TheNarsissist Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hei, har nylig lagt inn Ubuntu på min Macbook air gjennom Virtualbox da jeg skal lære meg litt Python. Et problem jeg har er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skal skrive tegnene \ og { }. Noen tips? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hei, har nylig lagt inn Ubuntu på min Macbook air gjennom Virtualbox da jeg skal lære meg litt Python. Et problem jeg har er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skal skrive tegnene \ og { }. Noen tips? sikker på du har riktig tastaturoppsett i ubuntu, dvs norsk (regner jeg med)? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Tror jeg satt norsk ved instalasjonen ja. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 sjekk det først så du er sikker .. æøå fungerer? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Jepp, æøå funker. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Jepp, æøå funker. ok, nå har ikke jeg virtualbox på denne maskinen men da er alternativ 2 at det kan kræsje med shortcuts/hurtigtaster i virtualbox ... holder du inne ALT når du får frem tegnene { } og \ på ditt keyboard? Merk: jeg har kun PC.. hvis ikke dette her løser problemet så må jeg si pass, og få noen som har mac til å hjelpe deg. Endret 27. juli 2016 av marius77 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Takk, skal ta en titt på det. På mitt tastatur er \ Shift alt 7 og { er shift alt 8. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Takk, skal ta en titt på det. På mitt tastatur er \ Shift alt 7 og { er shift alt 8. da har jeg en følelse av at det er problemet. Finn ut hvor du skrur av eller bytter om på hurtigtaster, forhåpentligvis løser det saken. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Høres ut som samme problem jeg hadde med Windows (brukte Parallels, ikke boot camp). Venstre alt fungerte ikke, så måtte bruke høyre alt-tast i stedet. Fant aldri noen måte å komme rundt dette på. Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 litt off topic, men hvorfor trenger du ubuntu for å lære deg python? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Skal ta et fag på UIO og de anbefaler denne måten da det er endel ekstra pakker som skal brukes, disse er tydeligvis mye lettere å innstalere i Ubuntu (Jeg klarte det hvertfall fint). Greide å få \ til å funke nå ved å huke vekk "Auto Capture Keyboard" i Virtualbox menyen. {} funker fortsatt ikke da. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Fant endelig ut av det! I ubuntu er \ rett og slett den rare tasten ved siden av backspace. {} er høyre alt og 7. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) Sånn er det på Windows også. Bortsett fra at venstre ctrl+v.alt i tillegg tilsvarer høyre alt der. Sånn ser et norsk tastaturoppsett ut: Det som står øverst på tasten velger du selvsagt med shift, det står til høyre velger du med "third level chooser", som som standard er AltGr (kort for alternate graph - alternativt symbol - skjønner?). Avhengig av distro er det måter å endre hvilken tast som fungerer som third level chooser. Endret 1. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå