Assassin1 Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei. Leiligheten jeg nå flytter ut fra har fått heksesot på veggene. Det er hvite betong vegger så man ser godt at det er sot. Jeg har prøvd å åpne vinduer da jeg bodde der for at det skal bli god ventilasjon, men det hjalp ikke. Spørsmålet mitt er da, er dette min feil? Eier sier at han skal trekke dette fra depositum og at det blir rundt 8000 kr for å male 3 rom. Er det min feil at det er dårlig ventilasjon? Takker for svar. Lenke til kommentar
Assassin1 Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Ringte advokat idag og fikk ordnet det. Så nå slipper jeg å betale 8000 for noe som ikke var min feil. Da vet dere det hvis noen opplever samme greier Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Heksesot kan du jo ikke lastes for siden ingen vet eksakt hvorfor det oppstår. Trolig er det kombinasjon av stoffer i lufta som reagerer med tilsetningsstoffer i malingen. Nå om dagen virker det som om problemet nesten er helt borte - så litt rart du er rammet om malingen som er brukt er forholdsvis ny. Lenke til kommentar
Assassin1 Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 Leiligheten jeg leide var nyoppusset. Bodde der bare ett år. Huseieren sa at det var litauere som hadde pussa den opp, så hva slags maling de brukte vet jeg ikke. Er bare glad jeg ikke fikk trekk i depositumet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Heksesot kan du jo ikke lastes for siden ingen vet eksakt hvorfor det oppstår. Trolig er det kombinasjon av stoffer i lufta som reagerer med tilsetningsstoffer i malingen. Nå om dagen virker det som om problemet nesten er helt borte - så litt rart du er rammet om malingen som er brukt er forholdsvis ny. Delvis korrekt. Det er sot i lufta (altså små støv eller sotpartikler) som fester seg på malingen. De fester seg på malingen pga at tilsetningstoffet TMPD-MIB (som gjør overflaten glatt) fordamper svært sakte og danner en klebrig overflate som sotet fester seg. Problemet er ikke borte, det er faktisk bare nyere miljømalinger som har problemet, dvs malinger uten løsemiddel (vanntynnbare). Det er også et vinterproblem, og skjer særlig på dårlig isolerte vegger og der det er kuldebroer. Og man har funnet forklaringen (i alle fall en svært viktig forklaring), Mycoteam og NILO har gjort et stort arbeid og forskningsresultatene ble publisert for noe over et år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå