Colamann Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Hei, jeg fikk et problem i dag som jeg ikke skjønner noe av. Jeg har en ganske ny harddisk som jeg kjøpte og puttet rett inn i en docking station slik som denne. Så formaterte jeg og laget nytt volum etc. Alt fungerte bra og jeg har mange filer på den. Jeg endte med å bruke den ganske mye, så i dag tok jeg den ut av docking stasjonen og inn i PC'en gjennom sata tilkobling. Jeg tenkte at jeg bare måtte mounte den etter det, men her har det skjedd noe uforventet. Alt jeg kan gjøre er å lage "new simple volume" og det ser ut sånn som dette: Etter det så prøvde jeg å sette den tilbake i docking stasjonen, men da kommer akkurat det samme som på bildet ovenfor. Spørsmålet mitt er.. Har jeg på noen måte klart å slette alt på harddisken i sammenheng med tilkoblingsbytte, eller kan dette fikses? Endret 26. juli 2016 av Colamann Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Kan se ut som du har støtt på 2 TB grensen. Det er da typisk at en 3TB disk får to partisjoner på 2 TB og 746 GB. En mulig årsak til denne grensen er at disken blir initialisert som MBR. Disker over 2 TB må initialiseres som GPT. Windows 10 vil automatisk velge rett type, men Windows 7 vil velge MBR som default. Når begge partisjoner vises som Unallocated så er det noe som har skjedd med MFT eller partisjonsheader. Noe er blitt overskrevet ved byttingen, da SATA tilkoblingen ikke var kompatibel med USB tilkoblingen pga 2 TB grensen. Det kan fikses ved å kjøre dispart clean, som sletter MBR sektor. Så kan du initialisere disken på nytt. Men alle filer blir borte. Om det er mulig først å redde filene vet jeg ikke, men tror det blir vanskelig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Ikke noe problem å redde filene, kjør PhotoRec eller et tilsvarende program så kommer alt som ikke har blitt overskrevet eller skadet frem. Tar utrolig lang tid bare. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hvilket hovedkort er dette? Mange produsenter har laget en fix for dette som en egen download på siden sin. Lenke til kommentar
Colamann Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Takk skal dere ha for svar. Ikke noe problem å redde filene, kjør PhotoRec eller et tilsvarende program så kommer alt som ikke har blitt overskrevet eller skadet frem. Tar utrolig lang tid bare. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Tok litt lang tid ja, men dette gjorde jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå