|SeVen| Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Har i dag dette oppsettet. MSI Z87 G-45 [email protected] 16Gb PC1600 Inno3D Geforce 1080 2 x SSD2 x HDD Sliter med 100% CPU load i noen spill, og ønsker derfor å oppgradere HK,CPU og Minne. Mest bang for bucks, utseende har ingenting å si. HK må støtter XMP 2.0 og OC mulighter for CPU. Sett på dette: HK https://www.komplett.no/product/865079/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-z170-pro-socket-1151 Cpu kjøler: https://www.komplett.no/product/815299/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d15-cpu-kjoeler MinneIngen aning, men tenker DDR4 3200Mhz C15? C14? Setter stor pris på råd. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Med det hovedkortet står valget mellom 6600k og 6700k. Alternativt kan du gå for 5820k eller 6800k, hvis du føler du har behov for flere kjerner. Merk da at du ikke kan ha 1151-kort. Hvis du bruker PC-en hovedsaklig til gaming, tenker jeg du får mest bang for buck med 6600k. For øyeblikket er det 6700k som i de fleste tilfeller gir høyest fps, men da må du ut med minst en tusenlapp ekstra. Kjøleren du har valgt er fin. Med hovedkortet, 6700k og GTX 1080 får du tilnærmet den beste spillmaskinen som kan kjøpes for penger i dag. Velg 6600k hvis du er villig til å ofre et par fps for å spare en tusenlapp. Det er nok mange som vil hevde at 6 kjerner er mer fremtidsrettet, men da må ut med mer penger. Du får heller ikke like bra ytelse i spill (akkurat nå, ifølge tester jeg har sett). Hvis du vil ha 6 kjerner, så ville jeg valgt 5820k fremfor 6800k da ytelsesforskjellen er minimal, men prisforskjellen er stor. Endret 27. juli 2016 av Donkey Kong Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Takk for svar. Blir 6700k. Er det stor forskjell på CL15 og CL16 i spill? Eller merkes det kun i syntetiske tester. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Takk for svar. Blir 6700k. Er det stor forskjell på CL15 og CL16 i spill? Eller merkes det kun i syntetiske tester. Bare for syntetiske tester. På "skylakeplattformen" hjelper det med raskere minne om man har 2 skjermkort i SLI. Dette pga bare 2 minnekanaler. Hvis ikkje, så gå for 3600mhz minne eller.no. Minne er såpass billig uansett. Proshop.no har best utvalg av minne, og er vel en av de billigste også. Personlig anbefaler jeg ingen 4 kjerner cpu i 2016, men jeg hater at det kan finnes potensielle flaskehalser. Flere kjerner hjelper i noen spill, men også om man har ting i bakgrunnen som surrer mens man spiller. Da hjelper flere kjerner for å avlaste. Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Er du sikker på at det er CPUen som er flaskehalsen? Test av i7 6700K. Er det PC16000 du har nå? Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Hvis det er 1600MHz minne du har nå så har du antakelig mest å hente på å oppgradere det. Til denne f.eks.: Corsair PC19200/2400MHz Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Hvis det er 1600MHz minne du har nå så har du antakelig mest å hente på å oppgradere det. Til denne f.eks.: Corsair PC19200/2400MHz Jeg er ikke helt sikker på at det er CPU som er flaskehalsen, men CPU load er konstant 99-100% i f,eks The Division. Sumo (på secondary monitoren) lagger alltid mens jeg spiller The division, må alltid sette prioritet på Real time for å få streams til å fungere samtidig. Hadde spart mye penger om jeg bare kunne ha skiftet ram. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Hvis det er 1600MHz minne du har nå så har du antakelig mest å hente på å oppgradere det. Til denne f.eks.: Corsair PC19200/2400MHz Jeg er ikke helt sikker på at det er CPU som er flaskehalsen, men CPU load er konstant 99-100% i f,eks The Division. Sumo (på secondary monitoren) lagger alltid mens jeg spiller The division, må alltid sette prioritet på Real time for å få streams til å fungere samtidig. Hadde spart mye penger om jeg bare kunne ha skiftet ram. The Division krever enormt med cpukraft, så har er cpu ganske sikkert flaskehals. The Divison bruker 70-80% av 8 kjerner cpu hos meg, med Hyperthread av: Ikkje rart det går litt treigt med 4 kjerner cpu da Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Bang for buck er noe relativt, spesiellt i spill vil jeg påstå. Fler og fler spill liker å kose seg med CPU så det handler om fremtidsretting. Jeg personlig slenger heller inn en tusenlapp eller tre for å få litt overkill. Bedre å kjøpe en overkill CPU istedenfor å bytte etter "kort tid". Ressursbruken/ maskinvarekrav går allitd oppover. Er bare en tusenlapp mer for 6800K enn 6700K Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Etter mange mange timer på google så blir konklusjonen: Handler ny 2400mhz DDR3 RAM på eksisterende Haswell platform. Sparer pengene og venter på kaby lake neste år. De fleste tester viser at CPU ikke er bottleneck i de spillene jeg spiller. 90% av tiden min går med til The Division (DarkZone) Denne testen viser CPU benchmark for The Division, merk at det spiller ingen rolle om man kjører [email protected] eller 4.5Ghz. http://www.techspot.com/review/1148-tom-clancys-the-division-benchmarks/page5.html Som de skriver i testen er Darkzone mer CPU bound enn benchmarken i spillet, men vanskelig å måle det. Her er en video jeg lagde fra PVP situasjon i DZ som viser FPS. 1440p @ high Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Sparer pengene og venter på kaby lake neste år. Ja ikke dumt det. Ryktene snakker om Kaby Lake X også. Skal visst bli lansert ca 1 år fra nå. Så det er bare å spare opp mer penger Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Kaby Lake kommer senere i år ;-) Men det er nok allikevel lurt å vente til neste år med å oppgradere for da kommer Cannonlake (10nm). Jeg sitter selv med 2500k og planlegger å bytte den ut da Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Kaby Lake kommer senere i år ;-) I følge den roadmap'n jeg har sett, så vil de første Kaby Lake være de med lav TDP rettet mot laptops og slikt. K modellene kommer ikke før senere (eller X som de kanskje skal kalles nå da - ala 7700K -> 7700X) Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Det hadde vært kjekt om du kunne ha målt ytelsen før og etter bytte av minnet, slik at vi får se endringene. Endret 31. juli 2016 av PatosB300 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hvis det er 1600MHz minne du har nå så har du antakelig mest å hente på å oppgradere det. Til denne f.eks.: Corsair PC19200/2400MHz Jeg er ikke helt sikker på at det er CPU som er flaskehalsen, men CPU load er konstant 99-100% i f,eks The Division. Sumo (på secondary monitoren) lagger alltid mens jeg spiller The division, må alltid sette prioritet på Real time for å få streams til å fungere samtidig. Hadde spart mye penger om jeg bare kunne ha skiftet ram. The Division krever enormt med cpukraft, så har er cpu ganske sikkert flaskehals. The Divison bruker 70-80% av 8 kjerner cpu hos meg, med Hyperthread av: Ikkje rart det går litt treigt med 4 kjerner cpu da Noen grunn til at du har skrudd av HT? Eller er det bare for testing? Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Oppdatering Da jeg ikke er veldig redd for CPUfailure lenger har jeg presset den mer. Beste stabile overklokk er 4.7Ghz @ CPU Multiplier: 47 Ring Ratio/CPU Cache: 45 1.4 Vcore Ring ratio Volt: 1.350 2.150 vccin Denne består Prim95 akkurat, stabil på rundt 95C.(i spill holder den seg rundt 70C) Monterte de nye rambrikkene i dag (Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB), men daer ikke overklokken stabil lengere. Beste jeg klarer er 4600Mhz @ 1.350 Vcore. Vil det si at raskere ram har negativ effekt på CPU overklokk? Og har Ring ratio/Cpu cache mhz mindre å si enn Core Mhz ? Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Mulig at minnet trenger litt tid til innkjøring? Men man har jo aldri noen garanti for hvor mye man kan overklokke komponenter. Har du målt ytelsen i noen spill? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Oppdatering Da jeg ikke er veldig redd for CPUfailure lenger har jeg presset den mer. Beste stabile overklokk er 4.7Ghz @ CPU Multiplier: 47 Ring Ratio/CPU Cache: 45 1.4 Vcore Ring ratio Volt: 1.350 2.150 vccin Denne består Prim95 akkurat, stabil på rundt 95C. (i spill holder den seg rundt 70C) Monterte de nye rambrikkene i dag (Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB), men da er ikke overklokken stabil lengere. Beste jeg klarer er 4600Mhz @ 1.350 Vcore. Vil det si at raskere ram har negativ effekt på CPU overklokk? Og har Ring ratio/Cpu cache mhz mindre å si enn Core Mhz ? Din CPU og du gjør hva du vil....men smart å holde load temps under 80 grader. Ved 95 grader så skal den senke hastighet/throttle. Da mister du ytelse = ikke smart. Det kan hende at du ikke kan ha CPU cache så høyt. Dessuten tjener du mest ytelse på å overklokke core Mhz. Det er virkelig ikke verdt de extra 100 Mhz når man må øke volt så mye. Dessuten er det anbefalt å ikke bruke Prime95 på en Haswell CPU. Kjør heller 4-8 timer med stresstesten i Asus Realbench med 16GB RAM som valg der. Er ikke ting stabilt så må du tweake mer i BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå