Gå til innhold

iPhone-salget har falt kraftig, men ikke så mye som ventet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal bli spennende å se hvordan kampen mellom Android og iOs utspiller seg fremover - når fighten blir like mye om løpende inntekter fra eksisterende kunder som om vekst i nye markeder. Alle de store lønnsomme markedene er nå tatt og det er lite mer å hente, samtidig som utbyttingstakten for telefoner synker og stort sett alle nye markeder er lavkostland der man tjener nesten ingenting.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hvordan kampen mellom Android og iOs utspiller seg fremover - når fighten blir like mye om løpende inntekter fra eksisterende kunder som om vekst i nye markeder. Alle de store lønnsomme markedene er nå tatt og det er lite mer å hente, samtidig som utbyttingstakten for telefoner synker og stort sett alle nye markeder er lavkostland der man tjener nesten ingenting.

Liksom trøste Apple litt i dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I liten grad. Dessuten er land som Kina stort sett ikke kobla på Google Store engang, og piratkopiering er standarden.

De rike i lavkostland er selvsagt noe annet.

De store vekstområdene er blant annet Asia, der flere og flere får råd til både mobil og app'er. Apples problem er at de tilsynelatende ikke evner å fornye seg, i tillegg ikke har noe som kan konkurrere på pris i alle pris-segmenter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har egentlig Apple et problem? Ingen i hele verden trodde den sinnsyke veksten kunne fortsette evig, og det er ingen penger i billige telefoner.

Edit: Apple har masse problemer, forsåvidt. De har for dårlige tjenester, bommer stadig oftere på førsteversjon av software, de har for gamle laptoper, en proffmaskin som er totalt utdatert og iPad-salget synker. Men at ikke iPhone-veksten har fortsatt tror jeg de har regnet med lenge. 

Antar også det kommer et ras av produkter snart, alt tyder på det. Skal bli spennende å se - for det er helt klart at de må fornye veldig mange av produktene sine nå for å holde seg på topp og kunne kreve de høyeste prisene i markedet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Apple sitt største problem heter iTunes. iTunes fortjener å bli brent på bålet til evig tid. Og så må Apple for pokker meg avvike QuickTime jo før jo heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Apple må nøye planlegge planlagt utdatering for å holde salget oppe. Byttet fra en 6 plus til en 6S Plus nå nylig, stort sett pga RAM (og operatørbytte med ny binding uansett så det ikke ble så dyrt). 2GB RAM kunne Apple fint puttet inn i 6-serien i fjor, eller for flere generasjoner siden for den saks skyld, men de må jo sørge for at det er en grunn til å oppdatere senere. Ser det av iPad-serien og, med 2GB RAM i 9.7" Pro, A8 i mini 4, at her har de sørget for å gjør produktene akkurat sårbare nok til at folk har en grunn til å kjøpe nytt senere.

Lenke til kommentar

Har egentlig Apple et problem? Ingen i hele verden trodde den sinnsyke veksten kunne fortsette evig, og det er ingen penger i billige telefoner.

Edit: Apple har masse problemer, forsåvidt. De har for dårlige tjenester, bommer stadig oftere på førsteversjon av software, de har for gamle laptoper, en proffmaskin som er totalt utdatert og iPad-salget synker. Men at ikke iPhone-veksten har fortsatt tror jeg de har regnet med lenge. 

Antar også det kommer et ras av produkter snart, alt tyder på det. Skal bli spennende å se - for det er helt klart at de må fornye veldig mange av produktene sine nå for å holde seg på topp og kunne kreve de høyeste prisene i markedet.

Som du er inne på, spørs jo litt hva man tenker på som et problem. Er mindre markedsandel et problem, er mindre inntjening et problem, om ja, hvor mye osv. Personlig synes jeg apple fungerer godt som en mindre aktør, det er ikke bra om de får for mye makt til å gjennomføre ting som i mine øyne er lite forbrukervennlig, men samtidig så kommer de med interessante ting, som er bra for markedet, fra tid til annen.

Når det gjelder hvordan det går framover så er ikke jeg en veldig god spåmann, men har man minskende salg, så vil jo også tjenstedelen synke over tid, for et selskap som apple.

AtW

Lenke til kommentar

Definitivt - Apple er ikke immune mot verken konkurranse eller misfornøyde kunder og kan ikke flyte evig på gammel storhet. I mine øyne er de fortsatt helt uten konkurranse i toppenden av markedet, og lager de eneste laptopene og telefonen jeg kunne tenke meg og hatt både HW- og SW-messig, men det er helt klart at ledelsen er langt mindre i dag enn den var for fem år siden, samtidig som prisforskjellen til "gode nok" produkter har økt kraftig. 

Jeg tror Apple pønsker på noe stort - det har aldri vært så stille på laptopfronten så lenge før, og om ryktene stemmer og iPhone 7 også blir et hvileskjær kan jeg ikke tro annet enn at de er i gang med noe virkelig banebrytende. Så får vi se om de treffer markedet eller ikke - det har vært litt mer hit and miss enn det pleide de siste årene. 

Men la oss ikke overdrive heller, selv i et dårlig kvartal både omsetter og tjener Apple mer enn Google og Microsoft til sammen, og også mer enn Samsung med marginer som knuser dem.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Apple sitt største problem heter iTunes. iTunes fortjener å bli brent på bålet til evig tid. Og så må Apple for pokker meg avvike QuickTime jo før jo heller.

Det eneste problemet jeg ser med iTunes er at det ikke eksisterer en Linux-port. iTunes i seg selv fungerer faktisk ganske bra. Og, det gjør det enkelt å synkronisere forskjellig typer informasjon (apper m/ appdata, dokumenter, musikk, film, bilder, kontaktinfo m.m) fra ett sted direkte med PCen, uten å måtte gjøre seg avhengig av skytjenester. Da jeg fikk meg ny iPad og skulle sette denne opp fikk jeg enkelt overført innstillingene fra gammel til ny iPad slik at den fungerte nøyaktig som tidligere. Hva angår QuickTime er det på ingen måte noe krav om å installere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tiden er kommet for å fylle verden med billige androider fra Kina. Kinesiske telefoner har navn som minner om det som skjer når katta di går over tastaturet. Men DET hører hjemme i OT-baren.

Lenke til kommentar

Tiden er kommet for å fylle verden med billige androider fra Kina. Kinesiske telefoner har navn som minner om det som skjer når katta di går over tastaturet. Men DET hører hjemme i OT-baren.

Som har fabrikkinstallerte rootkits som gjør privatlivet til en åpen bok for et kommunistisk diktatur som kan regnes som en trussel mot norske interesser? Og som faller fra hverandre bare man ser på den? Nei takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Men det bryr jo ikke de seg om, som bare vil ha en billig telefon. Selv om noen av menyene bare er tilgjengelig på kinesisk og den ikke dekker alle frekvensbåndene som brukes i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...