Eriksendrul Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Jeg er nysgjerrig på flat skatt. Bare for og gjøre en ting klart. Jeg er ikke spesielt god når det kommer til økonomi men jeg er nysgjerrig. jeg er ikke ute etter hva du trur eller mener om flat skatt men hva en Flat skatt i realiteten hadde brakt med seg: Hva med 30% Flat Skatt. Uansett om du tjener Titalls milioner kroner eller om du står i kassa på bensinstasjon som 17 åring uten frikort. Hva er resultatet av dette i det store og det hele ? Vil flat skatt øke det som totalt kommer inn til staten ? Vil flat skatt på 30% påvirke andre ting i ekstreme retninger som for eks matpriser,boligpriser osv ? ( Som sagt, Din personlige mening er jeg ikke ute etter, men jeg er ute etter fakta. og siden jeg kan lite om dette så lurer jeg på hva resultatet ville blitt i det store og det hele. Takk for svar ) Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Flat skatt på hva? Lønnsinntekt bare? Eller mener du moms, kapitalgevinst, næring, fradrag, osv? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Norges samlede skatte- og avgiftsinntekter ligger i dag på litt under 1/3 av landets totale BNP. Om vi gjør noen store forenklinger og forutsetter at verdiskapningen vil være helt lik med flat skatt som med dagens progressive skatt, samt at skattesystemet ditt ikke har noen bunnfradrag og at all verdiskapning skattlegges med en flat skatt på 30 %, vil med andre ord skatteinntektene bli noenlunde de samme. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Når det gjelder flat skatt er det skatteprosenten som bestemmer om det kommer inn mer, like mye eller mindre inn til staten. Altså er det ingen forskjell mellom den blandingen av flat og proporsjonal (trinnvis) skatt vi har i dag og en 100 % flat skatt. Så om man har en rent proporsjonalt skattesystem, 100 % flat skatt eller kombinasjonssystem som vi faktisk har idag, så vil de kunne gi identisk skatteproveny, dvs inntekt til staten. Den tekniske utformingen av skattesystemet påvirker i seg selv statens skatteinntekter, det er det valgte skattesatser og fradragsregler som gjør. Jeg skriver at vi har et kombinasjonssystem, og det er korrekt. I utgangspunktet har vi flat skatt som hovedregel i det norske skattesystemet, den er i år på 25 % og gjelder både for selskaper og privatpersoner. Også trygdeavgifta er flat. Og så har vi to "hovedtilpasninger" til det flate systemet. Den ene er "toppskatten" og det andre er "fradragsreglene". Når er det dog slik at skal en skatt være 100 % flat så kan man ikke ha fradrag, dog de fleste forslag til flat skatt har standardfradrag. Nå er toppskatten for 2016 erstattet med en trinnskatt, primært for å erstatte en del av det tapte provenyet pga lavere %-sats. Så vi har i 2016 fått en noe mindre flat skatt, mer proporsjonal. Når det gjelder dit "forslag" på 30 % flat skatt (jeg regner med at du regner med at trygdeavgiften skal være med her), så vil den redusere inntektene til staten, og om du regner 30 % + trygdeavgift vil inntektene øke. Men akkurat hvor inntektene er like er noe som krever tunge beregninger, så jeg gjør bare litt "ekstrapolering" fra tidligere utredninger. Vi hadde en stor utredning i 1999 (NOU 1999:7 Flatere skatt, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1999-7/id116559/?q=&ch=1),som faktisk er mye av grunnlaget for dagens skattesystem. Så spør du om dette vil påvirke andre ting (i ekstrem retning). Best svar får du om du leser denne utredningen, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1999-7/id116559/?q=&ch=6, skrevet av Agnar Sandmo. Leser du 1.8 i utredningen så er det konklusjoner. Men om du ikke orker å lese den, så er svaret i hovedtrekk at en omlegging til flat skatt ikke vil ha så veldig store virkninger på noe som helst. Et unntak som er relevant i dag er at eventuelt bortfall av rentefradrag vil kunne ha effekt på boligpriser, men med dagens rentenivå vil effekten her også være marginal. Dog må det påpekes at hvordan endringer i systemet blir implementert har en betydning. To amerikanske forskere, Hall & Rabushka har skrevet en hel bok om dette, og de foreslår faktisk er system med flat skatt og standardfradrag. Kort er systemet slik, alle betaler f.eks 30 % skatt, og alle gis et standardfradrag på f.eks 100 000 kr. Ekstremt enkelt å administrere og fradraget gjør at de med lav lønnsevne ikke kommer dårlig ut. Så en mening til slutt, jeg har faktisk sansen for flat skatt (gjort på rett måte). Det er enkelt å administrere, evne og kunnskap til å forstå skatteregler påvirker ikke skatten. Fordelingsproblematikk kan løses på andre måter. Og generelt har de fleste land beveget seg mot "flatere" skatt fra 80-tallet til i dag. @Husam: Vi har ikke progressiv skatt i dag, vi har et blandingssystem. Utgangspunktet er flat skatt, med noen tilpasninger. Dette fikk vi ved skattereformen i 2004. Endret 26. juli 2016 av Bolson 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Flat bruttoskatt eller flat nettoskatt? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Flat skatt på hva? Lønnsinntekt bare? Eller mener du moms, kapitalgevinst, næring, fradrag, osv? Moms er linteressant. E-bøker er momsbelagt, men ikke papirbøker. Det burde egentlig ha vært motsatt. Eller hva med kunst: Tollvesenet: Dette er ikke kunst Koons, Hirst og Murakami driver alle med masseprodusert kunst, ofte laget av assistenter. Førstnevnte har rundt 120 som jobber for han! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Norges samlede skatte- og avgiftsinntekter ligger i dag på litt under 1/3 av landets totale BNP. Om vi gjør noen store forenklinger og forutsetter at verdiskapningen vil være helt lik med flat skatt som med dagens progressive skatt, samt at skattesystemet ditt ikke har noen bunnfradrag og at all verdiskapning skattlegges med en flat skatt på 30 %, vil med andre ord skatteinntektene bli noenlunde de samme. Her er lesestoff: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2015/Dokumenter-NY/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS/Del-1-Hovedtrekk-i-skatte--og-avgiftspolitikken/2-Skatte--og-avgiftssystemet--hovedelementer-og-utviklingstrekk/ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Vil flat skatt på 30% påvirke andre ting i ekstreme retninger som for eks matpriser,boligpriser osv ? Som sagt, Din personlige mening er jeg ikke ute etter, men jeg er ute etter fakta. og siden jeg kan lite om dette så lurer jeg på hva resultatet ville blitt i det store og det hele. Takk for svar ) Så du vil ha fakta rundt noe det ikke er konkrete fakta på? Bolson sitt svar var meget bra, men det er bare utredninger (?), altså bare profesjonell "gjetting". Så er dette et åpent diskusjonsforum, personlige meninger får du uansett om du vil eller ei Så et spørsmål fra meg; Vil ikke flat skatt uten noen fradrag eller andre tilpasninger gjøre at de som tjener minst kommer dårligere ut? Vi har jo sosialsystemet vårt som vil balansere litt så det vil kanskje gå opp i opp pga det. Endret 27. juli 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Så et spørsmål fra meg; Vil ikke flat skatt uten noen fradrag eller andre tilpasninger gjøre at de som tjener minst kommer dårligere ut? Vi har jo sosialsystemet vårt som vil balansere litt så det vil kanskje gå opp i opp pga det. Ja, det vil det. Så da må vi ha et annet system for å håndtere fordelingsproblematikk. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Så et spørsmål fra meg; Vil ikke flat skatt uten noen fradrag eller andre tilpasninger gjøre at de som tjener minst kommer dårligere ut? Jo. (edit: så ikke at Bolson var før meg med et litt mer utdypet svar...) Endret 27. juli 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Så et spørsmål fra meg; Vil ikke flat skatt uten noen fradrag eller andre tilpasninger gjøre at de som tjener minst kommer dårligere ut? Vi har jo sosialsystemet vårt som vil balansere litt så det vil kanskje gå opp i opp pga det. Ja, det vil det. Så da må vi ha et annet system for å håndtere fordelingsproblematikk. Måtte vel blitt en form for borgerlønn da som dekker opp til et gitt minstebeløp. Vel, det blir det samme som trygden i dag der det trekkes fra frem til et maksbeløp, hadde bare blitt motsatt og sikkert fått et fancy navn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå