Gå til innhold

Nå skal Mercedes lage elektrisk lastebil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg!

 

Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.

 

Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.

 

Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom

Dei kunne gjort noe for å styre turbulensen i bakkant.

 

Det er ved 60 - 70 km/t luftmotstanden byrjar sluke energi, anslagsvis en dobling av forbruk på større kjøyretøy på 7,5 tonn ved å gå fra 70-90 km/t (totalt pr kjørte km).

Man kan si det går 1dl pr 10 tonn og 1dl i luftmotstand i 70 km/t, + 1dl om farten farten økes til 90km/t (pr kjørte km)

 

Ser man på sykkelhjelmer og utstyr til speed skiig der 1 sekund eller 1 km/t teller vil man forstå intuitivt hvordan dette er.

Eller man kan sykle seg opp bak en større doning, under 2-6 meter alt etter størrelse. Da følger man gratis selv ved små stigninger, grunnet trykkforskjeller. (Obs ! Ikke prøv dette forran)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.

Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom
Dei kunne gjort noe for å styre turbulensen i bakkant.

 

Det er ved 60 - 70 km/t luftmotstanden byrjar sluke energi, anslagsvis en dobling av forbruk på større kjøyretøy på 7,5 tonn ved å gå fra 70-90 km/t (totalt pr kjørte km).

Man kan si det går 1dl pr 10 tonn og 1dl i luftmotstand i 70 km/t, + 1dl om farten farten økes til 90km/t (pr kjørte km)

 

Ser man på sykkelhjelmer og utstyr til speed skiig der 1 sekund eller 1 km/t teller vil man forstå intuitivt hvordan dette er.

Eller man kan sykle seg opp bak en større doning, under 2-6 meter alt etter størrelse. Da følger man gratis selv ved små stigninger, grunnet trykkforskjeller. (Obs ! Ikke prøv dette forran)

 

 

Amerikanerne har ikke reguleringer på maks lengde slik som i Europa, så der har de faktisk installert opplegg bak på hengeren for akkurat dette formålet.

Men her i Europa så er det en maks lengde på bil og henger, og da må de ofre lasterom / henger kapasitet for å få det til og det betyr mindre cash.

Så da lønner det seg mer med litt ineffektivitet når de får bedre betalt for større last.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Australia da som har mange tilhengere på en og samme trekkvogn? Mindre reguleringer i Australia da?

 

Åpenbart. I USA er det også mange snutebiler.

 

Her på berget er det ikke lenge siden det var en diskusjon om å tillate lengre vogntog (var nok en EØS-sak). Husker ikke hvordan det gikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg!

 

Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy!

 

Stemmer i bygater med lav hastighet, men mesteparten av støyen kommer fra dekk samlet sett.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Liten feil i artikkelen, rekkevidden er under bildet oppgitt til 200 mil, artikkelen sier 200 km. 200 mil er nok i overkant optimistisk :)

Det er nok 200 Miles; dvs. drøye 30 mil.

Det holder jo til by-transport. Lengre transport må fortsatt gjøre som Asko, altså Hydrogen-elektrisk.

 

Eller du kan lage en bil med litt større batteri.

Kjøre/hviletidsbestemmelsene sier vel 45 minutter stopp hver 4,5 timer. noe som tilsier 400 kilometer rekkevidde før stopp ved 90 km/h. 

 

Mercedesen har 200 KWh batteri og 200 km rekkevidde. 400KWh batteri burde da gi 400 km rekkevidde. Så vil du gjerne bare bruke batteriet fra 80-10% så da ser du på 571KWh. så kan vi jo runde av til 600 for litt ekstra margin. 

 

Koster nok fortsatt litt for mye men helt fint teknisk mulig og vesentlig billigere enn hydrogen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Gleder meg!

 

Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy!

 

Stemmer i bygater med lav hastighet, men mesteparten av støyen kommer fra dekk samlet sett.

 

AtW

 

 

Dette er du sikker på? Det oppleves nemlig ikke sånn når jeg beveger meg langs en trafikkert vei, enten det er i en bygate(40km/t), landevei(70km/t) eller 4-felts vei(90km/t).

 

Nå legger jeg også merke til at for enkelte fossilbiler så dominerer dekkstøy ved 60-70 km/t, altså støyer de ikke særlig mer enn elbiler. Disse bilene er uansett i mindretall så elektrifisering av transport vil dempe støy uansett hva hastigheten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.

 

Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom

Luring. Det går an å endre på formen uten å forlenge fronten. Det er som regel bare én fyr som sitter på ene siden oppi der og styrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.

 

Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom

Luring. Det går an å endre på formen uten å forlenge fronten. Det er som regel bare én fyr som sitter på ene siden oppi der og styrer.

Vetigt forslag !

Dette er store selskap, med tilsvarendes store Direktører. Deise tar ikke tjangsen på å pisse i buksa en kald kveld.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...