Gå til innhold

Vil forby ladbare hybrider på offentlige ladestasjoner


Anbefalte innlegg

 

Men det er ikke alle som jobber i byen, og parkeringsplassene er bare åpne deler av døgnet for enkelte personer osv. Klart man må ha offentlige stasjoner hvor personer ferdes og de kan pakere til "alle" døgnets tider. 

 

 

Jeg er ikke enig i at dette er selvsagt.

 

Det er ikke bare offentlig parkering som er tilgjengelig for alle. Private tilbyr også parkering til alle døgnets tider.

 

Offentlige subsidierte plasser for langtidsparkering bidrar først og fremst med å øke bilpopulasjonen der parkering er et knapphetsgode, så selv om disse er forbeholdt elbiler vil de tendere til å generere flere biler netto.

 

Det er heller ikke selvsagt for meg at målsetningen bør være slik du formulerer den å maksimere BEV andelen. Det kan godt hende at PHEV er vel så bra pr. i dag siden det er grunn til å tro at for samme kostnad kan vi oppnå større utslippskutt med PHEV vs BEV. (Grunnen er at batterier er mangelvare og at PHEV maksimerer utslippsbesparelsen pr. enhet batteri brukt)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er offentlig strøm uten betaling så er dette våre skattepenger. Det er ingen grunn til denne subsidieringen. Jeg må også spy...

Strømmen som brukes er en ubetydelig kostnad. Kapitalinvesteringen er mye større, men den aller største kostnaden er arealbruken. Alle billig offentlig parkering er subsidiering av bilister å legge til lading er en minimal forskjell.

 

Det er imidlertid god grunn til å spørre seg om ikke mengden subsidiering i form av offentlig parkering (både med og uten lading) ikke burde bli sterkt innskrenket nettopp fordi at bruk av areal på biler kan ha gått for langt.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men det er ikke alle som jobber i byen, og parkeringsplassene er bare åpne deler av døgnet for enkelte personer osv. Klart man må ha offentlige stasjoner hvor personer ferdes og de kan pakere til "alle" døgnets tider. 

 

 

Jeg er ikke enig i at dette er selvsagt.

 

Det er ikke bare offentlig parkering som er tilgjengelig for alle. Private tilbyr også parkering til alle døgnets tider.

 

Offentlige subsidierte plasser for langtidsparkering bidrar først og fremst med å øke bilpopulasjonen der parkering er et knapphetsgode, så selv om disse er forbeholdt elbiler vil de tendere til å generere flere biler netto.

 

 

Du er klar over at en ikke trenger å lage nye parkeringsplasser, man kan ta de som allerede er. Derav vill det ikke bli mulig for flere biler å komme til byen, kun erstattes av elbil. 

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet der det er veldig få ladeplasser, men det må vi bare gjøre noe med.

Her tar du problemstillingen på kornet. Der det er for få ladeplasser bør nok elbiler prioriteres inntil det egentlige problemet, antall ladeplasser, er løst. De ladeplassene som er bør også brukes mest mulig effektivt. Biler med høy ladeeffekt bør prioriteres over de med lav ladeeffekt og ferdigladede biler bør fjernes etter lading. De som kan lade hjemme bør gjøre det i stedet for og overlate plasser til de som er avhengige av å lade akkurat der. Her er det klart en del forskjellige strategier man kan velge for å få det til å skje. Det overordnede målet bør være å dytte flest mulig kWh inn i bilparken per dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Du er klar over at en ikke trenger å lage nye parkeringsplasser, man kan ta de som allerede er. Derav vill det ikke bli mulig for flere biler å komme til byen, kun erstattes av elbil. 

 

Jeg er naturligvis enig i at dette ikke øker nettokapasiteten så lenge man gjør om en langtidsplass til ladekapabel. Gjør men en korttidsplass om til langtidsparkering (>8t) for elbil, kan det fortsatt tenkes at nettobeholdningen av biler går opp. Spørsmålet om det er mest hensiktsmessig gjenstår imidlertid. Kanskje bør man heller prioritere å gjøre det lettere med elbil for f.eks beboere som har egen parkering men som ofte har problemer med å få sameier o.l. med på å ordne gode ladeløsninger.

 

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Vel en liten betraktnig her.

 

Dersom hybrider ikke får lade så bruker de bensin som drivstoff i stedet

 

Miljøbesparelsen blir dermed sannsynligvis større ved at hybridbiler får lade

Igjen, dette koker ned til hva målsetningen er: Har man et mål om flest mulig BEV så er det naturlig å prioritere BEV. Har man en målsetning om minst mulig forurensing, så kan det hende prioriteringen blir anneldes, og at PHEV også bør få lade.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Alle som har mulighet bør jo tillates å lade. Men, det er et stort "men" her. Skal man utforme slike regler må man på forhånd bestemme seg for hva hensikten er. Hvis man oppretter ladeplasser som et gode slik at flere velger ren batteribil så stiller jo saken seg annerledes. Per idag er politikken i Oslo at antall parkeringsplasser skal reduseres (utrolig men sant). Da kan man lett ende opp med at det ikke er selve lademuligheten i seg selv som er "godet", men parkeringsplassen. Da kan det lett bli misbruk fra både hybrider og batteribiler som setter kabelen inn bare for syns skyld for å få parkeringsplass.

Jeg tror ikke det er mulig å få til noen god løsning som er lik for alle landets kommuner, men jeg tror et steg på veien er å innføre betaling for tilgang til ladepunktet. Eksempelvis 5 kroner timen, eller halv takst av ordinær parkering. Da vil elbilene måtte betale mens de står på ladeplass, men parkere gratis andre steder. Hybridene vil måtte betale både for strømtilgangen og for parkeringen. Da tror jeg nok mange blir flinkere til å flytte seg.

Lenke til kommentar

Gitt at det er altfor få offentlige ladeplasser, og at PHEV salget skyter fart, blir konsekvensen av å tillate PHEV å bruke plassene - at rene null-utlipps-biler, som er 100% avhengig av disse plassene, vil bli presset ut, og salget/bruken av disse kan gå ned.

 

Selvsagt bør man fortsette å bygge ut antall offentlige og private ladeplasser, men antakelig vil utbyggingen fortsette å henge etter i forhold til veksten elbiler og PHEV, så man må sørge for å fordele eksisterende plasser best mulig.

 

Jeg kjører elbil og lar meg irritere, mest over fossilbiler som parkerer feil, dernest over elbiler som bruker plassen men ikke er plugget inn og også over PHEV som tar opp alle plassene.

 

Som teknolog tror jeg løsningen kan ligge i teknologien her. Først, sett krav til aktiv lading på elbil-plasser. Dernest, innfør slutt med gratis lading, f.eks. 50 øre minuttet vil føre til naturlig rotasjon på ladeplassene. Type2 ladestolper kan utstyres med betalings-løsning. Dette vil føre til at 1) Folk verdsetter plassen mer, fortsatt rimeligere enn de private 2) flytter bilen til ordinær (gratis) P-plass når den er fulladet, 3) Kommunen får inntekter som lar de bygge ut flere ladeplasser. 4) elbileiere som har nok strøm til å komme seg hjem igjen vil ikke oppta en plass kun for å få litt gratis strøm.

 

Med disse tiltakene kan det hende at det kan åpnes for PHEV på ladeplassene, men man må da sørge for at det ikke er rimeligere for de å stå og "liksom-lade" på en el-plass enn å parkere ordinært i gata ved siden av! Mulig betalingsløsningen kan finne ut om det er en PHEV gjennom krav om registrert RFID-brikke e.l. og fakturere dobbel P-avgift etter fullading, men det begynner å bli komplekst.

Lenke til kommentar

Lader ytterst sjelden på offentlig ladeplass. Jeg synes Danske Vejdirektoratet har et fornuftig ståsted. Hybrid er egentlig bare noe tullegreier. Etter hvert vil de som kjører rundt i dette innse dette. Håper at vi får vekk disse tullebilene fra offentlige ladeplasser også i Norge. Hvem som er rasistisk her skal jeg være forsiktig å mene noe om. Har kjørt fossilbil i 45 år. De siste 4 årene har jeg kjørt ren elbil. Det er fremtiden så får disse andre tullingen komme ombord etter hvert til miljøvennlig, billig og service vennlig transport etter hvert. Over 2000 bevegelige deler i en fossilbil og enda mer i en hybrid. Mot 20 bevegelige deler i en elbil.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke ladehybrid-prinsippet er tull, men i praksis har det hittil hatt for stor vekt på fossildrift. Hadde det vært bygget som en fullverdig elbil i utgangspunktet, mens fossildelen var et valgbart tillegg som kun var ment for lading av batteriet når det nærmest seg tomt så hadde det vært en annen sak. At det er et valgbart tillegg mener jeg er viktig både av politiske grunner (ulike avgiftssystemer) og fordi det bør være en modul som er mulig å sette fra seg hjemme uten å være mekaniker, eller oppgradere til en renere modul eller en som bruker et annet drivstoff. Eller rett og slett bare en ekstra batterimodul.

 

Se paralleller til måten stasjonære PCer bygges på. Standard koblinger og standard formfaktorer som gjør det hele veldig modulært. Skulle ønske bilene hadde vært mer modulære enn de er i dag.

Lenke til kommentar

 

I andre sammenhenger hadde slik oppførsel blitt kalt for rasisme.

 

Men men, elbil religionen har nå ett noget spesielt opphøyet syn på seg og sine.

Kjenner jeg må spy.

 

Det er vell "dere" som hele tiden skal prakke på at folk som kjører elbil tilhører en religion og er slik og slik som driver med rasisme. 

 

Ang saken har jeg litt blandede følelser, klart de må få lade om de trenger det. Det er jo hele poenget, men om de bruker falsk kabel, står hele dagen(batteriet deres er jo så lite så tar jo bare noen timer så er det klart) eller gjør andre ting som forulemper må det jo gi konsekvenser. På samme måte som elbiler ikke kan stå langt over fulladet bil, det skaper problemer. 

Når man går med høy flaggførig og attptil snakker sånn passe nedsettende om dem rundt seg, så må man regne med å få svar på tiltale. Dersom elbil- og elbiltilhengerne hadde vært like anonym som torki toalettpapir, så regner jeg med dere hadde fått akkurat like mye kritikk som torki toalettpapir også. altså ingenting. Men når dere skal sørge for at hele verden påminnes "elbil" hver eneste dag, og dere snakker nedsettende om "fossilbil" ved enhver anledning så må dere bare tåle å få det verbale skytset dere erter på dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når man går med høy flaggførig og attptil snakker sånn passe nedsettende om dem rundt seg, så må man regne med å få svar på tiltale. Dersom elbil- og elbiltilhengerne hadde vært like anonym som torki toalettpapir, så regner jeg med dere hadde fått akkurat like mye kritikk som torki toalettpapir også. altså ingenting. Men når dere skal sørge for at hele verden påminnes "elbil" hver eneste dag, og dere snakker nedsettende om "fossilbil" ved enhver anledning så må dere bare tåle å få det verbale skytset dere erter på dere.

 

 

Hvem er det som snakker nedsettende om de "rundt" seg nå? Jo det er deg. Jeg antar at du kjører fossil bil, skal jeg da begynne å kaste skit til alle som gjør det fremover? Håpløst altså.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når man går med høy flaggførig og attptil snakker sånn passe nedsettende om dem rundt seg, så må man regne med å få svar på tiltale. Dersom elbil- og elbiltilhengerne hadde vært like anonym som torki toalettpapir, så regner jeg med dere hadde fått akkurat like mye kritikk som torki toalettpapir også. altså ingenting. Men når dere skal sørge for at hele verden påminnes "elbil" hver eneste dag, og dere snakker nedsettende om "fossilbil" ved enhver anledning så må dere bare tåle å få det verbale skytset dere erter på dere.

 

 

Hvem er det som snakker nedsettende om de "rundt" seg nå? Jo det er deg. Jeg antar at du kjører fossil bil, skal jeg da begynne å kaste skit til alle som gjør det fremover? Håpløst altså.. 

 

Hva mener du jeg sier som er nedsettende? Alt jeg sier er at når du står å roper, så må du tåle å få svar. Og om du ikke tåler å få svar, så får du det likevel når du står å roper. Som sagt, Tørki toalettpapir får ikke noe kritikk i det heletatt, de har en anonym profil og driver verken å provoserer andre eller påkaller seg oppmerksomhet. Da slipper de trøbbel. Hva jeg kjører er ikke relevant for debatten i det heletatt, men dersom du har interesse av å vite noe som helst om mine kjøretøy, så kan jeg opplyse om at det verken er fossiler eller biler som er mitt førstevalg innen transportmiddel.

 

Hva legger du forresten i begrepene "elbil" og "fossilbil"?

Hva er forskjellen på en såkalt "elbil" og en såkalt "fossilbil"?

Og hvorfor skal disse forskjellsbehandles?

Endret av D4TVET2G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du jeg sier som er nedsettende? Alt jeg sier er at når du står å roper, så må du tåle å få svar. Og om du ikke tåler å få svar, så får du det likevel når du står å roper. Som sagt, Tørki toalettpapir får ikke noe kritikk i det heletatt, de har en anonym profil og driver verken å provoserer andre eller påkaller seg oppmerksomhet. Da slipper de trøbbel. Hva jeg kjører er ikke relevant for debatten i det heletatt, men dersom du har interesse av å vite noe som helst om mine kjøretøy, så kan jeg opplyse om at det verken er fossiler eller biler som er mitt førstevalg innen transportmiddel.

 

 

Du definerer alle som kjører elbil på en måte og at de er direkte frekke, klart det er nedsettende. Poenget er at det var ingen som ropte... 

Lenke til kommentar

Gitt at det er altfor få offentlige ladeplasser, og at PHEV salget skyter fart, blir konsekvensen av å tillate PHEV å bruke plassene - at rene null-utlipps-biler, som er 100% avhengig av disse plassene, vil bli presset ut, og salget/bruken av disse kan gå ned.

Jeg har egentlig lite sympati for de som gjør seg avhengige av offentlige ladeplasser, like lite som jeg har sympati for andre bileiere som gjør seg avhengige av offentlig parkering. Når en skal bruke bil bør en egentlig selv sørge for å ha adgang til det nødvendige for å holde seg i drift i det daglige. For elbiler betyr det enten hurtigladeinfrastruktur (Som det finnes en hel del av nå) og/eller lademulighet på parkering man selv disponerer eller leier privat. I den grad det er opp til det offentlige å tilby parkering burde det være for varelevering/henting og handicappede. Ut over dette bør parkering kun tilbys på like markedsvilkår som private.

 

Det er tre elbilincentiver jeg mener er uhensiktsmessige og det er unntak for bompenger, unntak for parkeringsavgifter på offentlige plasser og adgang til kollektivfelt. Dette er tiltak som medfører betydelig risiko for økt bruk av bil totalt sett hvor dette er lite gunstig da alle tre egentlig er trengselsregulerende tiltak* (Og elbiler tar som kjent like mye plass som andre biler). Sterkt forurensede steder kan nok kunne ta i bruk miljødiffrensierte avgifter for å vri bruken enda mer enn hva pristiltakene gjør, men helt gratis bom og parkering er etter mitt syn en stor feil.

 

*) I tilegg til de rent fiskale begrunnelsene.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva mener du jeg sier som er nedsettende? Alt jeg sier er at når du står å roper, så må du tåle å få svar. Og om du ikke tåler å få svar, så får du det likevel når du står å roper. Som sagt, Tørki toalettpapir får ikke noe kritikk i det heletatt, de har en anonym profil og driver verken å provoserer andre eller påkaller seg oppmerksomhet. Da slipper de trøbbel. Hva jeg kjører er ikke relevant for debatten i det heletatt, men dersom du har interesse av å vite noe som helst om mine kjøretøy, så kan jeg opplyse om at det verken er fossiler eller biler som er mitt førstevalg innen transportmiddel.

 

 

Du definerer alle som kjører elbil på en måte og at de er direkte frekke, klart det er nedsettende. Poenget er at det var ingen som ropte... 

Hvor sier jeg at alle som kjører elbil er direkte frekke? Det kan jeg ikke huske å ha sagt selv. Det blir uansett bare semantikk. Alle muslimer er ikke ekstreme islamister, men alle ekstreme islamister er muslimer. osv osv. Samme gjelder gruppa elbileiere også. De har sine fanatikere de også, selv om ikke alle er det. Hvis du føler deg tråkket på tærne av at jeg påpeker fanatikerne i gruppa di, så tar du kanskje gruppetilhørigheten litt for høytidelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor sier jeg at alle som kjører elbil er direkte frekke? Det kan jeg ikke huske å ha sagt selv. Det blir uansett bare semantikk. Alle muslimer er ikke ekstreme islamister, men alle ekstreme islamister er muslimer. osv osv. Samme gjelder gruppa elbileiere også. De har sine fanatikere de også, selv om ikke alle er det. Hvis du føler deg tråkket på tærne av at jeg påpeker fanatikerne i gruppa di, så tar du kanskje gruppetilhørigheten litt for høytidelig?

 

 

Hør på deg selv, islamister og terrorister. Nei, du får kose deg jeg orker ikke slike som deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...