Gå til innhold

Hvordan sosialisme kan ødelegge et moderne og velutviklet land (?)

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Jeg forstår god at fattige og marginaliserte folk stemte på Hugo Chavez. På samme måte har jeg forståelse for at folk stemmer på Donald Trump. Jeg har også forståele for Brexit.

Marginalisering av store folkegrupper som føler de ikke har noen "aksje" i økonomien, styre og stell - de kan fortsatt bruke sin stemmerett mange steder. Det neste er at "eliten" prøver å ta fra dem denne retten. I Sverige har man prøvd å argumentere for å forby Sverigedemokratarna :-) Da blir neste steg terrorisme. Man tuller ikke med å ta ifra folk sine rettigher. Når f.eks. kapitalister kan bruke rå makt - så kan også folk med stemmerett bruke det.

Å plassere folks bruk av stemmeretten i et sosialisme-kapitalisme perspektiv er ikke relevant. Det er kanskje mer relevant å plassere bruken av stemmeretten langs aksen "sinna - ikke-sinna" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg forstår god at fattige og marginaliserte folk stemte på Hugo Chavez. På samme måte har jeg forståelse for at folk stemmer på Donald Trump. Jeg har også forståele for Brexit.

Marginalisering av store folkegrupper som føler de ikke har noen "aksje" i økonomien, styre og stell - de kan fortsatt bruke sin stemmerett mange steder. Det neste er at "eliten" prøver å ta fra dem denne retten. I Sverige har man prøvd å argumentere for å forby Sverigedemokratarna :-) Da blir neste steg terrorisme. Man tuller ikke med å ta ifra folk sine rettigher. Når f.eks. kapitalister kan bruke rå makt - så kan også folk med stemmerett bruke det.

Ja fattige mennesker og/eller mennesker som har mistet troen på den etablerte makteliten, de vil ofte stemme på kandidater som de ellers aldri ville ha stemt på i håp om at noe skal forandre seg; så man kan kanskje si at de må velge mellom pest eller kolera? Ellers så har du helt rett i at dersom man tar fra store menneskergrupper muligheten til å påvirke sin egen fremtid, da er veien til sivil ulydighet og vold ofte kort. :)

Skjønner ellers ikke hva du mener med at "kapitalister" kan bruke "rå makt", kunne du utbrodert litt? Hva kapitalister tenker du på?

Å plassere folks bruk av stemmeretten i et sosialisme-kapitalisme perspektiv er ikke relevant. Det er kanskje mer relevant å plassere bruken av stemmeretten langs aksen "sinna - ikke-sinna" :-)
Vel, folk i Venezuela er jo sinna fordi at hyperinflasjonen spiser opp pengene deres og at man må stå timesvis i kø bare for å få tak i helt essensielle basisvarer. Dette er noe som har skjedd fordi at (de selverklærte) sosialistiske politikerne i landet har bedrevet med storstilt nasjonalisering, ekspropriering av privat eiendom og prismanimpulasjon på basisvarer.

Ellers er jeg ikke opptatt av hva man kaller denne politikken, men dersom det ikke er sosialisme; hva er det da?  If it walks like a duck, quicks like a duck and looks like a duck; then it's a duck!?  :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det eksempelet er vel mer et eksempel på hvordan idioti fungerer i praksis. Sosialismen i Norge er en god del anerledes enn det som ramses opp i innlegget ditt. Kontroll er viktig da et rent kapitalistisk system vil gå samme vei, altså at ting ikke blir bra.

Vi har en relativt bra balansegang her hjemme og jeg tviler på at politikerne klarer eller vil innføre "sosialisme" til det nivået.

Blir akkurat som å vise til Nord-Korea som eksempel på kommunisme :p

Eller USA som eksempel på kapitalisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller frihet-tyrranni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...