Gå til innhold

Hei, skal kjøpe ny hybridsykkel og trenger tips. (Budsjett max 9000)


Anbefalte innlegg

Bruken er stort sett sykling innenfor/rett utenfor ring 3 i Oslo, så stort sett bysykling på fortauer og i gatene. Muligheter for en tur eller 2 på grusveiene i Oslomarka er ikke umulig. Veldig usikker på om jeg trenger dempegaffel, men tror ikke det. Budsjett er MAX 9000, helst lavere åpenbart men om sykkelen virkelig er et godt kjøp kan jeg gå til 9000.

 

 

(Kan nevne at jeg har en pågående forsikringssak, så får 15% rabatt ved kjøp fra Oslo sportslager.)

 

Hard Rocx Cross Machine C4 SL

 

Hard Rocx Cross Machine C3 XT

 

Hvis noen har noen bedre forslag fra Oslo Sportslager sin hybridsykkel avdeling tar jeg forslag med takk.

 

Birk Raceway 2016

 

Denne sykkelen ser meget lekker ut for å være ærlig, og er den jeg har mest lyst på tror jeg. Spesielt på grunn av at den er nærmere en cyclocross en en hybrid.

 

Eventuelt noen som vet om andre potensielt gode kjøp fra andre butikker i Oslo området.

 

Takk :)

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig spørsmål siden det er så utrolig mye å velge mellom i innen denne kategorien.

Hvis du absolutt ikke vil utenom Oslo, så tror jeg at jeg ville valgt Cross Machine C4, siden den gir mer for penga enn Raceway'n. Etter min mening er Birk grisedyre og jeg har aldri kjøpt noen ting derfra, nettopp av den grunn.

Hvis du kan ta en tur sørover utenfor Oslo, til Skoppum (i nærheten av Horten), ville jeg tatt en titt på Gavia Barletta og Milano. Barletta'n ser ut til å gi langt mer sykkel for penga enn det både Birk og Oslo Sportslager kan tilby. Bank I bordet!

 

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/hybridsykkel/gavia/gavia-barletta-ultegra-hybridsykkel-str-l-59-cm-gbm59-p0000084546

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/hybridsykkel/gavia/gavia-milano-herre-hybridsykkel-2016-str-m-52cm-gmi16m-p0000084374

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål siden det er så utrolig mye å velge mellom i innen denne kategorien.

Hvis du absolutt ikke vil utenom Oslo, så tror jeg at jeg ville valgt Cross Machine C4, siden den gir mer for penga enn Raceway'n. Etter min mening er Birk grisedyre og jeg har aldri kjøpt noen ting derfra, nettopp av den grunn.

Hvis du kan ta en tur sørover utenfor Oslo, til Skoppum (i nærheten av Horten), ville jeg tatt en titt på Gavia Barletta og Milano. Barletta'n ser ut til å gi langt mer sykkel for penga enn det både Birk og Oslo Sportslager kan tilby. Bank I bordet!

 

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/hybridsykkel/gavia/gavia-barletta-ultegra-hybridsykkel-str-l-59-cm-gbm59-p0000084546

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/hybridsykkel/gavia/gavia-milano-herre-hybridsykkel-2016-str-m-52cm-gmi16m-p0000084374

 

Har stor nok bil til å frakte en sykkel bak, så ikke noe problem å dra dit. Problemet mitt er at jeg kan så lite om sykkel, at alle deler osv. er bare "gresk" for meg. Jeg har ikke filla peiling på om noe er bra eller dårlig. Har bare forstått at man bør se etter sykler med "XT" gir.

 

Men må si den Barletta sykkelen ser helt utmerket ut. Hva er egentlig forskjellen på Shimano Alivo og Shimano 105.

 

Jeg jobber med IT og forholder meg daglig til masse faguttrykk. Når jeg prøver å lese om sykler forstår jeg hvordan folk som ikke kan noe om IT føler seg når de prøver å finne ut av ting.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Selv om Ultegra typiskt hører til i landeveisverdenen så kan man vel si at Deore XT ligger i samme klassen, bare at det er MTB. Over der igjen ligger Dura Ace og XTR respektive. Nå er det ikke kun bakskifteren man bør se på, siden de fleste er gode uavhengig av hvilken klasse de ligger i, men hva man får når det gjelder resten av drivverket. På Barletta'n er det mye Shimano 105 deler, hvilket jeg vil anta tilsvarer ren Deore (ikke noe XT eller lignende) og et Selle Royal sete. Ser du nærmere på hva større sykkelprodusenter gjør, så finner man fort ut at de setter på en sneisent bakgir og nærmest "jukser" med kvaliteten på resten. De lever altså mer på merkenavnet sitt enn det å virkelig levere et produkt som står kvalitetsmessig til prisen. Noe av det samme gjør også mange norske sykkelbutikker når de hauser opp en sykkel av lav kvalitet med TX 31 bakgir, og andre lavkvalitets komponenter, ved å prissette den langt over normalen. Finnes desverre mye av dette i Norge. Ingen butikker/kjeder nevnt - ingen glemt. Mye snusk her.

Lenke til kommentar

I sykkelverdenen er det som i IT-verdenen, ramme/gaffel og hjul er like vanskelig for en amatør å vurdere ut fra spesifikasjoner som tastatur, mus og skjerm. I mange tilfeller kan dette ha minst like mye å si på brukeropplevelsen som CPU og GPU.

 

Det hjelper ikke å ha en sykkel med best mulig utstyr hvis den ikke passer deg og din sykkelmåte. Noen sykler er laget for å sykles aggressivt, andre for komfort.

Jeg bygde nettopp opp en kjekk karbonsykkel med komplett XT, bare for å oppleve at den kjennes mye mindre responsiv enn min gamle 2001-modell med felgbremser. Den gamle sykkelen er fortsatt favoritten min som grusracer, så lenge det ikke er vått.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg har stort sett bestemt meg nå for enten:

 

Gavia Randonneur Cyclocross 2016 (7499 kr)

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/cyclocross/gavia/gavia-randonneur-cyclocross-2016-str-l-57-cm-grducs57-p0000084335

 

Gavia Barletta Ultegra Hybridsykkel (6999 kr)

https://bikeshop.no/sykkel/komplette-sykler/hybridsykkel/gavia/gavia-barletta-ultegra-hybridsykkel-str-l-59-cm-gbm59-p0000084546

 

 

Det er tvilsomt jeg kommer til å dra på langtur, så ser ikke helt poenget med bukkehornstyre. Bruker sykkelen mest som transportmiddel fra A til B og sjelden lengre en 30-60 minutter tur i Oslo og omegn. (Og ender jeg faktisk opp med en langtur (10-15 mil) eller to i løpet av året, burde hybriden fungere helt utmerket, om ikke optimalt, til det.

 

  • Virker som det er litt dårligere girsystem og slikt på cyclocrossen, men dyrere komponenter muligens (Aerlite stuff) dette er korrekt?
  • Hvorfor mekaniske skivebremser istedenfor hydrauliske på cyclocross. Mener jeg leste at hydrauliske er bedre?
Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Tidligere har det ikke vært lovlig med skivebrems i cyclocross/racer-konkurranser, derfor er det først nå det dukker opp hydrauliske bremsehendler for bukkestyre.

For flate styrer bruker man terrengsykkel-utstyr, der har hydrauliske skivebrems vært standardvare i mange år.

 

Den viktigste grunnen til at bukkehornstyre brukes på racer og CX er at dette er det eneste som er lovlig i konkurransesammenheng.

Det finnes andre alternative styrer, men disse er kun lovlige i tempo eller triatlon-konkurranser.

Flatt styre kan gi ensformig sittestilling og vondt i hendene etter lengre turer, men du kan montere på barends eller tempobøyle etter eget ønske.

 

Har du noengang lurt på hvorfor racersyklene ser nesten likedan ut i dag som de gjorde for 100 år siden så finner du svaret her: 

http://www.sykling.no/sites/default/files/media/Dokumenter/Lover%20og%20regler/08%20-%20UR%20(Utstyrsreglement)%202016%20ill.pdf

Bortsett fra utstyret og byggematerialene så skjer det lite på sykkelfronten. Norge beskyldes for å være konservativ når det gjelder endringer i vinteridrett, men sykkel er mye mer konservativt.

Heldigvis kom terrengsykkelen, og dette har ført til at det har skjedd litt utvikling på sykkelfronten de siste 25 årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tidligere har det ikke vært lovlig med skivebrems i cyclocross/racer-konkurranser, derfor er det først nå det dukker opp hydrauliske bremsehendler for bukkestyre.

For flate styrer bruker man terrengsykkel-utstyr, der har hydrauliske skivebrems vært standardvare i mange år.

 

Den viktigste grunnen til at bukkehornstyre brukes på racer og CX er at dette er det eneste som er lovlig i konkurransesammenheng.

Det finnes andre alternative styrer, men disse er kun lovlige i tempo eller triatlon-konkurranser.

Flatt styre kan gi ensformig sittestilling og vondt i hendene etter lengre turer, men du kan montere på barends eller tempobøyle etter eget ønske.

 

Har du noengang lurt på hvorfor racersyklene ser nesten likedan ut i dag som de gjorde for 100 år siden så finner du svaret her: 

http://www.sykling.no/sites/default/files/media/Dokumenter/Lover%20og%20regler/08%20-%20UR%20(Utstyrsreglement)%202016%20ill.pdf

Bortsett fra utstyret og byggematerialene så skjer det lite på sykkelfronten. Norge beskyldes for å være konservativ når det gjelder endringer i vinteridrett, men sykkel er mye mer konservativt.

Heldigvis kom terrengsykkelen, og dette har ført til at det har skjedd litt utvikling på sykkelfronten de siste 25 årene.

Diskbremse ble tillat i cyclocross for over 6 år siden...

http://www.bikeradar.com/news/article/uci-allows-disc-brakes-for-cyclo-cross-26660/

Lenke til kommentar

 

 

 

  • Virker som det er litt dårligere girsystem og slikt på cyclocrossen, men dyrere komponenter muligens (Aerlite stuff) dette er korrekt?

 

 

 

Vel, om det er 'dårligere' kan diskuteres opp i mente. Man får det man betaler for. Tiagra ligger under 105 igjen og det påstås at giringen er NESTEN like kjapt som 105, men slitestyrken på deler/komponenter i denne gruppen er nok ikke helt den samme som hos 105. Har hørt noen klager over hendlene også, hvis jeg ikke husker helt feil.

Når det kommer til Aerlite så er dette et husmerke på komponenter for bikeshop spesifikt. Kjøpte en Aerlite hybridgaffel tidligere i vår og den så ut til å være bra laget. Kunne ikke finne noe å sette fingeren på. Selvsagt prisavhengig her også.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe en cyclocross? Den har alle fordeler til en hybrid, bare at den også har en del av det som er bra med racere. Rett og slett en overlegen type sykkel ift. hybrid. Kjører selv CX som pendler/transport-sykkel, og med den parkerer jeg det meste, utenom racere. Dessuten kommer jeg frem nesten over alt i trafikken.

 

Hydrauliske skivebremser for cyclocross/landevei er foreløpig svinedyrt, og du finner dem gjerne på sykler over 11k.

For en pendlersykkel som går hver dag ville jeg nok minst lagt meg på nevnte prisleie. Har selv hydrauliske skivebremser på raceren min, og jeg liker det veldig godt.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe en cyclocross? Den har alle fordeler til en hybrid, bare at den også har en del av det som er bra med racere. Rett og slett en overlegen type sykkel ift. hybrid. Kjører selv CX som pendler/transport-sykkel, og med den parkerer jeg det meste, utenom racere. Dessuten kommer jeg frem nesten over alt i trafikken.

 

 

Enig med stigfjel her. Fartet rundt på en hybrid i nærmere fire år, knall sykkel forsåvidt, men må si at jeg alt i alt trives veldig mye bedre med CX. Mye mere variasjon tilgjengelig mht. posisjonering av hender, for ikke å glemme at man kan sykle MYE fortere når man legger seg nede i "bukken".

 

Gavia Randonneur er i så henseende et meget bra valg (kassett bak kunne skiftes til 11-32 om man vil ha tilgang på litt lettere gir).

 

Gavia CX Comp har adskillig råere komponenter, men den ligger godt over angitt øvre prisgrense; 10999,- (ville og skiftet kranksett evt. krankdrev på denne, da den har trill råtne 46-36 istedet for 50-34).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...