FUMARE Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Hei, har en gammel buss som trenger et par høyttalere, det er uaktuelt å modifisere dører eller dashbord, så de må monteres i taket Har kappet til en plate som jeg skal montere de i, tar gjerne i mot tips om hvor på plata jeg burde plassere de (front, midtstilt, separert?), skal være grei klaring i front. Denne bussen bråker helt jævlig i cruisefart, så jeg må ha noe som kan spille høyt og med god lydkvalitet, fra før av har jeg en Pioneer MVH-280 spiller, regner med at den er god nok. Er klar til å bruke 5-6 tusen på et komponentsett + 2-kanals forsterker, har sett på Gladen SQX 165 og Gladen Zero 165, er ikke store forskjellen i prisen på disse, så hvor ligger forskjellen, og finnes det bedre sett i samme prisklasse? Hva trenger jeg evt. av forsterker for å drive disse? Tar gjerne noe lettdrevent, er bare en liten dynamo i denne bussen, men de blir koblet på eget batteri. Takker for svar Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Gladen M 165 spiller som bare rakkeren i min Berlingo! Trenger ikke være dyrere enn 1400KR. Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Gladen M 165 spiller som bare rakkeren i min Berlingo! Trenger ikke være dyrere enn 1400KR. Er skeptisk til det billigste alternativet, men spørsmålet er om det i det hele tatt verdt å betale mye ekstra for gode komponenter hvis lydbildet likevel blir feil ved å montere de i taket. Dette er bare en liten del av et større prosjekt (bobil), så jeg er ikke så redd for å bruke penger. Skal ha sub også, men det blir ved en senere anledning Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 (endret) ville satt høytalere i hvert sitt hjørne peke nedover med bokskasser på toppen av plata. ser du bruker finerplate. det holder ikke, bruk MDF mye tettere og "dødt" tremateriale enn finer. noe dyrere, men for igjen for det senere. har du ikke noe interesse av å montere dette ordentlig i kasser eller i mdf kan du like så godt kjøpe det billigste av gladen. Men hovedforskjellen i disse 2 er bassmellomtonen, hvor Zero er hakkere kvassere, diskant og delefilteret er de samme. forsterker for du i både 2,4,6 kanaler. beste er om du skal ha en sub i tillegg kan du kjøre 6 kanaler hvor du kobler høytalere og 1 sub i brokoblet. Endret 1. august 2016 av hølands_gutt Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 ville satt høytalere i hvert sitt hjørne peke nedover med bokskasser på toppen av plata. ser du bruker finerplate. det holder ikke, bruk MDF mye tettere og "dødt" tremateriale enn finer. noe dyrere, men for igjen for det senere. har du ikke noe interesse av å montere dette ordentlig i kasser eller i mdf kan du like så godt kjøpe det billigste av gladen. Men hovedforskjellen i disse 2 er bassmellomtonen, hvor Zero er hakkere kvassere, diskant og delefilteret er de samme. forsterker for du i både 2,4,6 kanaler. beste er om du skal ha en sub i tillegg kan du kjøre 6 kanaler hvor du kobler høytalere og 1 sub i brokoblet. Plata må være tynn, sterk og lett tøyelig for å kunne passe i sporene, derfor falt valget på finer, tenkte ikke på noe annet der og da. Når du sier at MDF er tettere, tenker du på lydisoleringsegenskapene? Hjelper det hvis jeg dekker oversiden med filt/lyddempende skum? Og hvor viktig er det med kasser, tror høyttalerne nesten rekker taket ved 65mm monteringsdybde hvis de skal monteres helt i hjørnet Lenke til kommentar
rillto Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Det er tull å kjøpe dyre høyttalere hvis de ikke skal innstalleres skikkelig. Mitt billigsett er montert etter alle kunstens regler og lyder nok bedre enn et dyrere sett i en takplate av spon eller kryssfiner. Plassering og skikkelig demping er viktigere enn pris på delefilteret som jeg ikke bruker likevel. Jeg kjører biamp fra Pioneer radioen og bruker den innebygde delingen i spilleren. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) ble dårlig tegning, men for du delt mdfplate i 2 og montert midtplank i midten og kasser som jeg gjorde et forsøk å tegne i paint? om det blir lite plass kan du alltids sentere høytalerne mer mot midten, men jo lengre ut på hjørne de står jo bedre spredning av lyd vil det bli. MDF er hard pakket flis og limt i en plate framfor finer plate. med det stopper du opp mye mere av lydbølgene som blir produsert i kassene. Nøkkelen her er å stoppe absolutt alle lydbølgene til "flyte" rundt omkring i rommet i bilen, skum og filt vil dekke opp for bølgene og gjenklang som skjer utenfor disse kassene så man slipper å ha disse høytalerne til å treffe første og beste bøyelige materiale, slik som vinduer,metaller, slik at resonansen igjen flyter utover hele bilen og tilslutt forsvinner. se for deg at bilen skal være så tett så overhode mulig for luftgjennomstrømmning det er her mdf gjør en bedre jobb da mdf er tettere materiale enn finer som har mer fleksibilitet og mindre stopp av resonansen. nå vet ikke jeg hvor du har dine standpunkter for lydkvalitet. men er du kun på utkikk etter noe mere lyd enn bare motor og dårlig FM radio diskant fra 1960 så ville jeg lagt litt mere arbeid i det med å gjøre det ordentlig første gang, for å investere i "dyre" kompententsett og ikke monteres ordentlig er som å kaste penger ut av vindu etter min mening. annet tips for å dempe mye av gjenklang og utstenge mest mulig motorlyder og hente ut mest mulig resonans i bilen er å bruke dempematter slik som dette: http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/dempematter/gladen-aero-multi-37-m2 Endret 2. august 2016 av hølands_gutt Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Jeg er klar over viktigheten med god demping, du får ikke verre skranglekasse enn dette Er kjent med gladen multi, brukte de på gulvet + dobbelt lag med MLV. Skulle kjøpe de butyl-mattene til gladen hos dynabel for noen uker siden, men de hadde dem ikke på lager, så de skulle ringe meg. De har enda ikke ringt så jeg tror jeg må ta en tur, for det står at de har det på lager på nett Målene på plata er 173 x 147, så hvor tykk må en MDF plate være i denne størrelsen? Jeg skal trekke den i imitert lær så jeg vil jo helst at den skal være hel når den monteres, ikke i 2 deler Har tatt noen nye bilder som viser sporene. Er visst også mindre klaring enn jeg trodde i hjørnene, ca 5 cm bare, taket buer mye mer oppover mot midten. Går selvfølgelig an å bygge ut med ringer eller lignende, men da blir det ikke like pent. Til vanlig spiller jeg musikk fra 2 klipsch rf7, og har enda ikke hørt noe som låter bedre, så jeg stiller litt krav til lydkvalitet. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Lim inn et lag med dempematter i taket og på baksiden av plata, tett godt rundt plata når du monterer den (jeg ville lagt inn en tverrbjelke for å stive av plata, gjerne med et feste på midten også), så monterer du et sett med gladen SQL165 så langt frem og ut til hver side, som mulig, så skal du se det blir bra 1 Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 Lim inn et lag med dempematter i taket og på baksiden av plata, tett godt rundt plata når du monterer den (jeg ville lagt inn en tverrbjelke for å stive av plata, gjerne med et feste på midten også), så monterer du et sett med gladen SQL165 så langt frem og ut til hver side, som mulig, så skal du se det blir bra Nå føler jeg at du taler de andre midt i mot Plata blir festet på midten slik som den originale plata var festet, den buer litt mot midten så det er nok lurt å forsterke den ja. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Lim inn et lag med dempematter i taket og på baksiden av plata, tett godt rundt plata når du monterer den (jeg ville lagt inn en tverrbjelke for å stive av plata, gjerne med et feste på midten også), så monterer du et sett med gladen SQL165 så langt frem og ut til hver side, som mulig, så skal du se det blir bra Nå føler jeg at du taler de andre midt i mot Plata blir festet på midten slik som den originale plata var festet, den buer litt mot midten så det er nok lurt å forsterke den ja. Nja, det kan selvfølgelig bli bedre, med stivere plate osv, men da må du lydisolere resten av bussen også, for å få "utnyttet" lyden fra høyttalerene, og da begynner det å koste litt Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 Ok Skal prøve å gjøre dette riktig, kjøpte en MDF-plate i dag, men fant ingen som hadde plater i bredden jeg trenger, så jeg tenkte å kappe den til og lime den på toppen av finerplata i 2 deler. Hva slags forsterker vil du anbefale til SQL settet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Ok Skal prøve å gjøre dette riktig, kjøpte en MDF-plate i dag, men fant ingen som hadde plater i bredden jeg trenger, så jeg tenkte å kappe den til og lime den på toppen av finerplata i 2 deler. Hva slags forsterker vil du anbefale til SQL settet? http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/mosconi/one/mosconi-gladen-one-1302-forsterker Lenke til kommentar
FUMARE Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Ok Skal prøve å gjøre dette riktig, kjøpte en MDF-plate i dag, men fant ingen som hadde plater i bredden jeg trenger, så jeg tenkte å kappe den til og lime den på toppen av finerplata i 2 deler. Hva slags forsterker vil du anbefale til SQL settet? http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/mosconi/one/mosconi-gladen-one-1302-forsterker Takk Jeg har kjøpt SQL settet og dempematter til taket, har dekket kanskje 90%. Høyttalerne hadde visst litt større monteringsdybde enn de andre, så plassering blir som vist på bildet, rekker nesten taket og slipper å bygge ut. Foreløpig har jeg bare ett spørsmål til Og det er hvor på plata jeg bør plassere diskantene? De kan plasseres helt ut i hjørnene, men noen sier at de skal være nærmest mulig høyttalerne. Endret 11. august 2016 av FUMARE Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 nice! fremgang, diskanter er vanskelig, er stor variasjon fra bil til buss men jeg lærte en regel om å ha diskanten peke mot baksetes taklampe. men det blir vanskelig å finne du fasit svar her. ville kanskje begynt med å teste dette å montere det som midlertidig med dobellsidig tape og prøvd meg litt rundt på plata å hørt hva du syntes er best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå