Grimsøy23" Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Hei! Jeg skal ut på langtur og har kjøpt meg en isbit maskin som skal produsere kalde drinker under båtturen. Jeg har en omformer med max 200w i båten. og isbitmaskinen trekkes også max 200w. jeg har ikke prøvd og kjøre opp maskinen i båten enda. Mitt spørsmål er. Kan jeg kjøre med ladespenning på batteriet (180amp batteri) og lage isbiter samtidig uten og ødelegge batteriet? Hvor lenge kan jeg evt kjøre isbit maskinen på dette batteriet før det går tomt for strøm, uten lading? noen smarte el mennesker der ute? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Her er det ein del skjer i sjøen, i og med at det ikkje finst marginar. Dreg maskina i visse tilfelle meir enn 200W? Toler vekselrettaren å produsere 200W i lengda? Dette må i grunnen bare prøvast. Men betre sjanse om du hadde hatt ein litt større vekselrettar eller ei litt mindre isbitmaskin. Eg ser ingen grunn til at du ikkje kan lade og bruke maskina samstundes. I teorien skal eit batteri på 180Ah kunne vare 180 Ah x 12 V / 200 W = 10,8h. I praksis er du heldig om du klarar halvparten, 5 timar, er mi erfaring. Om det er topplada, vel å merke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Omformeren ryker trolig før batteriet. Den vil være utrolig lite effektiv ved maks belastning og vil da bli grusomt varm. Hvis det ikke står specs på den eller i manualen kan du som regel gå ut i fra dårlig kvalitet. Tipper den da maks vil klare ca. 75% av oppgitt effekt kontinuerlig. Hvis du skal bruke den så sørg for at den står åpent og luftig så den får best mulig kjøling. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Kobl opp ismaskina heime gjennom denne straummålaren og observer momentanforbruket, så vil du kunne vurdere etterpå om vekselrettaren vil kunne brukast. Eg hadde ei kappsag på 1500W som eg ikkje fekk starta med eit straumaggregat på 3,2 kW. Bruk av målaren over avslørte at i starten drog saga litt over 4kW, så aggregatet var rett og slett for lite.Målaren kostar bare 150 og er hendig å ha ellers òg – avslører straumtjuvar. Endret 24. juli 2016 av Vox_populi Lenke til kommentar
Grimsøy23" Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Tusen takk for flotte svar! Jeg skal kjøpe en slik strømmåler imorgen som du nevner vox, det kan være en hendig sak faktisk. Så tar jeg en prøve runde med maskinen på omformeren etter og ha sjekket forbruket. Omformeren står på et trangt sted så fare for brann kan være relevant. Om dynamoen klarer og lade nok til og holde strøm til maskinen over tid blir rett og slett en prøvelse gjennom turen. Men sikkerhet først ? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hvis dette er eneste batteriet i båten ville jeg kanskje ikke satset på å bruke det spesielt mye uten lading. Tapper du det halvveis ned og batteriet ikke er helt i toppform lenger kan man fort angre på det når man skal videre... Er derfor det ofte er eget startbatteri i tillegg til forbruksbatterier i litt større båter. Startbatterier lever ikke så lenge med gjentatte dype utladninger heller. 1 Lenke til kommentar
Grimsøy23" Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Jeg har et startbatteri på 70 ah også fryktelig kjedelig og ikke få start Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå