Gå til innhold

Noen som har trekt visdomstann her?

grynet

Anbefalte innlegg

Skal trekke oppe i morgen. Tannen er knekt fra før og roten er bøyd (kjempefint!)

Har noen spørsmål jeg håper dere har svar på :)

1. Sist jeg var hos tannlegen og rotfylte fungerte ikke lokalbedøvelsen. (Fikk masse bedøvelse)! Så jeg er LIVREDD for at det samme skal skje nå. (De tilbyr BARE lokalbedøvelse dit jeg skal).

Hva kan være årsaken til smerte selv ved bedøvelse?

2.Styrer tannlegen mye med nervene under trekking - eller drar de den bare ut? (Var i nerven bedøvelsen ikke fungerte på meg - alt annet var fint bedøvd, derfor bekymret for dette)

3.Hvor setter de lokalbedøvelse ved trekking? (I tannkjøttet, ganen, nerven)?

Fy søren jeg gruer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Som regel at bedøvelsen ikke har trådd i kraft når tannlegen setter i gang. De pleier å be deg si ifra hvis du får vondt, slik at de venter litt. Jeg husker en gang jeg skulle operere tungebåndet, de ga meg bedøvelse, kjente ingenting, så de ga meg mer, så funka det, altfor bra :p Klarte ikke prate resten av dagen. Tannlegen var rett ved skolen, så jeg gikk rett til skolen med en lapp som det stod at jeg ikke kunne prate resten av skoledagen. Klarte ikke drikke fra en flaske, kjente ikke mine egne lepper, hehe.

2. De drar ut tannen, noe ganger så må de dele den opp hvis den er vanskelig å få ut.

3. Jeg mener å huske at tannlegen satt bedøvelsen i tannkjøttet hos meg, da jeg trakk en visdomstann.

Jeg skjønner godt at du gruer deg, det er ikke noe gøy å være hos tannlegen, spesielt ikke når man skal trekke en tann. Da jeg trakk en av mine visdomstenner, så var det ikke vondt. Bare litt ubehagelig når hun dro i tanna, og jeg hørte "knuselyder" fra tanna. Ingen smerter dog.

Også er det litt rart med et hull der tanna var, men det gror fort. Så bare følg anvisningene til tannlegen :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Gå til en tannlege som knuser tanna ved trekking. Då kjenner du nesten ingenting verken ved trekkinga eller etterpå.

Har trekt tenner på begge måtar. Og det er utan tvil mest behagelig npr tannlegen borer i tanna, setter eit flattjern i holet og vrir til tanna sprekker til to eller tre bitar som enkelt plukkast ut med pinsett.

Å trekke tenner på gamlemåten er berre eit slit då du blir øm i nakken av å holde tilbake, og i tillegg risikerer blåmerker på kjeven etter all belastninga.

Lenke til kommentar

Hvis du skal trekke flere tenner: hør med de om du kan ta alle på en gang. Da det er tiden etter trekkingen som er kjip. Det er ikke vondt i det hele tatt, men du må stadig skylle såret med bakteriedrepende middel. Matrester detter oppi og det begynner å stinke som et rent helvete. Da er det like greit å bare ta alle nødvendige tennene på en gang og bli ferdig med det. Om jeg ikke husker feil så gikk det 5 måneder til gropen hvor tanna hadde vært ble "fylt ut" igjen. '

Skal trekke 3 tenner til selv, og da skal jeg be dem ta alle med en gang og bli ferdig med faenskapet

Lenke til kommentar

Hvis du skal trekke flere tenner: hør med de om du kan ta alle på en gang. Da det er tiden etter trekkingen som er kjip. Det er ikke vondt i det hele tatt, men du må stadig skylle såret med bakteriedrepende middel. Matrester detter oppi og det begynner å stinke som et rent helvete. Da er det like greit å bare ta alle nødvendige tennene på en gang og bli ferdig med det. Om jeg ikke husker feil så gikk det 5 måneder til gropen hvor tanna hadde vært ble "fylt ut" igjen. '

Skal trekke 3 tenner til selv, og da skal jeg be dem ta alle med en gang og bli ferdig med faenskapet

Såpass ja ? Kun 1 som skal trekkes her. Og den klarte jeg å knekke når jeg spiste müsli av alle ting (derfor den skal trekkes) ? Ganske stor bit som falt av så kan vell si jeg har gjort litt av jobben for han allerede ? Stort hull rett inn til nerven ? Utrolig nok er den ikke vond (kun når jeg får noe varmt/kaldt på den)

Lenke til kommentar

Såpass ja Kun 1 som skal trekkes her. Og den klarte jeg å knekke når jeg spiste müsli av alle ting (derfor den skal trekkes) Ganske stor bit som falt av så kan vell si jeg har gjort litt av jobben for han allerede Stort hull rett inn til nerven Utrolig nok er den ikke vond (kun når jeg får noe varmt/kaldt på den)

Trekking er ikke noe å være redd for, for de fleste er selve trekkingen, altså etter bedøvelse har begynt å virke til tanna er ute og sydd igjen, en 3-5 minutters jobb. Selv var jeg uheldig med røtter som ser ut som fiskekroker. da måtte tanna spaltes ( deles opp) og da gikk det bokstaveligtalt 45 minutter. kutte tannkjøttet med kniv måtte også gjøres. Men jeg overlevde jeg. Leppa sprakk og nasa var fylt med svidd tannstøv lukt fra spaltingen. du vet, når de spalter, så spalter de med å bore seg igjennnom. Det blir varmt og man vil kjenne svidd lukt. Ellers var kjevemusklene helt slitt ut.

men trolig skjer ikke dette deg, bare slapp av og så er det gjort på 1-2-3!

Lenke til kommentar

Såpass ja Kun 1 som skal trekkes her. Og den klarte jeg å knekke når jeg spiste müsli av alle ting (derfor den skal trekkes) Ganske stor bit som falt av så kan vell si jeg har gjort litt av jobben for han allerede Stort hull rett inn til nerven Utrolig nok er den ikke vond (kun når jeg får noe varmt/kaldt på den)

Trekking er ikke noe å være redd for, for de fleste er selve trekkingen, altså etter bedøvelse har begynt å virke til tanna er ute og sydd igjen, en 3-5 minutters jobb. Selv var jeg uheldig med røtter som ser ut som fiskekroker. da måtte tanna spaltes ( deles opp) og da gikk det bokstaveligtalt 45 minutter. kutte tannkjøttet med kniv måtte også gjøres. Men jeg overlevde jeg. Leppa sprakk og nasa var fylt med svidd tannstøv lukt fra spaltingen. du vet, når de spalter, så spalter de med å bore seg igjennnom. Det blir varmt og man vil kjenne svidd lukt. Ellers var kjevemusklene helt slitt ut.

men trolig skjer ikke dette deg, bare slapp av og så er det gjort på 1-2-3!

Wææ, jeg har også fiskekrok-rot ?? Håper på en kjapp tur i morgen ? Time 14.45 så må pines med venting utover dagen ?

Lenke til kommentar

Jeg har trekt begge på venstre side. Det var null smerter og over på 10 minutter. En av de letteste tannlegetimene jeg har hatt. Det skal ikke gjøre vondt! Da har tannlegen gitt deg for lite. Be om mer!

Hos meg måtte tannlegen frem med sirkelsagen og kutte i benet i underkjeven min. Det var totalt smertefritt takket være bedøvelsen. Jeg fikk også smertestillende til å ta med hjem i ettertid, men de ble ikke engang brukt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Fant denne som kan være litt informativ:

The anesthetics dentists use to "numb up" teeth are very effective at inhibiting (conking out) those nerve fibers that transmit pain. But they're not effective on those that transmit the sensation of pressure.

That means you should expect to feel pressure during your extraction procedure, possibly even a whole lot of it. But don't assume that doing so indicates that you'll soon be feeling pain too because it doesn't.

That sensation is transmitted by entirely different nerve fibers. And they have been put out of commission by the anesthetic.

http://www.animated-teeth.com/tooth_extractions/t5_extracting_teeth.htm

Tilleggsinformasjon, du kan be tannlegen om å legge i "bone filler" (vet ikke hva det heter på norsk eller fagspråk):

Then for each and every extraction, we fill in the hole with bone filler (synthetic bone). In other words, we “fill in the hole,” and then we place on this a “bandage.” The bone filler helps prevent you from losing that bone where the tooth was, that the adjacent teeth are stabilized. The bone filler and the ensuing “bandage” also guarantee you will never have a Dry Socket.

http://www.dentalfearcentral.org/forum/showthread.php?22718-Extractions-and-Bone-filler

Forsøk viser at du mister mindre beinstruktur eller mottar mer ny beinstruktur her og der ved å fylle hullet med kunstige produkter, og at beinstrukturen ikke kan skjelnes mellom naturlig tilhelning og den påfyllede tilhelningen (etter flere måneders tilhelning):

RESULTS:

The clinical measurements at 6 months revealed, in the mesial-buccal site, a loss of bone height of 0.2 mm (1.4 SD) in the test and 0.6 mm (1.1 SD) in the controls; in the mid-buccal portion a gain of 1.3 mm (1.9 SD) in the test and a loss of 0.8 mm (1.6 SD) in the controls; and in the distal portion a loss of 0.1 mm (1.1 SD) in the test and of 0.8 (1.5 SD) mm in the controls. The biopsies harvested from the test sites revealed that the new bone formed at 6 months was mineralized, mature and well structured. Particles of the grafted material could not be identified in any of the 10 test biopsies. The bone formed in the control sites was also mature and well structured.

CONCLUSION:

The results of this study indicate that alveolar bone resorption following tooth extraction may be prevented or reduced by the use of a bioabsorbable synthetic sponge of polylactide-polyglycolide acid. The quality of bone formed seemed to be optimal for dental implant insertion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12969370

Er vel spesiellt aktuellt om du skal til med implantat etterpå (kanskje ikke så aktuellt på visdomstenner da). Eller for å gi mer styrke enn hva man får ved naturlig tilhelning. Implantater får mer bein å skrues fast i.

Den største fordelen for visdomstenner er vel at man slipper å komme oppi Dry Socket om det fylles på og sys igjen:

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dry-socket/basics/definition/con-20025990

Er det ikke slik at kjevebeinet blir bittelitt sterkere av "bone filler" også, eller er det en misoppfatning jeg har?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...