Gå til innhold

Reinstallere Windows 7 på maskin oppgradert fra Vista

Anbefalte innlegg

Har en laptop som tidligere har vært skolepc. Denne har tydeligvis vært levert med Vista originalt, da det er Vista klistremerker på undersiden. Men maskinen har nå Windows 7. Jeg ønsker å gjøre en clean install her, men har ikke noen disker av noe slag, ei heller "hemmelig" partisjon så vidt jeg vet. (isåfall ville vel denne vært for Vista?) 

Maskina er oppe å går, funger fint, men ønsker da altså en ren installasjon igjen.

Får en gangs skyld tenkte jeg å ikke kjøre pirat.

Hvor tar jeg det herifra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.windows7withmalware.com ?

www.iwannabepwned.com ?

Seriøst, skaffe deg Belarc Advisor (gratis), kjør det og finn ut hvilken Product Key som er brukt for Windows 7.

(Skriv den ned på et papir.)

Så får du tak i en ISO med samme versjon av Windows 7 (Pro, Home Premium, etc.) og 'brenner' den til en USB-pinne ved hjelp av Rufus. (Du kan bruke samme Product Key på 32-bit og 64-bit, og på norsk, engelsk, osv.)

Du trenger antageligvis en Retail-utgave av Windows 7, ikke en OEM-utgave. (Ettersom PC'en kom med Vista og ble oppgradert etterpå, men det kan hende at oppgraderingen kom fra laptop-produsenten. Saken er at ulike utgaver bruker ulike Product Keys.)

Boot PC'en fra USB-pinnen og installer (clean install). Bruk den Product Key du fant tidligere og se om det funker.

Hvis du får beskjed om Product Key bare kan brukes til Upgrade, slapp av. Hopp over Product Key i denne omgang. Du har 30 dager på å legge den inn. Når Windows 7 (forhåpentligvis) er installert, kjør setup.exe på USB-pinnen.

Denne gang velger du 'Upgrade install', og så legger du inn Product Key - som nå skal være av riktig type.

Og så tar du det derfra.

Lenke til kommentar

Windows Enterprise er ikke for privatmarkedet , men tilpasset spesielt for bedrift med Volume Lisenser.

Disse aktiveres kun med kms eller mak.

Det er i utgangspunktet feil av skolen og ikke tanke om pcen til den Windows den ble solgt med fra forhandler som hvis en Windows PC alltid er levert med en OEM utgave (OEM channel licensing).

Enterprise utgaver aktiveres ikke online slik forbrukerutgavene gjør.

Les mere om dette her , under Windows 7 Activation and Licensing.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dd979803.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...