Tom&Jerry Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Heisann.Tenkte å oppgradere lyden litt i min kjære studentbil. Anlegget som står i nå er en gammel blaupunkt kasettspiller med FM-mottaker og det hele. To 5" høyttalere i dashbordet sørget for at musikken pumpes ut i kupeen. Har ikke spesielt god peiling på bilstereo, men demontert spilleren i dag for å koble til en Kenwood-spiller som hadde AUX-inngang. Her hadde jeg en form for adapter som passet inn på kontaktene fra bilen. Ingenting skjedde - hverken på FM-nett eller via AUX.Uansett har jeg tenkt å oppgradere siden FM-nettet slukkes. Jeg har da sett på en rimelig DAB-spiller fra pioneer https://bilradiospes.no/produkter/mvh-280dab Disse 2 høyttalerene tenker jeg å putte i dashbordet https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/jbl-gt7-4 Spørsmålet er hvilken overgang jeg trenger for å få dette "plug and play"?Legger ved bilde av hvordan kontaktene fra bilen ser ut Der ligger en avlang kontakt bak som ikke ser ut til å være i bruk. Det har tydeligvis vært folk inni her før og klipt og limt litt, så om det bare er å ha en overgang vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Det er standard ISO kontakter. Du trenger ikke overgang hvis du kjøper en Pioneer spiller. Noen biler har endret polaritet på tenning og konstantstrøm. Du kan måtte bytte om den rød og gule ledningen. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Det er standard ISO kontakter. Du trenger ikke overgang hvis du kjøper en Pioneer spiller. Noen biler har endret polaritet på tenning og konstantstrøm. Du kan måtte bytte om den rød og gule ledningen. Takk for svar Da kjøper jeg spilleren og prøver. Hvordan er det med DAB-antenner forresten? Kanskje dumt spørsmål men, må disse trekkes til høyereliggende område for å få nok dekning eller holder det at den bare ligger inni dashbordet? Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Jeg har ikke veldig mye kunnskap om DAB-antenner, men i min bil er antenna klistret i frontvinduet, helt til høyre. Det er en ganske diskré plass og jeg monterte nettopp ny DAB-spiller til min far med samme type antenne. Funker fjell! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Jeg har ikke veldig mye kunnskap om DAB-antenner, men i min bil er antenna klistret i frontvinduet, helt til høyre. Det er en ganske diskré plass og jeg monterte nettopp ny DAB-spiller til min far med samme type antenne. Funker fjell! Har lest meg litt opp på ettermontering av DAB+ i dag og det stemmer at det er ganske vanlig å montere opp en slik antenne som du beskriver, da med jording i A-stolpe Pakken er bestilt! Gleder meg til skikkelig og ikke minst digitalisert lyd. Bort med skurrete FM-sendinger og papplyd Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Jeg har ikke veldig mye kunnskap om DAB-antenner, men i min bil er antenna klistret i frontvinduet, helt til høyre. Det er en ganske diskré plass og jeg monterte nettopp ny DAB-spiller til min far med samme type antenne. Funker fjell! Har lest meg litt opp på ettermontering av DAB+ i dag og det stemmer at det er ganske vanlig å montere opp en slik antenne som du beskriver, da med jording i A-stolpe Pakken er bestilt! Gleder meg til skikkelig og ikke minst digitalisert lyd. Bort med skurrete FM-sendinger og papplyd Da blir du skuffet, for det er IKKE bra lyd på dab-sendingene, er som mp3 128kbps Og fm-nettet slukkes ikke, det er bare de store kanalene som slutter å sende på fm-nettet, mange nærradioer fortsetter på fm-nettet. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg har ikke veldig mye kunnskap om DAB-antenner, men i min bil er antenna klistret i frontvinduet, helt til høyre. Det er en ganske diskré plass og jeg monterte nettopp ny DAB-spiller til min far med samme type antenne. Funker fjell! Har lest meg litt opp på ettermontering av DAB+ i dag og det stemmer at det er ganske vanlig å montere opp en slik antenne som du beskriver, da med jording i A-stolpe Pakken er bestilt! Gleder meg til skikkelig og ikke minst digitalisert lyd. Bort med skurrete FM-sendinger og papplyd Da blir du skuffet, for det er IKKE bra lyd på dab-sendingene, er som mp3 128kbps Og fm-nettet slukkes ikke, det er bare de store kanalene som slutter å sende på fm-nettet, mange nærradioer fortsetter på fm-nettet. Min Pioneer 3800 spiller har helt ok lyd på DAB sendingen.Det er merkbart mindre støy enn på FM. Faktisk er lyden på DAB betydelig bedre enn via Bluetooth overføringer fra telefonen. DAB har fått et dårlig rykte men det kommer stort sett av at folk leser tall om oppløsning og ikke lytter riktig. Mer detaljer i DAB sendingene oppfattes ofte som tynnere og dermed dårligere lyd. CD er i dag regnet som lav oppløst lyd men lyden er stort sett best fra CD med 44.1 khz og 16 bit sampling enn fra diverse filer med høyere tall. I en bil med mye kjørestøy er det direkte latterlig å hevde at man har behov for bedre enn DAB/CD kvalitet. Folk må sluttte å fokusere på regnestykkene bak det som lager musikken og heller lytte til resultatene. Musikk skal høres, ikke kalkuleres. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 Jeg har ikke veldig mye kunnskap om DAB-antenner, men i min bil er antenna klistret i frontvinduet, helt til høyre. Det er en ganske diskré plass og jeg monterte nettopp ny DAB-spiller til min far med samme type antenne. Funker fjell! Har lest meg litt opp på ettermontering av DAB+ i dag og det stemmer at det er ganske vanlig å montere opp en slik antenne som du beskriver, da med jording i A-stolpe Pakken er bestilt! Gleder meg til skikkelig og ikke minst digitalisert lyd. Bort med skurrete FM-sendinger og papplyd Da blir du skuffet, for det er IKKE bra lyd på dab-sendingene, er som mp3 128kbps Og fm-nettet slukkes ikke, det er bare de store kanalene som slutter å sende på fm-nettet, mange nærradioer fortsetter på fm-nettet. Min Pioneer 3800 spiller har helt ok lyd på DAB sendingen.Det er merkbart mindre støy enn på FM. Faktisk er lyden på DAB betydelig bedre enn via Bluetooth overføringer fra telefonen. DAB har fått et dårlig rykte men det kommer stort sett av at folk leser tall om oppløsning og ikke lytter riktig. Mer detaljer i DAB sendingene oppfattes ofte som tynnere og dermed dårligere lyd. CD er i dag regnet som lav oppløst lyd men lyden er stort sett best fra CD med 44.1 khz og 16 bit sampling enn fra diverse filer med høyere tall. I en bil med mye kjørestøy er det direkte latterlig å hevde at man har behov for bedre enn DAB/CD kvalitet. Folk må sluttte å fokusere på regnestykkene bak det som lager musikken og heller lytte til resultatene. Musikk skal høres, ikke kalkuleres. Enig i det du sier der. DAB+ i bilen oppleves som langt klarere og bedre enn sendinger på FM-nettet. Hører mye negativt om DAB, men jeg opplever det kun som positivt. Flere kanaler, programinformasjon i display, langt bedre dekning, bedre lyd ++. Det eneste negative jeg kommer på er at det ikke er bygget fult ut i flere tunneler. Dog slår spilleren automatisk over på FM-nettet når DAB forsvinner, men det gjelder selvsagt kun dersom du lytter på en DAB-kanal som finnes på FM-nettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå