Gå til innhold

[Hjelp] Hva er en serviceingeniør?


Anbefalte innlegg

Hei- Jeg er også service ingeniør. Sitter i nordsjøen akkurat nå faktisk.

Er utdannet elektronikk-ingeniør. Ingen fagbrev.

Jeg ble tilkalt for å hjelpe til på kalibrering av noen sensorer, men jeg har også lagt inn to oppgraderinger på annet utstyr og sitter nå å feilsøker noe annet.
Jobber på boredekk, med de maskinene som håndterer rør og borer hull i bakken. Jobber med automasjonsdelen, så ikke hydraulikk eller mekanisk, men vi har servicefolk som gjør det også naturligvis, men de har gjerne bare fagbrev.

Har jobbet i bedriften i snart 10 år, og er nå på min 95. jobb. Håper jeg er hjemme før 17.mai, men det er ikke sikkert... Så i mitt tilfelle er det vanskelig å planlegge noe, da jeg ikke vet når jeg skal på jobb, eller når jeg kommer hjem. Det er noe å tenke på hvis en har familie eller faste aktiviteter man driver med. Andre firmaer igjen har en disponibelplan eller turnus.

Det er veldig varierte oppdrag og arbeidsdager. Jeg har vært på jobber der jeg har blitt sendt ut på nordsjøen på kvelden med eget helikopter med en del, hjem neste morgen. Og jeg har sittet 4 uker offshore i Azerbaijan og sett på film. Har også vært 8 uker på seilas mellom Italia og Ghana, og det var stress hver dag. Reiser både alene og sammen med andre.
Lander jeg har fått besøke er Australia, Fillipinene, Korea, Kina, Singapore, Myanmar, Azerbaijan, Romania, Italia, Las Palmas, Kypros, USA, Brasil, Nederland, Ghana, Angola, Sør-Afrika, Skottland, Egypt, Marokko og sikkert flere.

Grunnlønnen er ikke så høy med tanke på utdannelsen, men vi har gode tillegg ved reise. Jeg er aleneforsørger for familien vår på fire, har to biler og en grei enebolig.

Send meg en melding hvis du vil, så kan jeg utdype litt, og sende deg noen youtube-filmer som avslører hvilket firma jeg jobber i.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest 56027...4ad
On 5/11/2022 at 1:39 PM, Salvesen. said:

Det er en perfekt kombo for en service ingeniør. Evt mekatronikk eller automasjon. Personlig kommer jeg fra elektro automasjon og har jobbet med service og support i 10 år. Det er dog veldig krevende og jeg skal i sommer over til utviklingsarbeid. 

Vet du noe om hvor mye de tjener i det forskjellig bransjer eller er det ikke så stor forskjell. Hvilken bransjer der mann reiser mest. Servise folk jeg har snakket med innen matbransje de fleste av de har fagbrev i automasjon og de sier de tjener rundt 1 million i året med skatt og alt overtid og sånt lurer på om servise ingeniører innen olje gass, båt og havvind tjener mer eller er det ganske likt.

Anonymous poster hash: 56027...4ad

Lenke til kommentar
Gjest 56027...4ad skrev (16 minutter siden):

Vet du noe om hvor mye de tjener i det forskjellig bransjer eller er det ikke så stor forskjell. Hvilken bransjer der mann reiser mest. Servise folk jeg har snakket med innen matbransje de fleste av de har fagbrev i automasjon og de sier de tjener rundt 1 million i året med skatt og alt overtid og sånt lurer på om servise ingeniører innen olje gass, båt og havvind tjener mer eller er det ganske likt.

Anonymous poster hash: 56027...4ad

Olje og gass er nok høyeste, men grunnlønn er ofte lav men en tjener på tillegg og overtid. Jeg har jobbet 8 år innen logistikk/robotikk og 2 år innen olje/havbruk. Tjente langt mer i sistnevnte men likte ikke arbeidet noe særlig. Kunne fint dra inn over 100 000 per måned med reising, rekorden var vell tett opp mot 200 000 over 4 uker.

Det er dog veldig slitsomt og stressende, så ha det i bakhodet. 

Lenke til kommentar
Gjest 56027...4ad
25 minutes ago, Salvesen. said:

Olje og gass er nok høyeste, men grunnlønn er ofte lav men en tjener på tillegg og overtid. Jeg har jobbet 8 år innen logistikk/robotikk og 2 år innen olje/havbruk. Tjente langt mer i sistnevnte men likte ikke arbeidet noe særlig. Kunne fint dra inn over 100 000 per måned med reising, rekorden var vell tett opp mot 200 000 over 4 uker.

Det er dog veldig slitsomt og stressende, så ha det i bakhodet. 

Anonymous poster hash: 56027...4ad

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 5/12/2022 at 9:48 AM, mongojarle said:

Hei- Jeg er også service ingeniør. Sitter i nordsjøen akkurat nå faktisk.

Er utdannet elektronikk-ingeniør. Ingen fagbrev.

Jeg ble tilkalt for å hjelpe til på kalibrering av noen sensorer, men jeg har også lagt inn to oppgraderinger på annet utstyr og sitter nå å feilsøker noe annet.
Jobber på boredekk, med de maskinene som håndterer rør og borer hull i bakken. Jobber med automasjonsdelen, så ikke hydraulikk eller mekanisk, men vi har servicefolk som gjør det også naturligvis, men de har gjerne bare fagbrev.

Har jobbet i bedriften i snart 10 år, og er nå på min 95. jobb. Håper jeg er hjemme før 17.mai, men det er ikke sikkert... Så i mitt tilfelle er det vanskelig å planlegge noe, da jeg ikke vet når jeg skal på jobb, eller når jeg kommer hjem. Det er noe å tenke på hvis en har familie eller faste aktiviteter man driver med. Andre firmaer igjen har en disponibelplan eller turnus.

Det er veldig varierte oppdrag og arbeidsdager. Jeg har vært på jobber der jeg har blitt sendt ut på nordsjøen på kvelden med eget helikopter med en del, hjem neste morgen. Og jeg har sittet 4 uker offshore i Azerbaijan og sett på film. Har også vært 8 uker på seilas mellom Italia og Ghana, og det var stress hver dag. Reiser både alene og sammen med andre.
Lander jeg har fått besøke er Australia, Fillipinene, Korea, Kina, Singapore, Myanmar, Azerbaijan, Romania, Italia, Las Palmas, Kypros, USA, Brasil, Nederland, Ghana, Angola, Sør-Afrika, Skottland, Egypt, Marokko og sikkert flere.

Grunnlønnen er ikke så høy med tanke på utdannelsen, men vi har gode tillegg ved reise. Jeg er aleneforsørger for familien vår på fire, har to biler og en grei enebolig.

Send meg en melding hvis du vil, så kan jeg utdype litt, og sende deg noen youtube-filmer som avslører hvilket firma jeg jobber i.

Hei, prøvde å sende deg deg melding men det gikk ikke, så jeg spør bare her.

Jeg har fått jobbtilbud som Service Engineer i et maritimt selskap. Myye av jobben vil bestå av reising rundt i verden (det var vell snakk om rundt 100-150 reisedager i året). Det jeg lurer på da er hvor stress det er med all denne reisinga? Jeg føler jo at det er noe jeg kunne likt, men er vanskelig å forstå hvor mye det faktisk er. Jeg lurer da på om en slik jobb er verdt det? Grunnlønna ligger på 560k i året, og jeg har et annet jobbtilbud uten noe som helst reise med 600k i året.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan det er å kombinere en slik jobb med det sosiale. Venner, kjæreste osv?

Og en siste ting; Hvor attraktiv er en slik erfaring på cv'en i ettertid? 

Lenke til kommentar

Hei!

Nja, hvor stress det er er litt avhengig av jobben, og hvordan det hele er lagt opp. Er det bare ett par dager hos hver kunde, og bare haste-haste brannslukking, så kan det kanskje være litt stress. Men i min stilling, når jeg drev å reiste, så var det en stor del av jobbene som var veldig behagelig, der det var lite stress. Men noen ganger så er det stress.

Grunnlønnen i selskapet jeg jobber i var rundt det samme som du har fått tilbud om, men det var noen ganske bra tillegg for reise, så sluttlønn kunne godt bli 1,5 til 2,5 ganger grunnlønn. Lønn hang da veldig sammen med hvor mye man ville jobbe, men selv om det var litt stille en måned, så fikk man fortsatt grunnlønn.

Selv har jeg ingen ordentlige venner, av eget valg. Har samboer, og to barn. Har også vært gift, men jobben ødela det forholdet. Man er vel avhengig av å finne et menneske som forstår hva det går i, og kan være fornøyd med det. Selv har jeg vært borte alt fra 2 dager til 8 uker sammenhengende, og det kan være vanskelig for alle. Men etter en sånn lønn, så kan man jo fint ta fri i et par måneder, hvis bedriften legger opp til at det er ok.
Jeg har sluttet å reise nå, pga ungene.
Hvis du bor et sted der andre i samme jobb bor, så tror jeg det er mange av de som er venner.

Jeg vil si det er veldig attraktivt, uten at jeg vet. Litt avhengig av hvilken bedrift dette er, så får man jo en veldig bred erfaring, både profesjonellt og sosialt, når man må forholde seg til ulike mennesker, kulturer og steder.

Jeg har fått private meldinger fra denne tråden før, så rart du ikke fikk det til.

I dag jobber jeg i samme bedrift, men på teknisk support. Det betyr at jeg har turnus, jobber ca 2 uker mer i året enn en 2/4 nordsjø-turnus, og har samme lønn som en ingeniør som jobber i nordsjøen. Men jeg er hjemme hver eneste dag, og drar på kontoret 5 dager hver 5 uke, resten er hjemmekontor. Uten å ha reist før, hadde ikke det vært mulig, og vi sliter med å få tak i folk på support, fordi man er avhengig av å få inn noen som har reist i mange år for å kunne løse problemene som kommer inn.

Lenke til kommentar
jaryar skrev (På 26.5.2023 den 12.39):

Hei, prøvde å sende deg deg melding men det gikk ikke, så jeg spør bare her.

Jeg har fått jobbtilbud som Service Engineer i et maritimt selskap. Myye av jobben vil bestå av reising rundt i verden (det var vell snakk om rundt 100-150 reisedager i året). Det jeg lurer på da er hvor stress det er med all denne reisinga? Jeg føler jo at det er noe jeg kunne likt, men er vanskelig å forstå hvor mye det faktisk er. Jeg lurer da på om en slik jobb er verdt det? Grunnlønna ligger på 560k i året, og jeg har et annet jobbtilbud uten noe som helst reise med 600k i året.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan det er å kombinere en slik jobb med det sosiale. Venner, kjæreste osv?

Og en siste ting; Hvor attraktiv er en slik erfaring på cv'en i ettertid? 

jeg vill si slik reisejobbing gir enorm erfaring og kompetane som mange ser etter, siden du bygger en enorm problemløse kompetanse og vet hvordan ting er ute i felt er det gode muligeter og jobbe som prosjekt kordinater, support og lignende i samme branjse som du reiste i og nærliggende felt. 

det er vikting og vite hva du får som tillegg når du reiser og at de faktisk gir noen tillegg sånn før du skriver under en kontrakt, slike at du vet hva du går til, normalen offshore er vell et fast kronetilegg per dag , reising på land er ofter % av timelønn per time, kvelds og natt tilegg er ofte normalt on og offshore, reiser du på land bruker og de fleste gi kost penger etter statens satser om de ikke holder deg med mat, og for utland er det gjerne andre satser for alt, greit og ha dett en oversikt på sånt så du vet alt er på stell. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mongojarle skrev (På 28.5.2023 den 13.51):

Hei!

Nja, hvor stress det er er litt avhengig av jobben, og hvordan det hele er lagt opp. Er det bare ett par dager hos hver kunde, og bare haste-haste brannslukking, så kan det kanskje være litt stress. Men i min stilling, når jeg drev å reiste, så var det en stor del av jobbene som var veldig behagelig, der det var lite stress. Men noen ganger så er det stress.

Grunnlønnen i selskapet jeg jobber i var rundt det samme som du har fått tilbud om, men det var noen ganske bra tillegg for reise, så sluttlønn kunne godt bli 1,5 til 2,5 ganger grunnlønn. Lønn hang da veldig sammen med hvor mye man ville jobbe, men selv om det var litt stille en måned, så fikk man fortsatt grunnlønn.

Selv har jeg ingen ordentlige venner, av eget valg. Har samboer, og to barn. Har også vært gift, men jobben ødela det forholdet. Man er vel avhengig av å finne et menneske som forstår hva det går i, og kan være fornøyd med det. Selv har jeg vært borte alt fra 2 dager til 8 uker sammenhengende, og det kan være vanskelig for alle. Men etter en sånn lønn, så kan man jo fint ta fri i et par måneder, hvis bedriften legger opp til at det er ok.
Jeg har sluttet å reise nå, pga ungene.
Hvis du bor et sted der andre i samme jobb bor, så tror jeg det er mange av de som er venner.

Jeg vil si det er veldig attraktivt, uten at jeg vet. Litt avhengig av hvilken bedrift dette er, så får man jo en veldig bred erfaring, både profesjonellt og sosialt, når man må forholde seg til ulike mennesker, kulturer og steder.

Jeg har fått private meldinger fra denne tråden før, så rart du ikke fikk det til.

I dag jobber jeg i samme bedrift, men på teknisk support. Det betyr at jeg har turnus, jobber ca 2 uker mer i året enn en 2/4 nordsjø-turnus, og har samme lønn som en ingeniør som jobber i nordsjøen. Men jeg er hjemme hver eneste dag, og drar på kontoret 5 dager hver 5 uke, resten er hjemmekontor. Uten å ha reist før, hadde ikke det vært mulig, og vi sliter med å få tak i folk på support, fordi man er avhengig av å få inn noen som har reist i mange år for å kunne løse problemene som kommer inn.

Hei,

Vet du om det er noen muligheter for en byggingeniør å få en slik stilling?

Jeg var i kontakt med blant annet Schlumberger når jeg utdannet meg, men da kokte jo oljebransjen og de hadde nok stort behov for folk. Da rekrutterte de bredt til slike stillinger og det eneste kravet virket å være en ingeniørutdanning og jeg fikk vite at selv som byggingeniør var jeg kvalifisert og oppfordret til å søke straks jeg var ferdig utdannet. Jeg har jo i tillegg et fagbrev som burde hjelpe på.

Men straks jeg var ferdig utdannet var det jo krise i oljebransjen og selv de jeg kjente med utdanning og erfaring ble jo permittert/sagt opp, så jeg valgte å ikke engang prøve.

Men virker som det er litt bedre tider nå.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 minutter siden):

Hei,

Vet du om det er noen muligheter for en byggingeniør å få en slik stilling?

Jeg var i kontakt med blant annet Schlumberger når jeg utdannet meg, men da kokte jo oljebransjen og de hadde nok stort behov for folk. Da rekrutterte de bredt til slike stillinger og det eneste kravet virket å være en ingeniørutdanning og jeg fikk vite at selv som byggingeniør var jeg kvalifisert og oppfordret til å søke straks jeg var ferdig utdannet. Jeg har jo i tillegg et fagbrev som burde hjelpe på.

Men straks jeg var ferdig utdannet var det jo krise i oljebransjen og selv de jeg kjente med utdanning og erfaring ble jo permittert/sagt opp, så jeg valgte å ikke engang prøve.

Men virker som det er litt bedre tider nå.

Om du har erfaring og kunnskap innenfor elektro/mekanisk bør det absolutt være muligheter. 

Selskapet som personen du siterte vet jeg hadde en god opplæringsperiode før i tiden iallefall. Altså startet en med å lære seg utstyret i x antall tid før en reiste ut på oppdrag.

Personlig har jeg måtte reise ut på oppdrag uten å kjenne til utstyret på forhånd. Da er det greit å ha grunnkunnskapene på plass for å kunne feilsøke utstyret. Jeg har bakgrunn i fra elektro automasjon.

Men en taper ingenting på å søke, og med fagbrev + ing. Grad så stiller en sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Om du har erfaring og kunnskap innenfor elektro/mekanisk bør det absolutt være muligheter. 

Selskapet som personen du siterte vet jeg hadde en god opplæringsperiode før i tiden iallefall. Altså startet en med å lære seg utstyret i x antall tid før en reiste ut på oppdrag.

Personlig har jeg måtte reise ut på oppdrag uten å kjenne til utstyret på forhånd. Da er det greit å ha grunnkunnskapene på plass for å kunne feilsøke utstyret. Jeg har bakgrunn i fra elektro automasjon.

Men en taper ingenting på å søke, og med fagbrev + ing. Grad så stiller en sterkt.

Problemet mitt er jo at min bakgrunn er som tømrer med fagbrev og byggingeniør. Med andre ord ingen kunnskap/erfaring med elektro/mekanisk.

Derfor var jeg jo positiv når Schlumberger den gang sa at det spilte ingen rolle og at en generell ingeniørbakgrunn + fagbrev gjorde at jeg stilte sterkt. :) 

Men mulig det ikke er relevant lenger. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (17 minutter siden):

Problemet mitt er jo at min bakgrunn er som tømrer med fagbrev og byggingeniør. Med andre ord ingen kunnskap/erfaring med elektro/mekanisk.

Derfor var jeg jo positiv når Schlumberger den gang sa at det spilte ingen rolle og at en generell ingeniørbakgrunn + fagbrev gjorde at jeg stilte sterkt. :) 

Men mulig det ikke er relevant lenger. 

Joda det har jo vært tider der industrien tok inn 'alt som kunne gå', og det går nok bra i de beste tilfeller der personen har en teknisk bakgrunn om en gir god opplæring på produktene.

Jeg har stort sett jobbet med elektro/mekanisk folk, og gjerne mekatronikk/automasjon som er en form for kombinasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Min erfaring er at "serviceingeniør" er en tittel som gis til de som koordinerer serviceteknikere. Andre arbeidsoppgaver er servicekontrakter med kunder og å gi tilbud til kunder. 

Absolutt ikke min erfaring. Min erfaring er at service ingeniører fikser shit som har gått galt. En reiser rundt og ordner opp i problemer.

Andre oppgaver er:

- installasjon og vedlikehold

- commissioning og testing

- kursing 

- support over ticket system/epost/telefon osv

Koordinering av service ingeniører gjøres gjerne av teamledere eller service managers. Jeg har hatt begge disse titlene.

Jeg har også hatt tittelen technical Account manager, dette er en stilling som tilfører teknisk kompetanse til en gruppe kunder. Som partnere eller kunder av ett spesifikt utstyr.

Nå har jeg dog gitt meg med service og support og jobber med software. Men jeg har vært i bransjen i ca 10 år.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Absolutt ikke min erfaring. Min erfaring er at service ingeniører fikser shit som har gått galt. En reiser rundt og ordner opp i problemer.

Andre oppgaver er:

- installasjon og vedlikehold

- commissioning og testing

- kursing 

- support over ticket system/epost/telefon osv

Koordinering av service ingeniører gjøres gjerne av teamledere eller service managers. Jeg har hatt begge disse titlene.

Jeg har også hatt tittelen technical Account manager, dette er en stilling som tilfører teknisk kompetanse til en gruppe kunder. Som partnere eller kunder av ett spesifikt utstyr.

Nå har jeg dog gitt meg med service og support og jobber med software. Men jeg har vært i bransjen i ca 10 år.

Samme som servicetekniker da.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Samme som servicetekniker da.

Ja, oppgavene går gjerne ofte ut på det samme. Men teknikere gjør gjerne mindre kompliserte oppgaver. Det er iallefall min erfaring. 

Våre teknikere sitter på telefon/ticket support. Mens ingeniørene gjerne har mer direkte kontakt med partnere på teknisk nivå, samt reiser på jobber. 

Men det er en fin linje og de går gjerne over i hverandre.

Lenke til kommentar

Den opplæringen Salvesen nevnte var på 3 måneder i klasserom, også var de 3 første turene sammen med en eller flere erfarne servicefolk. Etter dette var over, så vanket det en bonus på $10.000.

Dette opplegget er slutt for lenge siden desverre.

Angående tittel serviceingeniør, så har jeg samme oppfattelse som Salvesen. De som koordinerer jobber og mannskap heter service supervisor hos oss. Serviceingeniør tar oppgaver med feilsøking, og de litt mer kompliserte oppgavene. Også har vi en gruppe over det igjen i kompleksitet. Og servicetekniker er gjerne elektrikere som drar opp kabler og lignende, eller rene sleggemekanikere (ingen hydraulikk), eller sveisere. Men vi har ingen slike selv, alt slikt leies inn. (Men som regel ordner kunder dette selv).

Bedriften jeg jobber i gikk fra over 6000 i Norge til under 1500 i løpet av få år. Og veksten vi ser nå er ikke så brå at de MÅ ta inn rubel og bit. Og det finnes mange mennesker som fikk sparken som vanligvis søker... 

Da vil jeg anbefale å heller prøve å søke hos de vi igjen leier inn, og konkurrenter for mekaniske oppdrag; Vinje industrier, Risør Engineering, Tratec osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (På 11.6.2023 den 19.02):

Den opplæringen Salvesen nevnte var på 3 måneder i klasserom, også var de 3 første turene sammen med en eller flere erfarne servicefolk. Etter dette var over, så vanket det en bonus på $10.000.

Dette opplegget er slutt for lenge siden desverre.

Det vil si at en med min bakgrunn (byggingeniør + fagbrev tømrer) havner bakerst i køen og kanskje ikke en gang vurderes per i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...