NoraCeline-00 Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Hei, var i samme situasjon som deg. Røyka og trivdes godt med det. Hadde bare røyka i 4-5 år. Men så glemte en kompis av meg en boks snus hos meg etter besøk. har ikke tatt en røyk siden da. Anbefales Jeg snuser også jeg da! ? Men liker røyk best... Bruker bare snus når jeg ikke kan røyke! Lenke til kommentar
toffo Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Astma er da ikke noe å snakke om. Gled deg til kols. Den er irreversbel og dårlig medisnerbar. Har sett et par i familien 'gå ned' med kols og det er nettopp det jeg ønsker mine værste fiender. Særlig mer langseigt og jævlig blir det ikke... 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 er vel greit å komme seg til legen, er mye dritt man kan pådra seg av røyk, men bare legen kan fortelle hva. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Selvsagt kan du utvikle astma av å røyke. Men det er langt i fra den mest alvorlige lunge/luftveisykdom du kan få av å røyke. Er du uheldig får du KOLS...og det er skader på lunger og luftveier som ikke kan helbredes. Stump røyken, og kom deg til lege. Greit å si " trives med å røyke ", men trives du så godt med det at du er villig til å risikere en invalidiserende lungesykdom ? Jeg kommer nok til å stumpe røyken en gang i framtiden... Men har ikke lyst nå! Har bare røyka i fire år, så kols og lungekreft bekymrer meg ikke nå! Det er ikke slik det funker. På samme måte som det finnes folk som har røyke i 90 år uten å få kols eller kreft, finnes det folk som kan få både kols og lungekreft kreft av bare noen få år med røyking. Faktum er noen tåler det. Noen tåler det ikke (de fleste er midt i mellom) Med mindre du vet du har super gener. Er det ingen garanti for at du ikke kan få lunge kreft eller kols om 20 år selv om du bare røyka i 4 år (greit det er små sjanser for at akkurat du skal a trukket de elendig genene.) 1 Lenke til kommentar
MrMastodon Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Røyking kan gi astma, men kan og gi reynauds syndrom til barn av røykere, og astma til barnebarn av røykere (særlig kvinner) Edit: typo Endret 26. juli 2016 av MrMastodon 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Røyking kan gi astma, men kan og gi reynauds syndrom til barn av røykere, og astma til barnebarn av røykere (særlig kvinner) Edit: typo Så du mener altså at Folkehelseinstituttets informasjon om røyking og astma er feil? Der står det tydelig at man ikke har påvist at røyking hos voksne kan føre til astma. Hva gjør deg mer kompetent enn Folkehelseinstituttet i denne sammenheng? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Røyking kan gi astma, men kan og gi reynauds syndrom til barn av røykere, og astma til barnebarn av røykere (særlig kvinner) Edit: typo Så du mener altså at Folkehelseinstituttets informasjon om røyking og astma er feil? Der står det tydelig at man ikke har påvist at røyking hos voksne kan føre til astma. Hva gjør deg mer kompetent enn Folkehelseinstituttet i denne sammenheng? Flere nyere studier viser med stor sikkerhet at det er en sammenheng. F.eks denne: http://forskning.no/2015/10/astma-arvelig-over-flere-generasjoner På samme måte som at det er påvist sammenhenger mellom røyking og diverse kreftformer, kols, lungesykdommer etc. Det er dessverre ikke et 1:1 forhold slik at det går an å påvise til dere som er i denial at 'du kommer til å få'. Når en kan si at 'du ganske sikkert får' er det alltid noen luringer som tenker 'det skjer ikke meg'.... Akkurat som det går an å gå over E18 to ganger om dagen i mange uker uten å bli påkjørt. Det betyr ikke at du er usårbar resten av livet. Og den dagen du oppdager det.... ja da er det for sent. Men jeg ville kanskje gått for 'føre var' - prinsippet istedenfor å ødelegge andres helse fordi det foreløpig ikke er bevist med mer enn 98% sikkerhet at det er det du gjør? Hva ville du følt den dagen du innser at du har ødelagt helsa til ungene eller barnebarna dine fordi du ignorerte andres råd mot bedre vitende? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Røyking kan gi astma, men kan og gi reynauds syndrom til barn av røykere, og astma til barnebarn av røykere (særlig kvinner) Edit: typo Så du mener altså at Folkehelseinstituttets informasjon om røyking og astma er feil? Der står det tydelig at man ikke har påvist at røyking hos voksne kan føre til astma. Hva gjør deg mer kompetent enn Folkehelseinstituttet i denne sammenheng? Flere nyere studier viser med stor sikkerhet at det er en sammenheng. F.eks denne: http://forskning.no/2015/10/astma-arvelig-over-flere-generasjoner På samme måte som at det er påvist sammenhenger mellom røyking og diverse kreftformer, kols, lungesykdommer etc. Det er dessverre ikke et 1:1 forhold slik at det går an å påvise til dere som er i denial at 'du kommer til å få'. Når en kan si at 'du ganske sikkert får' er det alltid noen luringer som tenker 'det skjer ikke meg'.... Akkurat som det går an å gå over E18 to ganger om dagen i mange uker uten å bli påkjørt. Det betyr ikke at du er usårbar resten av livet. Og den dagen du oppdager det.... ja da er det for sent. Men jeg ville kanskje gått for 'føre var' - prinsippet istedenfor å ødelegge andres helse fordi det foreløpig ikke er bevist med mer enn 98% sikkerhet at det er det du gjør? Hva ville du følt den dagen du innser at du har ødelagt helsa til ungene eller barnebarna dine fordi du ignorerte andres råd mot bedre vitende? Kan du lese hva du skrev først, mitt svar, ditt svar osv? Se så det hele i kontekst av hva trådstarter stilte spørsmål om. Saken er altså enkel, det er ikke påvist at trådstarter kan ha fått astma av å røyke. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Vil, som et paradoks nevne et minne fra min oppvekst. Min bestefar hadde astma. For å lindre plagen, røykte ha "astma sigarer". De ble kjøpt i butikken, så ut som vanlige sigarer, luktet som vanlige sigarer og var spesielt beregnet på astmatikere. Jeg tror astma er en allergisk reaksjon, som hindrer utånding. Gubben roa seg med en gang han fikk tent en sigar. Endret 29. juli 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Astma er ikke en allergisk reaksjon, det er en kronisk betennelsestilstand. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Røyking kan gi astma, men kan og gi reynauds syndrom til barn av røykere, og astma til barnebarn av røykere (særlig kvinner) Edit: typo Så du mener altså at Folkehelseinstituttets informasjon om røyking og astma er feil? Der står det tydelig at man ikke har påvist at røyking hos voksne kan føre til astma. Hva gjør deg mer kompetent enn Folkehelseinstituttet i denne sammenheng? Flere nyere studier viser med stor sikkerhet at det er en sammenheng. F.eks denne: http://forskning.no/2015/10/astma-arvelig-over-flere-generasjoner På samme måte som at det er påvist sammenhenger mellom røyking og diverse kreftformer, kols, lungesykdommer etc. Det er dessverre ikke et 1:1 forhold slik at det går an å påvise til dere som er i denial at 'du kommer til å få'. Når en kan si at 'du ganske sikkert får' er det alltid noen luringer som tenker 'det skjer ikke meg'.... Akkurat som det går an å gå over E18 to ganger om dagen i mange uker uten å bli påkjørt. Det betyr ikke at du er usårbar resten av livet. Og den dagen du oppdager det.... ja da er det for sent. Men jeg ville kanskje gått for 'føre var' - prinsippet istedenfor å ødelegge andres helse fordi det foreløpig ikke er bevist med mer enn 98% sikkerhet at det er det du gjør? Hva ville du følt den dagen du innser at du har ødelagt helsa til ungene eller barnebarna dine fordi du ignorerte andres råd mot bedre vitende? Kan du lese hva du skrev først, mitt svar, ditt svar osv? Se så det hele i kontekst av hva trådstarter stilte spørsmål om. Saken er altså enkel, det er ikke påvist at trådstarter kan ha fått astma av å røyke. For det første var det ikke jeg som skrev den første kommentaren, som du svarte på. For det andre skal mitt innlegg fra og med linje 3 leses som en generell kommentar til det tråden handler om. Det bør gå ganske greit frem hvis du leser hele mitt innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå