Akse Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Hei. Har fått en god deal på et kamera i England. Tenker å reise over for å hente det. Sparer rundt 25.000 på det totalt. Hvis jeg legger det i håndbagasjen, er det vel ingen som kan ta meg på noe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Er vel ganske sjeldent de tar folk for dette, med mindre du går rundt og flasher boks og kvittering opp i trynet på en toller da Jeg fikk hvertfall aldri noen problemer med tollerne når jeg flagret opp og ned fra Svalbard, og jeg sparte atskillig mer enn 25k.... Så fly ned og hent kameraet, og husk kvoten på vei hjem igjen Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Nei, det gir jo mening. Takk. Lenke til kommentar
sector Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Men er det ikke slik at hvis du bruker en stor enkeltsum i utlandet, hvertfall hvis du bruker betalingskort, er det automatikk fra banken din å rapportere til skattevesen eller lignende? Sjekk opp dette i forkant før du reiser. Mulig du bør veksle en del penger inn i pund før avreise, og ta ut en god del i minibank, og kanskje i tillegg betale resten med kort hos den du skal kjøpe av? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Bankene rapporterer ikke slikt til skattevesenet nei, de ser en sum har gått ut, men ikke hva den har gått til. Og for skattevesenet er det jo et fett hva en privatperson bruker penger på, det er jo veldig få ting som for en privatperson som generer skatt. Tollvesenet har forsåvidt også denne oversikten men de blander seg heller ikke inn i hva du som person bruker penger på i utlandet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Kostbart fotoutstyr/verktøy, skal registreres på et skjema hos Tollvesenet før utreise, og der skal absolutt alt som skal være med hjem til Norge være registrert med serie nummer. Ellers så bør en ha med seg kvitteringer fra norske butikker, slik at det kan bevises at det er kjøpt i Norge. Kjøp i utlandet kan dermed bli kostbart om du blir stoppet i tollen ved innreise til Norge, og ikke har fylt ut skjema eller har med kvittering fra en norsk butikk. Har faktisk måttet vise frem kvitteringer på kamera og objektiver ved en passering/rutinekontroll inn til Norge på grensen Svinesund. Heldigvis så hadde jeg kvitteringene med meg i fotosekken siden jeg hadde kjøpt dette noen dager tidligere. Jeg visste da ikke om dette skjemaet, men en hyggelig tollbetjent viste meg det. Det skjemaet fylte jeg så ut for å spare meg selv for problemer i ettertid, men har siden ikke blitt stoppet i kontroll når jeg har hatt med fotoutstyr. Dette er nå 3-4 år siden. Her er en link til skjemaet, og det skal også stemples hos tollvesenet før det er gyldig. http://www.toll.no/upload/skjema/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf Endret 6. august 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Valutaregisterloven gir bankene rapporteringsplikt om grensekryssende transaksjoner. Formålet er å forebygge og bekjempe kriminalitet og å bidra til riktig skatte- og avgiftsbetaling. Alle overførsler til eller fra utlandet blir registrert, kortbruk i utlandet (enkelttransaksjoner over 25.000 kroner rapporteres enkeltvis), og kjøp og salg av utenlandske sedler som overstiger 5.000 kroner. http://www.dinside.no/895565/tollvesenets-kontrollpraksis-er-tillatt (Hvis det ikke er gjort endringer siden 2012) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Kostbart fotoutstyr/verktøy, skal registreres på et skjema hos Tollvesenet før utreise, og der skal absolutt alt som skal være med hjem til Norge være registrert med serie nummer. Ellers så bør en ha med seg kvitteringer fra norske butikker, slik at det kan bevises at det er kjøpt i Norge. Kjøp i utlandet kan dermed bli kostbart om du blir stoppet i tollen ved innreise til Norge, og ikke har fylt ut skjema eller har med kvittering fra en norsk butikk. Tviler på at det særlig ofte manifesterer seg til et reellt problem om man ikke har dokumentasjonen. Å ha med seg kamera på ferie er ikke akkurat veldig uvanlig. AtW Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Kostbart fotoutstyr/verktøy, skal registreres på et skjema hos Tollvesenet før utreise, og der skal absolutt alt som skal være med hjem til Norge være registrert med serie nummer. Ellers så bør en ha med seg kvitteringer fra norske butikker, slik at det kan bevises at det er kjøpt i Norge. Kjøp i utlandet kan dermed bli kostbart om du blir stoppet i tollen ved innreise til Norge, og ikke har fylt ut skjema eller har med kvittering fra en norsk butikk. Tviler på at det særlig ofte manifesterer seg til et reellt problem om man ikke har dokumentasjonen. Å ha med seg kamera på ferie er ikke akkurat veldig uvanlig. AtW Har ikke påstått at det er noe som skjer ofte, jeg har kun opplevd det en gang på mange turer gjennom tollen med komplett fotoutstyr til mange titalls tusen kroner. Men nå holder det med en gang før det virkelig kan bli et problem for den som skal igjennom tollen uten riktige dokumenter utfylt eller har med seg norske kvitteringer. Som regel så går det bra selv om en blir stoppet, det er når en har noe som ser helt nytt og ubrukt ut at en kan få problemer, uten at jeg har sagt at det er fasiten. TS gjør etter min mening en risikofylt handling når han bevist reiser til utlandet for å spare penger på et kjøp av fotoutstyr (kamera). Vet at flere gjør dette, og sender den tomme original emballasjen til seg selv i posten, for så å ta med seg det en har handlet som håndbagasje. Men å miste norske garanti -og reklamasjonsrettigheter er ikke noe jeg ville ha gjort, men det er klart en kan reparere mye for egne penger med tanke på hvilken sum TS sparer på dette kjøpet, så det får være opptil enhver hvordan en gjør dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå