Gå til innhold

Vurderer kjøp av Nikon D330.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer innkjøp av speilreflekskamera med mulighet for video. (Noe det sikkert er på de aller fleste nye kameraene om dagen).

Det skal primært brukes til film, og kvaliteten burde derfor være ok. Trenger absolutt ikke noe WOw, men gjerne bedre enn mitt gamle Canon 500d. 3,5 plugg til mikrofon er derfor helt nødvendig. Lyden burde også sånn sett være godkjent.

Kom over dette tilbudet på lefdal: http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/systemkamera/D33001855EKIT/nikon-d3300-systemkamera-m-18-55-mm-af-p-dx-objektiv.

På grunn av generelt lite bruk er dette egentlig maks av hva jeg ønsker å bruke, så alternativet er å kjøpe noe brukt med pris rundt 1500-2500.

Så kommer spørsmålet, er dette et godt kjøp? Kan veldig lite om speilrefleks og foto generelt, stiller ikke så høye krav. Men opptatt av å ikke kjøpe en modell fra forrige århundre som fortsatt ligger stivt i pris. I og med at det er tilbud så regner jeg med at det ikke er det mest populære kameraet.
Har selvfølgelig lest litt på nettet, men tenkte å høre med de som har litt innsikt om de har noen kommentarer rundt pris, funksjonalitet, kvalitet , eventuelt egne erfaringer.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et helt greit tilbud på kamerahuset, men jeg ville ikke hatt et sånt objektiv uten stabilisering. Jeg ville enten satset på det kitet, solgt objektivet og kjøpt et annet med stabilisering (18-55, 18-105, 18-140 eller lignende) eller gått for noe annet. For eksempel brukt som du skriver.

Hvis poenget er å filme med det og få god lyd så ville jeg kjøpt en ekstern lydopptaker. De har mye bedre lyd enn noe fotokamera har innebygget. Kameraene har heller ikke særlig god A/D konvertering fra minijack. Ekstern lydopptaker er altså tingen.

Liker du ellers bildekvaliteten i video? Hvis du gjør det så trenger du ikke bytte kamera.

Lenke til kommentar

500D klarer (hvis jeg husker riktig) bare 20 bilder i sekundet i Full HD, dvs i praksis bare brukbart med 720p. Alt man får kjøpt nytt i dag er bedre enn det, og nyere kamera gir også autofokus mens man filmer. Riktignok stort sett dårlig autofokus, men det virker. En muligens liten ulempe med Nikons rimeligere modeller som D3300 er at man ikke kan justere blender i videomodus, men er det noe du uansett ikke gjør spiller det liten rolle. 

Når det gjelder mikrofoninngang er jeg enig med Simen1 at det kan løses med ekstern opptaker i stedet, men man må da ha programvare som gir mulighet for å synke/erstatte originalt lydspor - og ta jobben med å gjøre det.

Hvis kameraet primært skal brukes for video er speilrefleks noe av det dårligste man kan velge. Ikke i "videokvalitet", men i brukervennlighet. Skal du ha kun ett objektiv og primært bruk for kameraet for video ville jeg sett på et godt kompaktkamera i stedet. Ellers er jeg enig i at tilbudet på D3300 er bra og gir mye for pengene, men primært hvis du ønsker et speilreflekskamera for en del annen bruk også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! 

Som nevnt stiller jeg ikke høye krav, og det eneste jeg forventer er sånn sett at det må være bedre enn mitt gamle 500d, som jeg til mitt bruk var fornøyd med. Var det forresten stabilisator på objektet her? Brukte kun det som fulgte med, tror det var 18-55. 

I tillegg vil ikke kameraet bli brukt til spesiell avansert filmproduksjon, men mindre klipp, intervjuer etc. Derfor ønsker jeg mikrofonutgang, slik at man enkelt kan koble til en mikrofon ved intervjuer. Kanskje en litt bedre RØde eller lignende dersom nødvendig med annen filming. 

Har brukt både videokameraer og vanlig kompaktkamera, men var egentlig veldig fornøyd med speilrefleks, da man får alt i ett, enkle filer å jobbe med på en halveis datamaskin. Kameraet vil jo også bli brukt til noe foto.

Og når jeg filmer er det som regel standard automodus uten spesielle preferanser på å få et perfekt bilde. 

Men har da i det minste fått svar på at dette på et generelt grunnlag er et godt kjøp, så får jeg lete litt brukt å se hva jeg ender opp med  :)

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

se# tøyser litt med deg vedr. ekstern mikrofon. ekstern mikrofon gir utrolig mye bedre lyd, men behøver ikke etterbehandling fordi du tar opp direkte på filmen.

Mente han ikke ekstern opptaker? :)

Når det gjelder ekstern opptaker som tidligere innlegg har anbefalt, tror jeg ikke dette blir aktuelt, da det er kjedelig å jobbe med lydsporene, i tillegg til kostnadsspørsmål 

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

se# tøyser litt med deg vedr. ekstern mikrofon. ekstern mikrofon gir utrolig mye bedre lyd, men behøver ikke etterbehandling fordi du tar opp direkte på filmen.

Mente han ikke ekstern opptaker? :)

Jeg mente og skrev ekstern opptaker. Det er et alternativ hvis du ender opp med kamera uten mikrofoninngang. Velger du D3300 slipper du det da D3300 har mikrofoninngang, men det er veldig sjelden i denne prisklassen. En OK ekstern opptaker er ikke spesielt dyrt så hovedulempen er at du må bytte lydsporet (hvis du ikke har mikrofon liggende allerede). En fordel med ekstern opptaker er at den kan plasseres lenger unna kameraet enn en mikrofon (uten ekstrautstyr). 

Endret av se#
Lenke til kommentar

nikon d3300 med en zoom h1 ekstern mikrofon får du en super kombo.....drittbillig. og ingen behov for å lagre lyden på ekstern enhet....

Hvor er det best å kjøpe ekstern mikrofon med 3,5 MM? Evnt gode nettsider?

For å filme med vidvinkel må det vel kjøpes inn et nytt objekt? :)

Blir det veldig shaky med Nikon D330 uten stabilisator? Dette er noe jeg alltid irriterer meg over. Mange klipp som nærmest blir ubrukelig.

Lenke til kommentar

nikon d3300 med en zoom h1 ekstern mikrofon får du en super kombo.....drittbillig. og ingen behov for å lagre lyden på ekstern enhet....

Hvor er det best å kjøpe ekstern mikrofon med 3,5 MM? Evnt gode nettsider?

For å filme med vidvinkel må det vel kjøpes inn et nytt objekt? :)

Blir det veldig shaky med Nikon D330 uten stabilisator? Dette er noe jeg alltid irriterer meg over. Mange klipp som nærmest blir ubrukelig.

http://m.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=zoom%20h1

Bruk D3300 @ 18mm for video.....det bør bli stabilt nok.....eller kjøp en håndholdt stabiliseringsdings hvis du er over middels shaky på hendene......  

Lenke til kommentar

når du filmer så bruk vidvinkel for minst mulig shake, og 18mm vil sikkert funke greit selv om det ikke er stabilisert....

Brennvidde er noe man bør velge ut fra ønsket perspektiv, ikke for å motarbeide tekniske svakheter. Den tekniske svakheten ristende videoer, bør løses med stabilisering. Her er et knippe metoder:

- Stabiliserende staiv/håndtak

- Stabilisering i objektiv/kamerahus

- Stabilisering i etterbehandling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...