Gå til innhold

Brønnøysundregistrene er en sårbar spagetti – må bygge nytt for 1,2 milliarder


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

 

1,2 milliarder??? Skal de ha servere av gull og diamantbelagte nettverkskabler?

 

neppe, men de må nok ha noen til å utvikle systemene. fortrinnsvis noen med kompetanse.

La meg omformulere: skal de ha "rockstar" utviklere og konsulenter som går rundt i gulldresser med diamantbelagte sko? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://no.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8nn%C3%B8ysundregistrene er det listet 17 (eller 18, avhengig av hvordan man teller) registre.

 

Noen av disse har mye til felles, spesielt Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Konkursregisteret. Men andre er av fullstendig annen karakter, som Ektepaktregisteret, Jegerregisteret og Reservasjonsregisteret.

 

Jeg håper virkelig at planen her ikke er å lage ett system som samler såpass forskjellige samfunnsoppdrag inn i ett dyrt og komplekst system. Det høres ut som en oppskrift på flere katastrofer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, det tror jeg ikke jeg gjør, om de interne kostnadene for å ha en person ansatt var halve prisen av timeraten, så hadde konsulentselskaper tjent mye mer.

 

AtW

 

Det er mye dyrere å ha en ansatt i et konsulenthus enn i det offentlige. Da tenker jeg på lønn, mye dyr kursing, dyrt utstyr, utenlandsturer, og mye mer. I tillegg er det en rekke høyt gasjerte "administrative ressurser" som skal ha en bit av det konsulenten fakturerer. Resultatet skal, som du er inne på, være på minst 10%. Jeg mener å ha hørt at de regner med 500 kr/t per utviklingshode i det offentlige. Regnestykket mitt blir uansett ikke veldig annerledes om man legger på en hundrings eller to. Det interessante er hva alle de andre pengene brukes til.

 

 

Er det? Nå er ikke jeg i denne bransjen direkte, men i min bransje vil jeg tror det brukes mer ressurser på kursing i det offentlige, lønnen er noe lavere, men pensjonen er også bedre, administrative ressurser ser ikke ut til å være større i det private per ansatte. Regnestykket blir ganske annerledes om man regner 90% av kostnadene kontra 50%.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at planen her ikke er å lage ett system som samler såpass forskjellige samfunnsoppdrag inn i ett dyrt og komplekst system. Det høres ut som en oppskrift på flere katastrofer.

 

Det er det skissene peker i retning av, det hadde vært interessant å få litt mer detaljer rundt hvordan det er tenkt rundt dette. Registere som har "Brønnøysund" til felles som samles i ett system lukter av Conways lov... Nå håper jeg at jeg leser den vage arkitekturskissen feil.
Lenke til kommentar

Forstår ikke at de selv vil kjøre det som et megaprosjekt. Brreg virker jo ellers nokså oppegående, med god flyt på PaaS løsningen sin. Burde være overkommelig å forvalte de eksisterende systemene over på ny plattform uten slike store løft, men det er kanskje ikke nok prestisje i slikt? Det finnes vel ikke en eneste offentlig eller privat org i Norge som ikke har enormt etterslep målt mot state of the art i dag. Skulle vi alle lagt opp til megaprosjekter så blir det i allefall nok med IT jobber fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slå dette i lag med helseregistre, NAV og andre personlige registre, så sparer man litt penger samtidig som man får samlet alt på en plass. Grunnmuren vil jo bli lik. Kun API som blir forskjellig basert på hvilken bruker og brukertilgang tjenesten har.

 

Ikke vits å ha personlig profil i 500 forskjellige registre og sider.

Samler man alt på en og samme plass så har alle kun ett system, en side og en kilde å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut som en hybrid. Mange av disse systemene er nok såpass integrerte med hverandre logisk sett at det gir lite mening å skille dem teknisk. I motsetning til hva mange tror er dette temmelig teknisk oppegående miljøer som vet hva de driver med. Så lenge arkitekturen er logisk bygget opp og modularisert der det er mulig er det ikke så farlig om selve systemet blir en enhet - ser jeg var litt upresis med bruken av "monolitt" over. 

Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8nn%C3%B8ysundregistrene er det listet 17 (eller 18, avhengig av hvordan man teller) registre.

 

Jeg håper virkelig at planen her ikke er å lage ett system som samler såpass forskjellige samfunnsoppdrag inn i ett dyrt og komplekst system. Det høres ut som en oppskrift på flere katastrofer.

 

 

Virker som om de mer erfarne konsulentene er samstemte i at dette ikke er den mest hensiktsmessige bruken av pengene. Også @ChristinGorman var ute og pratet om det samme. Fokus på brukerverdi og bytting av ett system av gangen - ikke rydding i kodebasen.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å spekulere i om 1.2 milliarder er mye eller ikke så lenge man ikke har noen som helst andre tall. Så har vi faktoren om levetid også.

 

1.2 mrd = overdimensjonering. Villfarelsen synes å være at jo mer man tar i, jo mer sannsynlig å lykkes. I stedet fristes man, fordi man har råd, til å bruke flust av teknologier man ikke behersker, og eksterne konsulenter med sine egne mål, fordi det er slikt man innbiller seg at (budsjett)store systemer "må ha". Overveldende mange utviklere vil fort også overkjøre de få fagekspertene som sitter med nøkkelen til forretningslogikken. Så fortsetter man å fore et høyteknologisk troll som ikke gjør som det skal, men som ingen tør å stoppe, too big to fail, og ansvaret er også pulverisert tilstrekkelig.

 

Skattebetaler

Lenke til kommentar

 

La meg omformulere: skal de ha "rockstar" utviklere og konsulenter som går rundt i gulldresser med diamantbelagte sko? :)

 

 

 

Antar de har tenkt å betale markedspris for den kompetansen de har behov for. Det virker som du tror det er lite smart å betale det kompetanse koster. Har du tenkt over hva det koster på lang sikt om du ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Disse problemene har med anbudsreglene å gjøre tenker jeg. Før man kritiserer det offentlige for dette, må man se på reglene de har og forholde seg til.

 

De må bytte ut 6 store systemer som henger sammen. De kan ikke bare bytte ut ett, se hvordan det gikk og prosjektere på nytt etter første prosjektet, som noen her har foreslått. Da må de ha ett anbud per system/prosjekt. Med påfølgende ventetid mellom hvert prosjekt. Med de problemene det fører med seg.

 

Man står da også i fare for å måtte bruke forskjellige leverandører/konsulenter per system, noe som de fleste forstår ville vært svært fordyrende, avhengig av hvor tett systemene skal fungere sammen.

 

Jeg leser at etaten *ønsker* å bruke smidig prosjektstyring i dette prosjektet, med åpning for endringer av hvert system selv etter leveransen, som en del av prosjektet. Det er vel det de fleste her mener er riktig å gjøre, så kritikken faller litt urimelig syns jeg.

 

Vi hadde hatt godt av et mye mer smidig anbudsreglement for IT prosjekter i Norge. Etatene burde stått langt friere til å velge leverandører og prosjektoppbygging enn det er i dag. Den siste endringen som kom (for noen år siden) er et steg i riktig retning, men det langt fra nok, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...