enr379 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Jeg skal bygge en maskin som i hovedsak skal redigere 1080p i Photoshop, Premiere Pro og After Effects. Etter mye google, wikipedia og youtube har jeg kommet frem til dette oppsettet. Fint med noen tilbakemeldinger på om jeg er på rett vei eller helt på bærtur, det er ti år siden jeg bygget en maskin sist. :-) https://pcpartpicker.com/user/A0379/saved/#view=QccZxr Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 tja ser mer enn bra nok ut det der.. 16 gb ram er vel sweet spot for videoredigering, kan kanskje utvides til 32 gb eller enda mer hvis du skal drive profft, det spørs hvor mye rart du har i minne samtidig og videoredigering sluker RAM.. ellers har jeg ingenting å legge til. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Jeg skal bygge en maskin som i hovedsak skal redigere 1080p i Photoshop, Premiere Pro og After Effects. Etter mye google, wikipedia og youtube har jeg kommet frem til dette oppsettet. Fint med noen tilbakemeldinger på om jeg er på rett vei eller helt på bærtur, det er ti år siden jeg bygget en maskin sist. :-) https://pcpartpicker.com/user/A0379/saved/#view=QccZxr Noen ting bør du forandre på : - Gå for i7 6800K (nyere basert på Broadwell-E) - Siden CPU har en firekanals minnekontroller, så trenger du 4 like RAM brikker, og ikke 2 som du har satt opp. - Gå for Corsair Hydro H115i om du skal ha Corsair AIO vannkjøling. Se om den passer i kabinettet før du bestiller da. Eller gå for en god luftkjøler som Noctua U14S eller D15S. - Ikke kjøp et nytt GTX 970 kort nå som GTX 1070 er ute, og er mye raskere. - Gå for Samsung 850 EVO SSD istedenfor 750. - Ikke Seagate harddisker... heller Western Digital eller Hitachi/HGST pga bedre pålitelighet. - Angående skjerm, har du sett på Dell U2717D? I en slik PC så vil 32GB RAM komme til nytte da. Endret 25. juli 2016 av Betroz Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Behold 5820K prosessoren (klokker vel bedre enn den nye 6800K). Bruk m.2 NVMe basert SSD som systemdisk (hovedkortet ditt støtter det) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Behold 5820K prosessoren (klokker vel bedre enn den nye 6800K). Det er sant, men ikke sikkert trådstarter skal overklokke. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Det er også lurt å ha 2 stk raske lagringsmedier. Altså en til å ha orginalen på, og en på det ferdig redigerte. Altså en egen "scratch" ssd. Selv har jeg 3x850pro ssder i raid-0 til det formålet, og m.2 ssd til OS/programmer. Lenke til kommentar
enr379 Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Takk for mange gode tips, ikke minst hvordan man får mer ut av rammen. :-) Tanken var å overklokke 5820k, så den tror jeg skal holde. Hva er fordelen med H115i kontra den jeg så på? Vil helst ha vannavkjølt for å holde lydnivået nede. Når det gjelder lagring så har jeg en Drobo med 10 terra, så den delen er dekket. Internt tenkte jeg å ha OSet og programmene på en SSD og kjøre to en-terra disker speilet. Ser poenget med å gå over til WD, har de i Droboen og er strålende fornøyd. Med tid og stunder, og penger blir det non bare SSD-disker i maskinen. Vil jeg tjene noe særlig på å bytte opp fra 750 til 1070? Husk at denne maskinen ikke vil bli benyttet til gaming og da burde vel det holde i lang tid fremover. Det er jo nesten doble prisen. Igjen, takker for alle tilbakemeldinger, dette er veldig nyttig for meg. :-) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 H115i er en litt bedre utgave enn H100i. Sjekket du den ut...eller bare så du navnet? (større radiator og vifter) Jeg vet noen Adobe programmer bruker skjermkortet (cuda) i videoredigering, derfor 1070 kortet. Men om du tjener mye på det vet jeg ikke. Akkurat her har ikke jeg så mye peiling. Men GTX 1060 kan du gå for da. Liksom teit å betale så mye for GTX 970 i dag... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 H115i er en litt bedre utgave enn H100i. Sjekket du den ut...eller bare så du navnet? (større radiator og vifter) Jeg vet noen Adobe programmer bruker skjermkortet (cuda) i videoredigering, derfor 1070 kortet. Men om du tjener mye på det vet jeg ikke. Akkurat her har ikke jeg så mye peiling. Men GTX 1060 kan du gå for da. Liksom teit å betale så mye for GTX 970 i dag... 750/950 er sikkert godt nok til videoredigering Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Fant en side med noe info her. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Interessant artikkel om videocards til adobe premiere: Adobe Premiere video cards benchmark results vs a Real premiere project. https://www.studio1productions.com/Articles/Premiere-Benchmark.htm Endret 25. juli 2016 av nagina Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Interessant artikkel om videocards til adobe premiere: Adobe Premiere video cards benchmark results vs a Real premiere project. https://www.studio1productions.com/Articles/Premiere-Benchmark.htm Som jeg sa, så er 750/950 godt nok for de aller fleste Lenke til kommentar
enr379 Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Mye spennende lesing her. Har endret litt på oppsettet nå. Var veldig usikker på om jeg skulle oppgradere CPUen eller ikke, men siden det bare er femhundre i forskjell byttet jeg den ut. Borte er også vannkjølingen til fordel for ordinære vifteavkjøler. Skjermkortet er forstatt et 950 da jeg mener at det vil holde med god margin, og neste seg opp er rundt 2000kr ekstra som jeg ikke føler jeg får nok igjen for. Noen synspunkter på dette oppsettet? Endret 26. juli 2016 av enr379 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Skjermkortet er forstatt et 950 da jeg mener at det vil holde med god margin, og neste seg opp er rundt 2000kr ekstra som jeg ikke føler jeg får nok igjen for. I den lista der står det fortsatt GTX 970 kort da, og ikke 950. Du går for 16GB RAM og ikke 32GB? Hva med disse? Koster ikke så mye mer enn de du har satt opp. Ellers ser det bra ut Endret 26. juli 2016 av Betroz Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Snurrediskene du har satt opp er ikke egnet til raid, bruk WD Red Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Snurrediskene du har satt opp er ikke egnet til raid, bruk WD Red Eller Hitachi desktop Lenke til kommentar
Sweet Tooth Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøre i så mye RAM som mulig for After Effects sin del. Du rendrer til RAM i AE når du f.eks skal previewe effekter. AE er svært følsomt for RAM og skjermkort Lenke til kommentar
enr379 Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Da har jeg endret litt på listen og lagt til noe jeg hadde helt glemt, nemlig et trådløst nettverkskort. Føler jeg er veldig fornøyd slik maskinen ser ut nå, så takk igjen for alle innspill her. Så er spørsmålet, det er ingen åpenbare feil på utstyret jeg har valgt nå? Altså komponenter som ikke passer sammen ol. Endret 28. juli 2016 av enr379 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Så er spørsmålet, det er ingen åpenbare feil på utstyret jeg har valgt nå? Altså komponenter som ikke passer sammen ol. Et par ting. Du har satt opp et Asus 970 kort som koster 2689 kr. Vet du at du kan få et GTX 1060 kort til omtrent samme pris...? En 100-lapp mer bare. Just saying... Du har satt opp 2 stk av det RAM settet, for totalt 8 brikker ala 64GB. Sier ikke det skjer, men ikke sikkert hovedkortet ditt liker at du har 8 brikker innstallert, selv om det skal støtte det. Det burde funke fint, men om du har problemer med å starte maskina f.eks så kan dette være årsaken. Det sikreste er 4 brikker. Funker det ikke, så er det bare å sende det ene settet i retur da. Så vet du kanskje at selv om man bruker Prisguide/Prisjakt til å finne billigste priser, så lønner det seg ikke totalt sett å handle fra så mange forskjellige steder pga frakt kostnader Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Har nettopp bygd tilsvarende oppsett, valgte heller Asus X99 Deluxe II hovedkortet da det har innebygd WIFI/BT 4.0 samt at det har to M.2 SSD kortplassert, et direkte på hovedkortet og et på medfølgende pcie kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå