Gå til innhold

Brønnøysundregistrene er en sårbar spagetti – må bygge nytt for 1,2 milliarder


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2016 bør man ikke skrive slike systemer fra scratch.

Overlate drift av servere, lagring og annen infrastruktur til noen som gjør dette effektivt.

Velg et fully managed API-økosystem som beviselig skalerer til større oppgaver enn hva norske forhold krever.

Vurdere Googles APIer og bruke ressursene på å kode funksjonalitet bedriftene trenger.

 

Nasjonalt kritiske systemer må ALDRI legges inn på servere som styres av en fremmed makts lover. Vær for guds skyld ikke så inn i naive.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Må man ikke betale for ny infrastruktur? Jeg regner med at de må bygge det nye samtidig som det gamle skal fungere.

Jo, men maksinvare er lummerusk i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det er et estimat utifra prisen. Kostnaden i et prosjekt som dette er stort sett utelukkende arbeid, og 1M/årsverk er en god tommelfingelregel.

 

Hvor har du 1M fra? Med konsulentbistand på fulltid blir vel 1750 (et årsverk ifølge SSB) * 1000 (omtrentlig timepris) = 1,75M ikke så langt fra sannheten. Internt årsverk: 1750 * 500 = 875 000. Og da tar jeg i med 500 kr/t. De ligger nok typisk på drøye 500k i lønn, kan jeg tenke meg.

 

Et sitat fra artikkelen:

 

 

I prosjektrammen er det lagt opp til 30-40 utviklere fra egne rekker og et tilsvarende antall innleide konsulenter, forklarer etatens ledere.

 

Et lite regnestykke for moro skyld:

 

La oss si 35 utviklere fra egne rekker, og altså estimere intern timepris til 500,-.

 

Interne: 35 * 1750 * 500 * 6 =  183,75M

Eksterne: 35 * 1750 * 1000 * 6 = 367,5M

Totalt: 551M

 

Gjenstående: 1200M - 551M = 649M

 

Så det vil være ca. 70 utviklere som gjør noe, til knappe 46% av totalkostnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk her er overrasket over en prislapp på 1,2 milliarder for et komplett IT-system. Det er jo selvsagt mye penger, men for noe som Brønnøysundregistrene så ser jeg ikke på prislappen som noe mer enn litt over gjennomsnittet dyrt. For å sette ting i perspektiv så anslås det en pris på Vegvesenet sitt Autosys-system til rundt 1,1 milliarder kroner, og estimatet på prosjektet var 786 millioner. Når det er sagt så er Autosys alt annet enn et vellykket prosjekt.

 

Mange her inne har åpenbart manglende kunnskaper om hva et slikt prosjekt innebærer.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er et estimat utifra prisen. Kostnaden i et prosjekt som dette er stort sett utelukkende arbeid, og 1M/årsverk er en god tommelfingelregel.

Hvor har du 1M fra? Med konsulentbistand på fulltid blir vel 1750 (et årsverk ifølge SSB) * 1000 (omtrentlig timepris) = 1,75M ikke så langt fra sannheten. Internt årsverk: 1750 * 500 = 875 000. Og da tar jeg i med 500 kr/t. De ligger nok typisk på drøye 500k i lønn, kan jeg tenke meg.

 

Et sitat fra artikkelen:

I prosjektrammen er det lagt opp til 30-40 utviklere fra egne rekker og et tilsvarende antall innleide konsulenter, forklarer etatens ledere.

Et lite regnestykke for moro skyld:

 

La oss si 35 utviklere fra egne rekker, og altså estimere intern timepris til 500,-.

 

Interne: 35 * 1750 * 500 * 6 = 183,75M

Eksterne: 35 * 1750 * 1000 * 6 = 367,5M

Totalt: 551M

 

Gjenstående: 1200M - 551M = 649M

 

Så det vil være ca. 70 utviklere som gjør noe, til knappe 46% av totalkostnaden.

Konsulentselsksper med halveis edruelige rater har kanskje et resultat på ti prosent. Halve utgifter til egne ansatte når alt er tatt med er som regel en utopi. AtW Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Det er et estimat utifra prisen. Kostnaden i et prosjekt som dette er stort sett utelukkende arbeid, og 1M/årsverk er en god tommelfingelregel.

Hvor har du 1M fra? Med konsulentbistand på fulltid blir vel 1750 (et årsverk ifølge SSB) * 1000 (omtrentlig timepris) = 1,75M ikke så langt fra sannheten. Internt årsverk: 1750 * 500 = 875 000. Og da tar jeg i med 500 kr/t. De ligger nok typisk på drøye 500k i lønn, kan jeg tenke meg.

 

Et sitat fra artikkelen:

I prosjektrammen er det lagt opp til 30-40 utviklere fra egne rekker og et tilsvarende antall innleide konsulenter, forklarer etatens ledere.

Et lite regnestykke for moro skyld:

 

La oss si 35 utviklere fra egne rekker, og altså estimere intern timepris til 500,-.

 

Interne: 35 * 1750 * 500 * 6 = 183,75M

Eksterne: 35 * 1750 * 1000 * 6 = 367,5M

Totalt: 551M

 

Gjenstående: 1200M - 551M = 649M

 

Så det vil være ca. 70 utviklere som gjør noe, til knappe 46% av totalkostnaden.

Konsulentselsksper med halveis edruelige rater har kanskje et resultat på ti prosent. Halve utgifter til egne ansatte når alt er tatt med er som regel en utopi. AtW

 

 

Ja når man legger på pensjonsinnbetaling, arbeidsgiveravgift, kostnader til lokaler, kurs, materiell, utstyr etc så blir kostnaden fort mer enn 500 kr pr time. 500 000 er også for lav gjennomsnittlig lønn. Her snakker vi nok om en del som betales langt bedre.

 

1000 kr timen for eksterne er nok også noe lavt, her vil et også fort være folk som ligger betydelig høyere i timepris. I tillegg må man ta med reise etc for konsulentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper iallfall ikke et så viktig system skal lages av tusenkronerskonsulenter, for det er ikke akkurat topplaget!

 

Utviklere ligger på rundt tusenlappen på offentlige langtidskontrakter. Det er ikke enkelt å få mye mer betalt for seniorer.

 

AtW: Misforstår du noe? Jeg regner 500 kr/t for internt ansatte i Brønnøysundregistrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk her er overrasket over en prislapp på 1,2 milliarder for et komplett IT-system. Det er jo selvsagt mye penger, men for noe som Brønnøysundregistrene så ser jeg ikke på prislappen som noe mer enn litt over gjennomsnittet dyrt. For å sette ting i perspektiv så anslås det en pris på Vegvesenet sitt Autosys-system til rundt 1,1 milliarder kroner, og estimatet på prosjektet var 786 millioner. Når det er sagt så er Autosys alt annet enn et vellykket prosjekt.

 

Mange her inne har åpenbart manglende kunnskaper om hva et slikt prosjekt innebærer.

 

Hva er en milliard verdt lengre?

 

Siden alle land har entret dataalderen omtrentlig samtidig, så tipper jeg det ville kunne ha vært fordeler med å samarbeide med andre land om utviklingen av en løsning som dette.

 

Hvor forskjellig er en lov egentlig her eller der? Hva er poenget dere vil fram til med at lover er så voldsomt krevende? Unnskyld min uvitenhet.

Lenke til kommentar

Det er faktisk bare 4 millioner mennesker i dette landet. Folkeregisteret er ikke mer data enn at det får plass på min mobiltelefon. Og registrene er for det meste temmelig enkle i struktur og logikken heller ikke spesielt komplisert. Det er veldig vanskelig å forstå hvordan man kan bruke 1.2 milliarder på denne omleggingen. Prislappen er omtrent den samme som for Nav Pensjon, som hadde 300-400 tabeller og masse komplisert logikk. (Forøvrig var også Nav Pensjon grovt overpriset, men det er en annen sak.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg håper iallfall ikke et så viktig system skal lages av tusenkronerskonsulenter, for det er ikke akkurat topplaget!

 

Utviklere ligger på rundt tusenlappen på offentlige langtidskontrakter. Det er ikke enkelt å få mye mer betalt for seniorer.

 

AtW: Misforstår du noe? Jeg regner 500 kr/t for internt ansatte i Brønnøysundregistrene.

 

 

Nei, det tror jeg ikke jeg gjør, om de interne kostnadene for å ha en person ansatt var halve prisen av timeraten, så hadde konsulentselskaper tjent mye mer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det tror jeg ikke jeg gjør, om de interne kostnadene for å ha en person ansatt var halve prisen av timeraten, så hadde konsulentselskaper tjent mye mer.

 

AtW

 

Det er mye dyrere å ha en ansatt i et konsulenthus enn i det offentlige. Da tenker jeg på lønn, mye dyr kursing, dyrt utstyr, utenlandsturer, og mye mer. I tillegg er det en rekke høyt gasjerte "administrative ressurser" som skal ha en bit av det konsulenten fakturerer. Resultatet skal, som du er inne på, være på minst 10%. Jeg mener å ha hørt at de regner med 500 kr/t per utviklingshode i det offentlige. Regnestykket mitt blir uansett ikke veldig annerledes om man legger på en hundrings eller to. Det interessante er hva alle de andre pengene brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...