Gå til innhold

KickassTorrents-brukerne har funnet alternativer

Anbefalte innlegg

Og hvis jeg fikk en krone for hver dårlige bortforklaring i piratdiskusjoner...

Torrents er FILDELING. 

Gjør ikke saken noe bedre samme hva slags teknologi man bruker for å stjele.

Tilegner man seg et åndsverk (f.eks. laster ned v.h.a. torrent eller ftp) uten å betale skaperen av dette verket eller hans rettighetshavere, er man en tyv.

Han har skapt verket, og bestemt hva prisen skal være for å nyte verket.

Synes man prisen er for høy, eller ikke liker noe annet i den forbindelse, skal man bare la være å kjøpe.

Ser du en bok i bokhandleren som du ikke liker; lar du være å kjøpe.

Ser du en bok i bokhandleren som du liker, men prisen passer deg ikke; lar du være å kjøpe.

Ser du en bok i bokhandleren som du liker men prisen passer deg ikke, og du fotokopierer den i bokhandleren og tar bildene med hjem og leser verket, er du en tyv.

Det er ordene som er verket og koster penger, ikke papiret: Dét er bare mediet.

En fornuftens mann! Bare så synd ungene ikke vil høre på slikt. Har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hørt "hvorfor betale, når jeg kan få gratis?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disney har begynt å forstå det, der kan du kjøpe en film på for eksempel Itunes, og da også få den i for eksempel Windows Store.

Men de har fortsatt ett stykke å gå. Først må de fjerne DRM på digitale filmer. Filmene havner uansett på torrent-sider, så dette er bare til irritasjon for forbrukere.

Så må de senke prisene. En ny film bør ikke koste med enn $10.

Og så må de gjøre det mulig å laste ned filmen i BluRay-kvalitet.

Lenke til kommentar

Og hvis jeg fikk en krone for hver dårlige bortforklaring i piratdiskusjoner...

Torrents er FILDELING. 

Ser du en bok i bokhandleren som du liker men prisen passer deg ikke, og du fotokopierer den i bokhandleren og tar bildene med hjem og leser verket, er du en tyv.

Hva om jeg kjøper boken, tar kopi av den og gir kopien til en venn?

Lenke til kommentar

Du kan synes hva du vil om Netflix og alle de andre, men skaperen av et verk velger selv hvor, hvordan og hvor mye!

Du har ingen andre valg enn å kjøpe, eller la vær.

Velger du å stjele er det ditt valg, men det er straffbart. (Noe mange har fått merke, og flere vil...)

Lenke til kommentar

Du kan synes hva du vil om Netflix og alle de andre, men skaperen av et verk velger selv hvor, hvordan og hvor mye!

Velger du å stjele er det ditt valg, men det er straffbart. (Noe mange har fått merke, og flere vil...)

Ja, og akkurat fordi de selv velger å drive med selektiv distribusjon så finnes det fildeling.

Selvfølgelig kan de bestemme egentlig hva som helst som gjelder deres verk, for eksempel utsette lansering av filmer ikke bare noen måneder men gjerne 10 år eller noe, og rett ved siden av de kan du gjerne ta din plass som der moralske rytteren kopirett og si "vent 10 år eller la være".

Jeg er HELT sikker på at det kommer til å ta fullstendig knekken på piratkopiering of fildeling!

Slik ratio vacuum tull kan enten fortsette, eller så kan man nettopp som med cannabis bare finne alternative løsninger. I tilfellet cannabis som foret cartellene med penger og kostet menneskeliv (les: piratene som eier torrent sidene og andre sidene og tjener penger på reklame) helt til for eksempel Nederland og Colorado skjønte at det er meningsløst å føre en slik kamp, og legaliserte salg, besittelse og bruk av cannabis (les: ha synkron lansering over hele verden i alle tenkelige formater uten innskrenkelser av noe sort) og begynte å tjene mer i skatt på salg av cannabis enn å bruke politiressurser 24/7/365 på å jakte etter noen ungdommer med gress (les: begynte å tjene mer penger på lovlig salg av sine filmer grunnet et mer liberalt og ikke-diskriminerende marked).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er klar over hvor lite penger folka bak f.eks TPB faktisk tjente?
Det meste gikk rett ut igjen i drift av servere.

For noen år tilbake var de jo mye i rampelyset og godt kjent blant de fleste, men som han ene eieren sa: Folk aner ikke hvor små vi er.

Praktisk talt bare et par gutter på et rom i sverige som hadde mekket sammen dette som en hobby på kveldstid.

Lenke til kommentar

...skaperen av et verk velger selv hvor, hvordan og hvor mye!

Velger du å stjele er det ditt valg.

Ja, og akkurat fordi de selv velger å drive med selektiv distribusjon så finnes det fildeling.

Selvfølgelig kan de bestemme egentlig hva som helst som gjelder deres verk...

Jeg er enig med deg i at selektiv distribusjon er mye av årsaken til ulovlig nedlasting av åndsverk.

(Selv om det at mange "bare vil ha det gratis", er nok også en del av grunnen)

Jeg er også enig i at 'sone'-greia er helt utdatert, og at filmselskaper skyter seg selv i foten ved å holde på det.

Men det forandrer ikke det prinsipielle i tyveriet som nedlasting uten å betale er.

Lager jeg en film, og bestemmer at kun menn mellom 80 og 90 år med blåstripet hår som bor i Drangedal får kjøpe den, så gir ikke det noen rett til å stjele den "fordi distribusjonen er så urettferdig og vanskelig"...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

...skaperen av et verk velger selv hvor, hvordan og hvor mye!

Velger du å stjele er det ditt valg.

Selvfølgelig kan de bestemme egentlig hva som helst som gjelder deres verk...

Jeg er enig med deg i at selektiv distribusjon er mye av årsaken til ulovlig nedlasting av åndsverk.

(Selv om det at mange "bare vil ha det gratis", er nok også en del av grunnen)

Jeg er også enig i at 'sone'-greia er helt utdatert, og at filmselskaper skyter seg selv i foten ved å holde på det.

Men det forandrer ikke det prinsipielle i tyveriet som nedlasting uten å betale er.

Lager jeg en film, og bestemmer at kun menn mellom 80 og 90 år med blåstripet hår som bor i Drangedal får kjøpe den, så gir ikke det noen rett til å stjele den "fordi distribusjonen er så urettferdig og vanskelig"...

I bunn og grunn tar du feil når du tror du har råderett på egne produkter og tjenester i Norge. På generelt grunnlag kan vi si at nektelse av varer og tjenester på grunn av etnisitet eller nasjonal opprinnelse er straffbart etter straffelovens § 186. Rett og slett.

Lenke til kommentar

Det har du faktisk helt rett i!

Men igjen; Da må man gå rettens vei for å få endret på det, ikke stjele varen man "nektes"...

Hvorfor? Avogtil er sivil ulydighet mer effektivt enn rettsaker, til syvende og sist så er (i mine øyne), målet til rettigheter at flest mulig får det beste ut av det. Derfor bør den enkelte borger ha relativt store rettigheter til å nyte et offentliggjort verk, såfremt det ikke er kritisk negativt for produksjonen av åndsverk.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

I bunn og grunn tar du feil når du tror du har råderett på egne produkter og tjenester i Norge. På generelt grunnlag kan vi si at nektelse av varer og tjenester på grunn av etnisitet eller nasjonal opprinnelse er straffbart etter straffelovens § 186. Rett og slett.

Hehe, det er nok varer og tjenester som er tilgjenelig i Norge. For eksempel kan ikke en norskpakistaner nektes å komme inn på en nattklubb eller leie en DVD på grunn av hans etnisitet. Det betyr ikke at nordmenn har rett til samme tjenester som folk fra alle andre land, det har dem aldri hatt og kommer aldri til å få. Akkurat som det finnes folk fra andre land som ikke har tilgang til noe av det vi har.

Når det er sagt, er soneinndeling bare tull og noe filmbransjen må slutte med, men $ 186 er helt irrelevant i forhold til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du faktisk helt rett i!

Men igjen; Da må man gå rettens vei for å få endret på det, ikke stjele varen man "nektes"...

Du skjønner tydeligvis ikke at det er INGEN som kan med noe som helst skjønn si at å la være å kjøpe og få tak i kopier av hva som helst er lovlig eller bra for bransjen. Det nekter jeg ikke, og det gjør heller ikke mange andre.

Her er det KUN snakk om å ta "knekken" på fildeling/piratkopiering i sin helhet ved å rett og slett være mer rettferdig og servicevennlig i forhold til kundene, noe så godt som hele bransjen dr**er i. Så dermed er argumenteringen din om å "la være" urettferdig siden den rettes utelukkende mot rettighetshaverne, som viste seg å være ikke bare diskriminerende men direkte kriminelle i noen tilfeller (husk rootkit-drm som kom fra Sony, eller hva selskap det var.. husker ikke helt).

Andre ting som hele medie/underholdningsbransjen også driver å jukse med er at man i stedet for å selge "lisensierer" produktene sine. Så bestemmer man (som Steam gjør) at per definisjon så har man ikke retten til refusjon. Jeg selv var i en slik krangel, og da måtte Steam gi seg til slutt siden jeg fant ut at de har sine europeiske kontorer i Luxembourg og er dermed underlagt lokal lovgivning som gir meg - en kjøper i Europa - like rettigheter som for eksempel sine egne borgere. En annen sak er videresalg, noe som så godt som ikke eksisterer, en sak Steam tapte i UK men har absolutt ingen intensjoner å tillate andre steder frem til lokale domstoler bestemmer det.

Dette med rettigheter til eiere og kundenes rettigheter generelt... hvis dette utbedres til en akseptabel grad så forsvinner mesteparten av piratkopiering og fildeling siden det skal bli både enklere å få tak i ting og man vil ikke føle seg "voldtatt" av innskrenkelsene som rettighetseiere finner på, for eksempel DRM på iTunes filmer som lar seg selvfølgelig kun spille av på støttede enheter samt hakker så inn i h***vete pga hele videostreamen dekrypteres fortløpende.

Sist men ikke minst er "kampen" mot fildeling/piratkopiering meget lik andre lignende politiske "kamper" som utkjempes enda og det finnes ingen løsning pga ingen vil gi etter. NOE må man endre hvis man skal endelig løse problematikken, og husk at dette med bedre og mer rettferdige tjenester betyr også mer penger i produsentenes lommer og mindre penger til advokatene som blir søkkrike av å kjempe en slik evig og meningsløs kamp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår frustrasjonen, men du tar feil.

Når en utlending vil selge filmen sin i USA og ikke i Norge, så har han rett til det.

Du kan ikke pålegge noen å selge til andre land enn de selv vil.

Stjeler du likevel filmen, er du en tyv.

Ikke belær meg med flere piratargumenter; jeg har hørt dem alle.

Og alle er feil både juridisk og moralsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...