Redaksjonen. Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 «Sveriges batteridronning» tror teknologien kommer på marekdet om to år.Hevder nytt batteri kunne gitt en Tesla 70 prosent større rekkevidde Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Batteriene pakkes først i keramikk som gir termisk isolering, så i aluminium som kan lede bort varme. Det virker litt motstridende. Er poenget av endestykket på batteriet har god termisk kontakt med aluminiums-kapsplingen? 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hva med den saken her? http://phys.org/news/2016-07-fast-charging-everlasting-battery-power-graphene.html Lenke til kommentar
iVandal Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Slik jeg leser, så gjør denne teknologien ingenting for å redusere vekt og pris, som jeg er ganske sikker har mer å si enn volum. Teknologien kan gjøre at Tesla kan pakke batteriene tettere sammen, men for å øke rekkevidden må Tesla hive inn 70% flere batterier, og da blir det opp mot 70℅ dyrere å produsere batteripakken, og den blir opp mot 70% tyngre. Dette løser ingenting annet enn brannsikkerhet. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Batterivolum er ikke en av de ti største utfordringene til elbiler. Hovedutfordringen er kostnad, og her har jeg mer tro på at Tesla/Panasonic har den beste strategien. De skal produsere utallige 20700-celler ved Gigafactory som ble offisielt åpnet i går. Med automatisering, forbedringer i kjemi, kontroll på alle ledd i prosessen under samme tak og enormt volum forventer de en reduksjon i batterikostnad til under 100 USD/kWh i 2020. Det som er revolusjonerende er å kunne selge en bil til 250.000 kroner med ett batteri på 60 kWh. Det er ubetydelig om dette batteriet er på 400 liter eller 200 liter. 3 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 "i en ... innsats som har både ... og brannhemmende materialer" Denne setningen kan skjule en miljøbombe. Brannhemmende stoffer er gjerne farlige miljøgifter. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Snålt at det handler om å pakke cellene mer kompakt, og så viser den termisk isolerte innpakningen at de er plassert uten at annenhver rad er forskjøvet. 1 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Så vidt jeg kjenner til er tyngden hovedgrunnen til at Tesla nå ser på 50 mil som "ideell" rekkevidde for elbil. Stort mer med dagens teknologi gjør tyngre bil en større ulempe enn rekkevidden øker. Så denne teknologien kan ikke "gi" Tesla 70% bedre rekkevidde uten at bilen blier 500 kg tyngre, og da mister kjøreegenskaper og rekkevidde på grunn av tyngden. Derfor har Tesla nå i det siste økt batteriet med 8% ved å endre kjemi. I tillegg redusert forbruk med 10-20% ved å lansere 4-hjulstrekk med en mindre og mer effektiv frontmotor som brukes når lite effekt og veigrep kreves. Det har økt rekkevidden fra 48 mil til 55 mil nå fra 2015 til nå 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Konvensjonelle li-po-ion er flate og firkantede, noe som er logisk og fornuftig i de fleste enheter (biler, telefoner, tablets etc). Her foreslås det sylindriske celler, uten å forklare noe som helst hvordan de er mer kompakte - not jeg på det sterkeste tviler at de er - for å så pakke de sammen i en slags "brett" med store gap imellom hver celle. Og dette betyr "70% mer rekkevidde?" 70% bedre rekkevidde vil kun komme av 70% høyere energi per kilo batteri, og frøken Christina her har neppe fått dette til uansett hva slags mirakel-startup hun har, for selv de største selskapene (samsung, apple etc) ville betrakte selv en beskjeden 5% forbedring en stor suksess. Atter en gang en clickbait TU artikkel som lovpriser noe som enten ikke finnes, eller noe noen bare lover men kan ikke levere. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Konvensjonelle li-po-ion er flate og firkantede, noe som er logisk og fornuftig i de fleste enheter (biler, telefoner, tablets etc). Her foreslås det sylindriske celler, uten å forklare noe som helst hvordan de er mer kompakte - not jeg på det sterkeste tviler at de er - for å så pakke de sammen i en slags "brett" med store gap imellom hver celle. Og dette betyr "70% mer rekkevidde?"Sylindriske celler har best energitetthet, i hvert fall når det kommer til vekt. Dette har noe med at de holdes sammen av sylinderen. Pouch-celler vokser og krymper utifra ladestatusen, fordi de ikke har en innkapsling som beholder formen. Jeg er ikke en ekspert på akkurat dette, men jeg vet at resultatet er at sylindriske celler er veldig gunstige i forhold til energitetthet. 70% bedre rekkevidde vil kun komme av 70% høyere energi per kilo batteri, og frøken Christina her har neppe fått dette til uansett hva slags mirakel-startup hun har, for selv de største selskapene (samsung, apple etc) ville betrakte selv en beskjeden 5% forbedring en stor suksess.Det de har tenkt seg at de kan få til er at de kan klare å presse inn 70% flere celler på samme volum; eller mer nøyaktig, 70% mer aktive batterimaterialer, altså anode/katode/osv. Cellevekten øker altså med trolig 50-70%, det samme gjør cellekostnadene. Cellekostnadene kan forsåvidt også øke *betydelig* mer enn 50-70%, da det foreslås å gå vekk fra standard 18650-celler der man har en helt enorm skala og svært gunstige stordriftsfordeler. Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Batterivolum er ikke en av de ti største utfordringene til elbiler. Hovedutfordringen er kostnad, og her har jeg mer tro på at Tesla/Panasonic har den beste strategien. De skal produsere utallige 20700-celler ved Gigafactory som ble offisielt åpnet i går. Med automatisering, forbedringer i kjemi, kontroll på alle ledd i prosessen under samme tak og enormt volum forventer de en reduksjon i batterikostnad til under 100 USD/kWh i 2020. Det som er revolusjonerende er å kunne selge en bil til 250.000 kroner med ett batteri på 60 kWh. Det er ubetydelig om dette batteriet er på 400 liter eller 200 liter. Tesla skal produsere 21-70 batteri ikke 20700 så 1mm større diameter og sløyfet en av nullene for høyden Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Tesla skal produsere 21-70 batteri ikke 20700 så 1mm større diameter og sløyfet en av nullene for høydenJeg så det tidligere i dag. Ser ut som de har klart å presse ut en ekstra millimeter utav maskineriet på diameteren. Dette er ganske ny info. Men formatet er da 21700, akkurat som 18650-formatet er 18 mm i diameter og 65 mm i lengde. Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Tesla skal produsere 21-70 batteri ikke 20700 så 1mm større diameter og sløyfet en av nullene for høydenJeg så det tidligere i dag. Ser ut som de har klart å presse ut en ekstra millimeter utav maskineriet på diameteren. Dette er ganske ny info. Men formatet er da 21700, akkurat som 18650-formatet er 18 mm i diameter og 65 mm i lengde. fra electrek sin artikkel om gigafactory: Elon and JB elaborated with the following: They actually changed the size to 21mm diameter and a 70mm height. They also got rid of the trailing ‘0’ so the name of the battery that will be going into the Model 3 is the ’21-70′ JB Straubel says Tesla developed this battery this size by starting without preconceived notions. They then optimized for efficiency, size and output. The 18650 standard was called an accident of history though it had served Tesla and others well. Tesla says it predicts that this new 21-70 battery size will become a new standard. The half centimeter height increase for the car packs would be offset with more efficient battery packaging which will make the packs actually the same thickness or less than current packs and obviously with a higher energy density. Musk noted that once the 21-70s were in mass production, they could find their way into existing Tesla car battery packs for the Model S and X as well as the Powerwall. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Ah, OK. Hadde ikke fått med meg at de også hadde byttet navneformatet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Så vidt jeg kjenner til er tyngden hovedgrunnen til at Tesla nå ser på 50 mil som "ideell" rekkevidde for elbil. Stort mer med dagens teknologi gjør tyngre bil en større ulempe enn rekkevidden øker. Det har vel også med hvor langt en kan kjøre uten å uansett måtte ta seg en pause (Hvor man da likevel kan hurtiglade) Kjøre 4-5 timer virker som en rimelig tid før pause. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Hvis jeg ikke husker feil så ble Model S designet ut fra at man skulle kjøre 3 timer og så ta pause. Det er jo et greit utgangspunkt om ikke annet, ikke fantastisk men bra nok for de fleste som er villige til å endre vanene sine en smule.. På lang sikt får vi nok se noen aldeles gedigne batterier men per nå virker fokus å være på å lage batteripakker som er 'bra nok' og som kan plasseres i biler folk flest har råd til. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 "i en ... innsats som har både ... og brannhemmende materialer" Denne setningen kan skjule en miljøbombe. Brannhemmende stoffer er gjerne farlige miljøgifter. Akkurat, og du vet hva det er snakk om? Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hvis jeg ikke husker feil så ble Model S designet ut fra at man skulle kjøre 3 timer og så ta pause. Det er jo et greit utgangspunkt om ikke annet, ikke fantastisk men bra nok for de fleste som er villige til å endre vanene sine en smule.. På lang sikt får vi nok se noen aldeles gedigne batterier men per nå virker fokus å være på å lage batteripakker som er 'bra nok' og som kan plasseres i biler folk flest har råd til. Jeg tror at på sikt vil vi se noe større batterier, men det vi virkelig trenger er batterier som lader hurtigere. Vårt 85 kw/t batteri er stort nok; om jeg skulle ønske meg noe så måtte det være raskere ladetid. (Og lettere, billigere batterier også, selvsagt :-) Lenke til kommentar
Terje Kjeldstad Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Om keramikken består av alumina, som har en egenvekt på 3,7, så vil vekten av bare keramikk bli ca 243 kg i et batteri med 7 000 18650 batterier. Mesteparten av gevinsten vil ga tapt i vektøkningen. Isolasjonen mot termisk runaway er sikkert bra, men det er for tida ikke noe stort problem sett i forhold til brennstoffbiler. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) Så er det gått 2 år. Hvordan har markedet reagert? - Eller har det ikke vært noe å reagere på? Men med diesel har det skjedd noe. ( fortsatt negativt ) Så elektrisk transport bygger videre i forhold til forbrenningsmotorer.«Gjennom målinger av bilene før og etter oppdateringen slår AAA fast at bilene bruker fra 7 og opp til 14 prosent mer drivstoff etter modifiseringen, og at NOx-utslippet er 4,11 ganger høyere enn det laboratorietestene forteller at bilene slipper ut. «https://www.dinside.no/motor/dieselgate-er-ikke-over/69586152 Endret 15. mars 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå