass i OneDrive for mine OneNote-dok fra mobilen.

(Jeg har en OneDrive-konto for mobilen og en annen for Surface, heldigvis. Synd at vi ikke kan stole på Microsoft.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...