lesles Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Hei alle sammen ) Fra og med 1.august i år, til og med 31.juli 2017 skal jeg i 100 % jobb, samtidig som jeg skal studere master i økonomi på fulltid. Ett 200 % liv i ett år. Tidligere har jeg vært på deltidsjobb (3 kveldsvakter i uken) samt bachelorstudie. Så det blir litt annerledes fremover. Grunnen til at jeg setter meg under press, er fordi jeg fikk to jobb tilbud som jeg ikke kunne si nei til (50 % på hver), og erfaringen er gull verdt. Samtidig ønsker jeg å fullføre mastergraden min på normert tid. Så.. tenkte jeg kanskje at jeg bør lage en blogg og skrive litt om min hverdag, særlig for å motbevise de som sier "at jeg ikke har tid". Samtidig kan jeg bruke bloggen til å planlegge og få råd til hverdagen min. Og lignende blogg har jeg heller ikke vært bort i, så litt andre typer innlegg for leserne. Hva synes dere? Kan dette være interessant å følge med på? Endret 26. juli 2016 av lesles 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Bedre enn rosabloggerne hvertfall. Kjør på Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Bare aldri gå inn i det for penger. Sjansen er ekstremt liten på at du tjener noe særlig på det i det hele tatt... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Hva er 100% jobb? 37,5h i uken? Og hvor mye tid ser du for deg å bruke på studiene i uken? 30-40 timer (kanskje enda mer)? Det går fint det, kjør på Men ville nok ikke kjørt noe særlig mer enn 80h uker (Edit: Tenker da på arbeidsuken .. Helg kommer i tillegg). Endret 26. juli 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Bare aldri gå inn i det for penger. Sjansen er ekstremt liten på at du tjener noe særlig på det i det hele tatt... Det er ikke tanken Så lenge jeg har noen lesere og ikke skriver til luften, så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Hva er 100% jobb? 37,5h i uken? Og hvor mye tid ser du for deg å bruke på studiene i uken? 30-40 timer (kanskje enda mer)? Det går fint det, kjør på Men ville nok ikke kjørt noe særlig mer enn 80h uker (Edit: Tenker da på arbeidsuken .. Helg kommer i tillegg). 100 % jobb er 37,5 i uken ja, men må være på jobb 40 timer i uken, da man er pliktig til å ta spisepause selv om det er ulønnet. På bachelornivå brukte jeg ingen tid på studiene, men jeg leste veldig mye 2-4 uker før eksamen. Så blir spennende å se hvordan det blir master. Heldigvis er det master i finans, kommer bedre overens med matematikk jeg. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Kammeraten min jobber 37-40 timer på en uke ( Han jobber ikke helg ) Og han studerer 20 timer i uken. Og han har stoppeklokke når han studerer. Han skal studere 20 timer fra Mandag-Fredag, Han velger selv hvor lenge han gjør det etter jobb hver dag men han skal ha 20 timer totalt. Skal han noe spesielt på fredag og må reise så studerer han mer de andre dagene osv. Han har 100% fri Lørdag og Søndag. Han har stålkontroll og jeg er veldig imponert over det han får til, jeg hadde ikke orka det Lenke til kommentar
lesles Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Kammeraten min jobber 37-40 timer på en uke ( Han jobber ikke helg ) Og han studerer 20 timer i uken. Og han har stoppeklokke når han studerer. Han skal studere 20 timer fra Mandag-Fredag, Han velger selv hvor lenge han gjør det etter jobb hver dag men han skal ha 20 timer totalt. Skal han noe spesielt på fredag og må reise så studerer han mer de andre dagene osv. Han har 100% fri Lørdag og Søndag. Han har stålkontroll og jeg er veldig imponert over det han får til, jeg hadde ikke orka det Det er imponerende, men for å få det til og ikke slukne etter en måned, så bør man være disiplinert som han. Du sier at han studerer 20 timer i uken, er det 20 timer utenom ordinær skoletid? Eller hjemmelesing inkludert skoletimer på 20 timer? Endret 26. juli 2016 av lesles Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Det du skisserer skal gå bra det, men du må jo være disiplinert ja. Og ikke kall 37.5h arbeidsuke for 100% .. Jeg kaller det absolutt minimum PS kjenner folk som har tatt bachelor, bygget hus, jobbet fulltid og har små barn. Meg selv inkludert minus barna da ... Så det er bare å gi gass. Kroppen er seig! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Det er ikkje umiddelbart ein god idé å stsrte eib blogg som må oppdaterast i tillegg til ei arbeidsbelastning på 80 timar i veka. Er sikkert nokon som vil lese om dine erfaringer, men eit slikt prosjekt berre aukar sannsynlegheita for at du blir utbrent og ikkje klarer å beholde jobben og/eller bestå studiet. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Problemet er at det ikke er tid til å håndtere all aktivitet som skjer i tillegg dette året, spesielt det uforutsette, noe kommer til å bli forsømt. Høyeste forsvarlige nivå over tid uten at det går på helsa løs, spesielt mtp mosjon og søvn er 14 timer / døgn 98 timer. Da har man 2 timer per dag til all annen aktivitet og det er ikke mye dersom det skjer noe uforutsett. Faktisk er det vanskelig å realisere mer enn 10-12 timer med aktivitet per dag og da er man under 2 fulle prosjekter. Problem nr to er at du ikke vil greie å yte 100% i den jobben da det krever både forberedelse og at man er opplagt/har overskudd. Samme hva man jobber med kan man alltid bli bedre og det krever innsats utenfor arbeidstid. Problem nr 3 er at selv om du består studiet så kanskje du ikke får noe ut av det fordi fokuset ditt er et helt annet sted og du står der med stoppeklokke for å kaste deg i sving med neste aktivitet. For å bli ordentlig god i noe så må man gi 100% fokus i ett tema, ikke ha vekslende fokus kontinuerlig. Du får pår lang sikt mindre av ut av å kombinere dette på étt år kontra å velge en av delene. I beste fall roter du bort étt år. I verste fall blir du utbrent og sittende på benken i flere år. Endret 26. juli 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Kammeraten min jobber 37-40 timer på en uke ( Han jobber ikke helg ) Og han studerer 20 timer i uken. Og han har stoppeklokke når han studerer. Han skal studere 20 timer fra Mandag-Fredag, Han velger selv hvor lenge han gjør det etter jobb hver dag men han skal ha 20 timer totalt. Skal han noe spesielt på fredag og må reise så studerer han mer de andre dagene osv. Han har 100% fri Lørdag og Søndag. Han har stålkontroll og jeg er veldig imponert over det han får til, jeg hadde ikke orka det Det er imponerende, men for å få det til og ikke slukne etter en måned, så bør man være disiplinert som han. Du sier at han studerer 20 timer i uken, er det 20 timer utenom ordinær skoletid? Eller hjemmelesing inkludert skoletimer på 20 timer? Han er privatist/nettstudie så han går ikke på skole. Han møter opp på en "skole" 2-3 timer to ganger i uken for og få med seg seg noen småting som er mer nyttig fortalt og forklart en lest fra en bok. Så han jobber vanlig jobb og studerer hjemme. Møter jo selvfølgelig opp for og ta tester/eksamen osv. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Det du skisserer skal gå bra det, men du må jo være disiplinert ja. Og ikke kall 37.5h arbeidsuke for 100% .. Jeg kaller det absolutt minimum PS kjenner folk som har tatt bachelor, bygget hus, jobbet fulltid og har små barn. Meg selv inkludert minus barna da ... Så det er bare å gi gass. Kroppen er seig! 37,5 Timer er 100%... Alt mer en 37,5 time er overtid. En jeg kjenner jobbet stadig vekk 20-30 minutter lenger hver dag uten og få noe mer lønn, han hadde fastlønn. Jeg lagde et lite regnestykke som viste han hvor mange timer han jobber gratis, nå går han inn døra akkurat da han må og han jobber aldri mer en 5 minutter over tia... de 20-30 minuttene inneholdt mindre ting som vedlikehold av truck, rydda i kantina. småtterier som gjorde han sin og andre sin dag litt lettere men nå er det slutt på og gjøre det gratis, nå gjør han det i arbeidstiden. Endret 27. juli 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hvis man skal studere noe må man ha tid til å repetere pensum nok til at det sitter ellers er det meningsløst å studere. Tester viser at ved å lese noe én gang så er 70-80% glemt etter 3 uker. Man må gjennom stoffet mer enn 6 ganger for å få med seg innholdet. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Det du skisserer skal gå bra det, men du må jo være disiplinert ja. Og ikke kall 37.5h arbeidsuke for 100% .. Jeg kaller det absolutt minimum PS kjenner folk som har tatt bachelor, bygget hus, jobbet fulltid og har små barn. Meg selv inkludert minus barna da ... Så det er bare å gi gass. Kroppen er seig! Det motiverer veldig å vite at andre har fått det til! Har også hørt at dette er også veldig vanlig i USA, jobbe fulltid og studere ved siden av. Det er ikkje umiddelbart ein god idé å stsrte eib blogg som må oppdaterast i tillegg til ei arbeidsbelastning på 80 timar i veka. Er sikkert nokon som vil lese om dine erfaringer, men eit slikt prosjekt berre aukar sannsynlegheita for at du blir utbrent og ikkje klarer å beholde jobben og/eller bestå studiet. Du har rett i det, bør kanskje fokusere på jobb og skole til å begynne med. Endret 28. juli 2016 av lesles Lenke til kommentar
lesles Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Problemet er at det ikke er tid til å håndtere all aktivitet som skjer i tillegg dette året, spesielt det uforutsette, noe kommer til å bli forsømt. Høyeste forsvarlige nivå over tid uten at det går på helsa løs, spesielt mtp mosjon og søvn er 14 timer / døgn 98 timer. Da har man 2 timer per dag til all annen aktivitet og det er ikke mye dersom det skjer noe uforutsett. Faktisk er det vanskelig å realisere mer enn 10-12 timer med aktivitet per dag og da er man under 2 fulle prosjekter. Problem nr to er at du ikke vil greie å yte 100% i den jobben da det krever både forberedelse og at man er opplagt/har overskudd. Samme hva man jobber med kan man alltid bli bedre og det krever innsats utenfor arbeidstid. Problem nr 3 er at selv om du består studiet så kanskje du ikke får noe ut av det fordi fokuset ditt er et helt annet sted og du står der med stoppeklokke for å kaste deg i sving med neste aktivitet. For å bli ordentlig god i noe så må man gi 100% fokus i ett tema, ikke ha vekslende fokus kontinuerlig. Du får pår lang sikt mindre av ut av å kombinere dette på étt år kontra å velge en av delene. I beste fall roter du bort étt år. I verste fall blir du utbrent og sittende på benken i flere år. Helt enig med alt du skriver her! En ting som jeg glemte å nevne er at selv om det er fulltidestudie på 100 %, så er det ikke flere skoletimer enn 08:00-12:15 tre ganger om dagen. Så planen er å være på jobb: 8:00-18:00 to ganger i uka = 20 timer 13:00-20:00 to ganger i uka = 14 13:00-19:00 en gang i uka = 6 timer Så fri i helgene. Det ser litt bedre ut? Kammeraten min jobber 37-40 timer på en uke ( Han jobber ikke helg ) Og han studerer 20 timer i uken. Og han har stoppeklokke når han studerer. Han skal studere 20 timer fra Mandag-Fredag, Han velger selv hvor lenge han gjør det etter jobb hver dag men han skal ha 20 timer totalt. Skal han noe spesielt på fredag og må reise så studerer han mer de andre dagene osv. Han har 100% fri Lørdag og Søndag. Han har stålkontroll og jeg er veldig imponert over det han får til, jeg hadde ikke orka det Det er imponerende, men for å få det til og ikke slukne etter en måned, så bør man være disiplinert som han. Du sier at han studerer 20 timer i uken, er det 20 timer utenom ordinær skoletid? Eller hjemmelesing inkludert skoletimer på 20 timer? Han er privatist/nettstudie så han går ikke på skole. Han møter opp på en "skole" 2-3 timer to ganger i uken for og få med seg seg noen småting som er mer nyttig fortalt og forklart en lest fra en bok. Så han jobber vanlig jobb og studerer hjemme. Møter jo selvfølgelig opp for og ta tester/eksamen osv. Ah, han har planlagt kalenderen godt! Er det snakk om nettbasert ingeniørstudie? Hvis man skal studere noe må man ha tid til å repetere pensum nok til at det sitter ellers er det meningsløst å studere. Tester viser at ved å lese noe én gang så er 70-80% glemt etter 3 uker. Man må gjennom stoffet mer enn 6 ganger for å få med seg innholdet. Sant nok, men dette gjelder for gjennomsnittet. Jeg er litt over det.. Neida, det er jeg ikke i det hele tatt :rofl:Du har rett i det du sier, pleier å glemme pensum etter noen få uker når jeg bruker så lite tid på å lese det, men til gjengjeld gjør jeg det veldig bra på eksamen. Og jeg husker ting veldig fort igjen når jeg repeterer litt, så tror så og si alle glemmer meste parten av pensum før de faktisk får bruk for det. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Hvis man skal studere noe må man ha tid til å repetere pensum nok til at det sitter ellers er det meningsløst å studere. Tester viser at ved å lese noe én gang så er 70-80% glemt etter 3 uker. Man må gjennom stoffet mer enn 6 ganger for å få med seg innholdet. Hvis bare lærerne tenkte på det.... Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) de aller fleste har på ett tidspunkt jobbet og studert samtidig... dette er ikke noe å lage blogg av. bare på jobben min er det 5 stykk som har gjort akkurat det samme som deg(100% og 100%). Du gjør ikke noe som er spesielt eller spesielt imponerende. sorry Endret 8. august 2016 av guest_anon Lenke til kommentar
lesles Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 de aller fleste har på ett tidspunkt jobbet og studert samtidig... dette er ikke noe å lage blogg av. bare på jobben min er det 5 stykk som har gjort akkurat det samme som deg(100% og 100%). Du gjør ikke noe som er spesielt eller spesielt imponerende. sorry Takker Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 de aller fleste har på ett tidspunkt jobbet og studert samtidig... dette er ikke noe å lage blogg av. bare på jobben min er det 5 stykk som har gjort akkurat det samme som deg(100% og 100%). Du gjør ikke noe som er spesielt eller spesielt imponerende. sorry Da er det jo ett marked av lesere som har brukt for tips da vet du. Er selv i samme situasjon, altså full jobb og fullt studie. Eller faktisk så er det 66% studie dette semesteret. Men jeg hadde gjerne lest en blogg hvor jeg kan hente tips i en slik hverdag, det krever sitt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå