Gå til innhold

Kaffe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke drikke kaffe.

Pusse tennene etter du har drukket kaffe.

Drikke litt vann etter du har drukket kaffe.

Drikke svak kaffe. 

 

Stryk det andre punktet. Det er syre i kaffi og dersom ein pusser tennene rett etterpå, vil den syra bidra til å slipe tennene endå meir. Dette er same effekten som ein får av å pusse tennene etter å ha drukket brus eller andre syrehaldige drikker.

 

Dei andre fungerer bra. Dei fleste er ikkje villige til å slutte med kaffi, så det å skylle munnen etterpå er veldig lurt. Tar du i tillegg ein tyggis så vil det få i gang spyttproduksjonen som bidrar til å rense munnen, fjerne syra og gjenopprette PH-balansen.

 

Etter det eg har fått med meg så vil ikkje kaffi skade tennene i så veldig stor grad, men det er mest snakk om misfarging. Misfarging skjer når tennene blir eksponert for syre. Jo lengre den perioden varar, jo større blir effekten. Ved å drikke ferdig, skylle munnen og evt. ta ein tyggis vil du minimere eksponeringen.

 

Er kaffe med melk veldig skadelig for tenna med tanke på misfarging? I så fall hva annet enn å ta melk i kaffen kan man gjøre for at det ikke skal skade så mye?

 

Mjølk vil endre PH-verdien i koppen i positiv retning og vere postitivt for å minske misfargingen.

Lenke til kommentar

Melk er basisk så det vil hjelpe til og senke syrenivået til kaffen så det vil hjelpe uansett, og i det lange løp kan det hende det hjelper mye.

 

Jaha, når ble pH på 6,7 basisk?

 

pH på søtmelk er 6,7,

mens syrnet melk har en pH på 4 - 4,4

 

Men joda, kaffen får litt høyere pH verdi,

da kaffe har en pH på rundt 5.

Lenke til kommentar

 

Melk er basisk så det vil hjelpe til og senke syrenivået til kaffen så det vil hjelpe uansett, og i det lange løp kan det hende det hjelper mye.

Jaha, når ble pH på 6,7 basisk?

 

pH på søtmelk er 6,7,

mens syrnet melk har en pH på 4 - 4,4

 

Men joda, kaffen får litt høyere pH verdi,

da kaffe har en pH på rundt 5.

 

 

Beklager min feil. Det er "så og si" basisk, 0,3 Ph fra og være definert som en base. Med andre ord: Melk er nesten basisk og vil da nøytralisere syren i kaffen til en viss grad og det vil ha en effekt over lengere tid om det er syren i kaffen som gjør at man får gule tenner ( Jo mer kaffe med lavere syreinnhold pga melk, jo lengere tid før man får gulere tenner )

Lenke til kommentar

 

 

Melk er basisk så det vil hjelpe til og senke syrenivået til kaffen så det vil hjelpe uansett, og i det lange løp kan det hende det hjelper mye.

Jaha, når ble pH på 6,7 basisk?

 

pH på søtmelk er 6,7,

mens syrnet melk har en pH på 4 - 4,4

 

Men joda, kaffen får litt høyere pH verdi,

da kaffe har en pH på rundt 5.

 

 

Beklager min feil. Det er "så og si" basisk, 0,3 Ph fra og være definert som en base. Med andre ord: Melk er nesten basisk og vil da nøytralisere syren i kaffen til en viss grad og det vil ha en effekt over lengere tid om det er syren i kaffen som gjør at man får gule tenner ( Jo mer kaffe med lavere syreinnhold pga melk, jo lengere tid før man får gulere tenner )

 

 

Nei, 7 er ikke en base,

det er en nøytral løsning.

 

Hadde du sagt 0,4 unna,

så hadde jeg vært enig. ;)

 

0 - 6,9 = Syre

7 = Nøytral

7,1 - 14 = Base

 

(Tall under 0 og over 14 forekommer jo også, men da blir det straks litt mer komplisert.)

 

Sa jo også at jeg var enig i utsagnet ditt om at pHen i kaffen ble høyere,

dvs. nærmere nøytralt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...