Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags støpsel er dette?

Anbefalte innlegg

Dette er støpselet til den gamle komfyren vår. Jeg mistenker at slike støpsler ikke er i bruk lenger. Hva slags støpsel har komfyrer nå til dags? Vi må kjøpe ny komfyr nå, og da lurer jeg på om vi trenger elektriker til å skifte stikkontakten...

Er det noen her som kan noe om det?

post-413600-0-57822800-1469565502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kvakse viser er et standard komfyrstikk, dette har vært slik i mange tiår. Det som TS viser, gjetter jeg på er en 3-fasvariant, men det er sikkert noen som vet (som kjent er det bedre å vite enn å tro).

Lenke til kommentar

Det ligner på trefas varianten av 25A støpselet. Litt usikker siden det er en stund siden jeg sist så det og det var litt merkelig att det var en ledig "plass" på midten. Finn ut hvilken som er jord og bruk to tilfeldige av de andre som fasene på den nye ovnen.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig trefase komfyrkontakt. Mitt råd; se etter og kjøp ny ovn/topp/komfyr som har trefase så er det plug and play.

Dobbelsjekk at sikringen din er trefase for å sikre at det ikke er noe jallamekk inni bildet. Om du har et måleinstrument kan du sjekke fasespenningen i stikkontakten for å kontrollere at det er 230V mellom alle fasene, og ca 130 mot jord for å være helt sikker.

Trefase gjør at du kan ha høyere effekt på mindre tverrsnitt så om du bytter til en tofase så kan det være du må skifte ledningene og sette inn feks 25A sikring i skapet.

Er vanligvis gjort på ca 1 time + papirarbeid av eleltriker om du absolutt vil gå over til tofase.

Vær obs på at det kan fort akkumulere seg merarbeid om du skal bytte en sikring, ved f.eks manglende jordfeilbryter m.m.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er helt vanlig trefase komfyrkontakt. Mitt råd; se etter og kjøp ny ovn/topp/komfyr som har trefase så er det plug and play.

Dette er vel en kontakt for 3-fase 230V IT. Får man kjøpt komfyrer med 3-fas for annet enn 400V TN nå?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

Her er et par bilder fra sikringskapet som kanskje kan oppklare litt. (Denne kursen er nr.3.) Hvis man zoomer inn, ser man at det står 400 AC på den sikringen... vet ikke om det kan avklare noe.

post-413600-0-59980800-1469638378_thumb.jpg

I følge det som er skrevet ned i skapet, er denne kursen 20A og trukket med 4mm^2 ledning:

post-413600-0-42827700-1469637690_thumb.jpg

Jeg skal finne frem multimeteret og måle spenningen mellom lederene i kontakten etterhvert..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Automaten for kursen er kun 2-polet, så det er ikke 3-fas her. Hovedsikringen din er også kun 2-polet, så du har IT-anlegg der du har 2 faser lagt frem (kan også være TN med 1+N). Trefaset har du uansett ikke.

Antar at dersom du åpner kontakten, vil kun jord (den lengste "pinnen") og 2 av de tre andre være i bruk. Du kan enten koble til en ny på samme måten (det kan du gjøre selv) eller få byttet ut kontakten til en ny med 2+j (da må du ha elektriker). Hvis du flytter stikket over på ny komfyr, pass på at jord kommer på samme sted. Om du bytter om de to andre har ingen betydning.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Zanta har rett. Støpselet ditt og stikkontakten er blitt jallamekket som nevnt tidligere, bra at du sjekket.

Du kan fortsette jallamekk ved å bytte støpselet selv når du kjøper komfyr.

Om du har lyst kan du sjekke om diameteren til røret for ledningene til komfyrkontakten er 16 eller 20 mm. Hvis det er 20mm så kan du få en elektriker til å montere korrekt stikkontakt, og samtidig bytte til 6 kvadrat og 25A sikring. Husker ikke om du får 3x6mmi et 16mm-rør?

Redigert: Etter å ha lest på kursfortegnelsen din så ser jeg at det neppe er plass til 3x6 i det røret :p

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Dette er vel en kontakt for 3-fase 230V IT. Får man kjøpt komfyrer med 3-fas for annet enn 400V TN nå?

Har enda ikke sett noen komfyrer eller platetopper som faktisk bruker 400V, så enn så lenge så tviler jeg på at du finner 400V stikkontakter på kjøkkenet hos folk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

OT: Jeg har en Asko induksjonstopp fra ca 2007, den kan tilkobles både:

- 400 V 3N (4x1,5 mm2 + j) 

- 400 V 2N (3x1,5 mm2 + j)

- 230 V 1N/2L (2x4 mm2 + j)

Uten å ha forsket på dette, regnet jeg med at dette var standarden.

Lenke til kommentar

Har enda ikke sett noen komfyrer eller platetopper som faktisk bruker 400V, så enn så lenge så tviler jeg på at du finner 400V stikkontakter på kjøkkenet hos folk :)

I Sverige er det vanlig med 400V tilkobling på frittstående komfyrer. Men der leveres de uten kabel og blir koblet til koblingsboks i veggen av elektriker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OT: Jeg har en Asko induksjonstopp fra ca 2007, den kan tilkobles både:

- 400 V 3N (4x1,5 mm2 + j) 

- 400 V 2N (3x1,5 mm2 + j)

- 230 V 1N/2L (2x4 mm2 + j)

Uten å ha forsket på dette, regnet jeg med at dette var standarden.

Ja, det er det som er standaren. Da kan produsentene levere samme toppen i hele Europa og den kan kobles opp etter kundens ønsker eller lokale krav. Men derfor leveres en del topper uten støpsel og noen ganger også uten kabel.

I gamle dager ble koketoppene levert i forskjellige versjoner med støpsel/kobling etter hvilket land den skulle til. Dette gjøres fortsatt med frittstående komfyrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...