Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Signere boligkontrakt med tidligst oppsigelse etter 10 mnder.

Hobsten

Anbefalte innlegg

Skal signere kontrakt på hybel/1-roms med felles bad og vaskerom. 

- Leieforholdet løper 2 år og opphører uten oppsigelse.

- Leier kan si opp avtalen med 3 mnd. varsel, men tidligst etter 10 måneders leie. Oppsigelsen må varsles innen utløpet av en kalendermåned. 

Vil dette si at eg kan tidligast kan si opp avtalen etter 10 måneder og deretter måtte betale vidare i 3 månderer? Altså garantert å betale for 13 måneder uansett? Visste ikkje at utleiger kunne bestemme kortid man kunne starte oppsigelseperioden.

- Framleie eller annen form for overlatelse av bruksretten til leieobjektet er ikkje tillatt uten utleiers skriftlige samtykke med mindre annet følger av husleieloven. 

Vil dette si at eg har muligheten til å leige ut boligbiten gjennom dei resterande månedane av dei 13 obligatoriske så lenge utleiger godkjenner det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer faktisk på om denne avtalen i det hele tatt er lovlig, at den faktisk strider mot husleieloven. Men jeg er ikke inne nok i detaljer til å kunne vurder det.

Det trengs også noe mer opplysninger. Bor utleier i samme hus, det har betydning for om man kan ha en tidsbestemt avtale på under 3 år.

Det er også en rar form for tidsbestemt utleie slik det er formulert - ikke sikker på at denne holder vann.

Men vi får la krikkert eller andre komme med absolutte svar.

Lenke til kommentar

Man kan avtale at leieforholdet skal være uoppsigelig. Da kan man også avtale at leieforholdet først skal være oppsigelig etter en viss periode ("minsteleieperiode"), innenfor den absolutte begrensningen om urimelige avtaler i avtaleloven § 36.

I denne avtalen vil minimumsleieperiode antagelig være 14 måneder. Du kan tidligst si opp første dag i ellevte måned ("tidligst etter 10 måneders leie"), og oppsigelsestid løper vanligvis fra den første i måneden etter at oppsigelsen ble gitt (sier du opp i ellevte måned blir oppsigelsestiden den tolvte, trettende, og fjortende måneden).

For at en tidsbestemt avtale på mindre enn tre år skal være lovlig er det krav om saklig grunn. Denne saklige grunnen skal du ha blitt gjort kjent med skriftlig før du inngår leieavtalen, jf. husleieloven § 9-3 annet og tredje ledd. Har du ikke blitt gjort kjent med grunnen er leieavtalen tidsubestemt. En slik delvis ugyldighet påvirker ikke avtalte oppsigelsesfrister.

Det gjelder egne regler om fremleie i tidsbestemte leieforhold, se husleieloven § 7-5.

Lenke til kommentar

I denne avtalen vil minimumsleieperiode antagelig være 14 måneder. Du kan tidligst si opp første dag i ellevte måned ("tidligst etter 10 måneders leie"), og oppsigelsestid løper vanligvis fra den første i måneden etter at oppsigelsen ble gitt (sier du opp i ellevte måned blir oppsigelsestiden den tolvte, trettende, og fjortende måneden).

^ Dette er nok den korrekte bokstavlige tolkningen. Men jeg er ikke sikker på om det er intensjonen.

Jeg har mistanke om at den som skrev kontrakten brukte "si opp avtalen" for leieforholdets opphør, ikke leveringen av oppsigelsen. I så fall er intensjonen at leieforholdet kan opphøre tidligst etter 10 måneder. Det ville ikke være helt uvanlig. En leier som er student, og begynner utleie i august, vil da kunne flytte ut ved slutten av vår-semesteret. Utleier kan drive korttidsutleie om sommeren eller bruke boligen selv, og kan leie ut til en ny student i passe tid før høstsemesteret.

I alle fall tror jeg, på tross av ordlyden, at intensjonen er at oppsigelsen kan leveres i slutten av måned 10, slik at det blir en minimum leieperiode på 13 måneder.

Mitt råd er derfor å snakke med utleier. Hvis utleier ikke mente å lage så strenge regler kan dere endre/klargjøre kontrakten før dere signerer.

Lenke til kommentar

Ka er det dokke ville anbefalt å gjort? Har sendt ei meld ang. kor langt kontrakta minst vil binde meg. Men spurte og om det var mulig med framleie i perioden før 10 måneder er omme. På den måten vil eg jo i det minste kunne dekke utgiftene om eg finner en ny leietaker? 

Takker for alle svar folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...