Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til nybil: 4x4, stasjonsvogn/ SUV, ca 650.000,-

Anbefalte innlegg

Kommer jo helt an på hva man skal ha plass til,   jeg har ikke nevneverdig mer plass i en E klasse enn min Mondeo,    S-Max er seff større,  men det er jo ikke en stasjonsvogn heller.

Min 2005 Focus hadde ca 10cm bredere bagasjerom enn en Mercedes E-klasse  (begge stasjonsvogner)  Så selv om bilen er stor er det ikke sikkert "plassen" er så mye bedre.

(Nå hadde jo E-klassen lenger bagasjerom enn focusen da,  men poenget var at man skulle vel tro E-klassen var bredere også ;) )

Jeg prøvde Mondeo lenge og vel i vinter når vi skulle kjøpe ny stasjonsvogn, og den hadde litt bedre beinplass i baksetet og mindre lasterom enn den VW Golf st.vogn (mk 7/2014) vi hadde fra før av.

Plassen i Superb er jo utrolig mye større når det gjelder plass til beina i baksetet og i lasterommet enn Mondeo. I den priskategorien som Superb ligger, så har den få konkurrenter når det gjelder plass. Vi er 4 langbeinte personer i familien, og ingen har plassproblemer i det hele tatt. Skal jeg komme med en innvending så må det være at baksetet kunne vært bredere om en skal ha inn 3 barneseter/puter, men det er ikke et tema for min del.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde jo superb som leiebil i 3 mnd.  Det avgjorde mitt valg når jeg handlet bil og det stod mellom Superb og Mondeo,   det ble Mondeo for å si det sånn ;)   Jeg er for øvrig 193cm og kan fint sitte baksetet selv om det sitter en like høy person foran.  Men er man 2 meter så kan det være det blir litt smått med plass.  For øvrig plass til 3 barneseter bak i mondeoen,  i allefall i min :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo superb som leiebil i 3 mnd. Det avgjorde mitt valg når jeg handlet bil og det stod mellom Superb og Mondeo, det ble Mondeo for å si det sånn ;) Jeg er for øvrig 193cm og kan fint sitte baksetet selv om det sitter en like høy person foran. Men er man 2 meter så kan det være det blir litt smått med plass. For øvrig plass til 3 barneseter bak i mondeoen, i allefall i min :)

Hvilke seter har du? Jeg hadde ikke sjans til å få plass til to beltestoler og et babysete i Mondeo 2015.
Lenke til kommentar

Jeg hadde jo superb som leiebil i 3 mnd. Det avgjorde mitt valg når jeg handlet bil og det stod mellom Superb og Mondeo, det ble Mondeo for å si det sånn ;) Jeg er for øvrig 193cm og kan fint sitte baksetet selv om det sitter en like høy person foran. Men er man 2 meter så kan det være det blir litt smått med plass. For øvrig plass til 3 barneseter bak i mondeoen, i allefall i min :)

Hvilke seter har du? Jeg hadde ikke sjans til å få plass til to beltestoler og et babysete i Mondeo 2015.

to av disse

nautilus-gr-23-nordic-8j92oxfb-1.jpgOg ett av disse98041.jpeg

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Jeg hadde jo superb som leiebil i 3 mnd.  Det avgjorde mitt valg når jeg handlet bil og det stod mellom Superb og Mondeo,   det ble Mondeo for å si det sånn ;)   Jeg er for øvrig 193cm og kan fint sitte baksetet selv om det sitter en like høy person foran.  Men er man 2 meter så kan det være det blir litt smått med plass.  For øvrig plass til 3 barneseter bak i mondeoen,  i allefall i min :)

Baksetet i Superb er ikke smalt, men med 3 barneseter så synes jeg at det kunne vært litt mer plass i mellom setene for betjening av beltefester o.l., men for 3 voksne så er det god plass i bredden.

Nå må TS selv avgjøre hvilken bil merke/modell) som passer best til deres bruk/behov, men Mondeo er i hvert fall ikke en bil for meg.

Som f.eks dette her likte ikke jeg i Mondeo:

• Jeg er kortere enn deg, men trivdes ikke i forsetene til Mondeo.
  • Det er merkbart bedre beinplass i baksetet til Superb
  • Lasterommet er merkbart mindre enn det er i Superb
  • En (etter min mening) utrolig klønete løsning at mye skal betjenes via en touch-skjerm når en kjører bil, men det er muligens en vanesak (jeg likte det ikke, og ble ikke tilfreds med dette den helga jeg kjørte den, har prøvet en i ettertid også, men liker fremdeles ikke den løsningen).

I tillegg så synes jeg at de kunne ha gjort noe mer design-messig med bakparten på bilen (stasjonsvogna), fronten ser jo ut som en ‹‹kopi›› av Aston Martin, og kler bilen veldig godt etter min mening.

Bakparten derimot er jo omtrentlig helt lik den forrige modellen, litt forskjell på baklykter/fanger, men ellers så har de ikke lagt ned så mye jobb her synes jeg.

Støymessig så fortjener Mondeo skryt, for det var en meget stillegående bil jeg fikk prøve, og den hadde dieselmotor.

Men for meg som skulle ha bensinmotor, så hadde de ikke en motor som jeg synes passet i bilen (til prisen), jeg hadde da måttet velge 2.0/204hk utgaven, men den hadde blitt altfor dyr til mitt budsjett med det utstyret jeg ville hatt. Jeg prøvde 1,6/160hk utgaven, men den synes jeg rett og slett virket undermotorisert, der var Superb sin 1,8/180hk merkbart kvikkere og sterkere.

Men vi er alle forskjellige, og vi har alle forskjellige preferanser og behov, så derfor må de aktuelle bilene prøves ut skikkelig av den som skal kjøpe dem. Det er jo bare å lese tester, så ser en jo fort hvor forskjellig ‹‹karakterer og terningkast›› bilene får av forskjellige testere med ulikt syn og mening, og slik blir det jo med oss også. Smak og behag, og ikke minst hva en har behov for og lyst på :)

Lenke til kommentar

Moro å se at diskusjonen går om diesel, Ikke-diesel, gode og dårlige erfaringer, plass og behov.

Har fulgt opp tipset om Model S og hentet inn litt erfaringer om denne, og har satt den på lista over aktuelle biler (mest pga at den er den modellen med mest høyest-morofaktor i kombinasjon med plass). Har hørt litt av hvert om materialvalg og tilhørende kvalitet på disse, så det er vel ikke en bil som i utgangspunktet er laget for en familie med 2 store og 3 aktive små.

Oppsummering foreløpig er at en morsom familiebil som ivaretar alle krav/ ønsker jeg har til bilvalg denne gangen ikke er så enkelt å finne. Kombinasjonen sprek bensin eller bensinhybrid (alt. Elektrisk) med 4x4 og god plass ser ut til å være et segment som produsentene foreløpig ikke har satset på. Vår interesse for dieselbiler de siste årene har nok ført til at produsentene og importørene har valgt å utvikle og markedsføre kombinasjonen 4x4/ STV/ diesel.

Takk for alle innspill så langt, bruker innspillene til å prøve litt flere modeller før valget tas.

Lenke til kommentar

Oppsummering foreløpig er at en morsom familiebil som ivaretar alle krav/ ønsker jeg har til bilvalg denne gangen ikke er så enkelt å finne. Kombinasjonen sprek bensin eller bensinhybrid (alt. Elektrisk) med 4x4 og god plass ser ut til å være et segment som produsentene foreløpig ikke har satset på. Vår interesse for dieselbiler de siste årene har nok ført til at produsentene og importørene har valgt å utvikle og markedsføre kombinasjonen 4x4/ STV/ diesel.

Det lages da massevis av spreke stasjonsvogner med bensinmotor, men de fleste av disse er priset utenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...