Gå til innhold

Mobbing som årsak til angrepet i Muchen - Hva kan bli gjort for å hindre det?

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Den kulturen som de folka som er udertrykkende, ikke ønsker likestilling og har en lav terskel for vold har ;)

Mao Demokratiet?

Utdyp litt er du snill. Er det vårt demokrati du snakker om? USA's demokrati? Russerne? Demokrati er ikke en kultur, det er et styresett, men variasjonene kan nok kalles forskjellige kulturer. Demokratisk kultur innad i et land eller noe slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesker har en tendens til å mobbe alt som er annerledes. Løsninger(hver for seg):

1. Ikke blande grupper ufrivillig.

2. Passe på at autoritetspersoner er til stede og viser moralsk retning.

3. Skape forståelse mellom grupper, som skaper likt verdigrunnlag, og dermed ikke lenger grunnlag for å se på hverandre som annerledes.

Lykke til med å separere verden i grupper av helt like mennesker :p

Sikter du til nr. 1 så har jeg ikke sagt at jeg skal gjøre det. Organisering klarer folk fint selv. Jeg har heller ikke sagt at disse gruppene må være helt like, se nr. 3.

I så fall virker det meningsløst, noe det også er. Løsningen er selvsagt å få folk til å slutte med å mobbe dem som er annerledes, ikke å dele folk inn i homogene grupper. Dette starter med en god og trygg oppvekst og gode forbilder.

Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg ikke slike tråder blir laget for hvite skoleskyttere. Da er det mer "han var en hvit dust som besluttet å ta hevn, og de hadde sikkert sine grunner til å fryse ham ut, han klarte bare ikke å takle det".

Jeg ble nysgjerrig, så jeg sjekket tråden om skoleskytingen ved Sandy Hook. 12 sider, 224 kommentarer. Ikke én kommentar i nærheten av hva du beskriver. Han ble knapt fokusert på i det hele tatt, faktisk. Nesten alle innleggene handler om våpen, noen få om dataspill og noen om psykisk helse. En kan lure på hvorfor personen Adam Lanza ikke var interessant nok.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Mennesker har en tendens til å mobbe alt som er annerledes. Løsninger(hver for seg):

1. Ikke blande grupper ufrivillig.

2. Passe på at autoritetspersoner er til stede og viser moralsk retning.

3. Skape forståelse mellom grupper, som skaper likt verdigrunnlag, og dermed ikke lenger grunnlag for å se på hverandre som annerledes.

Lykke til med å separere verden i grupper av helt like mennesker :p
Sikter du til nr. 1 så har jeg ikke sagt at jeg skal gjøre det. Organisering klarer folk fint selv. Jeg har heller ikke sagt at disse gruppene må være helt like, se nr. 3.

I så fall virker det meningsløst, noe det også er. Løsningen er selvsagt å få folk til å slutte med å mobbe dem som er annerledes, ikke å dele folk inn i homogene grupper. Dette starter med en god og trygg oppvekst og gode forbilder.

Gratulerer. Du har vunnet pokalen for "svarte på innlegg man ikke har lest".

Lenke til kommentar

Enig i at mobbing er et problem (i alle aldere) som kan få store konsekvenser for folk sine liv. Problemet med å ta tak i mobbing er at spekteret er så stort. Jeg har selv vært på begge sider av dette og har sett hvor lett det er å havne på begge sider av det. Ting som ikke virker så alvorlig der og da kan fort bli det over tid. Mobbere er heller ikke nødvendigvis verdens avskum, og jeg tror det er mange som har fått føle på det. Snakker vi om mobbing i ung alder så må det stoppes av lærere og foreldre.

Men når det er sagt så blir det for lettvint å skylde på mobbing. De fleste mobbeoffere som har en tung barndom og tidlig ungdom blir ikke massemordere. Det er også mange som sliter med depresjon og selvmordstanker som ikke har behov for å ta med seg en haug med andre mennesker når de begår selvmord. Hadde han tatt hevn på de som mobbet han så kan man vel forsåvidt skjønne det, men dette er bare galskap.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom Brevik og München drapene som avisene verden over sikter til. Er det alene pga av datoen? En gutt av iransk opprinnelse har vel svært lite tilfelles med Brevik. Jeg mener, Brevik gikk jo til angrep på Arbeiderpartiet pga dems liberale innvandringspolitikk, altså mot sånne som han München gutten. Aviser koker virkelig suppe på spiker altså, faen meg verre enn bloggere.

Lenke til kommentar

Du har jo åpenbart ikke fulgt med. Det er selvsagt helt greit, men da er det en fordel å ikke konkludere med at media koker suppe på spiker etc.

Han slet med sosial angst og depresjoner, og var i fjor innlagt i to måneder. Han hadde studert flere skytinger, inkludert Utøya. Skytingen var planlagt over lang tid, så det skal litt til at datoen var tilfeldig. I tillegg skal han ha hatt et bilde av Breivik som profilbilde på Whatsapp. Politiet opererer med en mulig Breivik-kobling, dette er ikke noe media har funnet på.

Lenke til kommentar

Du har jo åpenbart ikke fulgt med. Det er selvsagt helt greit, men da er det en fordel å ikke konkludere med at media koker suppe på spiker etc.Han slet med sosial angst og depresjoner, og var i fjor innlagt i to måneder. Han hadde studert flere skytinger, inkludert Utøya. Skytingen var planlagt over lang tid, så det skal litt til at datoen var tilfeldig. I tillegg skal han ha hatt et bilde av Breivik som profilbilde på Whatsapp. Politiet opererer med en mulig Breivik-kobling, dette er ikke noe media har funnet på.

Nei, jeg ikke fulgt med, bare lest overskriftene :p Men selv sånn som du forklarer virker Brevik koblingen fryktelig svak, høres mer ut som at han idoliserte Brevik fordi han var så "flink" til å ta så mange liv. Denne massakren virker mer ut som en personlig tragedie derfor er det egentlig litt misvisende bringe inn Brevik som sto for et politisk attentat.

Trist at enkelte mennesker blir trykt så langt ned i skitten at dem tar dette skrittet.

Lenke til kommentar

Du har jo åpenbart ikke fulgt med. Det er selvsagt helt greit, men da er det en fordel å ikke konkludere med at media koker suppe på spiker etc.Han slet med sosial angst og depresjoner, og var i fjor innlagt i to måneder. Han hadde studert flere skytinger, inkludert Utøya. Skytingen var planlagt over lang tid, så det skal litt til at datoen var tilfeldig. I tillegg skal han ha hatt et bilde av Breivik som profilbilde på Whatsapp. Politiet opererer med en mulig Breivik-kobling, dette er ikke noe media har funnet på.

Nei, jeg ikke fulgt med, bare lest overskriftene :p Men selv sånn som du forklarer virker Brevik koblingen fryktelig svak, høres mer ut som at han idoliserte Brevik fordi han var så "flink" til å ta så mange liv. Denne massakren virker mer ut som en personlig tragedie derfor er det egentlig litt misvisende bringe inn Brevik som sto for et politisk attentat.

Trist at enkelte mennesker blir trykt så langt ned i skitten at dem tar dette skrittet.

Det hadde ikke noe med Bteivik å gjøre, men at han var muslim var en avgjørende faktor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå bekreftet av delstatsmyndighetene i Bayern at Munchenskytteren sympatiserte med Breivik.

Myndighetene i Bayern bekrefter at mannen som drepte ni mennesker i München 22. juli, sympatiserte med Anders Behring Breivik. Det ser ikke ut til at han var del av noe høyreekstremt nettverk, sier Bayerns innenriksminister

Kilde, NRK, https://www.nrk.no/nyheter/skyting-pa-kjopesenter-i-munchen-1.13055513

Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig, så jeg sjekket tråden om skoleskytingen ved Sandy Hook. 12 sider, 224 kommentarer. Ikke én kommentar i nærheten av hva du beskriver. Han ble knapt fokusert på i det hele tatt, faktisk. Nesten alle innleggene handler om våpen, noen få om dataspill og noen om psykisk helse. En kan lure på hvorfor personen Adam Lanza ikke var interessant nok.

Tenkte mer i retning av hvordan folk oppfatter skytterne, og at man ikke tenker nøyaktig det samme om en hvit deprimert skytter som om en deprimert skytter av innvandreropprinnelse.

Til dette om at tysk-iraneren skal ha hatt høyreekstreme sympatier og hatet innvandrede muslimer... Rett nok var visse muslimer og nazister venner under krigen, fordi de hadde en felles fiende i jødene.

Så det er mulig.

Men at denne gutten skal ha hatt en felles fiende med ABB og at den felles fienden var hans egen folkegruppe, virker noget hårreisende.

Lenke til kommentar

Alle styresett er grunnet på lav terskel for bruk av vold mot befolkningen, demokratier inkludert.

Det er ikke for ingenting at selve definisjonen på en stat er en organisasjon som har voldsmonopol innen ett geografisk område.

Det er feil. Ikke alle styresett er grunnet på lav terskel for bruk av vold mot befolkningen. Demokratiet er ikke grunnet på lav terskel for vold

Det er rart du snakker så mye demokratiet og likevel kan så lite om det.

Lenke til kommentar

Det er nå bekreftet av delstatsmyndighetene i Bayern at Munchenskytteren sympatiserte med Breivik.

Til å sympatisere med Breivik var han en ganske stor fiasko. Med ett års planlegging og en pose full av ammunisjon gikk planen hans i vasken etter å ha skutt 9 mennesker. Kunne han ikke forutse at politiet skulle stoppe ham mens han spaserte på gaten?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...