Gå til innhold

Elske USA tråden

Anbefalte innlegg

Ergo et par biler per familie.

Og du kjenner ingen norske familier som har et par biler?

Det er snakk om USA mann, dårlig kollektivt system og lange distanser. Go figure.

Kollektivtrafikk kan aldri bli så fleksibel at den fjerner behovet for en bil. Om du bor i sentrum av en storby og aldri drar noe annet sted, kanskje. Lange avstander har vi i Norge også - riktignok ikke så ekstremt som i USA, men til gjengjeld har vi et håpløst veinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er det strengt tatt nødvendig å slutte nesten hver eneste setning med utropstegn? Har ikke vært i SLC, har vært i California. Faktum er at i USA, spesiellt i de store byene, MÅ man strengt tatt ha bil for å komme seg rundt.

2. Selvfølgelig hadde jeg ikke sagt nei takk til en bil, spesiellt ikke om jeg bodde i et land som USA, der jeg er avhengig av bilen. Problemet er vel nettopp det at man ER for bundet til bilen. Det at biler er billig er ikke bare positivt.

Billig bil -> flere sjåfører -> mer forurensning -> mer selvdestruksjon.. for å sette det litt på spissen. Men dette gjelder jo USA generellt...

EDIT: Joda, jeg kjenner flere, jeg sier ikke at Norge er noe bedre, gjør jeg?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Og de har dødsstraff for de som liker det
Hadde jeg først driti på draget og gjort en straffbar handling og med riktighet blitt dømt til livstid, så ville nok jeg ha valgt dødsstraff, og heller ha sjangsa på at det er noe bedre "on the other side".

Tøff i truta ja.

Får se når du står ovenfor tauet om du sier det samme.

Lenke til kommentar
(btw: MYE Amerikanske biler, de billige, er dårlige biler..)

Er Amerikanske biler dårligere enn andre biler, merkelig det har ikke jeg merket noe til. Har kjørt ca 800 000 kilometer på veier med alt fra Europeiske biler, Japanere til Amerikanere. Alt kommer an på de som kjører bilen samt vedlikeholdet av den.

Jeg regner da selvfølgelig at du har hatt flere typer biler siden du kommer med uttalelsen din??

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Man er bare nødt til å ha bil i USA for alt er så stort...

Det finnes alltid noe slags kollektiv tilbud, men hvis du skal besøke en kompis, er kanskje ikke dette beste alternativ...

Skolen min lå ca. 8km fra hvor jeg bodde. Jeg kunne tatt skolebussen så klart (noe mann ikke finner her i Norge tror jeg...) men... jeg har bil. :thumbup:

Jeg kunna forsåvidt også tatt vanlig buss og...

Det er bare at i USA så er å kjøre kollektiv mye mindre attraktivt siden biler er billige, samt bensinen.

Til og med jeg har en bil i USA. :thumbs:

(btw: MYE Amerikanske biler, de billige, er dårlige biler..)

Ja, og det er de fleste Koreanske biler og. Og noen europeiske merker... osv...

Mao. det har ingen sammeheng hvilket land de kommer fra, har bare med kvaliteten og prisen å gjøre...

Japanske biler derimot er billige og bra kvalitet! Men de nyere amerikanske biler er mye bedre nå, som de må være for å konkurrere med Honda, Acura, Toyota, etc.

Jeg respekterer USA mer fordi det MÅ du ta vare på deg selv. Her kan du bare være lat og gå på sosialen og få penger mens du "søker" etter jobb. Men jeg liker student-tilbudet her borte, siden dette er lagt opp dårlig i USA.

Du kan ikke sulte i USA. Det er nesten umulig. Hvis du klarer å tigge til deg $1, så har du iallfall ett måltid den dagen. 7 kroner altså. Dessuten er det mat-kuponger for de fattige også...

Nei, det forblir en del myter om hvordan USA fungerer, som jeg ser kommer opp igjen her, men det for nå være så. Klarer ikke overtale noen her med sannheten alikevel...

Var da raskt Joachim kom tilbake da... :wow:

Lenke til kommentar

er flink til å kalge muligens jeg! Hvor lenge jeg får bli vet jeg ikke, det er lov å håper?!

Også jeg, som femtenåring, har bil i USA. I vinterferien skal jeg kjøre opp å ta sertifikatet.

Liker du ikke studenttilbudet i USA? Jeg har nå lagt oppt ilbåde high school og university i US jeg da! (beste av alt, STIPEND!!!)

Du finner skolebusser på landsbygden i Norge. Men dette er et mye mer utbredt tilbud i USA.

For 1 dollar, får du f.eks en to burgere. en tigger får sikkert ti dollar timen.

USA har jo også Amtrak da! Jeg tror jeg trekker den så langt at jeg sier at kollektivtilbudet er BEDRE i USA enn i Norge. Generelt sett.

Lenke til kommentar
Og de har dødsstraff for de som liker det
Hadde jeg først driti på draget og gjort en straffbar handling og med riktighet blitt dømt til livstid, så ville nok jeg ha valgt dødsstraff, og heller ha sjangsa på at det er noe bedre "on the other side".

Tøff i truta ja.

Får se når du står ovenfor tauet om du sier det samme.

Her snakker vi valget mellom glattcelle og den endelige frihet. Dessuten finnes det magne human måter å død på. Men jeg tror de færreste ville velge dødsstraff til fordel for et norsk fengsel. For i norsk fengsler kan selv trippeldrapdømte spille inn revy.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Joachim, det er helt klart at du er rik, og dermed trenger ikke du bekymre deg for utdanningstilbudet i USA...

Jeg kunne ha gått på kommune høyskolen til en rimelig penge... men det hadde bare vært bortkastet tid.

Jeg ble akseptert til University of Washington og Washington State University, de eneste to skolene jeg har noensinne søkt på i USA, grunnet jeg kunne umulig tenke meg å gå på universitet utenfor staten min, siden dette hadde enkelt kostet 100.000kr i året, i tillegg til levekostnader...

Jeg gidder rett og slett ikke ta opp gigantiske skolelån i USA... og siden jeg ikke har lyst å laste foreldrene mine med noe heller, reiste jeg mye heller til Norge for utdanning.

HalTan, Joachim er 15 år gammel, og du er... 17? 18?

Vi vet alle sammen at Joachim er litt ung...

Trenger ikke slenge drit.

Lenke til kommentar

Jeg er for dødsstraff, hvis det er noe som er hevet over enhver tvil, som f. eks. de som var kulakker i SSSR...

Og saken er den Joachim, at ikke alle egentlig bør angre på et drap, det kan være mange grunner, og ikke nødvendigvis noe man er skyld i selv...

Synes denne straffen hadde passa for korrupte rikinger jeg, en avveksling mot det vanlige luksuslivet, TOMLENE OPP FOR JOAKIM!

Lenke til kommentar

Forståelig det. Jeg tenkte litt på å gå på Florida International. Å ja, det koster jo.

Men det som er flott, er at jeg fortsatt har norsk statsborgerskap. Hvilket vil si at jeg kan få femti tusen i stipend hvert år! I tillegg til et rentefritt lån. Jeg er klar over at man ikke har samme tilbud i USA. Men jeg kan her leve på femti tusen, mens pappa betaler skolen, i tillegg til å satste penger på aksjer og den slags.

Ja, mulig at man får bedre utdannelse i forhold til kronene, men jeg tror at jeg vil få en bedre uttdannelse i USA.

Lenke til kommentar
EDIT: Joda, jeg kjenner flere, jeg sier ikke at Norge er noe bedre, gjør jeg?

Nei, men du forsvarer de høye norske bilavgiftene. Mitt poeng er at svært mange har behov for bil, og derfor er nødt til å skaffe seg en selv om prisene er høye. Resultatet er at barnefamilier med dårlig råd, som definitivt har behov for en moderne, sikker bil, isteden ender opp med et gammelt vrak. Det høres ikke ut som god politikk for venstresiden, men det blir sånn når man sikter etter høytsvevende mål som å fjerne biltrafikken, og ikke forholder seg til realitetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...