Gå til innhold

Skal skrive essay om Kina, trenger tips til tema.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg var på sommerskole i Shanghai og lærte om Kina i to uker. Nå skal jeg skrive et essay på om lag 5000 ord. Problemet, er at jeg er veldig usikker på hva jeg skal skrive om.

Noen ideer jeg har:

 

"Correlation between economic growth and air pollution?"

Her tenkte jeg altså å se på sammenhengen mellom luftforurensing og økonomisk vekst i Kina. 

 

"The financial system in China" 

Her tenkte jeg og skrive om historien og utviklingen til det finansielle systemet, og se på hva slags utfordringer det har, og evt sammenligne med andre "Emerging markets". 

 

Noen kommentarer og ideer? I kurset gikk vi igjennom ganske mye, alt fra det politiske systemet, økonomi, utdanning til konflikter med andre land. Inntrykket mitt er at det er ganske åpent, og jeg kan skrive om det meste så lenge det har med Kina å gjøre. Jeg var en av de få i klassen som ikke studerte noe innen politikk eller sosiologi så jeg sliter litt. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn generelt uansett hvilket av de to du vil velge, ville jeg ha trukket inn sammenligninger med andre land, spesielt i samme regionen (Japan, Sør-Korea etc.) Og for all del, å "krydre" med egne saklige refleksjoner er som regel ikke noen minus.

 

De gangene jeg har skrevet essays, stiler eller særoppgaver, har jeg begynt med å skrive ned punkter. Det kan være alt fra ting som jeg bør ha med til mer kreative ideer. Ikke begynn å telle ord for tidlig, det kan være mer til hindring enn fornuftig. Skriv heller 10 000 ord og så korte ned/utelate etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"The financial system in China" 

Her tenkte jeg og skrive om historien og utviklingen til det finansielle systemet, og se på hva slags utfordringer det har, og evt sammenligne med andre "Emerging markets".

Vis du skal skrive om Kina sin økonomi, anbefales det på det sterkeste å se på Russland sin økonomi.

Fordi det er noen likhetstrek.

F.eks er Russerne elendige på å foredle sine råvarer(metal, etc), derav eksporterer de kun.

Jeg vet ikke hvordan Kina stiller seg på dette punktet, men jeg vil tro det er en del likhetstrekk.

Kina forstår også "farene" ved at middelklassen og lønnen vokser, og hvordan de stiller seg til de forandringer det bringer. Eller hvilken policy de skal ha, for å unngå at det "går galt".

 

"Correlation between economic growth and air pollution?"

Her tenkte jeg altså å se på sammenhengen mellom luftforurensing og økonomisk vekst i Kina.

Mest sannsynligivs hadde det ikke vært noen foruresning vis de hadde filtrert ordtellig fra starten. Ved andre ord så vil en useriøst artikkel være overfladisk, og en dyp artikkelel vil handle om at Kina gjør ueffektive ting.

 

 

Noen kommentarer og ideer? I kurset gikk vi igjennom ganske mye, alt fra det politiske systemet, økonomi, utdanning til konflikter med andre land. Inntrykket mitt er at det er ganske åpent, og jeg kan skrive om det meste så lenge det har med Kina å gjøre. Jeg var en av de få i klassen som ikke studerte noe innen politikk eller sosiologi så jeg sliter litt.

De gikk mest sannsynligvis ikke over hvor svakt loven håndheves, hvordan den folkelige moral ligger.

Eller hvor sterke forskjellene er fra provins til provins.

Eller at mange av de større byene er i praksis bystater som "eier" provinsen rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

"Kinas økonomiske historie i korte trekk, fra oldtidens økonomi, til kommunismen og kapitalismen". Da er du i alle fall sikret nok ord.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar

Hei, jeg var på sommerskole i Shanghai og lærte om Kina i to uker. Nå skal jeg skrive et essay på om lag 5000 ord. Problemet, er at jeg er veldig usikker på hva jeg skal skrive om.

Noen ideer jeg har:

 

"Correlation between economic growth and air pollution?"

Her tenkte jeg altså å se på sammenhengen mellom luftforurensing og økonomisk vekst i Kina. 

 

"The financial system in China" 

Her tenkte jeg og skrive om historien og utviklingen til det finansielle systemet, og se på hva slags utfordringer det har, og evt sammenligne med andre "Emerging markets". 

 

Noen kommentarer og ideer? I kurset gikk vi igjennom ganske mye, alt fra det politiske systemet, økonomi, utdanning til konflikter med andre land. Inntrykket mitt er at det er ganske åpent, og jeg kan skrive om det meste så lenge det har med Kina å gjøre. Jeg var en av de få i klassen som ikke studerte noe innen politikk eller sosiologi så jeg sliter litt. 

 

hva med historie, kan du bakgrunnen for den kinesiske mur? kan det være hva som helst eller om noe i nåtiden? litt greit om du spesifiserte hva, for alt jeg vet kan det være et essay om pandabjørner. kina er mye med godt over 1 milliard mennesker, det er som hele europa pluss USA i et eneste land.

 

https://media3.giphy.com/media/Hs6f36KUBjWww/giphy.gif

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hva med noe om Kinas terretorier og hva de selv mener de har rett på og konflikter de har gående / har hatt med tanke på terretorier. Hvordan de løser konfliktene, hvordan det belyses i kinesisk media, alt sånt rundt det 

 

Taiwan og Tibet er to, også har du den splitter nye dommen med tanke på Sør-Kinahavet som er et konfliktområde.

 

Det synes jeg hadde vært en interessant oppgave. 

Lenke til kommentar

Hva med noe om Kinas terretorier og hva de selv mener de har rett på og konflikter de har gående / har hatt med tanke på terretorier. Hvordan de løser konfliktene, hvordan det belyses i kinesisk media, alt sånt rundt det 

 

Taiwan og Tibet er to, også har du den splitter nye dommen med tanke på Sør-Kinahavet som er et konfliktområde.

 

Det synes jeg hadde vært en interessant oppgave. 

 

Det var en veldig god ide. Vi snakket litt om konfliktene i Sør-Kina havet så det er veldig aktuelt. Skal se litt mer på det! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...