tzomatz Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei Hvordan er det med strålingen til de håndholdte vhf/uhf radioene? Har sett at man kan få tak i opptil 7w, men er disse trygge i bruk? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) VHF/UHF er ikke-ioniserende, som i praksis betyr at de har så lang bølgelengde at de ikke gir kreft. Disse frekvensene er mindre farlige enn vanlig dagslys. Hvis effekten blir veldig høy kan imidlertid også slik stråling være farlig, da de kan ha lignende virkning som en mikrobølgeovn. Ved 7 W er imidlertid ikke dette noe problem, siden du ikke klarer "koke" hodet med så lav effekt. Hvis den derimot var flere hundre watt ville saken stilt seg annerledes. Jeg ville eksempelvis vært forsiktig med å stå lenge rett foran en stor skipsradar, som kan ha effekt på mange kW. Endret 25. juli 2016 av Salt kjeks 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei Hvordan er det med strålingen til de håndholdte vhf/uhf radioene? Har sett at man kan få tak i opptil 7w, men er disse trygge i bruk? Uhf, er det disse som brukes på større arbeidsplasser, eller er det annet utstyr det er snakk om? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 VHF/UHF er ikke-ioniserende, som i praksis betyr at de har så lang bølgelengde at de ikke gir kreft. Disse frekvensene er mindre farlige enn vanlig dagslys. Hvis effekten blir veldig høy kan imidlertid også slik stråling være farlig, da de kan ha lignende virkning som en mikrobølgeovn. Ved 7 W er imidlertid ikke dette noe problem, siden du ikke klarer "koke" hodet med så lav effekt. Hvis den derimot var flere hundre watt ville saken stilt seg annerledes. Jeg ville eksempelvis vært forsiktig med å stå lenge rett foran en stor skipsradar, som kan ha effekt på mange kW. Mythbusters testet dette med kalkun(?) i timesvis, det var ingen varmende effekt. De testet så klart ikke langtidsvirkningen, kreft osv, men det "koker" deg ikke med noe så kraftig heller selv om det neppe er sunt i lengden å bo rett forran en slik. Lenke til kommentar
tzomatz Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Hei Hvordan er det med strålingen til de håndholdte vhf/uhf radioene? Har sett at man kan få tak i opptil 7w, men er disse trygge i bruk? Uhf, er det disse som brukes på større arbeidsplasser, eller er det annet utstyr det er snakk om? UHF, en radio med frekvenser fra 300 MHZ - 3 GHZ Maritim radio ligger vel i VHF spekteret, selv om min radio har begge deler. Ja, noen arbeidsplasser bruker UHF fordi det trenger lettere gjennom betongvegger etc har jeg hørt. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Er det sender med i radioen, og i så tilfelle hvilke frekvenser kan du sende på? Lenke til kommentar
tzomatz Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Er det sender med i radioen, og i så tilfelle hvilke frekvenser kan du sende på?Usikker på hvilken range jeg kan sende på. Ikke testet noe, er visst ikke lovlig slik jeg har forstått det. Selgeren sa at man måtte unlocke dem med et dataprogram forsåvidt. Endret 25. juli 2016 av tzomatz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå