Hayabuuza Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei! Undersøker pcer for kjæresten min siden hun trenger en ny pcen til skolebruk. Hun vil bruke rundt 5000,- men kan strekke seg til 6000,-. Noen som har noen anbefalinger? SSD er et must, gjerne med litt kapasitet. Max 13". Andre krav er lett vekt, HDMI og bra batteritid. Lenke til kommentar
Soldox_ Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Typisk at man får anbefalt en PC som er litt i overkant av hva man tenker seg mtp pris, men ta en titt på denne. Er hun student, er det mulig hun får w10 gratis gjennom skolen. w10 må altså kjøpes i tillegg. 2 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Typisk at man får anbefalt en PC som er litt i overkant av hva man tenker seg mtp pris, men ta en titt på denne. Er hun student, er det mulig hun får w10 gratis gjennom skolen. w10 må altså kjøpes i tillegg. Kan strekke seg til 6000,- og du anbefaler en til 6800,- pluss den kommer uten os da havner den på 7800,- da blir i grunn tipset bare tullete... 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Typisk at man får anbefalt en PC som er litt i overkant av hva man tenker seg mtp pris, men ta en titt på denne. Er hun student, er det mulig hun får w10 gratis gjennom skolen. w10 må altså kjøpes i tillegg. Kan strekke seg til 6000,- og du anbefaler en til 6800,- pluss den kommer uten os da havner den på 7800,- da blir i grunn tipset bare tullete... Utgangpunktet her var veldig bra, hadde foreslått tilsvarende oppsett. Blir det for dyrt sjekk bruktmarkedet eller vent på et salg f.eks på komplett\elkjøp med tilsvarende lenovo maskin. Linux er vel alternantiv for skole? Greit om pcen har enten m.2 Sata\PCI-E selv om det er vanskelig å finne da det ofte ikke er opplyst. Mac Air regner jeg med er uaktuelt her selv om man kan sjekke etter bvare produkter. Endret 26. juli 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Typisk at man får anbefalt en PC som er litt i overkant av hva man tenker seg mtp pris, men ta en titt på denne. Er hun student, er det mulig hun får w10 gratis gjennom skolen. w10 må altså kjøpes i tillegg. Kan strekke seg til 6000,- og du anbefaler en til 6800,- pluss den kommer uten os da havner den på 7800,- da blir i grunn tipset bare tullete... Jeg synes ikke tipset er tullete. Trådstarter har konkrete krav som skal oppfylles, og da anerkjenner Soldox at den maksimale summen som er oppgitt, er i minste laget om en skal ha en maskin som ikke inngår for vasse kompromisser fra andre vinkler. Jeg kan konkret liste opp alternativene: Acer Aspire V3-372 (5100 kr) - Har kun 128GB SSD, har dårlig vedlikeholdsmuligheter, og ikke verdens beste byggekvalitet. Varer sannsynligvis ikke ut studietiden. Lenovo Yoga 3 14 (6100 kr) - God laptop, men har ganske lav lysstyrke på skjermen. Har ikke vanlig HDMI, men mikro-HDMI. Uansett beste i budsjettklassen. Multicom Tulisa 13 (6790 kr + operativsystem) - Veldig solid laptop som sprenger budsjettet, men som vil vare lengst også, og gi minst irritasjon. Hadde det ikke vært for kravet om HDMI, ville jeg personlig uten tvil gått for MacBook Air 13 da jeg mener det er den perfekte studie-PC. Overlegen batteritid som gjør at du i det hele tatt slipper å ta med laderen. Ekstremt rask og responsiv til hverdagsoppgaver grunnet PCIe-basert SSD. Lett og anvendelig, med svært svært solid byggekvalitet. Prispunktet er godt over budsjett, men mens de tre andre kandidatene må skrapes etter at de ikke ønskes lenger om ca. 3 år, eksisterer det et friskt bruktmarked for MacBooks, der en kan få tilbake minst halvparten av summen om ikke mer - og da blir faktisk MacBook Air billigst av samtlige. Lenke til kommentar
Soldox_ Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Typisk at man får anbefalt en PC som er litt i overkant av hva man tenker seg mtp pris, men ta en titt på denne. Er hun student, er det mulig hun får w10 gratis gjennom skolen. w10 må altså kjøpes i tillegg. Kan strekke seg til 6000,- og du anbefaler en til 6800,- pluss den kommer uten os da havner den på 7800,- da blir i grunn tipset bare tullete... Det er jo ikke opp til deg å vurdere om dette er akseptabelt eller ikke. Som flere har nevnt er dette et godt kjøp, og jeg har den selv som studie-PC. W10 kan man ofte få gratis som student, eller billig andre steder. Målet for trådstarter er nok å flest mulig alternativer, og din kommentar bidrar ikke konstruktivt. Hvis målet for trådstarter er å få en billigst mulig PC kan også denne vurderes. Legg merke til at skjermoppløsningen ikke er spesielt bra. Med samme CPU kan Acer'en som agentspoon har anbefalt vurderes. Denne har bedre CPU. Personlig har jeg erfaring med god support fra Lenovo. Jeg anbefaler for øvrig å investere litt i skole-PC. Man bruker mye tid foran skjermen, og PC'en skal fungere som et verktøy, ikke som en hindring. Endret 27. juli 2016 av Soldox_ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Jeg tror kravene må senkes eller budsjettet økes. SSD som har litt mer enn litt plass koster en del, god oppløsning på skjermen er lurt, batteritid koster + at den antagelig bør være relativt rask. En SSD er mindre viktig enn en god CPU da kontorprogrammer bruker CPU mest, men igjen så koster det litt å få en bra CPU, spesiellt hvis man tar med de andre kravene. Jeg regner med at dette studiet kommer til å vare såppas lenge at en laptop vil være et stort irritasjonsmoment hvis den ikke er bra nok. Er det et halvår så kan man fint kjøpe noe litt treigt, men er det snakk om et par tre år så vil det bare være tortur. Jeg hadde heller kjøpt på avbetaling enn å kjøpe noe billig som muligens ikke er bra nok. Det er en her inne som liker å skrive "buy cheap buy twice" og det stemmer nok bedre her enn i mange andre sammenhenger. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Forslag: http://cdon.no/elektronikk/acer-v3-372-5414-13-3-baerbar-pc-hvit-p35208165?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=(99)+13inch+Acer+V3-372-5414+13.3%22+i5-6200U/8GB/128GB+SSD/UMA/W10+White&utm_content=35208165&utm_campaign=prisjakt_no_PC+-+Laptop+13-14 SSD på 128 GB. Nok? Kommer an på behovet..? Det hadde vært nok for meg. Test (litt annen konfigurasjon): http://m.dinside.no/935937/acer-aspire-v3-372 Den er hvit, da. Pluss for damene? ? Endret 28. juli 2016 av :utakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå