Gå til innhold

Bytte linje/skole på ingeniørfag

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet inn på byggingeniør, og har litt spørsmål rundt det med å bytte mellom linjene osv. Har fått inntrykk av at det første året på mange ingeniørlinjer er ganske likt. Er det slik at det er normalt/mulig å bytte fra bygg til f.eks. maskin, automasjon eller kommunikasjon etter et eller to semester? Er det mye man må ta opp av fag eller er det generelt greit å overføres? Noen som har erfaringer med dette?

Og så lurer jeg på om det går an å bytte skole (enten samme ingeniørlinje, eller en annen gren) etterhvert. Ville vært rart om det ikke er noen skoler som har noenlunde tilsvarende pensum første året.

Skulle vel egentlig spør skolene om dette også, men greit å få høre fra "folk flest" også, om det er mye styr, og erfaringer med å bytte. Det kan vel også være relevant for andre studier også. Vet at sykepleier og lærer har denne muligheten til tider.

Håper noen tar seg bryet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har kommet inn på byggingeniør, og har litt spørsmål rundt det med å bytte mellom linjene osv. Har fått inntrykk av at det første året på mange ingeniørlinjer er ganske likt. Er det slik at det er normalt/mulig å bytte fra bygg til f.eks. maskin, automasjon eller kommunikasjon etter et eller to semester? Er det mye man må ta opp av fag eller er det generelt greit å overføres? Noen som har erfaringer med dette?

Og så lurer jeg på om det går an å bytte skole (enten samme ingeniørlinje, eller en annen gren) etterhvert. Ville vært rart om det ikke er noen skoler som har noenlunde tilsvarende pensum første året.

Skulle vel egentlig spør skolene om dette også, men greit å få høre fra "folk flest" også, om det er mye styr, og erfaringer med å bytte. Det kan vel også være relevant for andre studier også. Vet at sykepleier og lærer har denne muligheten til tider.

Det er ikke noe stress, du søker på nytt også får du godskrevet de fagene som passer. Jeg har nettopp byttet fra en skole til en annen. Tror dog du må vente til neste opptak, altså etter to semester. 

Lenke til kommentar

Hei!

Det er ikke noe stress, du søker på nytt også får du godskrevet de fagene som passer. Jeg har nettopp byttet fra en skole til en annen. Tror dog du må vente til neste opptak, altså etter to semester. 

OK, det jeg håpte. Men ellers har du ikke erfaringer med bytte av ingeniørlinje? Takk for svar.

Lenke til kommentar

Innenfor de enkelte instituttene er det nok null problem. Det hele avhenger av hvor mange av emnene som er forskjellig. Skolen vet selv best hva som går og ikke går, men f.eks å bytte fra bygg til elektro på HiB vil jeg ganske sikker på at du kan glemme. Det grunnleggende tas i løpet av det første året.

Men du har også emner som kan godskrives selv om man ikke har hatt dem før. F.eks grunnleggende elektro er noe man kan komme borti på maskin, og har man da gått elektro før så har jo man allerede gått gjennom det i større detalj. Matten vil også være noe annerledes, men det behøver ikke å bety så mye. En jeg kjenner som gikk data tok elektromatten.

Bytte av skoler går det også, men det kan bli en del mer knot. Jeg vet en her inne som har byttet skole, og kjenner jeg han rett så svarer han sikkert her. :)

Lenke til kommentar

OK, det jeg håpte. Men ellers har du ikke erfaringer med bytte av ingeniørlinje? Takk for svar.

Nei dessverre, men mesteparten av fagene er like og de som er ulike kan du muligens bruke som valgfag. Jeg byttet på en måte når jeg skiftet skole, pga linjene ikke er helt like. Men samme retning. Fikk alt godkjent, ett fag ble brukt som valgfag. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Inntrykket mitt er at det ikke er så enkelt som man skulle tro. Synes å huske jeg undersøkte dette selv. Noen fag går igjen, men det er også mer ulikt enn man skulle tro.

Sannsynligvis må du søke på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Som alltid i slike saker anbefaler jeg deg å høre direkte med skolen. 

Det er vel avhengig av om det er plass på studiet eller ikke. Mange studier har jo venteliste, så tviler på at du bare kan starte på en av de selv om du alt har "en fot innenfor". Men er det et av de mindre populære studiene, så burde det jo ikke være umulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...