Gå til innhold

Laptop CPU AMD APU A6-9210 vs Intel 4405U - Expert tok mer betalt for A6-9210..?

Anbefalte innlegg

Hei.

Søsteren min var innom Expert i dag for å kjøpe annonsert HP Pavilion 15-AU009NO til kr 3989,-
Hvor SSD og RAM så bra ut for deres behov, men var litt skeptisk til om cpu'n vil bli en plagsom flaskehals.

(https://www.expert.no/data/datamaskiner/barbare-datamaskiner/hp-pavilion-15-au009no-156-laptop/p-384192/?utm_source=DM_2016&utm_medium=DM&utm_campaign=DM_Uke30)

Butikken hadde ikke denne inne, men klarte istedet å få solgt dem HP Pavilion 15-AW020NO for 4900,-

(https://www.expert.no/data/datamaskiner/barbare-datamaskiner/hp-pavilion-15-aw020no-156-laptop/p-384203/?q=15-aw020).

Selgeren sa også at den annonserte laptopen hadde veldig svak cpu (vet ikke hva min søster evt har sagt i forkant..), og insisterte på at denne CPU'n fra AMD var mye bedre. Vanlig pris ligger på 5699,-

Jeg prøvde å søke etter benchmarks for disse CPUene for å sammenligne, men det eneste direkte sammenlignbare jeg fant er tester hos primatelabs på lenovo yoga.
4405U: https://browser.primatelabs.com/geekbench3/7340903

A6-9210: https://browser.primatelabs.com/geekbench3/5877908

Fra dette ser det jo ut som AMD'n er et dårligere valg enn 4405U ..?

Noe jeg misser her?

A6-9210 har gjerne bedre grafikkdel som ikke kommer frem i disse testene?

...men det jeg finner om 7. generasjon APUene til AMD er det A8 som sammenlignes som potensielt bedre enn 4405U.

Noen med peiling som kan si hva som er det bedre valget her?

Er det verdt å betale mer for A6-9210 eller har hun blitt fleeca av en selger som gjerne ikke hadde peil og så seg blind på ghz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.game-debate.com/cpu/index.php?pid=2376&pid2=2148&compare=pentium-dual-core-4405u-2-1ghz-vs-apu-a6-6310-quad-core

Begge er ganske svake,

Pentium Dual Core 4405U 2.1GHz is an ULV Processor based on the 14nm, Skylake MicroArchitecture.

It offers 2 Physical Cores (4 Logical) Clocked at 2.1GHz and 2MB of L3 Cache.
Among its many features, HyperThreading and Virtualization are activated.

The Processor Integrates Decent Graphics called Intel HD Pentium 4405U, with 12 Execution Units, initially clocked at 300MHz and that go up to 950MHz, in Turbo Mode which share the L2 Cache and system RAM with the processor.
Both the processor and integrated graphics have a rated board TDP of 15W.

It offers average performance. This means it will become a bottleneck in some demanding applications.

APU A6-6310 Quad-Core is a middle-class processor based on the 28nm, Beema microarchitecture.
It offers 4 Cores initially clocked at 1.8 GHz that go up to 2.4GHz, in Turbo Mode and has a power consumption of up to 15 Watt.
It also offers weak integrated graphics called Radeon R4 6310 which should only offer modest gaming below 720p.
The APU's performance proves to be very modest thus, the processor should only be paired with up to mainstream Graphics Cards, such as GeForce 830M.

Ville heller vurdert i5 6200U eller bedre i så fall.

Lenke til kommentar

Takk for sammenligningen, men hvordan er A6-6310 ift A6-9210? (Ser 6310 er fra 2014..)

Ja dette blir en famili-PC mest for å samle familiebilder, småklipp film osv. Pittelitt redigering eller klippe samme filmsnutter, og ellers enkel surfing og kontorbruk. De har jobb-pc utenom og den skal ikke brukes til spill - en del år enda til småungene trenger noe utover nettbrettene det går i nå til dags..

Til eget bruk ville jeg nok gått for noe kraftigere ja, hvertfall til en 15.6" 2kg PC..

Men hovedspørsmålet er egentlig om de har betalt mer for noe dårligere/likt

Endret av Argyros
Lenke til kommentar

Selgeren sa også at den annonserte laptopen hadde veldig svak cpu (vet ikke hva min søster evt har sagt i forkant..), og insisterte på at denne CPU'n fra AMD var mye bedre.

Tøv.

Aldri i verden om den hun kjøpte er verdt 1000 kroner mer. R4-grafikken er mye dårligere enn HD 510, som allerede er dårlig. Her har hun blitt lurt.

Edit: den som er annonsert er fortsatt på nettlager. Lever tilbake den første på åpent kjøp og kjøp den annonserte på nettet. Den kan sende til butikken for 0 kroner.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Takk for svarene :)

Vet ikke om hun har pakket ut enda. Var litt lite benchmark å finne på denne nyere og sikkert lite omtalte AMD'n, så tenkte evt å kjøre noe egne benchmarks for å sammenligne med det som finnes på 4405U..

Men om det ikke hersker noen tvil om at den andre ikke bare er like god, men faktisk bedre(?), så er det vel bare å levere tilbake som Emancipate foreslår.

Hvordan vil forøvrig 4405U fungere til typisk kontor, nettleser og veldig simpel bilde 'redigering' og filmklipp-sammenkobling (tipper om det blir gjort i det hele tatt, så er det mest å spleise småklipp e.l.). Jeg foreslo de burde ha minst 8gb ram og SSD disk, men fra denne annonserte så er jeg usikker på cpu'n om den vil bli en plagsom flaskehals også til daglig bruk, eller kun litt treigt når filmer skal rendres ut e.l. Når det kun er snakk om klipp og lim for filmfiler, så er det vel helst etter man er ferdig og filmen skal sluttgjøres at cpu'n blir flaskehals og det tar litt vel lang tid ?

Lenke til kommentar

Ja på første link finnes bare 4405U, men uten noe testresultat der, og på siste link er det bare spesifikasjonene for A6-9210, skjønte ikke helt meninger der..

Viste seg at de ikke hadde rukket å pakke ut enda engang, så da blir det nok som foreslått å bestille den med 4405U og returnere den med A6-9210 som kostet kr 1000,- ekstra.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hmm, på benchmarkene du linket til står det 1.4 ghz på AMD-prosessoren, men på expert står det 2.4 ghz. Kanskje det likevel ikke er det samme?

Uansett, så kommer hun nok til å bli fornøyd med ytelsen på den som er 1000 kroner billigere, så hvorfor betale mer for noe usikkert?

En annen sak er at AMD-prosessoren har hardware-dekoding av nyere videoformater. Dette kan være viktig.

Edit: Intel-prosessoren hadde visst også det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det ble returnert og byttet i det opprinnelige tilbudet. Første kjøpet ble ikke åpnet, så kjørte ingen benchmark e.l. på den. Den nye har jeg ikke fått anledning til å teste nærmere enda, bare hjalp å få den i gang så de kunne starte migreringen fra gammelt utstyr..

Lenke til kommentar

jeg har ikke testet noen av cpuene, men jeg kan si at selgerne pleier å pushe salg på ting som de får mest inntjenings marginalt. maskinen som var på tilbud solgte de sikkert med tap for å tiltrekke kunder slik at de kan pushe på med mer salg når kunden er i butikken dette er fordi jeg ser begge maskinene har gått opp i pris nå. hvis dere ikke tror på meg så neste gang dere ser gode tilbuder på tv, pc, mobiltelefoner osv som er for godt til å være sant så kjøp den med god tilbud, ikke kjøp noe annet og nekte pent å la seg pushe av selgeren så vil dere se selgeren ser ikke fornøyd ut i trynet.

en annen sak spesielt på bærbardatamaskiner så betyr ikke nødvendigvis gode spesifikajsoner på papiret betyr gode ytelser i virkeligheten, her må man vite hva man skal bruke maskinen til, og gjøre god research slik art man finner en maskin som passer behovet

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...