v0id Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Men på 3v Vcore? Det hadde ikke jeg turt iallefall. 316mhz hørtes helt sinnsykt ut, særlig ettersom jeg ikke klarer mer enn 300 på mitt IC7 med vannkjøling. Men så har jeg ikke tilgang til en ES-CPU heller, og 12x er høyere enn 8x.. Lenke til kommentar
Naigewron Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Definitivt en PC for stuen når jeg flytter i februar. Hvis det ikke kommer noe bedre da, og med dagens tempe i Barebone-verdenen gjøpr det gjerne det. Uansett, digg å lese tester og holde seg oppdatert. Side note: Noen som vet hva som skjer med www.barebone.no? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Men på 3v Vcore? Det hadde ikke jeg turt iallefall.316mhz hørtes helt sinnsykt ut, særlig ettersom jeg ikke klarer mer enn 300 på mitt IC7 med vannkjøling. Men så har jeg ikke tilgang til en ES-CPU heller, og 12x er høyere enn 8x.. Vi tror (og håper) det er en feil i CPU-z. Andre programmer rapporterte mer fornuftige verdier. Og som tidligere nevnt, 300 MHz og oppover er langt mer enn hva "normale" overklokkere noengang vil få bruk for. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hm, er det plass til litt store cpu-kjølere i en sånn boks eller må man bruke boxed-vifte ? Savner litt info om dette, noen som vet ? Jeg lurer også på det med vifter. Fikk ikke helt tak i hva som fulgte med av det. Kabinettvifter følger med, men ikke CPU-vifte, stemmer det? Og, som tidligere spurt, hva slags begrensninger er det eventuelt på CPU-vifta? Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hm, er det plass til litt store cpu-kjølere i en sånn boks eller må man bruke boxed-vifte ? Savner litt info om dette, noen som vet ? Jeg lurer også på det med vifter. Fikk ikke helt tak i hva som fulgte med av det. Kabinettvifter følger med, men ikke CPU-vifte, stemmer det? Og, som tidligere spurt, hva slags begrensninger er det eventuelt på CPU-vifta? CPU vifte følger ikke med. men kjøper du en Boxed CPU, følger vifte med. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Er jo ingen tvil om at soltek kabinettene med speil-front ser mye bedre ut. Noen som kan bekrefte om det bare er fronten som er anderledes på disse kabinettene eller om der er andre ting. Har hørt at soltek kabinettenes strømmfprsyning bråker en god del. Soltek med speil-front Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hvis det ikke følger med CPU kjøler så er det faktisk plass til en Zalman 7000A-CU inni der Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 "WAF Wife Acceptance Factor" lol gullkorn folkens, gullkorn! Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei, ok artikkel men et par kommentarer: Denne maskinen er ikke stillegående. Ut av esken, med kun minne og disk montert er denne maskinen helt OK. Soltek's kjølesystem er noenlunde stillegående, og viftenes går automatisk ned på lav / stille hastighet når temperaturen kommer under et visst nivå. Svært mange vil imidlertid også montere et skikkelig grafikkkort, feks. ATI Radeon 9600 eller bedre. Da skjer det to ting: 1. Viften på skjermkortet går kontinuerlig. 2. Viftene som tilhører QBIC systemet går også kontinuerlig. Dette er fordi med et AGP grafikkort kommer ikke temperaturen inni kassen ned nok til at systemviftene går ned på SILENT nivå. Resultatet er at system som STØYER VELDIG MYE! og HW.no testen unnlater i likhet med de fleste testene på nettet å nevne dette som jo må sies å være relevant. Poenget er jo at in real-life støyer QBIC mye. Selv kjøpte jeg et Hercules Radeon 9800SE AIW med tanke på å ha et multimediasystem som hadde alt. Men med støynivået som jeg nå har, er systemet alt annet enn egnet til å ha i stua. At på til er det neppe plass til noen form for spesielle kjøleløsninger, feks. et Zalman element på skjermkortet eller CPU'en. KONKLUSJON: Med mindre du klarer deg med Intel Extreme Graphics grafikken på hovedkortet eller et annen vifteløst skjermkort, er dette systemet en stor skuffelse hva angår støy. Etter min mening burde HW.no testen vist dette. Mange vil nå gå hen og kjøpe QBIC, inkl. ekstra skjermkort og lure på hvordan i all verden journalisten fikk seg til å kalle det et stillegående system. Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Er jo ingen tvil om at soltek kabinettene med speil-front ser mye bedre ut. Noen som kan bekrefte om det bare er fronten som er anderledes på disse kabinettene eller om der er andre ting. Har hørt at soltek kabinettenes strømmfprsyning bråker en god del. Soltek med speil-front Lokket er helt svart, hadde denne først men den falt ikke i smak, liker den blanke bedre Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) [*]Svært mange vil imidlertid også montere et skikkelig grafikkkort, feks. ATI Radeon 9600 eller bedre. Da skjer det to ting: 1. Viften på skjermkortet går kontinuerlig. 2. Viftene som tilhører QBIC systemet går også kontinuerlig. Dette er fordi med et AGP grafikkort kommer ikke temperaturen inni kassen ned nok til at systemviftene går ned på SILENT nivå. [*]Resultatet er at system som STØYER VELDIG MYE! og HW.no testen unnlater i likhet med de fleste testene på nettet å nevne dette som jo må sies å være relevant. Poenget er jo at in real-life støyer QBIC mye. Selv kjøpte jeg et Hercules Radeon 9800SE AIW med tanke på å ha et multimediasystem som hadde alt. Men med støynivået som jeg nå har, er systemet alt annet enn egnet til å ha i stua. Ikke helt enig i dette. Man kan f.eks montere et Radeon 9600, det har akseptabel ytelse ut at det utvikler spesielt mye varme. I tillegg er det vifteløst. Forøvrig burde det være fullt mulig å sette innstillinger i BIOS slik at viftene ikke går for fullt hele tiden. Ved å øke hastigheten noe på viftene i "stille-modus", kan man forhåpentligvis holde temperaturene lave nok til at viftene forbli i "stille-modus". Kan vise til at vi at vi kjørte boksen med 2 x D2OL med vår P4 3.0 GHz over natten, uten at dette førte til økt viftehastighet. Riktignok uten et grafikkkort som utvikler spesielt mye varme, men dette var også med viftene på laveste hastighet. Endret 26. november 2003 av blacktower Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg lurer også på det med vifter. Fikk ikke helt tak i hva som fulgte med av det. Kabinettvifter følger med, men ikke CPU-vifte, stemmer det? Og, som tidligere spurt, hva slags begrensninger er det eventuelt på CPU-vifta? Det følger ikke med prosessorkjøler, det stemmer. Man benytter boxed prosessor, eller en hvilken som helst annen variant forutsatt at det er plass. Hvis ikke boxed kjøler benyttes er det fare for at man må skru ut strømforsyningen for å få viften på plass. Det er dog ikke spesielt vanskelig Hva plassen angår skulle det ikke være noen spesielle begrensninger, det måtte isåfall være i høyden. For å unngå unødvendig bråk er det et must at CPU-kjøleren har RPM-overvåkning. Hvis du ser på bilde 5 & 6 på Side 3 burde du få ganske bra inntrykk av hvordan kjøleløsningen er. Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Ikke helt enig i dette. Man kan f.eks montere et Radeon 9600, det har akseptabel ytelse ut at det utvikler spesielt mye varme. I tillegg er det vifteløst. Forøvrig burde det være fullt mulig å sette innstillinger i BIOS slik at viftene ikke går for fullt hele tiden. Ved å øke hastigheten noe på viftene i "stille-modus", kan man forhåpentligvis holde temperaturene lave nok til at viftene forbli i "stille-modus". Kan vise til at vi at vi kjørte boksen med 2 x D2OL med vår P4 3.0 GHz over natten, uten at dette førte til økt viftehastighet. Riktignok uten et grafikkkort som utvikler spesielt mye varme, men dette var også med viftene på laveste hastighet. Så 9600 utvikler lite varme og er vifteløst? Ja da kan systemet muligens få et akseptabelt støynivå. Men som sagt med et Radeon 9800SE AIW kort ble støyen vesentlig. Primært skyldtes det grafikkortets vifte, og dernest at CPU og kabinett-vifter ikke ville gå ned i lav hastighet. BIOS instillingene lar deg velge 45, 55 og 65 grader som terskel, men temp'en kommer sjelden under 55. Poenget må være at SFF systemer er kanskje pene og plasseringsvennlige, men langt fra sikkert stue-vennlige når de kombineres med et nyere grafikkort. Det er selvsagt grafikkortets feil, men den trange plassen i et SFF system gjør det vanskelig å bruke spesielle kjøleløsninger for CPU eller skjermkort. Og det synes jeg godt forbrukere kan tipses om når de leser en anmeldelse. PS: Hva er "2 x D2OL" ? PS: Hva er det beste vifteløse grafikkortet? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) D2OL er et "distributed computing" prosjekt. Med 2 x D2OL mente jeg at to stk. D2OL klienter ble kjørt natten over for maksimal varmeutvikling på prosessoren. Se forøvrig: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=119922 Det beste vifteløse grafikkortet må vel være 9800 pro ULTRA? Men siden det ikke får plass i boksen, så blir vel 9600 non-pro det beste, uten at jeg skal uttale meg for sikkert. Ellers er jeg enig i at eventuelle varmeproblemer kunne vært uthevet bedre. Vi tar kritikken til etteretning. Men jeg vil uansett påstå at Soltek sin XPC er det beste forsøket på en stille maskin hittil. Endret 26. november 2003 av blacktower Lenke til kommentar
Turboneger Skrevet 27. november 2003 Forfatter Del Skrevet 27. november 2003 (endret) Finnes det metoder man kan bruke for å finne ut hvilket grafikkort som passer i slike kabinetter? Har lett litt, men å finne nøyaktige dimensjoner på gitte grafikkort virker jævlig vanskelig. Uansett, det er kanskje en ide å inkludere en slags "maks plass" i cm lengde/bredde på AGP-porten, og forslag til hvilke populære grafikkort som ville passe i maskinen som blir testet - og hva som IKKE passer? Endret 27. november 2003 av Turboneger Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Må si at jeg etter å ha hatt dette systemet i noen uker er veldig fornøyd med det! Det støyer LANGT mindre enn min Shuttle SS51 boks, som jeg byttet PSUog"CPU" viftene på (19"dB). Kjører et 9800XT skjermkort som har regulerbar hastighet. Vet faktisk ikke hva som støyer mest... Er vel når min segate barracuda disk jobber... Ellers så "bråker" stort sett alt like mye... Blir varmt når jeg spiller, men på Idle støyer boksen lite... Blir imidlertid så varmt at jeg får bra laveste turtall på viften om jeg senker rom temp til under 20 grader. Når jeg har 23 grader går viftene opp litt i hastighet. (Men fortsatt under støy nivået til shuttle pc`n) Vurderer å sette inn en 6*6*2,5 19dB vifte som blåser ut mellom PCI/IceQ/PSU/bunn platen. Der har en bare et kvadratisk "tomrom" på litt over 6 cm. den ekstra "utblåsningen" burde føre til at tempen sank noen grader, slik at alle viftene kjørte på bunn nivå. Den lille operasjonen der burde ikke ta mer enn 20 mins, er jo bare en 1mm plate som må bort.... Kan legge inn et bilde om hva jeg snakker om hvis det er av interesse... Vuderer også å bytte CPU kjøleren, men er litt usikker på om det har noe for seg... Noen som kan bekrefte at hvis jeg bruker den Zalman heatpipe tingen til min HD, så vil tempen i kabinettet bli lavere? Eller blir bare harddisken litt kaldere? Tenkte å bruke den ilag med asfaltplater på disken... +asfaltplater på kabinettet.... Men litt kipt med garanti og sånt når en begynner på slike prosjekt... Men litt gøy og da... Hvis noen lurer på noe, så er det bare å spørre... Lenke til kommentar
amforum Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Brukbar test, men mangler en god del info som kan være relevante for brukerene. Jeg har planer om å kjøpe denne selv og prøve å utvikle et mest mulig lydløst system som mulig. Det første man kan legge merke til er at Zalman sin 7000-ALCU cpu cooler passer greit inn her. Men man får kun 1-2mm avstand til PCI slot'n. Så man bør sette opp insulerende tape på pci kortet. (Jeg skal ha et audigy2 EZ i pci slotn) Forøvrig så er mitt eneste problem nå at jeg tviler på at jeg får trykket en Sapphire Radeon9800pro Ultimate edition, som benytter seg av Zalman sin vga-heatsink. Vurderer å kutte hull i dekselet og sette en grill med filter på utsiden, men vil helst ikke gjøre dette. Hadde vært kjempebra for oss brukere om hw.no kunne testet om man forex får plass til et Radeon9800 pro ult. ed. med tanke på at dette skal være den mest stillegående barebone som finnes atm. Jeg har forøvrig tenkt å kjøpe følgende : Soltek Barebone Qbic "Aluminium" i865G, SATA, socket 478 (EQ3401A) Seagate 160gb 7200 RPM SATA 8MB cache (barracuda) Creative SB Audigy 2 ZS 7.1 120dB Intel Pentium 4 Cpu, 3.0ghz 800mhz FSB, socket 478 Sapphire Radeon9800 PRO Ultimate ED 128mb passer dette?? Geil 512MB (2x256MB) DDR PC3500 433MHz ULD CL2 (blir ikke varm) Zalman 7000-ALCU cpu cooler (1-2mm til pci slot) ZM-2HC1 Hardisk kjøler Plextor DVD-brenner IDE PX-708A (passer fint og er veldig stillegående) I mine øyne er dette en "drømmemaskin" for meg, som ikke burde bli for varm og nesten tilnærmet lydløs med diverse modifikasjoner. Nå må jeg bare finne ut om det er mulig få plass til en Sapphire 9800pro Ultimate Ed. inne i boksen.. http://matrix.sfftech.com/ Denne oversikten hjalp meg når jeg undersøkte hva barebone som ville oppfølge mine krav best. Håper det kan hjelpe dere andre og. Endret 29. desember 2003 av amforum Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Eneste var at jeg jobbet lenge for å få luken til å reagere riktig med dvd-brenneren(Nec-1300) Jeg har bestilt ned Ned-dvdbrenner til den også... Hvordan gikk du fram for å få den til å passe? Er det bare å krongle lenge nok, eller finnes det noen smarte triks? ja det funker fint og finjustere slik at brenneren passer frontluken! men da må du ikke sku fast brenneren i de 3 standardhullene som er på hver side, men lengre nede på rammen, kan du velge hvor skruene skal festes Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 OBS! til dere som skal ha 2stk cd-rom i kassen! Hvis dere skal bruke ett kort i PCI slot'en, så må ikke cd-rom'en som skal plasseres nederst, ikke være lengre enn ca 17cm. for da kommer PCI kortet i veien . . . men dette kommer helt ann på hvor langt PCI kortet er! BTW: jeg bruker ett Audiophile lydkort som er ca 12cm langt og da passet ikke min Creative 12x dvd-rom inn. Måtte kjøpe meg en Sony dvd-rom som passer fint Lenke til kommentar
jeschiotz Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 Å hei hvor det går! Nå har jeg bestilt en jeg også med en northwood 2.8 533 mhz.Det er lenge siden jeg har bygd min egen pc(1ghz win 98)Så jeg lurer på følgende :er prosessoren et klokt valg?Burde jeg valgt en hyper threading isdteden?Kan jeg overklokke denne tro?.Hva med skjermkort?er Asus 9600 xt et bra valg? og hva slags harddisk trenger jeg?Skal brukes til spill men også videoredigering.Den må være stille gå kaldt og ha god plass.Og hva med minne?hva må jeg ha og hva burde jeg velge om jeg skulle overklokke.Åsså trenger jeg en DVD brenner som passer.. Takknemlig for svar til en som er litt utenfor for øyblikket... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå