OddZen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei. Har nettopp kjøpt hus i nord-norge på 144 kvm P-rom over 2 etasjer. Huset ligger et par hundre meter fra sjøen og temperaturen på vinteren ligger på det laveste rundt minus 15 grader. Huset er dyrt å varme opp slik som det er nå 32 000 kw i snitt, så tenker at varmepumpener tingen. Luft til luft er det aktuelle. Jeg ser det er en hel haug med pumper der ute på markedet og har lest endel tester men er usikker hvordan pumpene er i bruk kontra det som står oppført at de skal levere i følge testene, i testene virker det ikke som om de har testet dem i praksis. Jeg lurer for det første på hva som er billigste og beste måten å få tak i varmepumpe og få den montert? Er det beste å kontakte en lokal montør å få pakkepris eller bør jeg finne tilbud på pumper på nett, bestille og leie inn noen lokale montører til å montere for meg? Så hadde det vært flott med tips til kjøp av varmepumpe og ting man bør tenke på. Ønsker også tips til gode pumper som ikke koster skjorta og som leverer et godt resultat uten å bråke alt for mye. Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Forbrukerrådet har en del godt lesestoff om varmepumper du kan sjekke ut. Jeg stusser på 32 000kWh i oppvarmingsbehov på 70-80kvm grunnflate, dette er ekstremt høyt. Har du ikke isolasjon i veggene? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 luft-luft er ugunstig og dårlig ytelse om vinteren, med mindre teknologien har utviklet seg enormt de siste 10 åra Uansett så er det bedre med jordvarme, noe en kan få støtte fra Enova for Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Jordvarme er bedre, men koster for 10 x av en luft/luft. Med -15 som kaldeste temp er fortsatt effekten av luft/luft grei. Jeg varmer hele huset (ca 200 kvm) med en 6,2 kW Toshiba ned til sånn ca -10 (avhengig av luftfuktighet ute, dvs hvor ofte den må kjøre avriming), og trenger ikke å slå på ovner inne før det er kaldere enn -15. Strømforbruk gikk ned fra ca 32 kkWh til ca 21 kkWh pr år. Min er vel 10-12 år gammel nå, så nyere modeller fra kvalitetsprodusenter er sikkert bedre. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Er det bare jeg som har 146000 kwt i året? Siden AC-gjengen henger her, hva vil skje om jeg kjøper en egnet til kald luft, la oss si ned til 15-17c i et rom som er 36c 24/7 Vil den levere denne kulden eller skje noe rart? Endret 26. juli 2016 av War Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Har nettopp kjøpt hus i nord-norge på 144 kvm P-rom over 2 etasjer. Huset ligger et par hundre meter fra sjøen og temperaturen på vinteren ligger på det Laveste rundt minus 15 grader. Huset er dyrt å varme opp slik som det er nå 32 000 kw i snitt, så tenker at varmepumpener tingen. Luft til luft er det aktuelle. Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden og kjøpte en luft/luft varmepumpe som jeg er veldig fornøyd med. Ikke på grunn av merke og modell, men på grunn av at den teknologien er glimrende for et energikrevende hus i Tromsø. Nå har jeg riktignok en del større areal (ca 280) og hadde litt høyere energibruk enn deg før varmepumpa, men jeg var knallfornøyd med at varmepumpa reduserte energibruken fra ca 37 til 27 MWh/år. Mine erfaringer etter 6 år er at utedelen er tilnærmet vedlikeholdsfri. Ingen løv setter seg fast og det bare virker. Innedelen derimot samler en del støv så grovfilteret bør skylles i hvert fall en gang i måneden. Rillene bør blåses rene og sprayes med et slags vaskemiddel som løser støv, ca en gang i året. Pumpa er ikke lydløs, men så lenge den ikke er nært soverom eller der du vanligvis sitter så er det ikke noe nevneverdig støyproblem. Nå vet jeg ikke hvordan ditt hus er delt inn i "luftsoner", men jeg har en ganske åpen løsning som gir god blanding av lufta i de to øverste etasjene, men ikke i kjelleretasjen. Jeg går med tanker om å kjøpe meg en varmepumpe der også. Det vil erstatte mye av varmen som nå kommer fra varmekabler (COP=1) og dermed redusere strømregninga ytterligere. Angående merke og modell så tror jeg de er likere enn det prisforskjellene skulle tilsi. Ser du på en 5 kW til 15 000 og en 7 kW til 30 000 så er ofte virkningsgraden på den største litt dårligere enn på den minste. Det kan altså lønne seg å gå for den minste, eventuelt supplere med en til, (sånn jeg vurderer å gjøre i kjelleretasjen). Da får du 10 kW til sammen og mye bedre varmefordeling enn å ha én stk 10 kW pumpe på ett sted. "Overdimensjonering" gir økt virkningsgrad og lavere støy fordi vifta på innedelen slipper å jobbe på på full styrke. Sjekk filterløsningene. De billigste modellene har et veldig enkelt filter som ikke gir spesielt bra inneluft. Det kan være verdt å investere litt ekstra i en modell med godt filter. Spesielt om du har astmatikere eller barn i huset. Ring lokale montører og hør hva de tar for montering og om det er noe ekstra "gebyr" for å montere en pumpe som ikke er kjøpt gjennom dem. Selv kjøpte jeg en ganske enkel pumpe jeg fant i en Coop bygg-kampanje til 15 000 inkludert montering fra et firma de hadde avtale med. Pass på at du bruker en montør med god erfaring på varmepumper og som har godkjenninger i orden. Edit: Styr unna billigmodeller uten inverter. De er langt mindre effektive i praksis, støyer mer og ryker fortere grunnet mer slitasje. luft-luft er ugunstig og dårlig ytelse om vinteren, med mindre teknologien har utviklet seg enormt de siste 10 åra Uansett så er det bedre med jordvarme, noe en kan få støtte fra Enova for I -40 grader på Røros, ja, men det er ikke der TS har kjøpt hus. Når kaldeste temperatur er -15 så er luft/luft glimrende. Særlig i en landsdel som ikke plages av sommerhete så alt for ofte. Jordvarme er bortkastede penger i dette tilfellet. Det fungerer sikkert glimrende på Røros. Endret 26. juli 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Takk for gode tips folkens! Jeg har sendt mail til endel av de som leverer og monterer i området men har ikke fått svar enda. Sikkert ferieavvikling. Kan man legge utedelen langt unna innedelen? Tenker på at hvis innedelen står i etasjeskillet vil utedelen kunne forstyrre et soverom hvis utedelen står rett utenfor innerdelen. Noen som har erfaring med plasser på nett hvor det er bra pumper til god pris? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Vanligvis følger det med 4 meter kabler mellom inne og utedel, men det kan forlenges mot et tillegg i prisen. Det gir også litt lavere virkningsgrad på pumpa. Øvre begrensning tror jeg var 10 meter på min pumpe. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Vanligvis følger det med 4 meter kabler mellom inne og utedel, men det kan forlenges mot et tillegg i prisen. Det gir også litt lavere virkningsgrad på pumpa. Øvre begrensning tror jeg var 10 meter på min pumpe. Ok, tusen takk! Får høre med dem når de kommer på befaring. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 Har lest mye om Mitsubishi FH35, Kirgamine hera 6,6. Den har visst vunnet endel tester selv om det ikke er i år men den holder seg visst godt i matkedet fortsatt og de fleste forhandler den fortsatt. Ikke ille pris. Noen som har erfaring med den? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Jeg har en slik i leiligheten min, må si meg veldig fornøyd med både støy og varme. Dette er så vidt jeg vet til stadig testvinneren i tester og yter godt selv om det er kaldt, selv om så klart effekten blir dårligere jo kaldere det er. Setter du den på maks vil den bråke litt, men jeg har den stort sett kun på minste effekt noe som holder for min del. Skyller filtret en gang i blandt bare, det holder seg overaskende rent. Jeg har tenkt til å ha en slik når jeg flytter til huset jeg har kjøpt også, om det ikke kommer noe mer fornuftig ut av tråden her Når det er sagt, så er vet jeg ikke hvordan den fungerer sammenlignet med andre eller om den er det beste vanlige alternativet Endret 27. juli 2016 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå