GlockSteady Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Hei! Lurer på om laserbehandling mot akne kan være et bra alternativ? Hørt at det også kan være veldig dyrt? Har vært igjennom en hestekur på Isotretinoin i 8 mnd, føltes som det bare holdt kvisene i sjakk under behandlingen, for så å komme tilbake enda mer aggressiv etter endt kur. Jeg har prøvd Epiduo, Tetracyclin, Basiron og mange andre type kremer, i tillegg til en god del syrebehandlinger, jeg følger jeg kommer ingen vei med dette. Noen som har noen erfaringer om hvor jeg burde gå for å få den beste laserbehandlingen mot dette? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 (endret) Hvilken dose isotretinoin har du tatt daglig og over hvor mange dager har du tatt dosen? Hvor mye veier du? Endret 23. juli 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 23. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2016 Hvilken dose har du tatt daglig og over hvor mange dager har du tatt dosen? Hvor mye veier du? Begynte de to første ukene med 40mg (to stk hver dag) Jeg ble bedt om å ta blodprøver for å sjekke om leververdiene holdt seg stabile, så økte jeg til 60mg. Jeg veier 67kg. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Kjipt, jeg tok isotretinoin for noen år siden og har vært 99% fri for alt av kviser siden. Følg rådet til hudlegen, kanskje prøv en annen lege om din ikke har mer å tilføye. Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 23. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2016 Kjipt, jeg tok isotretinoin for noen år siden og har vært 99% fri for alt av kviser siden. Følg rådet til hudlegen, kanskje prøv en annen lege om din ikke har mer å tilføye. Har vært igjennom denne behandlingen to ganger nå, med 1 års mellomrom. Første gangen fikk jeg virkelig kjenne på bivirkningene, ekstrem tørr hud og neseblod hver morgen. Andre gangen følte jeg egentlig ikke noe særlig virkning, men bare veldig følsom i huden. Har hørt noen hudleger i Oslo skal være veldig bra, men prisene er veldig stive, uansett så er jeg villig til å betale for å kunne bli kvitt problemet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Glem laserbehandling. Det er dyrt og har sannsynligvis ikke effekt. Det står skrevet i felleskatalogen at: Ved klart tilbakefall kan en videre kur vurderes, med bruk av samme dagsdose og kumulativ behandlingsdose. Fordi bedring av akne kan observeres opptil 8 uker etter avsluttet behandling bør ny kur først vurderes etter dette. Jeg ble fortalt av min hudlege at ny kur ikke blir vurdert før det har gått 6 måneder. Så er det dette med dosering. I Norge mener helsevesenet at: For de fleste varierer dosen fra 0,5-1 mg/kg pr. dag. Langtidsremisjon og tilbakefallsrater er nærmere knyttet til administrert totaldose enn til varigheten av behandlingen eller daglig dose. Hvis man ser til utlandet (f.eks. USA) finner man hudleger som sier at dosen må være minimum 1 mg/kg pr. dag for å kurere akne. Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 23. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2016 Glem laserbehandling. Det er dyrt og har sannsynligvis ikke effekt. Det står skrevet i felleskatalogen at: Ved klart tilbakefall kan en videre kur vurderes, med bruk av samme dagsdose og kumulativ behandlingsdose. Fordi bedring av akne kan observeres opptil 8 uker etter avsluttet behandling bør ny kur først vurderes etter dette. Jeg ble fortalt av min hudlege at ny kur ikke blir vurdert før det har gått 6 måneder. Så er det dette med dosering. I Norge mener helsevesenet at: For de fleste varierer dosen fra 0,5-1 mg/kg pr. dag. Langtidsremisjon og tilbakefallsrater er nærmere knyttet til administrert totaldose enn til varigheten av behandlingen eller daglig dose. Hvis man ser til utlandet (f.eks. USA) finner man hudleger som sier at dosen må være minimum 1 mg/kg pr. dag for å kurere akne. Jeg gikk på 80mg en ganske så god stund også, spurte hudlegen om jeg kunne øke dosen, så lenge blodprøvene holdt seg der de skulle være, men det ble veldig slitsomt med tanke på bivirkninger som tørr i øynene, måtte ha med meg øyedråper hele tiden, men hadde jo håp om at desto høyere dose, desto bedre effekt, jeg tok vist feil. Syns bare hele kuren er et rent helvete å gå igjennom. Er så drittlei, føler det går utover det psykiske. Blir mobbet rett og slett på grunn av det. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 "En stund" er ikke tilstrekkelig. 80 mg over 4 måneder og 1 uke hadde vært fint dersom du hadde tolereret det. Hvis du hadde store problemer ved 80 mg skulle dosen vært redusert noe, men jeg ser at 10mg kapsler har utgått. Alternativet hadde vært å alternere på 60/80 mg/dag. Dersom 10mg kapsler hadde vært tilgjengelig kunne man alternert på 70/80 mg/dag. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Hadde så si ingen bivirkninger, kan ikke se for meg at laser fungerer i lang tid, dyrt og muligens ikke bra for huden din. Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 23. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2016 "En stund" er ikke tilstrekkelig. 80 mg over 4 måneder og 1 uke hadde vært fint dersom du hadde tolereret det. Hvis du hadde store problemer ved 80 mg skulle dosen vært redusert noe, men jeg ser at 10mg kapsler har utgått. Alternativet hadde vært å alternere på 60/80 mg/dag. Dersom 10mg kapsler hadde vært tilgjengelig kunne man alternert på 70/80 mg/dag. Jeg gikk på 80mg i 3 måneder. Ettersom det ikke ble noe forbedringer, kuttet jeg det ut, men er helt klar over at man må være tålmodig. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Slik jeg fikk det forklart var det viktig at en holdt rutinen, ellers ville ikke kuren ha god varig effekt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Jeg gikk på 80mg i 3 måneder. Ettersom det ikke ble noe forbedringer, kuttet jeg det ut, men er helt klar over at man må være tålmodig.Tok du en lavere dose før du gikk opp til 80 mg/dag her? Hvilken dose og hvor lenge? Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Jeg gikk på 80mg i 3 måneder. Ettersom det ikke ble noe forbedringer, kuttet jeg det ut, men er helt klar over at man må være tålmodig.Tok du en lavere dose før du gikk opp til 80 mg/dag her? Hvilken dose og hvor lenge? Tok 5 måneder med 60mg føre jeg forhørte meg med hudlegen om å øke dosen til 80mg pågrunn av at jeg følte det ikke hadde noe effekt. Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Dytter denne litt, noen andre som har noen positive erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå