MannenMedBarten Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hei alle bilinteresserte forum-venner! Er på jakt etter ny eller relativt ny bil, og trenger hjelp til å åpne horisonten litt for å få et fullt overblikk over hva som finnes der ute av alternativer. Har i dag en 2012 Skoda Superb stv. 4x4 140 TDI og tenker å bytte i noe som er i samme klasse størrelsesmessig. Følgende kriterier er et must: - 2015 modell eller nyere - 4x4 - Automat - Plass til 2 barneseter samt 1 barn uten sete - God bagasjeplass, fortrinnsvis stasjonsvogn - Sterk motor 180 hk+, helst bensin, kanskje hybrid (bor ikke i storby, så bompenger er ute av diskusjonen) Følgende kan være aktuelle: - Ford S-max AWD Titanium 7-seter med 184 hk diesel. ca. 650 000,- - Skoda Superb L&K stv. 4x4 med 190 hk diesel. ca. 580 000,- - Skoda Superb L&K stv. 4x4 med 280 hk bensin. ca. 670 000,- - VW Passat Alltrack 4x4 med 220 hk bensin. ca. 680 000,- Følgende er ikke aktuelle: - Mitsubishi Outlander PHEV, eneste 4x4 plug in (?), men kjøreegenskapene er visstnok ikke de helt store Kjør på med forslag! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Om du kan trekke stasjonsvogn kriteriet ville jeg gikk Tesla en kjangs, god plass, masser av kraft og om du ikke kjører som pokker hver dag er ikke rekkevidde noe problem(du sier ikke så mye om hva den skal brukes til), om du dog kjører mye og el blir ett problem ville jeg sett på mercedes og deres hybrider om dagen, mye fint som kommer ut til greie priser pga avgift reduksjonen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Det er ikke mye som er i nærheten størrelsesmessig. E-klasse er vel den eneste i realiteten. Her er en 2014-modell E300 T, 252 hk og 4Matic funker bra. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77287201 Audi A6 kan vel også være et alternativ, her med 333hk. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75724777 Og her er en 2016-modell Skoda Superb. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75043904 Jeg gjorde et søk på finn med følgende kriterier: Bensin, minst 180hk Stasjonsvogn 4x4 Automat Ikke eldre enn 2014-modell. Da gir finn meg 14 Audi, 8 BMW, 11 Mercedes-Benz, 12 Skoda og 2 Volkswagen som resultat. Ved å sette 2015 som eldste årsmodell vil man ende opp med 6 Audi, 6 BMW, 8 Mercedes-Benz, 11 Skoda og 2 Volkswagen. Audiene ligger da på 899k og oppover. BMW 5-serie er det kun en av, den koster 949k. Mercedes-Benz gir deg mange C-klasser, men de er små og G63 AMG til 2,9 mill regner jeg med at er uaktuell. Når det gjelder Skoda er det en haug av Octavia, og da altså denne ene Superben som jeg har linket til lenger opp. Av VW dukker det opp et par Golf R, de er nok ikke veldig aktuelle størrelsesmessig vil jeg tro. Skulle jeg valgt blant disse ville det nok blitt Superben. Jeg tror det er mulig å prute en god del på E-klassen, den har vært til salgs lenge og stoffinteriør i denne virker for meg bare rart. Endret 27. juli 2016 av Snylter Lenke til kommentar
MannenMedBarten Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Salvesen.: Kjøremønsteret preges av mye småkjøring (har 4 minutter til jobben) og noen lengre turer innimellom opp til 30 mil. Slik sett er elbil midt i blinken, men siden kravet om 4x4 er ufravikelig reduseres utvalget betraktelig. Står vel bare igjen med Model S og X? Stasjonsvognkravet kommer av at det til høsten blir en ny runde med barnevogn (nr 3 er på vei). Har forsåvidt aldri prøvd å laste inn/ ut en barnevogn fra Model S, noen som har erfaring med dette? Snylter: E-klassen du linker til har jeg sett på, men som du også skriver så gjør stoffinteriøret den i utgangspunktet uaktuell. 3 barn i baksetet med lyst stoff kan bli mye jobb etter hvert.. A6 til 900k blir litt i overkant dessverre, det samme med G63 (men det er helt sikkert en kanon storfamiliebil!) Har gjort samme søk som deg og finner at utvalget ble litt begrenset, noe som er bakgrunnen for denne tråden. Slik som status er akkurat nå ser Superb ut til å være mest aktuell. Skulle gjerne hatt den med 220 hk istedet for 280, men denne kombinasjonen finnes kun på Passat. Det er visstnok ingen planer om at Superb kommer med en litt mindre bensinmotor heller med det første. En modell som ikke er tilgjengelig ennå men som kan være aktuell er nye Skoda Kodiaq, men foreløpig er det litt lite info tilgjengelig om priser og motorkombinasjoner. Noen som har noe mer om denne? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Salvesen.: Kjøremønsteret preges av mye småkjøring (har 4 minutter til jobben) og noen lengre turer innimellom opp til 30 mil. Slik sett er elbil midt i blinken, men siden kravet om 4x4 er ufravikelig reduseres utvalget betraktelig. Står vel bare igjen med Model S og X? Stasjonsvognkravet kommer av at det til høsten blir en ny runde med barnevogn (nr 3 er på vei). Har forsåvidt aldri prøvd å laste inn/ ut en barnevogn fra Model S, noen som har erfaring med dette? Høres ut som bruksmønsteret ditt er ganske likt som mitt, 5 km til kontoret og ellers farter jeg rundt i byen til venner og bekjente + butikker. Ang 4x4 er det kun S og X som er tilgjengelig akkurat nå, og personlig mener jeg det er de eneste bilene som fullverdig kan brukes som den eneste bilen i huset. De andre blir enten for små, har utrolig kort rekkevidde osv. Ang barnevogn i model S så er det problemfritt, det er massevis av plass. I D utgavene(4x4) er plassen litt liten i front pga motor, men i de eldre rwd bilene så er det mange som har barnevognen fremme. Men, en mister jo høyden helt bak ift en stasjonsvogn. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Med tre barn selv så vil jeg anbefale s-max med 7 seter. Da har du mulighet til å ha med venner av barna ved behov, og største slipper å bli skvist mellom barnesetene (tre separate seter på andre seterad). Vet ikke hvilken vogn dere har planer om, men jeg trengte plassen i bagasjerommet til s-maxen da minsten lå i bag-vogn. Har riktignok en diger Emmaljunga. Finnes jo en god del mindre vogner på markedet Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 S-Max får du ikke med bensin og automat. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) 1.5 160HK manuell og 2.0 240HK automat EcoBoost bensin på S-Max Vignale. Dog ikke 4x4. Endret 27. juli 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
MannenMedBarten Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Har hatt S-Max på lån noen dager og synes det var en god bil. Plassen, utstyret og funksjonaliteten er veldig familiebil-vennlig, men 4x4 finnes som flere nevner over kun i kombinasjon med 184 hk diesel, og da ligger prisen rundt 650.000,-. Lik plass, motor og utstyrsnivå (med unntak av 7-seter) er ca 80.000,- billigere i en Superb. Dyre ekstraseter med andre ord.. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Siden budsjettet er såpass høyt hvorfor ikke bmw 5 serie xd? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75846405 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Siden budsjette er såpass høyt, hvorfor belemre seg med dieselkakling? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Ny 5-serie er vel dessuten rett rundt hjørne? Tipper den blir avduket under IAA 2016. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Har hatt S-Max på lån noen dager og synes det var en god bil. Plassen, utstyret og funksjonaliteten er veldig familiebil-vennlig, men 4x4 finnes som flere nevner over kun i kombinasjon med 184 hk diesel, og da ligger prisen rundt 650.000,-. Lik plass, motor og utstyrsnivå (med unntak av 7-seter) er ca 80.000,- billigere i en Superb. Dyre ekstraseter med andre ord..Ah, det var jeg ikke klar over. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Siden budsjette er såpass høyt, hvorfor belemre seg med dieselkakling? Diesel bruker faktisk mindre på mila enn bensin Også bor han ikke byen da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke skal gå for diesel Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Siden budsjette er såpass høyt, hvorfor belemre seg med dieselkakling? Diesel bruker faktisk mindre på mila enn bensin Også bor han ikke byen da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke skal gå for diesel Tja, går fort 0,7-1 liter pr mil i den bilen der, ikke akkurat økonomisk.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Siden budsjette er såpass høyt, hvorfor belemre seg med dieselkakling? Diesel bruker faktisk mindre på mila enn bensin Også bor han ikke byen da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke skal gå for diesel Ikke? Her kommer noen grunner til hvorfor man holder seg unna dieselmotorer: -Dieselmotorer bråker og høres jævlige ut. -Dobbeltmassesvinghjul -Dyseproblemer -Turboproblemer -Partikkelfilter (mest relevant ved småkjøring ja) Med krav til litt ytelse er definitivt bensinmotorer å foretrekke. Selv en 4-sylindret bensinmotor høres ut som en drøm i forhold til de fleste dieselmotorer, både de med 4 og de med 6 sylindre. Endret 29. juli 2016 av Snylter Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Hvorfor ikke Mondeo ? Hvis en er ute etter god plass, så kan ikke Mondeo sammenlignes på noen som helst måte med E-klasse, S-Max eller Superb Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Kommer jo helt an på hva man skal ha plass til, jeg har ikke nevneverdig mer plass i en E klasse enn min Mondeo, S-Max er seff større, men det er jo ikke en stasjonsvogn heller. Min 2005 Focus hadde ca 10cm bredere bagasjerom enn en Mercedes E-klasse (begge stasjonsvogner) Så selv om bilen er stor er det ikke sikkert "plassen" er så mye bedre. (Nå hadde jo E-klassen lenger bagasjerom enn focusen da, men poenget var at man skulle vel tro E-klassen var bredere også ) Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Nå har jeg riktignok en helt annen utgave enn hva du ser etter, men når jeg skulle velge stasjonsvogn i vinter med god plass i baksetet (beinplass) og rikelig plass i lasterommet, så var det ingen som var i nærheten av plassen i Superb. Dvs E-klasse har det, men jeg var ute etter en fabrikkny bil, og hadde ikke budsjett til en ny E-klasse. Jeg valgte også bensinmotor av de samme årsakene som Snylter nevner her, og i tillegg at det tar fryktelig lang tid før det blir varme i en dieselmotor. Joda det kan ordnes med en Webasto e.l., men den skal (helst) ikke brukes lengre enn den tiden en skal kjøre, for ellers blir det før eller siden tomt bilbatteri. Og en Webasto bør jo brukes minst 15-20min om en skal ha en varm bil å gå ut i. Men en Webasto kan jo også monteres i en bensinbil, og da er motoren varm på utrolig kort tid. Jeg kjører ca 30-50.000km i året med en Transporter (diesel) arb.bil, og jeg ikke i det hele tatt si at jeg kan tenke meg å velge en dieselmotor til privat bruk. Jeg nyter hvert sekund jeg kan kjøre uten å høre på den evindelige ‹‹kaklinga›› fra en dieselmotor. Jeg har heller ikke behov for hverken 4x4 eller et høyt dreimoment, derfor så holder min 1,8/180hk i lange baner for mitt behov, men at andre har andre behov/ønsker forstår jeg selvfølgelig veldig godt. Jeg stortrives i min Superb som vi fikk i slutten av Mars, og det er virkelig en flott bil som har innfridd på alle mulige måter for vår del. Beinlassen i baksetet er meget stor, og med et gedigent lasterom som svelger unna det meste, så har vi funnet vår plass-mester i klassen vanlig stasjonsvogn. Fullstendig klar over at en S-Max har enda større plass, men det er ikke en bil jeg vil ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå