Gå til innhold

Får ikke til \ og { } i Ubuntu på Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har nylig lagt inn Ubuntu på min Macbook air gjennom Virtualbox da jeg skal lære meg litt Python. Et problem jeg har er at jeg ikke finner ut hvordan jeg skal skrive tegnene \ og { }. Noen tips?

sikker på du har riktig tastaturoppsett i ubuntu, dvs norsk (regner jeg med)?

Lenke til kommentar

Jepp, æøå funker. 

ok, nå har ikke jeg virtualbox på denne maskinen men da er alternativ 2 at det kan kræsje med shortcuts/hurtigtaster i virtualbox ... holder du inne ALT når du får frem tegnene { } og \ på ditt keyboard?

Merk: jeg har kun PC.. hvis ikke dette her løser problemet så må jeg si pass, og få noen som har mac til å hjelpe deg.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Skal ta et fag på UIO og de anbefaler denne måten da det er endel ekstra pakker som skal brukes, disse er tydeligvis mye lettere å innstalere i Ubuntu (Jeg klarte det hvertfall fint). Greide å få \ til å funke nå ved å huke vekk "Auto Capture Keyboard" i Virtualbox menyen. {} funker fortsatt ikke da.

Lenke til kommentar

Sånn er det på Windows også. Bortsett fra at venstre ctrl+v.alt i tillegg tilsvarer høyre alt der.

Sånn ser et norsk tastaturoppsett ut:

Keyboard_Layout_Norwegian.png

Det som står øverst på tasten velger du selvsagt med shift, det står til høyre velger du med "third level chooser", som som standard er AltGr (kort for alternate graph - alternativt symbol - skjønner?). Avhengig av distro er det måter å endre hvilken tast som fungerer som third level chooser.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...