NoraCeline-00 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Kan man få astma av å røyke? Jeg har røyka i noen år, og røyker ganske mye... Jeg trives med det, og har ingen ønske om å slutte! Men den siste tiden har jeg fått en sånn rar følelse i brystet, som om jeg ikke får trekt pusten ordentlig. Er kortpustet og har følelsen av "klump i halsen"... Kan det være at jeg har fått astma? Eller kan det være noe annet? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 "Tobakksrøyk inneholder blant annet tjære og andre stoffer som virker kreftfremkallende og sterkt irriterende på slimhinnene i luftveiene og lungene. Disse stoffene lager en betennelse (inflammasjon), noe som gjør slimhinnene hovne og irriterte, og som øker slimproduksjonen. Hos enkelte personer vil kroppen reagere med en ekstra kraftig betennelsesreaksjon, slik at luftrørene i lungene blir nesten tette og luftpassasjen hindres. De har da fått astma. Hver gang de utsettes for disse stoffene i fremtiden, vil kroppens immunforsvar reagere med en slik kraftig betennelse, og personen vil få symptomer på astma som i verste fall kan gi livstruende pustevansker." http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/lunger/astma-og-royking-6600.html 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Ja, du kan få astma av å røyke, du kan få astma av å trene langrenn, og du kan ganske enkelt få astma. Uansett: har du pustevansker og røyker, vil du nok bli bedre om du holder opp. Jeg måtte tilslutt slutte å røyke av den grunn, og da jeg endelig klarte det, ble jeg bra. Men jeg savnet det så mye at jeg begynte igjen, og da kom vanskene tilbake på noen få uker. Vi to tåler visst ikke å røyke, og må dessverre forsone oss med det. Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 "Tobakksrøyk inneholder blant annet tjære og andre stoffer som virker kreftfremkallende og sterkt irriterende på slimhinnene i luftveiene og lungene. Disse stoffene lager en betennelse (inflammasjon), noe som gjør slimhinnene hovne og irriterte, og som øker slimproduksjonen. Hos enkelte personer vil kroppen reagere med en ekstra kraftig betennelsesreaksjon, slik at luftrørene i lungene blir nesten tette og luftpassasjen hindres. De har da fått astma. Hver gang de utsettes for disse stoffene i fremtiden, vil kroppens immunforsvar reagere med en slik kraftig betennelse, og personen vil få symptomer på astma som i verste fall kan gi livstruende pustevansker." http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/lunger/astma-og-royking-6600.html Men det finnes vel astma-spray som hjelper på det?! Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Uansett idioti og røyke.. 5 Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Uansett idioti og røyke.. Ja, det er din mening! Jeg liker å røyke, og trives med det, derfor har jeg ikke lyst å slutte! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Ja, man kan jo si røyking er idioti - røyker selv og syns det er riktig betegnelse på det. (skal dog slutte til høsten, etter utrolig mange år som røyker) Når det er sagt, så er mange ting man har i seg for å kose seg, idiotisk. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Men det finnes vel astma-spray som hjelper på det?! Ja, det finnes. Men hvis du fortsetter å røyke vil de virke dårligere og dårligere helt til de til slutt ikke virker lenger. Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Uansett idioti og røyke..Det er lett å begynne å røyke, men det er vanskelig å slutte.sluttet for 5 år siden med røyken. Endret 24. juli 2016 av Jokingnutria Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Selvsagt kan du utvikle astma av å røyke. Men det er langt i fra den mest alvorlige lunge/luftveisykdom du kan få av å røyke. Er du uheldig får du KOLS...og det er skader på lunger og luftveier som ikke kan helbredes. Stump røyken, og kom deg til lege. Greit å si " trives med å røyke ", men trives du så godt med det at du er villig til å risikere en invalidiserende lungesykdom ? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Greit å si " trives med å røyke ", men trives du så godt med det at du er villig til å risikere en invalidiserende lungesykdom ? Da kan man ikke bevege seg i trafikkbildet heller. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Uansett idioti og røyke..Det er lett å begynne å røyke, men det er vanskelig å slutte.sluttet for 5 år siden med røyken. Veldig lett å ikke begynne. Med mindre man er 60+(og selv da viste man det ikke var sendt, er en grunn til at de het death sticks under WW2 også) Og alle som er under 50 har ingen unnskyldning. Ja det er mye i livet man gjør som er idiotisk. Men få av de har en dødsrate på 50% Inkludert: base jumping. Dra i krig. Kjøre 160 i 90 sona osv. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Noen stiller et spørsmål om tobakk, og da slår det ikke feil at et "geni" i stedet for å svare på spørsmålet føler seg kallet til å opplyse om at det er idioti å røyke. Er ikkerøykere så tilbakestående eller blir de slik? 2 Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Selvsagt kan du utvikle astma av å røyke. Men det er langt i fra den mest alvorlige lunge/luftveisykdom du kan få av å røyke. Er du uheldig får du KOLS...og det er skader på lunger og luftveier som ikke kan helbredes. Stump røyken, og kom deg til lege. Greit å si " trives med å røyke ", men trives du så godt med det at du er villig til å risikere en invalidiserende lungesykdom ? Jeg kommer nok til å stumpe røyken en gang i framtiden... Men har ikke lyst nå! Har bare røyka i fire år, så kols og lungekreft bekymrer meg ikke nå! Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Noen stiller et spørsmål om tobakk, og da slår det ikke feil at et "geni" i stedet for å svare på spørsmålet føler seg kallet til å opplyse om at det er idioti å røyke. Er ikkerøykere så tilbakestående eller blir de slik? Helt enig. Overengssjerte antirøykere (gjerne tidligere røykere) er nesten verre enn de verste feministene... Ja røyking er idioti. Men har man først begynt, er det ikke lett å slutte. Røyker nå for det meste i hyggelig lag og når tankene blir vonde. Ellers har jeg erstatta det meste med snus som er mye billigere og mindre helsefarlig. For å svare på spørsmålet, ja du kan utvikle astma av å røyke. Du kan utvikle veldig mye dritt av å røyke dessverre. Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Noen stiller et spørsmål om tobakk, og da slår det ikke feil at et "geni" i stedet for å svare på spørsmålet føler seg kallet til å opplyse om at det er idioti å røyke. Er ikkerøykere så tilbakestående eller blir de slik? Noen stiller et spørsmål om tobakk, og da slår det ikke feil at et "geni" i stedet for å svare på spørsmålet føler seg kallet til å opplyse om at det er idioti å røyke. Er ikkerøykere så tilbakestående eller blir de slik? Helt enig. Overengssjerte antirøykere (gjerne tidligere røykere) er nesten verre enn de verste feministene... Ja røyking er idioti. Men har man først begynt, er det ikke lett å slutte. Røyker nå for det meste i hyggelig lag og når tankene blir vonde. Ellers har jeg erstatta det meste med snus som er mye billigere og mindre helsefarlig. For å svare på spørsmålet, ja du kan utvikle astma av å røyke. Du kan utvikle veldig mye dritt av å røyke dessverre. Jeg bryr meg ikke om folk røyker rundt meg, selv om jeg ikke røyker selv mere da. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Folkehelseinstituttet sier følgende: "Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for å si at røyking fører til astma hos voksne." Ytterligere informasjon finner man her: https://www.fhi.no/fp/folkesykdommer/astma/astma---faktaark/ Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Folkehelseinstituttet sier følgende: "Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for å si at røyking fører til astma hos voksne." Ytterligere informasjon finner man her: https://www.fhi.no/fp/folkesykdommer/astma/astma---faktaark/ Så da er det kanskje ikke astma da? Kanskje bare det er fordi det er ferie, og jeg har røyka mye mer enn jeg pleier... Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hei, var i samme situasjon som deg. Røyka og trivdes godt med det. Hadde bare røyka i 4-5 år. Men så glemte en kompis av meg en boks snus hos meg etter besøk. har ikke tatt en røyk siden da. Anbefales Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå