Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm ingen bass og lavere volum på høyre side

Anbefalte innlegg

Hei, har et par Beyerdynamic DT 770 som fikk lavere volum og ingen bass på høyre side for en uke siden, jeg kan ikke huske at jeg gjorde noe som skulle kunne ødelegge dem. I følge evenstad musikk er det fordi jeg ikke bruker et lydkort eller en amp og dac, og at det ikke dekkes av garantien, men alle jeg hørte med før jeg kjøpte dem sa at de funker fint uten noen av dem, bare at lyden ikke er optimal. Er det noe jeg kan fikse, eller må jeg bare la dem ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig litt dårlig kontakt et sted, ja. Brudd i ledning eller dårlig lodding enten ved pluggen eller i hodetelefonene er jo ikke et ukjent fenomen.
Bare tullprat fra Evenstad Musikk ihvertfall, de skal da ikke bli dårligere på ene siden uten amp. Og hva har DAC med problemet å gjøre??

Jeg går ut ifra at du har testet på en annen enhet/spiller enn den du brukte da feilen oppstod?

Lenke til kommentar

Antagelig litt dårlig kontakt et sted, ja. Brudd i ledning eller dårlig lodding enten ved pluggen eller i hodetelefonene er jo ikke et ukjent fenomen.

Bare tullprat fra Evenstad Musikk ihvertfall, de skal da ikke bli dårligere på ene siden uten amp. Og hva har DAC med problemet å gjøre??

Jeg går ut ifra at du har testet på en annen enhet/spiller enn den du brukte da feilen oppstod?

Har testet det på flere eneheter og får samme problemet.

Lenke til kommentar

Den er grei. Teoretisk vil det vel kanskje være mulig å ødelegge et høyttalerelement også i en hodetelefon med for høyt volum på en for svak forsterker - godt kjent problem fra dårlige stueanlegg. Men for å få til det i hodetelefoner må du ha hatt det inn i helvete ubehagelig først, og symptomene etterpå ville vært anderledes enn hva du beskriver.

Btw: står det noe i bruksanvisningen at de ikke kan brukes uten amp? I guess not...

Jeg ville definitivt bedt de bevise sin teori, men veddet ganske mye penger på at det er kabelbrudd et sted. Om du får det på garantien kommer vel an på hvor kabelbruddet er - hvis det er i ledningen kan de vel påstå feil bruk...

Lenke til kommentar

Sidenote:

Googlet littegrann for å se om dårlig kobling var en kjent svakhet med disse. Fant ikke noe om det, men ser at mange har fått problemer med hår som blir sittende fast ved høyttalerelementet og lager skurrelyder. Ser ut til å være et konstruksjonproblem. Går an å fikse ved å demontere høyttaleren og fjerne håret/hårene. Google 'DT770 problem' så finner du raskt bruksanvisninger og video for hvordan det fikses.

Lenke til kommentar

Vanligste er på loddepunktene eller i selve kontakten. Jeg måtte lodde på nytt i mine DT770M, men det var etter flere års hardt (mis)bruk.

Du må riste og dunke i høretelefonene og kabelen mens du hører på de. Er det dårlig kontakt vil det nesten garantert skurre. Hvis det ikke er noen skurring er det mer sansynlig at det er elementet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vanligste er på loddepunktene eller i selve kontakten. Jeg måtte lodde på nytt i mine DT770M, men det var etter flere års hardt (mis)bruk.

Du må riste og dunke i høretelefonene og kabelen mens du hører på de. Er det dårlig kontakt vil det nesten garantert skurre. Hvis det ikke er noen skurring er det mer sansynlig at det er elementet.

Det er en liten skurring på høyre siden når jeg spiller av noe med bass.

Lenke til kommentar

Du setter meteret på ohm (motstand, omega-tegn) og setter sort probe på jord (innerst på pluggen) og rød probe på tuppen. Les av tallet og flytt den røde til midterste punktet på pluggen. Les av tallet og sammenlign.

Ytterste punktet er venstre og det midterste er høyre. Det innerste er jord (felles).

post-18544-0-34071300-1469555765.gif

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du setter meteret på ohm (motstand, omega-tegn) og setter sort probe på jord (innerst på pluggen) og rød probe på tuppen. Les av tallet og flytt den røde til midterste punktet på pluggen. Les av tallet og sammenlign.

Ytterste punktet er venstre og det midterste er høyre. Det innerste er jord (felles).

attachicon.gifteleph35sm.gif

Over Ohm tegnet på multimeteret er det flere tall, alt fra 2000k til 200, har det noe å si hvilken jeg bruker?

Lenke til kommentar

Med mindre du har et internt lydkort som kan levere 80 Ohm så stemmer det Evenstad musikk sier.

Data og telefoner bruker 32 Ohm. Hvis du bruker 80 Ohm, så går de i stykker over tid.

Har hatt flere 770ier selv. Startet med 80 Ohm som jeg kjøpte hos prolyd. Gjikk i stykker etter 4 månder pga jeg kjørte de direkte i dataen min.

Kjøpte så 32 Ohm. Men disse gjikk i stykker pga jeg var lite aktiv på å rengjøre dem( hår hadde gått igjen om elementet) så måtte bytte begge elementene. ( hørte ut som de var sprengt) idiotisk patent på 770 mener jeg. Aldri hatt problem med slikt på andre headsett jeg har hatt.

Byttet etter hvert ut 770 til audio technica m40.

Disse er fortsatt gode! Mye merefornøyd med disse. Da jeg ikke trenger å rengjøre disse så ofte. Og syns det er bedre lyd i disse. Samt mere komfortable.

Lenke til kommentar

Med mindre du har et internt lydkort som kan levere 80 Ohm så stemmer det Evenstad musikk sier.

Data og telefoner bruker 32 Ohm. Hvis du bruker 80 Ohm, så går de i stykker over tid.

Har hatt flere 770ier selv. Startet med 80 Ohm som jeg kjøpte hos prolyd. Gjikk i stykker etter 4 månder pga jeg kjørte de direkte i dataen min.

Kjøpte så 32 Ohm. Men disse gjikk i stykker pga jeg var lite aktiv på å rengjøre dem( hår hadde gått igjen om elementet) så måtte bytte begge elementene. ( hørte ut som de var sprengt) idiotisk patent på 770 mener jeg. Aldri hatt problem med slikt på andre headsett jeg har hatt.

Byttet etter hvert ut 770 til audio technica m40.

Disse er fortsatt gode! Mye merefornøyd med disse. Da jeg ikke trenger å rengjøre disse så ofte. Og syns det er bedre lyd i disse. Samt mere komfortable.

Du er helt på jordet med denne uttalelsen din.

Det er ikke sånn det fungerer i det hele tatt.

Aldri hørt makan til tøvprat.

Ohm kan ses på som en indikator på hvor tunge hodetelefonene er å drive.

Lavere ohm betyr som regel at hodetelefonen er enklere å drive fra en telefon eller internt lydkort.

Dette er ikke bestanding sant. Pga andre faktorer.

Men i dette tilfellet så har det ingenting å si.

DT770 80ohm vil/skal/burde fungere helt fint fra hvilken som helst enhet.

Det har eg selv testet for et X antall år siden.

Endret av Netrum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ohm er ikke noe som blir levert. Det er impedansen i spolene i elementene. Det som blir levert er spenning fra lydkilden. Impedansen bestemmer da effekten.

Jo høyere impedansen er jo mindre belastning (mindre effekt) blir det på lydkort/forsterker/DAC og jo lavere lyd (mindre effekt i elementene) blir det. Derfor anbefales lav impedans til svake enheter som telefoner, lydkort og MP3-spillere. På skikkelige hodetelefonforsterkere bruker man hodetelefoner helt opp i 600 ohm. Har selv et par på 600 ohm som jeg med hell har brukt på telefoner og små mp3-spillere og som jeg bruker fast rett i et lydkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...