Redaksjonen. Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 26 tonns batteribil på vei.Nå skal Mercedes lage elektrisk lastebil Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Ser ut som Mercedes har kommet ganske langt med tanke på at de har en kjørbar prototype. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Gleder meg! Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy! 7 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har. Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom 6 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Australia da som har mange tilhengere på en og samme trekkvogn? Mindre reguleringer i Australia da? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Australia da som har mange tilhengere på en og samme trekkvogn? Mindre reguleringer i Australia da? Australia er et annet kontinent, og de har andre regler enn oss i Europa. https://infrastructure.gov.au/roads/vehicle_regulation/ 2 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Liten feil i artikkelen, rekkevidden er under bildet oppgitt til 200 mil, artikkelen sier 200 km. 200 mil er nok i overkant optimistisk 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Liten feil i artikkelen, rekkevidden er under bildet oppgitt til 200 mil, artikkelen sier 200 km. 200 mil er nok i overkant optimistisk Det er nok 200 Miles; dvs. drøye 30 mil. Det holder jo til by-transport. Lengre transport må fortsatt gjøre som Asko, altså Hydrogen-elektrisk. Endret 27. juli 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har. Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom Dei kunne gjort noe for å styre turbulensen i bakkant. Det er ved 60 - 70 km/t luftmotstanden byrjar sluke energi, anslagsvis en dobling av forbruk på større kjøyretøy på 7,5 tonn ved å gå fra 70-90 km/t (totalt pr kjørte km). Man kan si det går 1dl pr 10 tonn og 1dl i luftmotstand i 70 km/t, + 1dl om farten farten økes til 90km/t (pr kjørte km) Ser man på sykkelhjelmer og utstyr til speed skiig der 1 sekund eller 1 km/t teller vil man forstå intuitivt hvordan dette er. Eller man kan sykle seg opp bak en større doning, under 2-6 meter alt etter størrelse. Da følger man gratis selv ved små stigninger, grunnet trykkforskjeller. (Obs ! Ikke prøv dette forran) Endret 27. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har.Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasteromDei kunne gjort noe for å styre turbulensen i bakkant. Det er ved 60 - 70 km/t luftmotstanden byrjar sluke energi, anslagsvis en dobling av forbruk på større kjøyretøy på 7,5 tonn ved å gå fra 70-90 km/t (totalt pr kjørte km). Man kan si det går 1dl pr 10 tonn og 1dl i luftmotstand i 70 km/t, + 1dl om farten farten økes til 90km/t (pr kjørte km) Ser man på sykkelhjelmer og utstyr til speed skiig der 1 sekund eller 1 km/t teller vil man forstå intuitivt hvordan dette er. Eller man kan sykle seg opp bak en større doning, under 2-6 meter alt etter størrelse. Da følger man gratis selv ved små stigninger, grunnet trykkforskjeller. (Obs ! Ikke prøv dette forran) Amerikanerne har ikke reguleringer på maks lengde slik som i Europa, så der har de faktisk installert opplegg bak på hengeren for akkurat dette formålet. Men her i Europa så er det en maks lengde på bil og henger, og da må de ofre lasterom / henger kapasitet for å få det til og det betyr mindre cash. Så da lønner det seg mer med litt ineffektivitet når de får bedre betalt for større last. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Australia da som har mange tilhengere på en og samme trekkvogn? Mindre reguleringer i Australia da? Åpenbart. I USA er det også mange snutebiler. Her på berget er det ikke lenge siden det var en diskusjon om å tillate lengre vogntog (var nok en EØS-sak). Husker ikke hvordan det gikk. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Gleder meg! Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy! Stemmer i bygater med lav hastighet, men mesteparten av støyen kommer fra dekk samlet sett. AtW 3 Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Liten feil i artikkelen, rekkevidden er under bildet oppgitt til 200 mil, artikkelen sier 200 km. 200 mil er nok i overkant optimistisk Det er nok 200 Miles; dvs. drøye 30 mil. Det holder jo til by-transport. Lengre transport må fortsatt gjøre som Asko, altså Hydrogen-elektrisk. Eller du kan lage en bil med litt større batteri. Kjøre/hviletidsbestemmelsene sier vel 45 minutter stopp hver 4,5 timer. noe som tilsier 400 kilometer rekkevidde før stopp ved 90 km/h. Mercedesen har 200 KWh batteri og 200 km rekkevidde. 400KWh batteri burde da gi 400 km rekkevidde. Så vil du gjerne bare bruke batteriet fra 80-10% så da ser du på 571KWh. så kan vi jo runde av til 600 for litt ekstra margin. Koster nok fortsatt litt for mye men helt fint teknisk mulig og vesentlig billigere enn hydrogen 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Gleder meg! Du skal ikke oppholde deg lenge i en trafikert bygate før du skjønner hvor mye bedre bymiljøet blir når bare kjøretøyene elektrifiseres. Støyen fra både lette og tunge kjøretøy er mildt sagt øredøvende og det er *motorstøy* vi først og fremst hører, ikke dekk- og vindstøy! Stemmer i bygater med lav hastighet, men mesteparten av støyen kommer fra dekk samlet sett. AtW Dette er du sikker på? Det oppleves nemlig ikke sånn når jeg beveger meg langs en trafikkert vei, enten det er i en bygate(40km/t), landevei(70km/t) eller 4-felts vei(90km/t). Nå legger jeg også merke til at for enkelte fossilbiler så dominerer dekkstøy ved 60-70 km/t, altså støyer de ikke særlig mer enn elbiler. Disse bilene er uansett i mindretall så elektrifisering av transport vil dempe støy uansett hva hastigheten er. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har. Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom Luring. Det går an å endre på formen uten å forlenge fronten. Det er som regel bare én fyr som sitter på ene siden oppi der og styrer. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Skulle tro det ville være mye å hente på å forbedre aerodynamikken ved å endre den flate fronten slike biler har. Skulle tro at de gjør det ikke fordi det finnes regulatoriske begrensninger på lengden av vogntog. 2m snute foran betyr 2 m kortere lasterom Luring. Det går an å endre på formen uten å forlenge fronten. Det er som regel bare én fyr som sitter på ene siden oppi der og styrer. Vetigt forslag !Dette er store selskap, med tilsvarendes store Direktører. Deise tar ikke tjangsen på å pisse i buksa en kald kveld. Endret 31. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Yamarin415 Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 eller førerløs versjon så får de enda mer plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå